Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta
Ryhmä(t)
STH21SP
Paikkoja
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
Ei käytössä
Vastuuopettaja
Ei käytössä
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 11 op
Opettaja(t)
Anne Korteniemi, OPE-VIR-STH , Maisa Alajuuma
Pienryhmä(t)
Ei käytössä

Arviointiasteikko
0-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikehikko: https://www.oamk.fi/opinto-opas/oj_arviointi.php?taso=2#t2


Osa 1. Hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät ja esitys, seminaaritunneille osallistuminen sekä tentti
Osa 2. Hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät ja esitys, seminaaritunneille osallistuminen..
Osa 3.
Osa 4. Hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät ja esitys, seminaaritunneille osallistuminen sekä tentti
Osa 5.

Opetusmenetelmät
Osa 1. Luento, ryhmä- ja itsenäinen työskentely.
Osa 2. Luento, ryhmä- ja itsenäinen työskentely.
Osa 3.
Osa 4. Luento, ryhmä- ja itsenäinen työskentely.
Osa 5.

Aika ja paikka
Osat 1-2: aikataulu keväällä 2023 lukujärjestyksen mukaisesti. Paikka Kontinkankaan kampus.
Osa. 4: aikataulu 1/2024

Oppimisympäristöt
Ei käytössä

Opetusmateriaali
Oppimateriaalit ilmoitetaan opintojakson eri osion alkaessa.

Lisätietoja opiskelijoille
Vastuuopettaja Anne Korteniemi

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä

Opettaja(t)
Anne Korteniemi, OPE-VIR-STH , Maisa Alajuuma

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä

Tenttien ajankohdat
Tenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson eri osien alkaessa.

Kv-yhteydet
Ei käytössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ajankäyttö ja kuormitus ilmoitetaan opintojakson eri osien alkaessa.

Sisällön jaksotus
Sisältöjen eteneminen, läsnäolovelvoitteet ja palautekäytännöt ilmoitetaan opintojakson eri osien alkaessa.

Arviointikriteerit hyväksytty
1-2: OSA 1. SUUN TERVEYDEN OMAHOITO 3op.
Opiskelija tunnistaa suun terveyden ja suun omahoidon merkityksiä eri ikäisten asiakkaiden hyvinvoinnille. Opiskelija tietää suunhoitovälineiden ja suunhoitoaineiden keskeisiä laatuvaatimuksia ja suuhygienian arviontimenetelmiä. Opiskelija osaa ohjata asiakkaita suunhoitovälineiden, suunhoitoaineiden ja ksylitolin käytössä.

OSA 3. ODOTTAVAN PERHEEN JA LASTEN SUUN TERVEYDENHOITO 3op
Opiskelija tunnistaa raskauden aiheuttamia muutoksia äidin suun terveyteen. Opiskelija tunnistaa sikiön ja neuvolaikäisen lapsen suun terveyteen yhteydessä olevia tekijöitä. Opiskelija osaa kuvata perheen terveellisten elintapojen merkitystä lapsen suun terveydelle. Opiskelija osaa ohjata odottavia vanhempia, perheitä ja neuvolaikäisiä lapsia suun terveyteen liittyvissä asioissa. Opiskelija perehtyy neuvolahammashoidon toteutumiseen moniammatillisesti.


OSA 4. IKÄÄNTYVÄN SUUN TERVEYDENHOITO 1,5 op
tunnistaa ikääntymisen vaikutuksia suun terveyteen sekä tunnistaa muistisairaan ja HRO-vanhuksen erityispiirteitä.
Tunnistaa ikääntymisprosessin ja mitkä tekijät vaikuttavat hyvään vanhenemiseen. Osaa huomioida ikääntyvän asiakkaan erityispiirteet suunhoidon suunnittelussa ja omahoidon ohjauksessa. Tietää ikäihmisiä koskevaan lainsäädäntöön ja erilaisiin sosiaali- ja terveydenhuollon vanhuspalveluihin
ja toteuttaa moniammatillista yhteistyötä ikäihmisten suunhoidossa eri toimintaympäristöissä.

OSA 5. PROTETTIIKKA 1,5 op.
Opiskelija osaa tunnistaa eri hammasproteesit. Osaa tunnistaa hammasprotetiikkaan liittyvät keskeiset materiaalit. Osaa kertoa potilaalle hammasproteesin valmistamisen vaiheista. Osaa ohjata potilasta erilaisten proteesien omahoitoon liittyvissä kysymyksissä.
3-4: OSA 1. SUUN TERVEYDEN OMAHOITO 3op.
Opiskelija tietää suun terveyden ja suun omahoidon merkityksen eri ikäisten asiakkaiden hyvinvoinnille. Opiskelija osaa kuvata suunhoitovälineiden ja suunhoitoaineiden keskeisiä laatuvaatimuksia ja suuhygienian arviointimenetelmiä. Opiskelija osaa käyttää suun terveydenhoidon tietoperustaa ohjatessaan asiakkaita suunhoitovälineiden, suunhoitoaineiden sekä ksylitolin valinnassa ja käytössä.

OSA 3. ODOTTAVAN PERHEEN JA LASTEN SUUN TERVEYDENHOITO 3op
Opiskelija tietää raskauden aiheuttamia muutoksia äidin suun terveyteen ja osaa kuvata sikiön ja neuvolaikäisen lapsen suun terveyteen yhteydessä olevia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää perheen terveellisten elintapojen merkityksen lapsen suun terveydelle. Opiskelija osaa ohjata odottavia vanhempia, perheitä ja neuvolaikäisiä lapsia suun terveyteen liittyvissä asioissa. Opiskelija perehtyy neuvolahammashoidon toteutumiseen moniammatillisesti.

OSA 4. IKÄÄNTYVÄN SUUN TERVEYDENHOITO 1,5 op
Osaa kuvata ja selittää ikääntymisen vaikutuksia suun terveyteen sekä osaa kuvata ja selittää muistisairaan ja HRO-vanhuksen erityispiirteitä. Ymmärtää ikääntymisprosessin ja mitkä tekijät vaikuttavat hyvään vanhenemiseen. Osaa huomioida ikääntyvän asiakkaan suunhoidon suunnittelussa ja omahoidon ohjauksessa. Ymmärtää ikäihmisiä koskevaa lainsäädäntöä sekä erilaisia sosiaali- ja terveydenhuollon vanhuspalveluja ja osaa suunnitella ja toteuttaa moniammatillista yhteistyötä ikäihmisten suunhoidossa eri toimintaympäristöissä.

OSA 5. PROTETTIIKKA 1,5 op
Opiskelija osaa tunnistaa eri hammasproteesit ja nimetä niiden käyttökohteet. Osaa tunnistaa hammasprotetiikkaan liittyvät keskeiset materiaalit ja kertoa niiden käytöstä. Osaa kertoa potilaalle hammasproteesin valmistamisen vaiheista ja hammasproteesien korjauksista. Osaa ohjata potilasta, hoitohenkilökuntaa sekä omaisia erilaisten proteesien omahoitoon liittyvissä kysymyksissä.
5: OSA 1. SUUN TERVEYDEN OMAHOITO 3op.
Opiskelija osaa kuvata suun terveyden ja suun omahoidon merkityksen eri ikäisten asiakkaiden hyvinvoinnille. Opiskelija osaa kuvata ja arvioida suunhoitovälineiden ja suunhoitoaineiden keskeisiä laatuvaatimuksia ja suuhygienian arviointimenetelmiä. Opiskelja osaa soveltaa suun terveydenhoidon tietoperustaa ohjatessaan asiakkaita suunhoitovälineiden, suunhoitoaineiden ja ksylitolin valinnassa ja käytössä.

OSA 3. ODOTTAVAN PERHEEN JA LASTEN SUUN TERVEYDENHOITO 3op
Opiskelija osaa kuvata raskauden aiheuttamia muutoksia äidin suun terveyteen sekä kuvata sikiön ja neuvolaikäisen lapsen suun terveyteen yhteydessä olevia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida perheen terveellisten elintapojen merkitystä lapsen suun terveydelle. Opiskelija osaa ohjata odottavia vanhempia, perheitä ja neuvolaikäisiä lapsia suun terveyteen liittyvissä asioissa. Opiskelija perehtyy neuvolahammashoidon toteutumiseen moniammatillisesti.

OSA 4. IKÄÄNTYVÄN SUUN TERVEYDENHOITO 1,5 op. :
Osaa arvioida ikääntymisen vaikutuksia suun terveyteen sekä kuvata muistisairaan ja HRO-vanhuksen erityispiirteitä. Osaa selittää ikääntymisprosessin ja sisäistää, mitkä tekijät vaikuttavat hyvään vanhenemiseen. Osaa tulkita ikäihmisiä koskevaa lainsäädäntöä sekä sosiaali- ja terveydenhuollon vanhuspalveluja.
Osaa sisäistää ikääntyvän asiakkaan erityispiirteet suunhoidon suunnittelussa ja omahoidon ohjauksessa sekä suunnitella, toteuttaa ja kehittää moniammatillista yhteistyötä ikäihmisten suunhoidossa eri toimintaympäristöissä.

OSA 5. PROTETTIIKKA 1,5 op
Opiskelija osaa tunnistaa eri hammasproteesit ja nimetä niiden käyttökohteet. Osaa tunnistaa hammasprotetiikkaan liittyvät keskeiset materiaalit ja kertoa niiden käytöstä. Osaa kertoa potilaalle hammasproteesin valmistamisen vaiheista ja hammasproteesien korjauksista. Osaa ohjata potilasta, hoitohenkilökuntaa sekä omaisia erilaisten proteesien omahoitoon liittyvissä kysymyksissä.

Arviointikriteerit hylätty
OSA 2. RAVITSEMUS JA SUUN TERVEYS 2op (Hyväksytty/hylätty)
Opiskelija osaa kuvata terveellisen ravintotottumuksen merkityksiä suun terveydelle ja määrittää eri-ikäisten yleisimpien ravitsemuksellisten tekijöiden yhteyksiä suun terveyteen. Tietää eri ruokavalioiden yhteyksiä suun terveydelle. Opiskelija osaa toimia ravitsemussuositusten mukaisesti ohjatessaan asiakkaita suun terveyden ylläpitämisessä. Opiskelija osaa laatia asiakkaalle ravintoanamneesin ja ohjeet tulosten pohjalta.

Tiedot haettu 2.6.2024 18:17:40