Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta
Ryhmä(t)
SOS22SPA, SOS22SPB, YHT23K, YHT23S, VAO23S
Paikkoja
0 - 200
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
Ei käytössä
Vastuuopettaja
Ei käytössä
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Opettaja(t)
Mira Schroderus
Pienryhmä(t)
Avoin AMK

Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimispäiväkirja arvioidaan hyväksytty / hylätty.

(Välikokeista tulee saada 4/5 oikein. Välikoe ei ole vaikea)

Opetusmenetelmät
Opiskelija lukee kirjallisuutta ja katsoo videoita, tekee välikokeet (kesto n. 1-5 minuuttia per koe) ja oppimispäiväkirjan (n. 8 sivua). Opiskelija etsii myös itse tietoa.

Aika ja paikka
Moodle.

Oppimisympäristöt
Ei käytössä

Opetusmateriaali
Tutustu oman kaupunkisi tai kuntasi tilastotietoon lastensuojeluun liittyen.
Joissakin opintojakson teemoissa ei ole valmiiksi annettua materiaalia, vaan saat itse etsiä sopivaa lähdemateriaalia (lähdekritiikin muistaen).

Lastensuojelulaki https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070417

Lastensuojelu https://stm.fi/lastensuojelu

Heino, Tarja & Hyry, Sylvia & Ikäheimo, Salla & Kuronen, Mikko & Rajala, Rika (2016) Lasten kodin ulkopuolelle sijoittamisen syyt, taustat, palvelut ja kustannukset HuosTa-hankkeen (2014-2015) päätulokset. Tampere[MS1] : Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

STM (2021) https://stm.fi/-/suomessa-lapsia-ei-huostaanoteta-kevyin-pe...

Vanhempien päihteiden käyttö on yleinen syy huostaanottoihin - Lastensuojelu:
"Mielenterveysongelmia hoidetaan päihteillä" https://yle.fi/uutiset/3-11244838

Kuuden suurimman kaupungin lastensuojelun palvelut ja kustannukset vuonna 2020 https://www.hel.fi/hel2/tietokeskus/julkaisut/pdf/21_06_02_...

Miten hakea apua päihdeongelmaan https://paihdelinkki.fi/fi/mista-apua/tietoa-paihdehoidosta

Miten hakea apua mielenterveyden ongelmiin https://mieli.fi/mielenterveys-koetuksella/miten-hakea-apua...

Moniammatillinen yhteistyö huostaanoton näkökulmasta https://thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/tyoprosessi/...

Lapsen oikeuksien sopimus https://www.unicef.fi/lapsen-oikeudet/sopimus-kokonaisuudessaan/

Perhehoitolaki https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150263

Ohessa muutamia lähteitä opintojaksoon liittyen:
Berry, Marianne & Charlson, Renae & Dawson, Kari (2003) Promising practices in understanding and treating child neglect. Child and Family Social Work, Volume 8, issue 1, 12-24.
Pösö, Tarja (2010) Havaintoja suomalaisten lastensuojelun institutionaalisesta rajasta. Janus vol. 18 (4).
Pösö, Tarja (2011) Child Abuse in Finland. Teoksessa Neil Gilbert, Nigel Parton & Marit Skivenes (toim.). Child protection systems. International trends and orientations. United States of America, New York: Oxford University Press, Inc.
Söderholm, Annlis & Kivitie-Kallio, Satu (toim.) (2012) Lapsen kaltoinkohtelu. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim
stm.fi/paihdepalvelut
Kujala, Virpi (2003) Jaetun vanhemmuuden mahdollisuudet.
Pajari, Marjo (2013) Kadonnutta vanhempaa etsimässä. Ajatuksia ja kokemuksia hyvästä käytännöstä kadonneen vanhemman yhteydenottoprosessissa. Helsinki: Erityishuoltojärjestöjen liitto Ehjä ry.
Vilén, Marika ym. (2014) Kohtaamisia lapsiperheissä.

Lisätietoja opiskelijoille
Tämän kurssin voit suorittaa täysin itsenäisesti omassa tahdissasi. Kurssin suorittamiseen ei sisälly ryhmätöitä tai vuorovaikutusta, vaan hiukan videoiden katsontaa ja paljon lukemista. Oppineisuutesi näytät oppimispäiväkirjan muodossa.

Kurssin lähtökohtana on, että sinulla on jo perustiedot lastensuojelusta. Tämä kurssi keskittyy ennen kaikkea sijaishuoltoon, toki myös hiukan aikaan ennen huostaanottoa ja sen jälkeen jälkihuollossa.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä

Opettaja(t)
Mira Schroderus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään Ossi-hankkeen puitteissa tehtyjä sijaishuoltoa koskevia videoita.

Tenttien ajankohdat
Ei tenttiä, vaan oppimispäiväkirja. Palautuspäivät vuonna 2023:
15.3.
15.5.
15.8.
15.10.

Tarkistus kolmen viikon kuluttua (arkipäivät) palautuspäivästä.

Kv-yhteydet
Ei käytössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op - 135 tuntia. Ohessa suuntaa antavat eri aihealueiden laajuudet prosentuaalisesti ja tuntimäärin:

1 teema: Sijaishuollon asema, 5 % ajasta eli n. 7 h

2 teema: Sijoituksen syyt, 20 % ajasta eli 27 h

3 teema: Arki, haasteet ja mahdollisuudet, 10 % ajasta eli 13,5 h

4 teema: Työskentelyn suuntaukset, 10 % ajasta eli 13,5 h

5 teema: Lapsen oikeudet ja rajoitustoimenpiteet, 10 % ajasta eli 13,5 h

6 teema: Lapsuuden ja vanhemmuuden tukeminen, 25 % ajasta eli n. 33 h

7 teema: Kiintymyssuhde, 20 % ajasta eli 27 h

Tuntimäärät sisältävä aiheeseen perehtymisen lukemalla ja katsomalla videoita, parin minuutin välikokeen ja oppimispäiväkirjan.

Sisällön jaksotus
Tämän kurssin voit suorittaa täysin itsenäisesti omassa tahdissasi. Kurssin suorittamiseen ei sisälly ryhmätöitä tai vuorovaikutusta, vaan hiukan videoiden katsontaa ja paljon lukemista. Oppineisuutesi näytät oppimispäiväkirjan muodossa.

Opintojakson sisältö koostuu kahdeksasta teemasta. Ensimmäinen teema on sijaishuollon asema lastensuojelussa. Teemat opiskellaan niiden järjestyksen mukaisesti eli ensin ensimmäinen, sitten toinen jne. Teemat eivät ole välttämättä työmääriltään suhteutettavissa toisiinsa.

Arviointikriteerit hyväksytty
Hyväksytty
Pohdinnassa näkyy oman ajattelun kehittyminen kurssin aikana suhteessa aiempaan ajatteluun. Pohdinnassa esitellään kurssin keskeiset sisällöt, työssä käytetään oikein kurssin keskeisiä käsitteitä ja tarkastellaan niiden merkitystä itselle tulevana sosiaaliohjaajana.
Tehtävässä analysoidaan kurssin sisältöjä ja käsitteitä kattavasti, arvioidaan kurssilla opitun merkitystä itselle sekä opitun soveltamista omaan toimintaan. Työssä käytetään lastensuojelun käsitteitä, lähdeviitteitä ja kirjallisuutta. Tehtävä osoittaa monipuolista, syvällistä ja/tai analyyttistä asioiden pohdintaa ja reflektiota, johon kytkeytyy hyvä tai erinomainen perehtyneisyys kurssimateriaaliin. Teksti on johdonmukaisesti ja selkeästi jäsennetty ja kielellisesti hyvää.

Hylätty
Oppimispäiväkirjassa on suuria puutteita. Pohdinta on irrallista ja mekaanista. Siinä on hajanaisia havaintoja kurssin sisällöistä ja pohdinta perustuu ensisijaisesti arkiajatteluun. Pohdinnassa oman ajattelun kehittymisen pohtiminen suhteessa kurssin sisältöihin ja aiempaan ajatteluun on pinnallista. Asioiden pohdinta ja reflektio on niukkaa ja kokonaisuudessaan tehtävä osoittaa vähäistä perehtyneisyyttä kurssimateriaaleihin.

Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä

Tiedot haettu 16.5.2024 18:53:01