Opetussuunnitelmat
Opintojaksokuvaus
1P00BA72 | Itsensä johtaminen ja työhyvinvointi (6 op) |
Osaamistavoitteet | 1. Tiedät itsensä johtamisen ja työhyvinvoinnin teoreettiset perusteet ja niiden merkityksen henkilökohtaiseen elämääsi ja ammatillisen opettajan työhön. 2. Ymmärrät itsensä johtamisen ja työhyvinvoinnin merkityksen ammatillisen opettajan työyhteisössä. 3. Suunnittelet työyhteisön hyvinvointia edistävän työhyvinvointisuunnitelman. 4. Tunnistat itsensä johtamisen merkityksen ammatillisen opettajan työssä ja ammatillisen opettajan kehittymissuunnitelmassasi. |
Sisältö | Akvaariotenttikysymykset 1. a) Pohdi Itsensä johtamisen käsitettä teoreettisesti ja esimerkkien kautta. 1. b) Mitä Itsensä johtaminen tarkoittaa omassa elämässäsi ja ammatillisen opettajan työssä? 2. a) Pohdi työhyvinvoinnin käsitettä teoreettisesti ja esimerkkien kautta. 2. b) Mitä työhyvinvointi tarkoittaa omassa elämässäsi ja ammatillisen opettajan työssä? 3.a) Pohdi Itsensä johtamista ja työhyvinvointia ammatillisen opettajan työyhteisön/oman työyhteisösi näkökulmasta. Hyödynnä pohdinnassasi omia kokemuksiasi. 3.b) Laadi työyhteisön työhyvinvointia edistävä "Työhyvinvointisuunnitelma". 4.a) Pohdi "Itsensä johtamisen" hyödyllisyyttä ammatillisen opettajan näkökulmasta. 4.b) Reflektoi henkilökohtaisia "Itsensä johtamisen" valmiuksia ja kehittämistarpeitasi ammatillisena opettajana. |
Suoritustavat | Akvaariotentti. Sillä tarkoitetaan tenttikäytäntöä, jossa opiskelija tekee tentin valitsemanaan ajankohtana. Opiskelija osoittaa perehtyneisyytensä opintojakson kirjallisuuteen netissä ennalta annetun kysymysjoukon ohjaamana. Kysymykset on laadittu siten, että niihin vastaaminen vaatii aina sekä aineistoon perehtymistä, että omaa pohdintaa. Akvaariotentin kysymykset lähetetään opiskelijalle sovittuna ajankohtana tekstiviestillä. Tenttivastaukset palautetaan tentin vastaanottavan opettajan sähköpostiin kahden tunnin kuluessa tentin alkamisesta. |
Toteutustavat | Toimintaohjeet: 1. Kun olet valmistautunut tenttiin ja olet valmis sen tekemään, ilmoita tekstiviestillä opettajalle vähintään vuorokautta ennen toivomaasi tenttiajankohtaa: - tarkka kellonaika ja päivämäärä, jolloin haluat tentin tekemisen aloittaa, - opintojakso, jonka haluat tenttiä sekä - nimesi ja kännykkänumerosi. 2. Valitse tenttiajankohdaksi ns. inhimillinen kellonaika. Kesäaikana tenttimistä voi tiedustella opintojakson vastuuopettajalta. Huom! Opettajien vapaajaksojen ja muiden poissaoloaikojen aikana ei ole tenttimismahdollisuutta. Kun toivomasi tenttiajankohta on käsillä, tulee sinulle kännykkääsi tenttikysymyksen numero. 3. Valmistaudu kaikkiin kysymyksiin. Akvaatiotentissä kysytään yksi kysymys. Vastaa tenttikysymykseen ja lähetä se sähköpostilla opettajalle viimeistään 2 tunnin kuluessa saatuasi tehtävän. 4. Tehtävät ovat opettajan sähköpostissa, josta hän ne tarkistaa. |
Oppimateriaalit | Oheismateriaali (myös muu materiaali sopii) 1. Dunderfelt Tony. 2015. Kuuntele ja tule kuulluksi. Kauppakamari. 2. Kilpinen, P & Haggvist, A. 2019. Varianssi - lataa itsesi täyteen energiaa. Fitra. 3. Levanto, S. 2018. Itsensä johtaminen ja valmentaminen. https://psykologiaa.com/2018/05/08/itsensa-johtaminen-ja-va... 4. Manka, M-L.& Manka, M. 2016. Työhyvinvointi. Alma Talent. 5. Manka, M-L. 2015. Stressikirja - mistä virtaa. Alma Talent. 6. Mäkiniemi, J-P; Ahola, S.; Syvänen, A.; Heikkilä-Tammi, K. & Viteli, J. Digitalisoituva koulu - hyvinvoivat opettajat? Miten edistää digitalisoitumista ja työhyvinvointia. TRIM Research Reports 24. tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/102027/TRIM_Res... 7. Mönkkönen, K. & Roos, S.2010. Työyhteisötaidot. UNIpress. 8. Nummenmaa, L. 2010. Tunteiden psykologia. Tammi. 9. Ojanen, M. 2014. Positiivinen psykologia. Edita. 10. Ojanen,M.2011.Minä ja muut.Itsetuntemuksen kirja.Kirjapaja.Helsinki. 11. Rauramo, P. 2012. Työhyvinvoinnin portaat. Viisi vaikuttavaa askelta. Edita. 12. Salmimies, R. 2008. Onnistu itsesi johtamisessa. Wsoypro. Helsinki. 13. Salovaara, R. & Honkonen, T. 2013. Voi hyvin, opettaja! PS-kustannus. Juva 14. Sydänmaanlakka, P. 2017. Älykäs itsensä johtaminen. Alma Talent. 15. Wenström, S. 2020 .Positiivinen johtaminen. Johda paremmin opetus- ja kasvatusalalla. PS- Kustannus. 16. Sanna Wenström: Enthusiasm as a driving force in vocational education and training (VET) teachers’ work. Defining positive organization and positive leadership in VET, Acta electronica Universitatis Lapponiensis 269, ISBN 978-952-337-185-9 / ISSN 1796-6310, urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-185-9 |
Arviointiasteikko | Hyväksytty/Hylätty |
Arviointikriteerit |
hyväksytty/hylätty Arviointikriteerit 1. Tarkastelet itsensä johtamisen ja työhyvinvoinnin käsitteitä esimerkein ja teoreettisiin näkökulmiin perustuen. 2. Pohdit esimerkkien avulla itsensä johtamista ja työhyvinvointia ammatillisen opettajan työyhteisön näkökulmasta. Tarvittaessa voidaan hyödyntää myös muuta työyhteisöä. 3. Suunnittelet teoreettisesti perustellun työhyvinvointisuunnitelman kuvaamaasi työyhteisöön. 4. Reflektoit itsensä johtamisen merkitystä ja hyötyjä sekä henkilökohtaisia valmiuksia ja kehittymistarpeita ammatillisen opettajan työn näkökulmasta. Arviointiasteikko Hyväksytty/Hylätty Osaamisen arviointi Opintojakso on hyväksytty, kun osaamistavoitteet on saavutettu. |
Arviointikehikot | - |
Lisätietoja opiskelijoille | Opintojakson vastuuopettaja on Marja Koukkari, yhteystiedot tai p. 050 305 5463 Usein kysytään tenttivastauksen ohjeellista pituutta. Kattava tenttivastaus on yleensä laajuudeltaan noin 10 sivua, A4, asiakirjafontti 12. Opintojakso voidaan opiskella 1 - 6 op laajuisena osaamisen osoittamisen periaatteiden mukaisesti. |
Vastuuhenkilöt | - |
Linkit | - |
Toteutukset
Ei toteutuksia.
Tiedot haettu 10.5.2024 18:36:21