RageStop – tunteet käsittelyyn

 

Keväällä 2020, ajalla ennen Koronaa, esimies tiedusteli meiltä kahdelta opettajalta kiinnostusta hanketyöhön. Lyhyehkön selostuksen lomasta korvat bongasivat ensin sanat tunteet, turvallisuus, ja oppiminen. Se oli siinä. Meille molemmille tuli vahva fiilis siitä, että tässä ollaan asian ytimessä.

Paula: Valmentavan koulutuksen opettajana vuodesta 2010 OSAOssa ja aiemmin perusasteella, lukiossa ja muualla amiksessa mm. aineenopettajan saappaissa, on tullut kohdanneeksi monenlaisia ihmisiä ja tilanteita. Lukemattomat kerrat jokin asia on mennyt tunteisiin, niin hyvässä kuin pahassa.

Varsinkin aineenopettajan roolissa tuli usein tunne, että ei ole tarpeeksi aikaa pysähtyä yksittäisen oppilaan/opiskelijan kohdalla ja kysyä ”Mitä sulle kuuluu?”. Nyt Valma-opettajana on oman ryhmän kanssa tekemisissä lähes päivittäin ja kohtaamisissa päästään huomattavasti tervehdystä pidemmälle.

Silti riittämättömyyden tunne on välillä tullut esiin. Tunteiden tunnistamisessa, säätelyssä ja ymmärtämisessä suhteessa toimintaan on itselläkin jatkuvaa oppimista. Miten voisin siis paremmin olla opiskelijoiden tukena siinä hommassa? Varsinkin, kun huomaan, että ammatinvalintaprosessissa ja opiskelemaan hakemisessa mukana ovat vahvasti myös tunteet. Tähän uskon saavani RageStopilta apua ja välineitä.

Nina: Komppaan Paulan ajatuksia ja kokemuksia. Valma-opettajana näitä asioita olen kovasti miettinyt ja näihin asioihin törmännyt hyvin usein. Olen toiminut kuntoutuksen saralla fysioterapeuttina, kouluttajana ja opettajana ja huomannut tunteiden kirjon olevan laaja sekä ajatusten että toiminnan saralla. Tiedon nälkä ja käytännön työkalujen lisätarve opetukseen ja oppimisen kehittämiseen sai minut myös innostumaan hankkeesta. Innokkaana odotan, miten pystyn hyödyntämään tämän hankkeen antia opetustyössäni.

Aivan parasta mielestämme on se, että nuoret pääsevät omasta näkövinkkelistään käsin kehittämään toimintamallia, jonka tavoitteena on, että me opiskelijoiden kanssa tekemisissä olevat ammattilaiset osaisimme entistä paremmin ohjata opiskelijoita tunnetaidoissa ja tukea heidän hyvinvointiaan. Hyvinvoiva opiskelija tulee mielellään kouluun ja jaksaa puurtaa läpi harmaammankin päivän.

Kirjoittaessamme tätä olemme Valma-opiskelijoiden kanssa kutakuinkin lähtötelineissä hankkeen suhteen. Pirjo ja Sirpa Oulun ensi- ja turvakoti ry:stä ovat käyneet muutaman kerran tutustumassa Valma-opiskelijoihin ja koulun arkeen. Aloitusseminaariin on osallistuttu ja tammikuussa 2021 alkavasta kehittämistyöstä on alustavasti puhuttu. Myös muutamia harjoituksia ja tehtäviä on tunteisiin ja hyvinvointiin liittyen tehty. Selvästi olemme valmiita tarttumaan toimeen.

Innolla odotamme opiskelijoiden kanssa tehtävää työtä ja jatkamme samalla muun hanketiimin kanssa tunne- ja turvallisuusasioihin sukeltelua ja ymmärryksen laajentamista.

Paula Törmänen
Lehtori VALMA-koulutus, OSAO

Nina Siipola
Tuntiopettaja VALMA-koulutus, OSAO

(Asiantuntijoina hankkeessa RageStop – turvallisuus ja tunteet oppimisen perustana)