Oulun ammattikorkeakoulun SIMHE-rooli (Supporting Immigrants in Higher Education in Finland) on kokenut erilaisia muutoksia seitsenvuotisen toimintahistoriansa aikana. Yksi suurimmista on ukrainalaisten tilapäisen suojelun statuksella Suomeen tulleiden tarpeiden huomiointi myös koulutusvaihtoehdoissa. Vastauksena koulutustarpeeseen SIMHE-Oamk aloitti yhtenä osatoteuttajana valtakunnallisessa pilotissa, jossa kehitettiin valmentava koulutuskokonaisuus englanninkielisiin koulutusohjelmiin.

Valmentava koulutus, Preparatory Programme for Higher Education Studies in English, toteutettiin lukuvuoden 2023–2024 aikana noin 5,5 kuukauden koulutuskokonaisuutena yhdeksän ammattikorkeakoulun yhteistyönä [1]. Koulutus suunnattiin ukrainalaisille, joiden tavoitteena oli vahvistaa englannin kielitaitoa ja hakea mahdollisesti tulevaisuudessa englanninkielisiin tutkinto-opintoihin.

Uudenlaiseen verkossa suoritettavaan koulutuskokonaisuuteen oli haku keväällä 2023, ja koulutuskokonaisuuden pilotointi käynnistyi saman vuoden syyskuussa. Opiskelijat valittiin koulutukseen kirjallisen ja suullisen kielikokeen perusteella. Englannin kielen taitotason tuli olla kielikokeessa vähintään keskitasoa, joka vastaa itsenäisen kielenkäyttäjän tasoa YKI 3 (Opetushallituksen yleiset kielitutkinnot) [2].

Valmentavan koulutuskokonaisuuden opetussuunnitelma koostui yleisistä ja alakohtaisista opinnoista. Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) vastuulla oli liiketalouden alaan liittyvä substanssikokonaisuus. Lisäksi Oamk vastasi verkko-opiskelussa tarvittavien digitaitojen opetuksesta ja tuesta [3].

Lähtökohtia liiketalouden opetukselle

Englanninkielisen valmentavan koulutuskokonaisuuden laajuus oli 30 opintopistettä (taulukko 1), ja koulutus suoritettiin kokonaan verkossa. Liiketalouden osuus koostui kahdesta erillisestä 5 opintopisteen laajuisesta opintojaksosta: Introduction to Business and Business English I ja Introduction to Business and Business English II. Liiketalouden opiskelijat olivat eri puolilta Suomea pääkaupunkiseudulta Ouluun.

TAULUKKO 1. Preparatory Programme for Higher Education Studies in English opetussuunnitelma (kuva: PrepProg-hanke).

Taulukko, jossa on opintojaksojen nimet sekä niiden laajuudet ja ajoitukset.

Lähtökohtana oli, että opiskelijat osallistuvat etätunneille reaaliaikaisesti, eikä oppitunteja nauhoitettu. Siksi koulutukseen ei voinut osallistua työssäkäynnin ohessa. Etenkin kielenoppimisen näkökulmasta opiskelijan läsnäololla on suuri merkitys, koska opetus ei ole pelkästään luennointia, vaan myös opiskelijoita aktiivisesti osallistavaa.

Valtakunnallisten linjausten mukaisesti opintojaksot arvioitiin numeerisesti asteikolla 0–5. Arviointi perustui jatkuvaan näyttöön, harjoitustöihin ja lopputenttiin. Lisäksi opiskelijat saivat opintojaksoilla yksilöllistä ohjausta ja opiskelua ohjaavaa palautetta omasta osaamisestaan. Opetuksessa ja arvioinnissa huomioitiin sekä kirjalliset että suulliset vuorovaikutustaidot. Liiketalouden opintojen lähtökohtana oli integroida substanssiosaaminen englannin kielitaidon kehittymiseen.

Ensimmäinen opintojakso kehitti kielitaitoa ja herätteli kiinnostusta liiketalouden opiskeluun

Introduction to Business and Business English 1 -opintojakso johdatteli opiskelijat aihealueeseen, liiketalouden alaan ja opiskelumahdollisuuksiin (kuvio 1). Tavoitteena oli englannin kielitaidon kehittymisen lisäksi herättää mielenkiinto liiketalouden alan opintoja kohtaan. Opintojakso toteutettiin viiden viikon intensiiviopetuksena, johon osallistui yhteensä 16 opiskelijaa. Liiketalouden opetuksesta vastasi Oamkissa kaksi asiantuntijaa.

Kuvio, jossa teksti: Welcome to the course. The course offers students the skills needed to pursue business studies in Finland. This course will provide information about the Finnish education system and Bachelor level business studies at Finnish Universities of Applied Sciences (UAS). This course will also give insight into planning a person’s educational future and business career possibilities. The basic functions of business and the business environment will be discussed. Furthermore, the professional language used supports the ongoing business studies by including field-specific terms.
KUVIO 1. Opintojakson Introduction to Business and Business English 1 kuvaus Moodlessa ja Pepissä.

Opintojakso koostui kahdesta osiosta: Introduction to Business Studies (3 opintopistettä) ja Fundamentals of Business (2 opintopistettä). Introduction to Business Studies -osiossa käsiteltiin muun muassa suomalaista koulutusjärjestelmää ja englanninkielistä liiketalouden koulutusta ammattikorkeakouluissa, opiskelumenetelmiä sekä uramahdollisuuksia liiketalouden alalla. Fundamentals of Business -osiossa opiskelijat tutustuivat muun muassa yritystoiminnan käsitteisiin, yrityksen erilaisiin toimintoihin, sidosryhmiin ja liiketoimintaympäristöihin.

Toisella opintojaksolla syvennettiin ymmärrystä liiketaloudesta

Ensimmäisen opintojakson jälkeen liiketalouden opetus jatkui toisella viiden viikon Introduction to Business and Business English 2 -opintojaksolla (kuvio 2). Tällä opintojaksolla tavoitteena oli syventyä hieman tarkemmin liiketalouteen liittyviin keskeisiin aihekokonaisuuksiin. Opintojakso koostui viidestä yhden opintopisteen osiosta, jotka olivat Entrepreneurship, Teamwork in Business, Management and Leadership, Marketing ja Economics and International Trade.

Kuvio, jossa teksti: general. The course offers students the skills needed to pursue business studies in Finland. This course will introduce key concepts related to entrepreneurship, management and leadership, teamwork, marketing, economics and global trade. It will also provide skills for adopting the learning and teaching methods used at Finnish Universities of Applied Sciences. Furthermore, the professional language used supports the ongoing business studies by including field-specific terms.
KUVIO 2. Opintojakson Introduction to Business and Business English 2 kuvaus Moodlessa ja Pepissä.

Entrepreneurship-osiossa käsiteltiin esimerkiksi yrittäjyyskäsitettä, yrittäjyyteen liittyviä taitoja ja osaamista sekä liikeidea-ajattelua. Teamwork in Business -osio puolestaan nosti esiin erilaisia tiimimalleja sekä tiimityöskentelyyn liittyviä taitoja. Management and Leadership -osiossa käytiin läpi yritystoiminnan johtamista, ja Marketing-osiossa opiskelijat perehtyivät markkinoinnin peruskäsitteisiin ja kilpailukeinoihin. Lopuksi Economics and International Trade -osiossa opiskelijat tutustuivat kansantalouden ja kansainvälisen kaupan peruskäsitteisiin ja toimintaympäristöihin.

Opettajan havaintoja

Substanssialan ja englannin kielen opiskelun lisäksi ukrainalaiset opiskelijat oppivat samalla digitaitoja ja saivat kokemuksen verkko-opiskelusta. Itsenäinen etäopiskelu ei ollut kaikille aivan helppoa, koska opiskelijoiden lähtökohdat ja valmiudet olivat erilaisia. Lisäksi uutena opiskelijoille tuli suomalaiseen oppimis- ja opiskelukulttuuriin liittyviä asioita, kuten opiskelijan itseohjautuvuuden tärkeys ja ajanhallinnan (time management) merkitys.

Verkko-opinnoissa käytetyt pedagogiset ratkaisut, kuten opiskelijoiden osallistaminen, olivat osalle opiskelijoista menetelminä uusia. Opiskelijat antoivat opintojaksoista erittäin hyvää palautetta, ja viimeistään silloin ymmärrettiin kuinka tärkeän koulutuksen äärellä oltiin.

Liiketalouden substanssin ja englannin kielitaidon kehittymisen lisäksi opettajana oli ilahduttavaa havaita, että koulutus toimi opiskelijoiden sosiaalisena verkostona, joka osaltaan mahdollisti vertaistuen ja auttoi kiinnittymisessä arkielämään. Opiskelu antoi näkymää tulevaisuuteen ja mahdollisuuksiin suomalaisessa yhteiskunnassa.

Opiskelijoiden kokemukset

Opintojaksoilla kerätyn palautteen perusteella opintojaksot toteutuivat hyvin. Opiskelijat olivat erittäin kiitollisia ja motivoituneita konkreettisesta koulutuskokonaisuudesta, jonka avulla mahdollistui uudenlainen tulevaisuuden suunnittelu.

Tässä muutamia poimintoja Moodlen feedback-osiossa kerätystä opintojaksopalautteesta:

Interesting basic business topics were discussed.

A lot of English communication and discussion. Many examples during the lectures and interesting presentation of information.

I liked the course for its practical cases, the application of theoretical knowledge in practice.

I like everything about this course because it is interesting and maybe it will become my job in the future.

I liked the interactive style of our lessons when each student had an opportunity to share their opinion. Also, it was very pleasant to have a couple of minutes to exchange greetings and some personal thoughts before starting the lesson.

Learning something new and expanding your knowledge is always wonderful. The teachers tried to explain the material well and always helped.

Very interesting topics were chosen for study and discussion. There were interesting and useful group tasks.

But I can say with confidence that the best part of Preprog for me was business English. It seemed as close as possible to what students expect when studying at a university and helps immerse themselves in this environment.

Opiskelijoiden antamissa palautteissa korostui, että opintojaksot onnistuivat sisällöllisesti hyvin, mikä osaltaan tuki englannin kielitaidon kehittymistä. Opettajien osaaminen, käytetyt pedagogiset ratkaisut, vuorovaikutus ja opiskelijoiden osallistaminen nousivat myös palautteissa esille.

Toteutus pilotoinnin jälkeen

Tällä hetkellä käydään keskustelua siitä, miten englanninkielistä valmentavaa koulutusta toteutetaan tulevaisuudessa. Tavoitteena on, että se toteutettaisiin muutamien korkeakoulujen toimesta, ja koulutus olisi mahdollinen ukrainalaisten lisäksi myös muiden maiden kansalaisille.

Pilotoitu koulutus onnistui kokonaisuudessaan hyvin ja opiskelijoilta tuli hyvää palautetta. Kuitenkin oppimisen näkökulmasta online-opetus toteutui aikataulullisesti hyvinkin tiiviisti ja jatkossa olisi hyvä saada hieman enemmän väljyyttä edistämään reflektiota, sisäistämistä ja oppimista. Lisäksi olisi hyvä miettiä opetuksen eriyttämistä ja aikaisemmin hankitun osaamisen huomioimista. Pilotoinnissa tuli esille, että osalle opiskelijoista liiketalous oli aiheena tuttua, mutta osalle täysin uutta. Lisäksi oppimiseen heijastui opiskelijoiden erilainen englannin kielen lähtötaso.

Osa pilotointiin osallistuneista korkeakouluista avasi erillishakuja englanninkielisiin tutkinto-ohjelmiin tämän valmentavan koulutuskokonaisuuden suorittaneille, mikä lisäsi opiskelijoiden motivaatiota entisestään. Tulevaisuudessa olisi tärkeä miettiä laajemminkin eri kohderyhmille suunnattuja jatkopolkuja korkeakouluihin ja lisätä näin korkeakoulutuksen saavutettavuutta.



Katri Kosonen
yliopettaja
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Oulun ammattikorkeakoulu

Jyrki Holappa
lehtori
Liiketalous
Oulun ammattikorkeakoulu

Preparatory Programme ─ Preparatory Programme for Higher Education Studies in English -hanke

Tavoitteet:

Tavoite 1: Luoda korkeakoulujen välisenä yhteistyönä vieraskielinen korkeakouluopintoihin valmentava koulutus.

Tavoite 2: Tilapäistä suojelua löytävät tietoa vieraskielisistä korkeakouluopintoihin valmentavista koulutuksista.

Tavoite 3: Korkeakoulujen toimintakulttuuri edistää tilapäistä suojelua saaneiden osallisuutta ja integraatiota korkeakouluyhteisöön, yhteiskuntaan ja työelämään verkostomaista yhteistyötä hyödyntäen.

Kesto: 1.9.2022─31.8.2024

Rahoittaja: Opetus- ja kulttuuriministeriö

Koordinaattori: Oulun ammattikorkeakoulu

Osatoteuttajat: Karelia-ammattikorkeakoulu, Yrkeshögskolan Arcada, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, LAB-ammattikorkeakoulu, Metropolia Ammattikorkeakoulu, Savonia-ammattikorkeakoulu, Tampereen ammattikorkeakoulu, Turun ammattikorkeakoulu ja Oulun ammattikorkeakoulu


Hankkeen kaikki julkaisut Oamk Journalissa

Lähteet

[1] Preparatory Programme for Higher Education Studies in English. (2023). Koti. https://www.prepprog.fi/

[2] Opetushallitus. (2024). Yleiset kielitutkinnot (YKI). https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kieli-ja-kaantajatutkinnot/yleiset-kielitutkinnot-yki

[3] Puustjärvi, P., Pugachev, D., & Kosonen, K. (2024). Ukrainalaisille suunnattu valmentava koulutus – digi- ja kielituen näkökulmat. Oamk Journal, (86). Oulun ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2024091070011