Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Tietoa koulutuksesta

Opettajan pedagogiset opinnot

Laajuus (op): 60
Tyyppi: Opettajan pedagogiset opinnot
Tutkinto-ohjelma: Opettajan pedagogiset opinnot
Tutkintonimike:

Ammatillinen opettajankoulutus on tarkoitettu henkilöille, joilla on soveltuva korkeakoulututkinto ja vähintään kolme vuotta työkokemusta omalta ammattialaltaan. Koulutus ei johda tutkintoon, vaan on jatko- ja täydennyskoulusta ja se antaa pedagogisen pätevyyden ammatillisten oppilaitosten, ammattikorkeakoulujen, aikuiskoulutuskeskusten ja vapaan sivistystyön oppilaitosten opettajien tehtäviin. Pedagogisen kelpoisuuden ja ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet voivat toimia myös lukion ja peruskoulun aineenopettajana riippuen suoritetun ylemmän korkeakoulututkinnon aineyhdistelmästä.

Pedagogisten opintojen laajuus on 60 opintopistettä. Opintoihin kuuluu kasvatustieteellisiä perusopintoja, ammattipedagogisia opintoja, opetusharjoittelua sekä muita opintoja (Asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014, 2-3§). Opinnot on organisoitu opintojaksoiksi, joiden laajuus on ilmoitettu opintopisteinä.

Yhteiskunta, työelämä ja oppilaitokset muuttavat ja uudistavat ammatillisen opettajan työtä ja työhön liittyviä osaamisvaatimuksia. Opettajilta odotetaan laaja-alaista osaamista, monipuolisuutta ja kykyä reagoida muuttavaan toimintaympäristöön. Ammatillisten oppilaitosten ja korkeakoulujen opettajat ovat nykyään työssään paitsi ammatti- ja koulutusalansa asiantuntijoita, myös opiskelijan oppimisprosessin ohjaajia ja työyhteisön - ja toimintakäytänteiden kehittäjiä. Lisäksi heiltä vaaditaan työelämän asiantuntemusta, tutkimus-, innovointi- ja kehittämistyön osaamista sekä taitoa toimia kansainvälisissä verkostoissa. Opettajan osaamisen monipuolisuuteen kuuluu myös työhön liittyvä vastuu ja ammattieettiset periaatteet, tehtävät kasvattajana ja opiskelijan eettisen kasvun ohjaajana.

Ammatillisen opettajakorkeakoulun opetussuunnitelma vastaa muuttuvan ja kehittyvän opettajuuden haasteisiin. Opetussuunnitelma on opettajakorkeakoulun yhteisöllinen suunnitelma, joka osoittaa pedagogisten opintojen tavoitteet, rakenteet ja sisällöt. Se on oiva työväline opetuksen ja oppimisen käytännöllisessä suunnittelussa ja toteuttamisessa. Opetussuunnitelma on opiskelijan tukena hänen laatiessaan omaa henkilökohtaista opintosuunnitelmaansa (HOPS).

Koulutuksen laatua kehitetään jatkuvasti. Opiskelijoiden opinnoista antama palaute on erityisen tärkeä kehittämisen apuväline. Opiskelijapalautetta kerätään säännöllisesti opintojen eri vaiheissa. Myös opintotoimistossa voi käydä kertomassa opintoihin, opetukseen ja opintojaksoihin liittyvistä asioista. Koulutuksessa mahdollisesti ilmeneviin epäkohtiin pyritään puuttumaan nopeasti ja opintojen sujuvan etenemisen turvaaminen on aina etusijalla.

Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa toimii opettajankoulutusneuvosto, jonka jäsenet edustavat elinkeinoelämää ja muuta työelämää, opettajakorkeakoulun opetushenkilökuntaa ja opiskelijoita. Opettajakorkeakoulun johtaja on opettajankoulutusneuvoston puheenjohtaja. Opettajankoulutusneuvosto toimii laadunvarmistuksen ja toiminnanohjauksen ulkoisena toimijana; neuvostoa informoidaan saadusta palautteesta.



Tiedot haettu 2.9.2021 08:14:50