Perus- ja ammattiopinnot |
180 |
Perusopintojen tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja-alainen yleiskuva asianomaisen tehtäväalueen asemasta ja merkityksestä yhteiskunnassa, työelämässä ja kansainvälisesti, perehdyttää opiskelija asianomaisen tehtäväalueen yleisiin teoreettisiin perusteisiin ja viestintään sekä antaa hänelle ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta tarpeellinen kielitaito. (Vararehtorin päätös 13.10.2016 § 16)
Ammattiopintojen tavoitteena on perehdyttää opiskelija asianomaisen ammatillisen tehtäväalueen keskeisiin ongelmakokonaisuuksiin ja sovellutuksiin sekä niiden tieteellisiin tai taiteellisiin perusteisiin siten, että opiskelija kykenee itsenäisesti työskentelemään tehtäväalueen asiantuntijatehtävissä, kehitystyössä ja yrittäjänä. (Vararehtorin päätös 13.10.2016 § 16)
|
Opintovuosi |
1S |
1K |
2S |
2K |
3S |
3K |
4S |
4K |
5S |
5K |
op |
Visuaalisen suunnittelun perusteet |
32 |
Näytä/piilota kuvaus
Opiskelija osaa kuvanrakentamisen ja visuaalisen suunnittelun perusperiaatteet.
|
YY00CC59 |
Opiskelijana ammattikorkeakoulussa |
1,2 |
1,8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CC61 |
Vuorovaikutus- ja esiintymistaidot |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CC63 |
Työvälineohjelmistot |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CC79 |
Sarjakuvatyöpaja |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
MV00CC65 |
Piirustus |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CC95 |
Maalaus |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CC67 |
Valokuvaus 1 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CC69 |
Kuvankäsittely 1 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CC71 |
Julkaisun perustekniikat |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CC77 |
Typografian perusteet |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
Graafinen suunnittelu ja julkaisu |
34 |
Näytä/piilota kuvaus
Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa ammattimaisen graafisen suunnittelun periaatteet ja syventää visuaalisen suunnittelun taitojaan. Opiskelija osaa graafisen suunnittelijan tarvitsemat verkko- ja printtijulkaisun työkalut.
|
2V00CC81 |
Käytettävyys |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CC83 |
Studiovalokuvaus |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CC75 |
Visuaalinen kulttuuri |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
MV00CC85 |
English for Media Sector |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CC73 |
Symbolit, ikonit ja logot |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CC87 |
Vektorigrafiikka |
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
2V00CC89 |
Graafinen suunnittelu ja ohjeistot |
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
2V00CC91 |
Verkkojulkaisun perustekniikat |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
MV00CC93 |
Pakkaussuunnittelu |
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
Digitaalinen julkaiseminen |
30 |
Näytä/piilota kuvaus
Opintokokonaisuudessa syvennetään verkkojulkaisun ja digitaalisen julkaisun osaamista eri päätelaitteille. Lähtökohtana on käyttöliittymien visuaalinen suunnittelu ja käyttäjälähtöisyys.
|
2V00CD23 |
Kuvitus |
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CC99 |
Web-design |
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
2V00CD01 |
Web-standardit |
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
2V00CD03 |
Web-ohjelmointi |
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
MY00CD05 |
Kirjallinen viestintä |
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
MV00CD07 |
Kuvallisen mediailmaisun tulkinta |
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CD09 |
Kuvajournalismi |
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CD11 |
Digital Publishing |
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
Liikkuva kuva |
33 |
Näytä/piilota kuvaus
Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa audiovisuaalisen tuotannon perusteet. Opiskelija osaa animaation ja 3D-suunnittelun perusteet.
|
MV00CC97 |
Digitaalinen piirtäminen |
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CD13 |
Käsikirjoittaminen |
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
3 |
MV00CD15 |
Svenska för mediebranschen |
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CD17 |
Kuvankäsittely 2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CD19 |
Audiovisuaalinen tuotanto |
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
6 |
2V00CD21 |
Jälkituotanto |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
4 |
2V00CD25 |
Animaatio |
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CD27 |
3D-mallintaminen |
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CD29 |
3D-animaatio |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
5 |
Oamk LABs Studies |
30 |
Näytä/piilota kuvaus
The goal of Oamk LABs Studies is that students will learn competences for knowledge work to deepen his/her knowledge in a field. The context of learning is interdisciplinary. Specifically, the focus of learning is on skills, knowledge and attitudes that are required in work life in the future. Key areas to learn are interaction, developing innovations and creativity, skills for team work, superior and management skills, business know-how and deepening one´s own professional competences and combining it with new knowledge and know-how in order to develop new solutions.
LABs-learning focuses on creativity and allows for the exploration of different ideas and solutions in order to solve problems from real life. Creativity also requires alternative ways of doing things. The learning method is problem-based, and practical while at the same time connected to working life tasks. Making mistakes and learning from them is also encouraged. Besides learning knowledge and skills, learning as a team is also emphasized. LABs-learning is based on a studio model that is linked to work life orientation, learning by doing, interdisciplinary, international and multicultural co-operation, entrepreneurship, and concept development. The final outcome of team working is a product or solution for a need from an industry.
LABs-opintojen tavoitteena on, että opiskelija oppii tietotyössä tarvittavaa osaamista syventäen samalla oman alansa osaamistaan. Oppiminen tapahtuu monialaisessa tiimissä, jossa oppimisen fokuksena ovat erityisesti tulevaisuuden työelämässä tarvittavat tiedot, taidot ja asenteet. Keskeisiä opittavia asioita ovat vuorovaikutus, innovaatioiden ja luovuuden kehittäminen, tiimi-, esimies- ja johtamistaidot, liiketoimintaosaaminen sekä oman ammatillisen osaamisen kehittäminen yhdistämällä sitä uudenlaiseen tietoon ja osaamiseen uudistettujen tai uusien ratkaisujen aikaansaamiseksi.
LABs-oppimisessa luovuus tarkoittaa mahdollisuusajattelua ja vaihtoehtoisiin toimintatapoihin tarttumista. Oppimisen menetelminä on ongelmalähtöinen käytännössä oppiminen, joka on lähellä työelämää oleva toimintatapa. Oppimisessa kannustetaan kokeilemaan virheitä pelkäämättä ja tekemään yhdessä. Oppimisessa panostetaan tietojen ja taitojen oppimisen rinnalla yhdessä tekemiseen yksilösuoritusten sijaan. LABLAND-opinnot perustuvat studio model-oppimismalliin, jonka peruskivinä ovat työelämälähtöisyys, tekemisen kautta oppiminen, monialaisuus, kansainvälisyys, yrittäjyys ja konseptikehittäminen. Tiimityöskentelyn lopputuotteena on ratkaisu ajankohtaiseen toimialasta tulevaan tarpeeseen.
Creative problem solving. Concept design. Teamwork. Work life orientation. Interdisciplinarity. Entrepreneurship. International and multi-cultural. Learning by doing. T-model of learning.
Luova ongelmanratkaisu. Konseptikehitys. Tiimityöskentely. Työelämälähtöisyys. Monialaisuus. Yrittäjyys. Kansainvälisyys. Virheiden kautta oppiminen. T-mallin osaaja.
|
MV00CW42 |
Visual Design Factory |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30 |
Interdisciplinary Demo Development Project Studies in Oamk LABs |
30 |
YY00BR00 |
Concept Creation |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
15 |
YY00BR01 |
Demo Creation |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
15 |
Vaihtoehtoiset ammattiopinnot |
15 |
2V00CD59 |
Tilaustyö |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
5 |
2V00CD61 |
Kompositio-ohjelmat |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
5 |
2V00CD63 |
Experimental Film/Video Workshop |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
5 |
2V00CD77 |
Experimental Web/Graphic Design Workshop |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
5 |
2V00CD79 |
Mainonnan projekti |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
5 |
M200CJ39 |
Motion Graphics |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
5 |
Visuaalisen suunnittelun ammattitaidon syventäminen |
9 |
Näytä/piilota kuvaus
Opiskelija syventää visuaalisen suunnittelun osaamistaan.
|
2V00CD83 |
Tuotantojen budjetointi |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
YY00CD85 |
Yrittäjyys |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
3 |
YY00CD87 |
Tutkimus- ja kehittämistoiminta |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
3 |
Studies Abroad |
|
Näytä/piilota kuvaus
Laajuus opiskelijan HOPS:n ja hyväksilukemispäätöksen mukaisesti (esim. 3-60 op). Suomalaiset opintopisteet ja ECTS creditit ovat samanlaajuisia.
Osaamistavoitteet, sisältö, arviointimenetelmät, opiskelijan oppimistyö ja opetusmenetelmät (esim. harjoitukset ja kirjallinen/suullinen tentti/harjoitustyö jne.) ja kirjallisuus ulkomaisen korkeakoulun opetussuunnitelman mukaisesti.
Opiskelija laatii ennen ulkomaille lähtöään yhteistyössä tutkintovastaavan ja kv-koordinaattorin kanssa ulkomaan opinnoista opintosuunnitelman ns. "Learning Agreementin", jonka osapuolet hyväksyvät allekirjoituksellaan. Suunnitelma lähetetään hyväksyttäväksi ja allekirjoitettavaksi vastaanottavan korkeakoulun kv-koordinaattorille. Ulkomailla suoritettavat opinnot hyväksytään täysimääräisinä kotimaassa suoritettavan tutkinnon perus- ja ammattiopintoihin.
Ulkomaiset arvosanat muunnetaan vastaamaan Oamkin arvosteluasteikkoa 0 - 5. Mikäli arvostelussa on käytetty ECTS-arvosteluasteikkoa, arvosanat vastaavat suomalaisia arvosanoja seuraavasti: A = 5 (excellent), B = 4 (very good), C = 3 (good), D = 2 (satisfactory), E = 1 (sufficient), FX = hylätty (fail), F = hylätty (fail). Jos opintokokonaisuus koostuu useammasta eri opintojaksosta, arvosana määräytyy opintojaksojen matemaattisena keskiarvona.
Yhteyshenkilö: Tutkintovastaava/kv-koordinaattori Ulkomaanopintoja voidaan hyväksilukea/korvata perus- ja ammattiopintoihin henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaisesti.
|
Vapaasti valittavat opinnot |
15 |
Alla listatut opintojaksot ovat esimerkkejä visuaalisen suunnittelun sv:n opiskelijoille suositeltavista opintojaksoista. Tarjonta on suuntaa antava ja koulutusohjelma päättää itse vuosittaisen tarjonnan. Itsenäisesti suoritettavat opintojaksot on aina sovittava sv-vastaavan kanssa. Tiedot itsenäisesti suoritettavista opinnoista ja niiden suoritustavoista löytyy Optiman itsenäisten opintojen työtilasta. Voit ottaa opintoja myös journalismin suuntautumisvaihtoehdon pakollisista tai vaihtoehtoisista ammattiopinnoista tai vapaasti valittavista opinnoista. Lisäksi kaikille suositellaan kieliopintoja.
|
Opintovuosi |
1S |
1K |
2S |
2K |
3S |
3K |
4S |
4K |
5S |
5K |
op |
YY00DQ05 |
Aktivera din svenska |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
M700CD91 |
Elokuva-analyysi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
Y000CD93 |
InnoWeek Innovointiprojekti |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
M700CD95 |
International Project |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CD97 |
Johtaminen ja neuvottelutaidot |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
5 |
M700CD99 |
Kulttuurialan järjestötoiminta |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
3 |
M200CE01 |
Kulttuurialan osuuskuntatoiminta |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
3 |
YY00CE03 |
Liiketoimintaidean kuvaus ja arviointi |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
3 |
M700CE05 |
Luova kirjoittaminen |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
4 |
M700CE07 |
Media-alan ammattikirjallisuus |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
3 |
M700CE09 |
Media-alan seminaarit |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
3 |
M700CE11 |
Median työmarkkinat |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
3 |
M700CE13 |
Mediaprojekti |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
10 |
M700CE15 |
Monotypia |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
YY00BH24 |
Liiketoimintaidean kuvaus ja arviointi |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
3 |
YY00BH25 |
Oman liikeidean kehittäminen |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
7 |
YY00BH26 |
Oman yrityksen kehittäminen |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
10 |
YY00CG24 |
Demola-projekti |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15 |
MV00CH98 |
Pelinkehityksen perusteet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
M700CE21 |
Pienprojekti |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
3 |
MV00CE23 |
Pienprojekti 2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
MV00CE25 |
Pienprojekti 3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
M700CE27 |
Piirustus ja maalaus 2 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
5 |
M100CE29 |
Portfolio |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
M200CE31 |
Projekti |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
YY00DU61 |
Ta ett snack! |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
3 |
M400CE37 |
Tiedon visualisointi |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
3 |
M700CE39 |
Tiedottaminen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
M700CE41 |
Tilaustyö |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
3 |
M700CE43 |
Tuotannon avustaminen |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
3 |
M700CE45 |
Tuotanto immersiiviseen 3D-ympäristöön |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
M700CE47 |
Työssä oppiminen |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
3 |
M200CJ34 |
360° VR-videon käsikirjoittaminen |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
3 |
M200CJ35 |
360° VR-videon äänisuunnittelu |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
3 |
M200CJ36 |
360° VR-videotuotanto |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
M700CE49 |
Äänisuunnittelu |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
4 |
Web-tuotannot |
|
M400CE51 |
Käyttöliittymäsuunnittelu |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
M400CE53 |
Tiedon visualisointi |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
M400CE55 |
Tietokannat ja dynaamiset järjestelmät |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
M700CE57 |
Webcasting |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
TV-tuotannot |
|
M500CE59 |
Dramaturgia ja käsikirjoittaminen |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
5 |
M700CE61 |
Kokeellinen elokuva ja video |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
5 |
M400CE63 |
Kompositio-ohjelmat |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
5 |
M700CE65 |
Musiikkivideo |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
5 |
M500CE67 |
Studiotyöskentely |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
3 |
M400CE69 |
Ulkotuotanto |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
4 |
M400CE71 |
Videotekniikka |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
3 |
M400CE73 |
Virtuaalilavastus |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
3 |
M700CE75 |
Äänikerronta |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
3 |
Valokuvaus |
|
M700CE77 |
Muotikuvaustyöpaja |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
2V00CE79 |
Valokuvailmaisu |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
M400CE81 |
Valokuvaus 2 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Tuottaminen |
|
M700CE83 |
Digimedian uudet trendit |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
M500CE85 |
Johtaminen ja tiimityöskentely |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
M700CE87 |
Käsikirjoittamisen työpaja |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
M700CE89 |
Markkinoinnin erityisalue 1 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
M700CE91 |
Markkinoinnin erityisalue 2 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
M700CE93 |
Markkinointiviestinnän perusteet |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
M700CE95 |
Media-alan yrityksen liiketoimintasuunnitelma |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
M700CE97 |
Neuvottelutaidot |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
M500CE99 |
Tuotteistaminen |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
M700CF01 |
Yhteisöllinen Internet ja liiketoiminta |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Ulkomaan vaihtoon valmentautuminen |
3 |
Y000CF03 |
Orientation to Student Exchange |
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
3 |
Studies Abroad |
|
Näytä/piilota kuvaus
Laajuus opiskelijan HOPS:n ja hyväksilukemispäätöksen mukaisesti (esim. 3-60 op). Suomalaiset opintopisteet ja ECTS creditit ovat samanlaajuisia.
Osaamistavoitteet, sisältö, arviointimenetelmät, opiskelijan oppimistyö ja opetusmenetelmät (esim. harjoitukset ja kirjallinen/suullinen tentti/harjoitustyö jne.) ja kirjallisuus ulkomaisen korkeakoulun opetussuunnitelman mukaisesti.
Opiskelija laatii ennen ulkomaille lähtöään yhteistyössä tutkintovastaavan ja kv-koordinaattorin kanssa ulkomaan opinnoista opintosuunnitelman ns. "Learning Agreementin", jonka osapuolet hyväksyvät allekirjoituksellaan. Suunnitelma lähetetään hyväksyttäväksi ja allekirjoitettavaksi vastaanottavan korkeakoulun kv-koordinaattorille. Ulkomailla suoritettavat opinnot hyväksytään täysimääräisinä kotimaassa suoritettavan tutkinnon vapaasti valittaviin opintoihin.
Ulkomaiset arvosanat muunnetaan vastaamaan Oamkin arvosteluasteikkoa 0 - 5. Mikäli arvostelussa on käytetty ECTS-arvosteluasteikkoa, arvosanat vastaavat suomalaisia arvosanoja seuraavasti: A = 5 (excellent), B = 4 (very good), C = 3 (good), D = 2 (satisfactory), E = 1 (sufficient), FX = hylätty (fail), F = hylätty (fail). Jos opintokokonaisuus koostuu useammasta eri opintojaksosta, arvosana määräytyy opintojaksojen matemaattisena keskiarvona.
Yhteyshenkilö: Tutkintovastaava/kv-koordinaattori.
Ulkomaanopintoja voidaan hyväksilukea/korvata vapaasti valittaviin opintoihin henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaisesti.
|