Opetussuunnitelmat
Opintojaksokuvaus
OT00DX65 | Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyö (3 op) |
Esitietovaatimukset | Opiskelija on suorittanut 140 op hoitotyön tutkinto-ohjelman opintoja. |
Osaamistavoitteet | Tiedän monialaisen yhteistyön toimijoita ja osaan toimia vastuullisesti yhteistyössä sidosryhmien kanssa Tiedän koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa ohjaavat lait ja asetukset Osaan suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan asiakaslähtöisesti Hallitsen rokotuksiin liittyvät käytänteet Osaan tukea perhettä vanhemmuudessa Osaan arvioida lapsen, kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen Osaan ylläpitää ja edistää turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa |
Sisältö | Terveydenhoitajatyö koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Kts. linkki Terveydenhoitajan ammatilliset osaamisvaatimukset |
Suositeltavat muut opinnot | Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa. |
Suoritustavat | Osoitan osaamiseni soveltamalla ja syventämällä tietoa koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä työskentelemällä itsenäisesti ja pienryhmissä tehden opintojakson tehtäviä. |
Toteutustavat | Kehitän osaamistani hankkimalla ja hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tietoa koululaisen ja nuoren terveydenhoitajatyöstä. |
Oppimateriaalit | Ei käytössä |
Kurssikirjallisuus | Ei käytössä |
Arviointiasteikko | 0-5 |
Arviointikriteerit |
tyydyttävä (1-2) Tunnistan koululaisen ja nuoren kasvun ja kehityksen erityispiirteitä Erittelen asiantuntevasti ja asiakaslähtöisesti keskeiset monilaiset palvelut ja osaan selittää, miten ylläpitää yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa Sovellan asiantuntevasti koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa ohjaavia lakeja ja asetuksia Huomioin asiantuntevasti terveyttä edistävässä ohjauksessa lapsen ja nuoren erityispiirteet asiakaslähtöisesti Sovellan rokotusohjelmaa ja osaan asiantuntevasti huomioida poikkeamat ja erityistarpeet rokotusohjelmassa Valitsen asiakaslähtöisesti monipuoliset menetelmät tukemaan lapsen, kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä terveyttä ja hyvinvointia huomioiden digitaaliset ratkaisut ohjauksen tueksi Analysoin ja erittelen kouluyhteisön ja -ympäristön terveyttä ja turvallisuutta tukevia tekijöitä hyvä (3-4) Selitän johdonmukaisesti koululaisen ja nuoren kasvun ja kehityksen erityispiirteitä Erittelen keskeiset monialaiset palvelut ja osaan selittää, miten ylläpitää yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa Sovellan johdonmukaisesti koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa ohjaavia lakeja ja asetuksia Huomioin terveyttä edistävässä ohjauksessa perhekeskeisyyden ja kehitystason asiakaslähtöisesti Suunnittelen, toteutan ja arvioin asiakaslähtöisesti kouluikäisen ja nuoren terveystapaamisia ja -tarkastuksia Sovellan rokotusohjelmaa ja tiedän poikkeamat ja erityistarpeet rokotusohjelmassa Valitsen erilaisia menetelmiä tukemaan kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä terveyttä ja hyvinvointia huomioiden digitaaliset menetelmät ohjauksen tueksi Erittelen kouluyhteisön ja -ympäristön terveyttä ja turvallisuutta tukevia tekijöitä kiitettävä (5) Analysoin johdonmukaisesti koululaisen ja nuoren kasvun ja kehityksen erityispiirteitä Erittelen asiantuntevasti ja asiakaslähtöisesti keskeiset monialaiset palvelut ja osaan selittää, miten ylläpitää yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa Sovellan asiantuntevasti koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa ohjaavia lakeja ja asetuksia Huomioin asiantuntevasti terveyttä edistävässä ohjauksessa lapsen – ja nuoren erityispiirteet asiakaslähtöisesti Sovellan rokotusohjelmaa ja osaan asiantuntevasti huomioida suunnittelussa poikkeamat ja erityistarpeet rokotusohjelmassa Valitsen asiakaslähtöisesti monipuoliset menetelmät tukemaan lapsen, kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä terveyttä ja hyvinvointia huomioiden digitaaliset ratkaisut ohjauksen tueksi Analysoin ja erittelen kouluyhteisön ja -ympäristön terveyttä ja turvallisuutta tukevia tekijöitä |
Arviointikehikot | Terveydenhoitaja ammatilliset osaamisvaatimukset |
Lisätietoja opiskelijoille | Ei käytössä |
Vastuuhenkilöt | Sanna Sandström |
Linkit | Terveydenhoitaja ammatilliset osaamisvaatimukset |
Toteutukset
Ei toteutuksia.
Tiedot haettu 20.5.2024 16:52:20