Oamk Journal

Oulun ammattikorkeakoulun julkaisuja

Kategoria

Ukrainasta paenneiden tarpeet ohjaukselle ja koulutukselle – SIMHE-Oamk erityiskysymysten äärellä Artikkeli


8.6.2023 - Kosonen Katri

Oulun ammattikorkeakoulu on toiminut maahanmuuttajien vastuukorkeakouluna vuodesta 2017 lähtien. Reilu vuosi sitten työn luonteeseen alkoi ilmaantua uusia ja ennenkokemattomia piirteitä Ukrainan tilanteen vuoksi. SIMHE-tiimissä oltiin uuden edessä, kun palvelukonseptiin ideoitiin nopealla aikataululla uusia ohjaus- ja koulutusvaihtoehtoja huomioiden erityisesti u...

Mitä Flow Festival -kävijä ajattelee vastuullisuudesta ja turvallisuudesta? Artikkeli


7.6.2023 - Aro Päivi, Ålander Heidi, Hokkanen Laura, Korva Susanne, Virkkula Minna

Flow Festivalia pidetään vastuullisuuden edelläkävijänä tapahtuma-alalla. Flow Festival -kävijälle kierrätys, jätteiden vähentäminen sekä työntekijöiden turvallisuus ja oikeudenmukainen palkitseminen ovat erittäin tärkeitä. Hiilijalanjäljen kompensaatiomahdollisuutta, alueen asukkaiden huomioimista tapahtuman järjestelyissä ja tuottojen ohjaamista hyväntekeväisy...

Opiskelijapalaute vaikuttaa kielten ja viestinnän opintoihin Blogi


6.6.2023 - Partanen Pirjo

Palautteen saamista ja antamista pidetään yleensä myönteisenä asiana. Silti moni opiskelija kokee, että palaute katoaa jonnekin ja että annetulla palautteella ei ole todellista vaikuttavuutta. Kielikeskuksessa opiskelijapalaute on alusta lähtien koettu tärkeäksi. Sitä kerätään ja käsitellään säännöllisesti ja se huomioidaan kehittämistyössä. ...

”Tehdäänkö nopeasti vai käytetäänkö tietokonetta?” Musiikin ja tanssin toimijoiden kokemuksia digitalisaatiosta Oulun ammattikorkeakoulussa Raportti


5.6.2023 - Hoppu Petri

Musiikki ja tanssi kuuluvat taidemuotoihin, joissa kehollisuus on kaiken toiminnan lähtökohtana. Nekään eivät voi väistää joka puolelta lähestyvää digitulvaa, ja näiden alojen koulutuksessa tämä tuo jatkuvaa haastetta, johon vastaaminen ei aina onnistu vaivatta. Digitalisaatio tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia, mutta samalla jatkuva uudistuminen ja uudelleen orientoitumi...

Tehohoitopotilaan suunhoitoon tarvitaan lisää koulutusta Opiskelijoilta


2.6.2023 - Hakonen Mikael, Ikäheimo Jenni, Kivikangas Mirka, Leinonen Mia, Matturi Sanni, Slunga Satu

Tehohoitopotilaan suunhoito koetaan usein haasteellisena tai vieraana asiana. Vaarana on, että se jää toteuttamatta tai toteutus on puutteellista. Aiheesta on nyt luotu digitaalinen oppimateriaali, joka sisältää konkreettiset ohjeistukset oikeaoppiseen ja turvalliseen tehohoitopotilaan suunhoidon toteutukseen. Tehohoi...

Hyönteisviljelyn automatisoinnissa pörisee potentiaalia Artikkeli


1.6.2023 - Hannula Manne, Hedström Heidi, Määttä Harri, Tuomaala Tomi, Nissinen Marja

Oulun ammattikorkeakoulun (Oamkin) Prinlab tutkii ja kehittää yhdessä 18 muun eurooppalaisen yhteistyökumppanin kanssa uudenlaista hyönteiskasvatuksen automaatiokokonaisuutta hyönteistiloille. Hankkeen tavoitteena on muun muassa kehittää ja pilotoida robotiikan ja automatisoinnin käyttöä niin, että hyönteisten kasvatuksesta saadaan kannattavaa ja sen valtavaa kasvupotenti...

Opas potilaan turvallisesta kuvantamisesta rekkamagneetissa edistää kuvantamisen toimintaa Opiskelijoilta


26.5.2023 - Juntunen Jenni, Mettovaara Lilja-Mari, Karppinen Annaliisa

Magneettirekka mahdollistaa hyvälaatuisten kuvantamispalveluiden tarjoamisen myös isojen kaupunkien ulkopuolelle. Rekassa tehtävä tutkimus on hyvin samanlainen kuin sairaalassa toteutettava magneettitutkimus, mutta rekan tilojen koko tuo omat haasteensa kuvantamiseen. Oppaan avulla lähettäville yksiköille lisätään tietoa magneettirekassa suoritettavien kuvantamistutkimusten ...

VÄKEVÄ-hanke tuo kestävän kehityksen, kansainvälisyyden ja digitalisaation osaksi yrittäjyyskasvatusstrategiaa Opiskelijoilta


25.5.2023 - Koskela Katja

Yrittäjyyskasvatuksen tulisi olla läpileikkaava teema kaikessa opetuksessa. Yrittäjyyskasvatus ei ole vain liiketoimintaosaamisen opettamista, vaan yrittäjämäisten taitojen ja asenteiden opettamista. Uuden yrittäjyyskasvatusstrategian jalkauttamisessa on tärkeää varmistaa, että opettajat ymmärtävät oleelliset käsitteet samalla tavalla. Kestävä kehitys, kansainvälisyy...

How are you feeling? Tunnekulttuuri ICT-alalla Artikkeli


24.5.2023 - Pinola Satu, Saarnio Reetta, Päätalo Kati

Siellä, missä on ihmisiä, on aina myös tunteita. Siksi myös jokaisella organisaatiolla on ainutlaatuinen tunnekulttuurinsa, joka muodostuu työyhteisön jäsenten kokemista tunteista ja työyhteisön kyvystä käsitellä ja suhtautua tunteisiin. Tunnekulttuuriin liittyy keskeisesti psykologinen turvallisuus, joka on tunnistettavissa jokaisen oikeudeksi ja on yhteydessä työhyvin...

Ilmaista koulutusta ja oppimateriaaleja digitaaliseen Suomeen kotoutuville maahanmuuttajille Artikkeli


23.5.2023 - Karppinen Paula

Maahanmuuttajille suunnatuissa SelkoDigi-koulutuksissa rakennettiin oppimisanalytiikkaa hyödyntävä digitaalinen oppimisympäristö Moodleen sekä helposti saavutettavaa opetusmateriaalia avoimeen verkkoon. Hankkeen tavoitteena oli vastata nopeasti digitalisoituvan ja monikulttuuristuvan yhteiskunnan haasteisiin. Suomi di...

Onnistuneella sopimuskumppaneiden sitouttamisella on positiivinen vaikutus allianssihankkeissa Blogi


22.5.2023 - Mertaniemi Tapio, Pitsinki Vesa

Rakennusalan yleiset sopimusehdot (YSE 1998) eivät tue allianssimallin mukaista toimintaa ja periaatteita. Tilaaja ja palveluntuottajat noudattavat allianssimallin mukaista toimintaa ja periaatteita, mutta palveluntuottajan ja sopimuskumppaniksi kutsutun aliurakoitsijan välillä allianssimalli ei ole voimassa. Palveluntuottajan ja sopimuskumppanin välinen ”YSE-suhde” vaikuttaa ...

Sote-alalla tarvitaan yhä parempaa digiosaamista ‒ löytyykö ratkaisu käänteisestä mentoroinnista? Artikkeli


17.5.2023 - Parkkila Tanja, Hammarén Mira, Jarva Erika, Koskimäki Minna, Männistö Merja, Aalto Markus, Kurttila Jukka, Kekkonen Markku, Hyvämäki Piia

DigiSote-ikä – Digiosaamista kaiken ikää sosiaali- ja terveysalalla -hankkeessa pilotoitiin terveydenhoitajaopiskelijoiden työelämäjaksolla käänteistä mentorointia. Käänteisellä mentoroinnilla tarkoitetaan sitä, että vähemmän kokenut tai nuorempi henkilö toimii mentorina kokeneemmalle tai vanhemmalle henkilölle. Tässä pilotissa sote-opiskelijat toimivat mentorein...

Sukupolvien välisen digiosaamisen kehittämisen toimintamalli. DigiSote-ikä ‒ Digiosaamista kaiken ikää sosiaali- ja terveysalalla -hankkeen loppujulkaisu Raportti


17.5.2023 - Kurttila Jukka, Aalto Markus, Kekkonen Markku, Hyvämäki Piia, Parkkila Tanja, Koskimäki Minna, Hammarén Mira, Jarva Erika, Tuomikoski Anna-Maria

Digiosaamista kaiken ikää sosiaali- ja terveysalalla (DigiSote-ikä) -hankkeen päätavoitteena oli kehittää toimintamalli, joka osallistaa korkeakoulujen opiskelijoita, opettajia ja sote-alan ammattilaisia sukupolvien väliseen yhteistoimintaan digisosaamisen kehittämiseksi sote-alalla. Tavoitteena oli vahvistaa sote-alan ammattilaisten tieto- ja viestintätekniikan ja verkkovuo...

Modernit strategiaprosessit onnistuvat parhaiten toteuttamalla ne henkilöstön kanssa Artikkeli


17.5.2023 - Kuoksa Kati, Gallén Tiina

Strategiaprosessit kehittyvät osallistavammaksi ja inhimillisemmäksi, jolloin henkilöstö on avainasemassa strategian tavoitteiden asettamisessa ja toteutumisessa. Osallistumalla strategiatyöhön henkilöstö tuntee organisaation tavoitteet paremmin ja tietää, miten voi auttaa tavoitteiden toteutumisessa henkilökohtaisella panoksellaan. Strategiatyöhön osallistamisesta on mon...

Urheilumaailmassakin osataan ottaa kantaa Opiskelijoilta


16.5.2023 - Suutari Jenna

Oulun ammattikorkeakoulussa tehty opinnäytetyö syventyy urheilun ja vaikuttamisen yhteyteen sekä urheilijoiden tekemiin julkisiin kannanottoihin. Urheilijoita puhuttavat etenkin yhteiskunnallisesti merkittävät aiheet, kuten seksuaalisuuden vapaus sekä mielenterveyden teemat, mutta millä tavalla he ottavat niihin kantaa? ...

Hiphop-tanssin ytimessä on yhteyksien löytäminen Artikkeli


15.5.2023 - Owusu Julian, Hoppu Petri

Hiphop-kenttä on kulttuurinen kenttä, josta tanssitaiteen ammattilaisuus on olemassa oleva mutta pieni osa. Ilman sosiaalista näkökulmaa hiphop-tanssi on vaillinaista, jos sitä voidaan edes kutsua hiphopiksi. Siksi myös sen opetuksessa kommunikaation ja sosiaalisen vuorovaikutuksen harjaannuttaminen on keskeistä. Hiphopin monitasoiset yhteydet konkretisoituvat kollektiivisissa ...

Online-luennoilta keskiaikaiseen Gentiin – uudenlainen tapa opiskella terveyden edistämistä Blogi


11.5.2023 - Oinonen Meeri, Koivuluoma Milla, Karvonen Anna-Riina, Malinen Pauliina, Slunga Satu

Terveyden edistäminen on olennainen osa tulevien sote-ammattilaisten työtä. Artevelde Hogeschoolin hallinnoima lyhyt, monimuotoinen opiskelijavaihto tarjosi neljälle Oulun ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijalle uudenlaisen mahdollisuuden opiskella aihetta monialaisesti. Tiivistä menoa, mutta hieno kokemus! Arte...

Tekstityöpajaohjauksessa panostetaan kirjoittajan yksilölliseen tukeen Blogi


10.5.2023 - Fabritius Soili, Hopeavuori Tuula

Jokainen ammattikorkeakoulusta valmistuva tarvitsee hyviä kirjoittamisen taitoja tulevassa työssään. Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) Kielikeskuksessa kehitetään uusia tapoja tukea opiskelijoiden kirjoittamista pitkin opintoja. Kuluneen lukuvuoden aikana on kokeiltu viikoittaisia tekstityöpajoja, joissa opiskelijat saavat henkilökohtaista ohjausta teksteihinsä. ...

Hiphopin pedagogiikka ja performanssi vaativat kulttuurista ymmärrystä Artikkeli


9.5.2023 - Owusu Julian, Hoppu Petri

Hiphop-tanssi on sosiokulttuurinen tuotos, joka kiinnittyy vahvasti etnisiin ja paikallisiin konteksteihin. Tästä syystä hiphop-tanssin opettaminen tanssikouluissa ja hiphop-koreografian luominen näyttämölle ei ole aina mutkatonta. Sekä pedagogisuus että performatiivisuus ovat kuitenkin syvällä hiphop-tanssissa, ja hiphopilla on selkeä paikkansa tanssinopetuksessa....

Monipuolinen koulutus kriittisesti sairaan potilaan hoitopolusta vahvisti ammattihenkilöiden osaamista Blogi


8.5.2023 - Jounila-Ilola Päivi, Rantala Arja, Karsikas Eevi, Koivunen Kirsi, Jarva Erika, Oikarinen Anne, Koskimäki Minna, Mikkonen Kristina, Kääriäinen Maria, Meriläinen Merja

Sairaanhoitajien, fysioterapeuttien ja toimintaterapeuttien osaamista vahvistettiin koulutuskokonaisuudella, jossa asiantuntijoina olivat myös sairastuneet ja heidän läheisensä. Hoitopolun varrella toimivien ammattihenkilöiden verkostoituminen lisäsi osaamista ja paransi hoidon laatua. ...

Kiinteistölle yksilöidyn huoltokalenterin avulla varmistetaan kiinteistön kunnon ja arvon säilyminen Artikkeli


5.5.2023 - Ollikainen Elisa, Tolonen Kai, Fabritius Soili

Vuodesta 2000 alkaen on Suomen uusiin tai peruskorjattaviin pysyvään asumiseen tai työskentelyyn tarkoitettuihin rakennuksiin pitänyt laatia rakennuskohtainen käyttö- ja huolto-ohje eli huoltokirja. Se kokoaa yhteen kiinteistön hoidon, huollon ja kunnossapidon kannalta tärkeät lähtötiedot, tavoitteet, tehtävät ja ohjeet. Tekniikan kehittyessä sähköiset huoltokirjat, ja...

Ollappa omien aivojen asiantuntija? Kolumni


4.5.2023 - Ronkainen Sanna

Kollegani Kati Päätalo kirjoitti blogitekstissään Muistatko vapauttaa mielesi ja laittaa aivosi illalla pesuun? kuinka meillä kaikilla olisi tärkeä toisinaan saattaa aivomme lepotilaan. Toki ihan ylikuormituksen välttämiseksi, mutta myös sairauksien ennaltaehkäisemiseksi. Itseas...

Digipedagogisia osaamismerkkejä henkilöstölle Artikkeli


3.5.2023 - Pakanen Lotta, Hurme Jarkko, Länsitie Janne

Digitaaliset osaamismerkit ovat yleistyvä tapa tunnistaa ja tunnustaa henkilöstön osaamista. Merkit sopivat tukemaan työyhteisöjen osaamisen kehittymistä ja tekevät osaamispolkuja näkyviksi. Oulun ammattikorkeakoulussa osaamismerkkejä käytetään esimerkiksi henkilöstön digipedagogisen osaamisen todentamiseen. O...

Oppimisen muotoilumallit apuna pedagogisessa suunnittelussa Artikkeli


2.5.2023 - Mäenpää Kati

Artikkelissa kuvataan oppimisen muotoilun mallien ja työkalujen soveltamista uuden opintojakson suunnittelussa. Esillä ovat DDD-pedagoginen malli, oppimisen muotoiluun luotuja canva-mallipohjia sekä iteratiivisen suunnitteluprosessin tueksi kehitetty tuplatimanttimalli. Artikkelissa kuvataan oppimismuotoilun etenemistä ja annetaan vinkkejä oppimisen muotoilun apuvälineistä. Lis...

Oppimisen muotoilulla luodaan merkityksellistä oppimista Artikkeli


2.5.2023 - Mäenpää Kati

Opiskelumahdollisuudet monipuolistuvat ja luovat samalla tarpeen suunnitella oppimisprosesseja entistä opiskelijalähtöisemmin. Oppimisen muotoilu on ajattelutapa oppijalähtöisesti merkityksellisten oppimisprosessien suunnitteluun. Sen avulla opinnollista kokonaisuutta muovataan ja kehitetään prosessinomaisesti. Muotoilussa edetään yhteisöllisesti kohti laadukasta ja tavoitte...

Kestävän kehityksen tiekartta näyttää polun tulevaisuuteen Kolumni


28.4.2023 - Ahvenlampi Sari

Vietämme Oamkissa Vastuullisia valintoja – kestävän kehityksen teemavuotta 2022–2023. Tuomme kestävän kehityksen kolumnisarjassa esille erilaisia näkökulmia vastuullisuudesta ja kestävyydestä sekä jaamme osaamistamme. Kolumnisarjaa jatkaa kirjoituksellaan laatupäällikkö Sari Ahvenlampi. ...

Konsulttiryhmätyöskentely vertaisoppimisen menetelmänä Blogi


27.4.2023 - Maikkola Merja, Alaniska Hanna, Spets Hanna

Tässä julkaisussa esitellään konsulttiryhmätyöskentelyä yhtenä vertaisoppimisen menetelmänä ja jaetaan ideoita menetelmän hyödyntämisestä korkeakoulupedagogiikan koulutuksissa. Työskentelystä on saatu onnistuneita kokemuksia opettajien, opiskelijoiden ja opetuksen kehittäjien työvälineenä. Konsulttiryhmätyöskentely tukee parhaimmillaan kehittymistä, kasvua ja ja...

Ajankohtaista ikätutkimuksen kiehtovasta ja monialaisesta maailmasta Blogi


26.4.2023 - Tapio Tarja, Saarnio Reetta

Ikä, ikääntyminen ja ikääntymisen tutkimus kiehtovat. Kuitenkin tapa, jolla tarkastelemme ikääntymistä, vanhuutta ja vanhenemista, on edelleen hyvin kahtiajakoista. Toisaalta ikään ja ikääntymiseen liitetään paljon kielteisiä mielikuvia aina ikääntyvän hapertuvasta, hidastuvasta mielestä ja vanhenevasta ruumiista globaaleihin ja universaaleihin ilmiöihin, joissa ka...

Luonnonvara-alalla jo yli 40 Highway-opiskelijaa Blogi


25.4.2023 - Järveläinen Titta, Kääriäinen Jouni

Oamk Highway -konsepti, tie toiselta asteelta Oamkiin, aloitettiin vuonna 2020 tekniikan alan opinnoilla. Luonnonvara-alan Highway otettiin käyttöön syksyllä 2021 ja uudistettiin kolmen opintojakson suoritettavaksi kokonaisuudeksi syksyllä 2022. Tällä hetkellä mukana on 40 opiskelijaa. Highway-opintonsa saivat jo päätökseen neljä syksyllä 2022 aloittanutta opiskelijaa....

Koulutusosaaminen vientituotteiksi – tavoitteena skaalautuvat koulutusratkaisut ja kansainväliset kehitysrahoitusprojektit Raportti


24.4.2023 - Haukkamaa Jussi, Airaksinen Anna-Kaisa, Eksymä Pekka

Koulutuspalveluiden ja tuotteiden kysyntä kansainvälisillä markkinoilla on luonut liiketoimintamahdollisuuksia Suomen rajojen ulkopuolella. COVID-19-pandemia korosti erityisesti laadukkaiden digitaalisten koulutusratkaisuiden tarvetta sekä nosti näkyvästi esiin tarpeet kehittää koulutuksen vaikuttavuutta kehittyvissä maissa myös kansainvälisten kehitysrahoittajien verkostoj...

Harvinainen vanha pappila uuteen loistoon Opiskelijoilta


21.4.2023 - Ala-Mattila Kiia

Pyhäjoen kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen pappilaan tehtiin opinnäytetyönä korjaussuunnitelma, jossa entinen papin virka-asunto muunnetaan kokous- ja juhlatilaksi. Pyhäjoella sijaitsee 1800-luvun puolessa välissä rakennettu pappila (kuva 1). Kyseinen pappila on siitä harvinainen, koska vain 6 prosentissa koko ...

Study Group -toiminnalla ryhmätyöt voimavaraksi Blogi


20.4.2023 - Viinikka Sinikka, Saarinen Susanna

Työelämä vaatii tiimityötaitoja. Study Group -toiminta opettaa toimimaan ryhmän jäsenenä ja tukee ryhmätöiden tekemistä. Tarvitaan kuitenkin suunnitelmallisuutta sekä pienempiä ja suurempia tekoja, jotta ryhmätyöt tukevat opiskelijoiden opintoja. Ryhmätöiden suunnittelu ja valmistelu vaatii koko korkeakouluyhteisön yhteistyötä sekä hyvää tiedottamista....

Uutisjuttuja ja kansalaisjournalismia syntyy puhelimella Blogi


19.4.2023 - Koho Satu, Sirviö Ari-Pekka

”Mitä siitäkin nyt tulee, jos kännykkäkameroilla aletaan tehdä tv-juttuja! Miten käy Yle-laadun?” Tällaisia uhkakuvia maalailtiin Ylen toimittajien keskuudessa 2010-luvun alkupuolella, kun yhtiössä puhuttiin mahdollisuudesta toteuttaa uutisjuttuja älypuhelimilla ja iPadeilla. Nykyään mobiilijournalismin eli mojon edut tunnustetaan laajasti. Niitä ovat nopeus, helppous...

Lasten ja perheiden hyvinvointi orastaa luonnosta Artikkeli


18.4.2023 - Manninen Minna, Huhtala Saija, Wiens Varpu, Pölkki Tarja

Luonto vaikuttaa terveyteemme ja on olemassaolomme elinehto. Luonto elvyttää ja auttaa palautumaan stressistä. Luonnon lisäksi ihmisten terveyttä ja hyvinvointia tukevat monet muutkin asiat, mutta on vaikea löytää toista yhtä kokonaisvaltaisesti merkittävää tekijää. Luonto tarjoaa lapsille ja perheille mahdollisuuden rentoutua, oppia ja kehittää erilaisia taitoja, vahv...

Oulun Paras Myyjä -kilpailu tukee myynnin oppimista Blogi


17.4.2023 - Siltavirta Katta, Kurtti Jonna-Riikka

Myyntikilpailu on todentuntuinen tilanne myyntiosaamisen harjoitteluun. Osana Asiantuntijapalveluiden myynti -opintojaksoa Oamkissa järjestettiin ensimmäinen B2B-myyntiin keskittyvä Oulun Paras Myyjä -kilpailu. Opiskelijat osoittivat oman osaamisensa kilpailusuorituksensa aikana. He kartuttivat osaamistaan ja saivat uudenlaisen oppimiskokemuksen, myyntikokemuksen. ...

« Vanhemmat julkaisut Uudemmat julkaisut »



Oamk Journal
Julkaisija Oulun ammattikorkeakoulu
Päätoimittaja Satu Koho satu.koho@oamk.fi
ISSN 2737-0550

Yhteydenotot:
julkaisut@oamk.fi
www.oamk.fi


Palaute ja kehitysehdotukset
Otamme mielellämme vastaan palautetta, kysymyksiä tai muutosehdotuksia.
Ota yhteyttä julkaisut@oamk.fi.

Ohjeita kirjoittajalle
Tietoa Oamk Journalista
Toimituskunta
Toimituspolitiikka
Tekijänoikeudet
Saavutettavuusseloste


© 2024 Oamk Journal
Powered by WordPress
Theme by Anders NorenYlös ↑

Ohjeita kirjoittajalle