Osaamisen osoittaminen

Osaamisen osoittaminen on monivaiheinen prosessi. Ennen osaamisen osoittamista sinun tulee tunnistaa aiemmin hankkimasi osaaminen ja verrata sitä osaamistavoitteisiin sekä arviointikriteereihin. Tällä tavalla selvität, mitä osaamista sinun täytyy vielä hankkia ja mitä olemassa olevaa osaamista kehittää ennen varsinaista osaamisen osoittamista. Kirjaat prosessin Ossiin.

Kuvassa ihminen, joka pohtii, onko hänellä soaamista

Osaamistavoitteiden ja arviointikriteerien kielioppia

  • Osaamistavoitteet kertovat, mitä osaamista tavoitellaan. Kiinnitä erityistä huomiota osaamistavoitteissa käytettyihin verbeihin: kuvaa, tietää, tuntee, tunnistaa, ymmärtää, soveltaa, osaa jne. Esimerkiksi tietäminen ja soveltaminen kuvaavat hyvin erityyppistä vaatimustasoa ja se täytyy huomioida osaamisen osoittamisessa.
  • Arviointikriteerit täsmentävät osaamisen laatua – miten täytyy osata.
  • Dokumentointi tarkoittaa kirjoittamista, kuvaamista, äänittämistä, videoimista ja muita keinoja, joilla osaaminen digitalisoidaan arviointia varten. Osaaminen voidaan osoittaa eli näyttää arvioijalle myös autenttisessa tilanteessa.

Esimerkki

Esimerkissämme osaamistavoite on:

Ymmärrän, miten edistää pedagogista vuorovaikutusta.

Ymmärtäminen verbinä viittaa siihen, että opiskelijalla on valmiudet edistää pedagogista vuorovaikutusta, mutta varsinaista vuorovaikutuksen edistämistä käytännössä ei tarvitse näyttää. Opiskelija ymmärtää, miten erilaiset teoriat, mallit ja käytänteet vaikuttavat vuorovaikutukseen ja sen edistämiseen. Valmiutta pedagogisen vuorovaikutuksen edistämiseen voi osoittaa pohdiskelevalla esseellä, äänitallenteella tai vaikka ryhmäkeskustelulla.

Esimerkkejä arviointikriteereistä:

Arviointikriteeri voi liittyä käsitteiden ja muun aiheeseen liittyvän teoriatiedon hallintaan, esimerkiksi:

  • Tarkastelen pedagogiseen vuorovaikutukseen liittyviä käsitteitä ja malleja.

Käsitteiden ja mallien tarkasteluun sopii hyvin kirjallinen dokumentaatio, johon on helppo sisällyttää lähteet, kuvat ja infograafit.

Arviointikriteerissä saattaa olla mainita, että asioita tulisi pohtia oman alan ja toimintaympäristön näkökulmasta:

  • Pohdin pedagogisen vuorovaikutuksen merkitystä kontekstissa, jossa toimin.

Pohdinta tarkoittaa tarkastelua, jossa yhdistyvät teoriatieto ja omakohtainen kokemus.

Joskus arviointikiriteeriin on tiivistetty useita asioita:

  • Pohdin esimerkkien avulla, miten voin hyödyntää dialogisuuden periaatteita ohjauksessa ja ryhmätilanteissa.

Tämä arviointikriteeri sisältää avainkäsitteet, joista kaikki täytyy huomioida osaamisen osoittamisessa: pohdinta, esimerkkien tuominen, dialogisuuden periaatteet, yksilön ohjaus ja ryhmän ohjaus.

 

Yksi verbi voi muuttaa kaiken…

Mikäli osaamistavoitteen Ymmärrän, miten edistää pedagogista vuorovaikutusta tilalla olisi Edistän pedagogista vuorovaikutusta, kyse on toiminnallisesta osaamisesta, jota ei voi osoittaa kirjoittamalla aiheesta. Pedagogisen vuorovaikutuksen edistämistä voi näyttää esimerkiksi opettajan työtä tekemällä opetusharjoittelussa. Toiminnallinen osaaminen on mahdollista näyttää myös videolla.

 


Henkilö pohtii osaamisen osoittamisen vaihtoehtoja

Osaamisen osoittaminen

Osaamisen osoittamisen tapoja (linkki Preziin)

Osaamista voi osoittaa dokumentoimalla ja näyttämällä autenttisessa tilanteessa. Osaamisen dokumentointi tarkoittaa järjestelmällisesti kerättyjen tietojen ja todisteiden tallentamista osaamisesta. Dokumentaation kerääminen on hyvin tärkeä myös osaamisen osoittajalle. Hän tulee tietoiseksi omasta osaamisestaan ja sen kehittämistarpeista. Digitalisaatio mahdollistaa osaamisen dokumentointia kirjoittamalla, kuvaamalla, äänittämällä, videoimalla jne. Linkki digitaalisesti toteutettuun aineistoon jaetaan arvioijalle.

Blogi on suosittu osaamisen osoittamisen ratkaisu. Blogi mahdollistaa sisällön jakamisen eri sivuille ja teksteihin. Katso tarkemmin sivulta https://oamk.fi/emateriaalit/osaamisen-kehittaminen/digipedagoginen-osaaminen/digistartti-uudelle-opiskelijalle/ kohta 6. Osaamisen osoittamisen ePortfolio blogiin

Blogi voi sisältää muutakin kuin opiskeluun liittyvää aineistoa, koska blogi on myös henkilökohtainen osaamisportfoliosi. Osaamisen osoittamisen teksti kirjoitetaan blogiin kuten mikä tahansa oppimistehtävä tai essee – mukaan lukien viitteet ja lähdeluettelo.

Blogiin on helppo linkittää ja upottaa verkossa olevaa aineistoa, johon blogin lukija pääsee yhdellä klikkauksella.

Kaikkea ei voi kuitenkaan sijoittaa blogiin. Blogin lisäksi voi käyttää videoiden jakamiseen esimerkiksi YouTubea ja asiakirjat voi sijoitta OneDriveen. Some-palveluihin sijoitetun osaamisen osoittamisen aineiston ei ole tarkoitus olla julkista. Sinä päätät, kenelle jaat luku- ja katseluoikeudet.

Video- ja äänitiedostot

Videota ja ääntä voi tallentaa puhelimella, Zoomissa, Teamsissa jne. Ohjeita aiheesta on erillisellä eMateriaalisivulla.

Videoblogit osaamisen osoittamisessa

Näin teet podcastin
https://ict.oulu.fi/17600/

Näin teet tekstivastineen äänitiedostolle
https://ict.oulu.fi/17571/

Videokuvaamisen vinkkejä opettajan työssä ja opetusharjoittelussa

Opetustilanteen videokuvaaminen opettajan puhelimella https://youtu.be/6lfFKw7cN34

Ohjaustilanteen kuvaaminen webbikameralla https://youtu.be/TdyGY4YTZI4

Osaamisen osoittamisen videon kuvaaminen ja editointi https://youtu.be/1O7DqtbYkCg?si=gTVl4sH2Wv7vNj2M

 

Luettavaa:

Tutustu osaamisen tunnistamisen hyviin käytänteisiin esimerkiksi  Työ- ja elinkeinoministeriön loppuraportista.

Sivun kuvamateriaali on toteututettu Adobe Firefly.


Resurssin ylläpitäjä(t): Tiiu Tenno

Sivu päivitetty 03.06.2024 10:51