Opetussuunnitelmat
Opintojaksokuvaus
1P00BN04 | Nuoren opiskelijan kehityksen ja kasvun tukeminen (3 op) |
Osaamistavoitteet | Opiskelija tietää nuoruuden keskeiset kehitystehtävät ja soveltaa tietämystään ammatillisena opettajana. Opiskelija ymmärtää oman mahdollisuutensa tukea nuoren opiskelijan kehitystä ja kasvua. |
Sisältö | Akvaariotenttikysymykset 1. Mitä ovat nuoruusikävaiheen kehitystehtävät? Valitse haluamasi kehitysteoria ja pohdi kehitystehtäviä tämän päivän haasteiden näkökulmasta. 2. Perehdy Eriksonin teoriaan ihmisen kehittymisen vaiheesta. Miten kyseinen teoria määrittelee nuoruusvaiheen? 3. Mitä ammatillisen opettajan tulisi tietää nuoruusiän kehitysvaiheista? 4. Opiskelijaryhmän merkitys. Pohdi asiaa nuoruuden kehitystehtävien näkökulmasta. 5. Nuoruuden kehitysvaihetta on määritelty esimerkiksi seuraavasti: "Nuoruus on siirtymävaihe lapsuudesta aikuisuuteen" ja "Nuoruus on toinen mahdollisuus". Mitä nämä määritelmät kuvastavat nuoruuden kehitystehtävistä? 6. Vertaa tämän päivän yhteiskuntaa ja oman nuoruutesi yhteiskuntaa. Mitä erilaisia ja/tai samanlaisia kehityshaasteita nuorelle asetetaan? 7. Nuoruusvaihetta on kuvattu sosiaaliseksi syntymäksi. Mitä sillä tarkoitetaan? 8. Kari E. Turunen nostaa esiin nuoruusvaiheen tunne-elämästä häpeän ja syyllisyyden tunteet. Miksi nämä tunteet ovat tärkeitä kehityksen näkökulmasta? 9.Miten määritellään minäkäsitys ja miten voit ammatillisena opettajana vaikuttaa nuoren minäkäsitykseen? 10.Miten nuori voi suojella omaa minuuttaan? Mikä merkitys sillä on kehittymisen ja kasvun näkökulmasta? 11.Mitä mahdollisuuksia sosiaalinen media tarjoaa nuorelle identiteetin rakentamiseen? 12.Virtuaalinen identiteetti on hyvä/paha nuoren identiteetin kehitykselle. Ota kantaa puolesta tai vastaan ja perustele näkemyksesi. |
Suoritustavat | Akvaariotentti. Sillä tarkoitetaan tenttikäytäntöä, jossa opiskelija tekee tentin valitsemanaan ajankohtana. Opiskelija osoittaa perehtyneisyytensä opintojakson kirjallisuuteen netissä ennalta annetun kysymysjoukon ohjaamana. Kysymykset on laadittu siten, että niihin vastaaminen vaatii aina sekä aineistoon perehtymistä, että omaa pohdintaa. Akvaariotentin kysymykset lähetetään opiskelijalle sovittuna ajankohtana tekstiviestillä. Tenttivastaukset palautetaan tentin vastaanottavan opettajan sähköpostiin kahden tunnin kuluessa tentin alkamisesta. |
Toteutustavat | Toimintaohjeet: 1. Kun olet valmistautunut tenttiin ja olet valmis sen tekemään, ilmoita sähköpostilla opettajalle vähintään kahta vuorokautta ennen toivomaasi tenttiajankohtaa: - tarkka kellonaika ja päivämäärä, jolloin haluat tentin tekemisen aloittaa, - opintojakso, jonka haluat tenttiä sekä - nimesi ja kännykkänumerosi. 2. Valitse tenttiajankohdaksi ns. inhimillinen kellonaika. Kesäaikana tenttimistä voi tiedustella opintojakson vastuuopettajalta. Huom! Opettajien vapaajaksojen ja muiden poissaoloaikojen aikana ei ole tenttimismahdollisuutta. Kun toivomasi tenttiajankohta on käsillä, tulee sinulle kännykkääsi tenttikysymysten numerot. 3. Saat kolme kysymystä, joista vastaat kahteen. Pohdintasi on noin 2-4 sivua kutakin kysymystä kohden. Vastaat tenttikysymyksiin ja lähetät ne sähköpostilla opettajalle viimeistään 2 tunnin kuluessa saatuasi tehtävät. 4. Tehtävät ovat opettajan sähköpostissa, josta hän ne tarkistaa. |
Oppimateriaalit | Alla on luettelo sopivasta kirjallisuudesta. Voit myös käyttää muita sopivia lähteitä kysymyksiin vastaamisessa. Vastauksiin tulee merkitä käytetty kirjallisuus. 1. Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. Helsinki: WSOYpro OY. Käy myös vanhempi teos. 2. Ihmisen psykologinen kehitys. 2006. Nurmi, J-E., Ahonen, T. Lyytinen, P., Pulkkinen, L. ja Ruoppila, I. (toim.). Helsinki: WSOY. 3. Matikainen, J. 2008. Verkko Kasvattajana. Mitä aikuisen tulisi tietää ja ajatella verkosta. Helsinki:Palmenia. 4. Minuus ja identiteetti. Sosiaalipsykologinen ja sosiologinen näkökulma 2006. Pertti Rautio & Mikko Saastamoinen (toim.) Tampere University Press. 2006. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/95382/minuus_j... (tark. 6.4.2020) 5. Polkuja ja poikkeamia – Aikuisuutta etsimässä. 2005. Sinikka Aapola & Kaisa Ketokivi (toim.) Nuorisotutkimusverkosto. Nuorisotutkimusseura. Julkaisuja. 56. 6. Savolainen, T. 2010. Haastava nuori ja koulunkäynti – Opas opettajille. Opetushallituksen SAIREKE –hankkeen materiaaleja 2010. kalliomaa.net/opas/nuoruusika.html (tark. 6.4.2020) 7. Sinkkonen, J. 2010. Nuoruusikä. Helsinki: WSOY. 8. Solares, E., Määttä, S. & Kiuru, N. 2016. Kaveripiirin merkitys ammattikoululaisten koulumotivaatiossa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erikoislehti.NMI Bulletin 1/2016. Saatavana: bulletin.nmi.fi/article/kaveripiirin-merkitys-ammatt... (tark. 6.4.2020) 9. Turunen, K. 2005. Ikävaiheiden kriisit. Jyväskylä: Atenakustannus OY. 10. Töyssy, S. 2012. Harkittu minuus. Sosiaalinen media identiteetin rakentamisen ympäristönä. Pro gradu -tutkielma. Tampereen yliopisto. Viestinnän, median ja teatterin yksikkö. Saatavana: https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/83239/gradu056... (tark. 6.4.2020) 11. Vuorinen, R. 2004. Minän synty ja kehitys. Ihmisen psyykkinen kehitys yli elämänkaaren. Helsinki:WSOY. |
Arviointiasteikko | Hyväksytty/Hylätty |
Arviointikriteerit |
hyväksytty/hylätty Hyväksytty/Hylätty Opintojakso on hyväksytty, kun osaamistavoitteet on saavutettu |
Arviointikehikot | - |
Lisätietoja opiskelijoille | Opintojakson vastuuopettaja on Raija Erkkilä, yhteystiedot tai puh. p. 050 521 0341. |
Vastuuhenkilöt | - |
Linkit | - |
Toteutukset
Ei toteutuksia.
Tiedot haettu 9.5.2024 18:36:16