Oamk Journal

Oulun ammattikorkeakoulun julkaisuja

Saavutettavampaa korkeakoulutusta – vaiko parempaa oppimista kaikille? Artikkeli


18.6.2024 - Alaranta Mar, Happo Iiris, Rollins Minna, Talonen Eero

Korkeakouluopinnot viivästyvät ja jopa keskeytyvät usein syistä, joihin voitaisiin vaikuttaa saavutettavalla opetuksella. Saavutettavuus ja yhdenvertaisuus eivät kuitenkaan toteudu. Erityisjärjestelyjen sijaan saavutettavuuden tulisi läpäistä kaikki opetuksen prosessit, käytänteet ja mittarit. Näin opetuksesta tulisi parempaa ja se mahdollistaisi sujuvamman oppimisen kaiki...

Nykytilan kartoitus jatkuvan oppimisen kehittämisen lähtökohtana Artikkeli


17.6.2024 - Rantala Arja, Klemola Katriina, Gallén Tiina, Kylmänen Lari, Mäntykangas Ulla, Korkala Hannu

Valtakunnallinen jatkuvan oppimisen murros edellyttää korkeakouluja, myös Oulun ammattikorkeakoulua (Oamk), kehittämään jatkuvaan oppimiseen liittyviä prosesseja ja käytäntöjä. Marraskuussa 2023 alkanut ESR-rahoitteinen JATKOT-hanke on kartoittanut jatkuvan oppimisen palvelujen nykytilaa Oamkissa. Tämä artikkeli esittelee keskeisimmät kartoituksen tulokset. ...

Printed electronics as an enabling technology ‒ passive components Artikkeli


14.6.2024 - Määttä Harri, Tuomaala Tomi

Passive components are an essential part of any electronic system. The manufacturing processes and materials of printed electronics enable the manufacturing of various passive components such as stretchable or bendable conductors, inductors, capacitors, and resistors. This article describes the manufacturing methods of passive components: what type of special material...

Ammatillisen opettajan menestyksen avaimet: jatkuva ja kestävä oppiminen Artikkeli


14.6.2024 - Kilja Päivi, Mäntykangas Ulla

Ammatillisten opettajien työn perustana ovat oman ammattialan peruskoulutus, substanssiammatissa hankittu työkokemus ja opettajan pedagogiset opinnot. Opittujen tietojen ja taitojen lisäksi tulee varautua oppimaan vielä useamman kerran työuran aikana, jotta osaaminen ei vain jäisi laahaamaan työelämän ja toimintaympäristön muutoksissa. Voidaankin ajatella, että työ on opp...

Työelämäyhteistyö sosiaali- ja terveysalalla toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa – näkökulmana dialogisuus Artikkeli


13.6.2024 - Kopakka Maarit, Kiviniemi Liisa

Ammatillisen koulutuksen järjestäjien perustehtävänä on kouluttaa osaavia ammattilaisia työelämään. Sosiaali- ja terveysalan työvoimahaasteiden ja alalle hakeutuvien vähentymisen vuoksi koulutuksen järjestäjien ja työelämätoimijoiden yhteistyöhön tarvitaan uudenlaista aktiivisuutta ja terävöitymistä. Onnistuneen yhteistyön perusta on luottamuksessa, jonka kehitty...

Kätilö-ensihoitajan osaamista voidaan hyödyntää uudella hyvinvointialueella entistä paremmin Artikkeli


6.6.2024 - Kokko Janika, Roivainen Petri, Manninen Minna

Raskaus ja synnytys eivät ole sairauksia vaan merkki terveydestä. Synnytyksen aikana tilanne voi kuitenkin muuttua nopeasti ja on mahdollista, että hoidettavana on huonokuntoisen äidin lisäksi huonokuntoinen vastasyntynyt. Tilanteet voivat olla erityisen haastavia suunnittelemattomissa sairaalan ulkopuolisissa synnytyksissä, jolloin ensihoitajan on huomioitava myös tilanteessa ...

Psykologinen turvallisuus, luottamus ja dialogi yhteiskehittämisen perustana Artikkeli


5.6.2024 - Pitkänen Annukka, Kiviniemi Liisa

Mitä tarvitaan, jotta kehittämistilanteet ovat tuloksekkaita ja yhteishenkeä vahvistavia? Turvallisuuden ja luottamuksen kokemukset tulevat usein spontaanisti mieleen, kun itse kukin pohtii rohkeuttaan ja haluaan ilmaista ideoitaan kehittämistilanteissa. Kyse on ajatusten vaihdon helppoudesta mutta myös luottamuksesta siihen, että kehittäminen etenee yhdessä suunnatulla tavall...

Yhdessä pedagogista hyvinvointia kehittämään Artikkeli


23.5.2024 - Wenström Sanna, Ström Kristina

Pedagoginen hyvinvointi tarkoittaa oppilaitoksen kaikkien toimijoiden, niin opiskelijoiden kuin henkilöstön hyvinvointia ja oppimista. Pedagoginen hyvinvointi rakentuu arjen vuorovaikutuksessa ja yhteistoiminnassa johtamisen, organisaation, työyhteisön, pedagogiikan sekä yksilöiden ajattelun ja toiminnan tasoilla. Kun pedagogista hyvinvointia halutaan kehittää, on tärkeä huo...

Harmoninen 2000-luvun alun pientaloalue Artikkeli


22.5.2024 - Kangas Tommi, Tolonen Kai

Oulun Karjasillan, Helsingin Puukäpylän ja Espoon Friisilän asuinalueita arvostetaan viihtyisinä ja harmonisina. Uusia samankaltaisia elämyksiä tuottavia asuinalueita onnistutaan harvoin rakentamaan. Missä mennään pieleen, kun pientaloalueilla näkee samankaltaista laatikkoa laatikon perään? Millä suunnitteluratkaisuilla voitaisiin rakentaa sellainen harmoninen pientaloalu...

Mikroyrityksen mahdollisuudet vastuullisena toimijana Artikkeli


17.5.2024 - Hyttinen Joonas, Oilinki-Pulkkinen Mervi, Otamo Alisa, Posti Ella, Välijärvi Satu

Ympäristötietoisuus on lisääntynyt kuluttajien keskuudessa. Yhä useampi haluaa toimia ympäristöä kunnioittaen ja kannattaa yrityksiä, joiden tietää toimivan vastuullisesti. Siksi myös mikroyrityksen kannattaa kiinnittää huomiota oman toimintansa vastuullisuuteen ja kestävyyteen sekä siihen, miten siitä viestii potentiaaliselle asiakaskunnalleen. Erilaiset vastuullises...

Nuorten ympäristöön ja ilmastonmuutoksen liittyvät huolet ja tunteet Artikkeli


15.5.2024 - Ruotsalainen Heidi, Rautio Tarja, Lappalainen Pirjo, Korpi Hilkka

Tässä artikkelissa tarkastellaan valikoituihin tutkimuksiin pohjautuen nuorten ympäristöön ja ilmastonmuutokseen liittyviä huolia, tunteita ja mielenterveyden ongelmia sekä kuntoutuksen keinoja tukea nuorten hyvinvointia. Aiheeseen pureudutaan syvemmin kevään tutkimusklubissa 16.5.2024, jonka järjestää Oamkin hyvinvoinnin ja kulttuurin osaamisalan tkio-kärki 3, Sosiaalise...

Ammatillisten opettajien työ muutoksessa Artikkeli


29.4.2024 - Kilja Päivi, Mäntykangas Ulla

Yhteiskunnan ja työelämän muutokset vaikuttavat ammatillisten opettajien työhön. Myös ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulujen uudistusten myötä opettajuuteen kohdistuu uudenlaisia vaatimuksia. Muutoksiin reagoinnin rinnalle tarvitaan ennakointitietoa ja ymmärrystä ammattialakohtaisista muutostarpeista. ...

Suurryhmäpedagogiikka: keskiössä johtaminen, yhteistyö ja sovitut toimintatavat Artikkeli


26.4.2024 - Nousiainen Eero

Korkeakouluissa on oltu opiskelijamäärien ja verkko-opetuksen kasvun tiellä jo vuosia, ja kasvu tulee edelleen jatkumaan. Tämä asettaa kovia haasteita korkeakoulun toiminnan kehittämiselle sekä kansallisessa ja kansainvälisessä kilpailussa pärjäämiselle. Suurryhmäpedagogiikan käytännön toiminta ja siinä onnistuminen vaativat kehitystä koko korkeakoulun tasolla ja avo...

Kasvihuonekaasujen mittausmenetelmien vertailu eloperäisellä maalla Artikkeli


24.4.2024 - Jurva Iikka, Liimatainen Maarit, Lötjönen Timo, Suomela Raija

Peltojen kasvihuonekaasupäästöjä on mitattu jo vuosikymmeniä perinteisellä kammiomenetelmällä käsityönä. Luonnonvarakeskuksen Ruukin koeasemalla testattiin kasvukaudella 2023 automaattista kammiomittausmenetelmää. Intensiivistä automaattimittausta verrattiin perinteiseen kammiomenetelmään eloperäisellä pellolla, missä testattiin samanaikaisesti myös eri muokkauskä...

Käytetty hiekoitussepeli asfalttipäällysteisiin, ei kaatopaikalle Artikkeli


19.4.2024 - Wikman Ewa, Asheesh Mohamed

Turun kaupunki, Kiertomaa Oy sekä monet muut eri organisaatiot ovat tunnistaneet, että talvella liukkaudentorjuntaan käytetty hiekoitussepeli tulisi saada uusiokäyttöön. Hiekoitussepeli on hiekoitushiekan ja suolan lisäksi yleisesti käytetty liukkaudentorjunnan materiaali teillä, kaduilla sekä jalankulku- ja pyöräilyväylillä Suomessa. Suomessa käytetään vuosittain 100...

« Vanhemmat julkaisut



Oamk Journal
Julkaisija Oulun ammattikorkeakoulu
Päätoimittaja Tiina Kaksonen tiina.kaksonen@oamk.fi
ISSN 2737-0550

Yhteydenotot:
julkaisut@oamk.fi
www.oamk.fi


Palaute ja kehitysehdotukset
Otamme mielellämme vastaan palautetta, kysymyksiä tai muutosehdotuksia.
Ota yhteyttä julkaisut@oamk.fi.

Ohjeita kirjoittajalle
Tietoa Oamk Journalista
Toimituskunta
Toimituspolitiikka
Tekijänoikeudet
Saavutettavuusseloste


© 2024 Oamk Journal
Powered by WordPress
Theme by Anders NorenYlös ↑

Ohjeita kirjoittajalle