7T00DF02 |
Crisis and Trauma (5 cr) |
Prerequisites |
First year studies. |
Objectives |
The student analyzes and explains psychological crisis types and their significance to human well-being. The student evaluates the need for crisis support and applies elements of crisis interventions and trauma-informed practices in professional interactions. The student appraises her own well-being and the risk of compassion fatigue and vicarious traumatization. The student applies the principles of self-help. |
Content |
Psychological crisis types. Coping with crisis and psychological recovery. Coping with grief. Traumatic reactions. Children, adolescents and crisis. Crisis support, counseling and interventions. Trauma-informed practices. Coping with work-related stress, compassion fatigue and vicarious traumatization. Principles of self-help. |
Recommended optional programme components |
If necessary, the student advisor will recommend optional programme components for each student based on their individual study plan. |
Accomplishment methods |
Not applicable |
Execution methods |
Not applicable |
Materials |
Not applicable |
Literature |
Not applicable |
Evaluation Criteria |
0-5 |
Evaluation Criteria |
satisfactory (1-2) Based on researched information and using professional concepts, the student describes different psychological crisis types and their significance to human well-being. Based on professional knowledge, the student describes and explains the need for crisis support and applies the elements of crisis interventions and trauma-informed practices in professional interactions. Based on professional concepts, the student describes and explains her well-being and the risk of compassion fatigue and vicarious traumatization. The student applies the principles of self-help.
good (3-4) Based on researched information and using professional concepts, the student analyzes different psychological crisis types and their significance to human well-being. Based on professional concepts, the student evaluates the need for crisis support and applies the elements of crisis interventions and trauma-informed practices in professional interactions. The student evaluates professionally and conceptually her well-being and the risk of compassion fatigue and vicarious traumatization. The student applies professionally the principles of self-help.
excellent (5) Based on researched information and using professional concepts in a versatile way, the student evaluates and justifies different psychological crisis types and their significance to human well-being. Based on researched information, the student evaluates the need for crisis support and applies the elements of crisis interventions and trauma-informed practices in professional interactions. The student evaluates broadly, versatilely and conceptually her well-being and the risk of compassion fatigue and vicarious traumatization. The student analyzes and implements professionally the principles of self-help
|
Assessment Frameworks |
Not applicable |
Further Information |
No additional information. |
Responsible persons |
Pirkko Pietilä, Harriet Tervonen |
Links |
Not applicable |
- 01.08.2023 - 22.10.2023 (7T00DF02-3001 | SOS21SPA, SOS21SPB)
Ryhmä(t)
SOS21SPA, SOS21SPB
Paikkoja
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
Ei käytössä
Vastuuopettaja
Ei käytössä
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Opettaja(t)
Sanna Rantala, Marjukka Rasa
Pienryhmä(t)
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei käytössä
Opetusmenetelmät
Ei käytössä
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Sanna Rantala, Marjukka Rasa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
- 01.01.2024 - 10.03.2024 (7T00DF02-3002 | SOS22KM, AVO24KKUR)
Ryhmä(t)
SOS22KM, AVO24KKUR
Paikkoja
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
Avoin amk, Sosiaali- ja terveysala, Sosiaalialan syventävät opinnot
Vastuuopettaja
Ei käytössä
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Opettaja(t)
Sanna Rantala, Susanna Kinnunen
Pienryhmä(t)
Avoin AMK, Tutkinto-opiskelijat
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei käytössä
Opetusmenetelmät
SOS22km-ryhmän opetus toteutuu itsenäisenä opiskeluna, ryhmätyöskentelynä sekä lähiopetusviikoilla olevina seminaareina: 2 x 4h seminaari per viikko.. Lähiopetusviikot ovat
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille
Syventävien opitnojen esitietovaatimuksna on sosiaalialan amk perus- ja ammattiopintojen suorittaminen.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Sanna Rantala, Susanna Kinnunen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
- 01.08.2024 - 27.10.2024 (7T00DF02-3003 | SOS22SPA, SOS22SPB)
Ryhmä(t)
SOS22SPA, SOS22SPB
Paikkoja
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
Ei käytössä
Vastuuopettaja
Ei käytössä
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Opettaja(t)
Sanna Rantala, Antti Heinonen
Pienryhmä(t)
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei käytössä
Opetusmenetelmät
Ei käytössä
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Sanna Rantala, Antti Heinonen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
- 01.01.2025 - 09.03.2025 (7T00DF02-3004 | SOS23KM, SOS24KM)
Ryhmä(t)
SOS23KM, SOS24KM
Paikkoja
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
Ei käytössä
Vastuuopettaja
Ei käytössä
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Opettaja(t)
Sanna Rantala, Antti Heinonen
Pienryhmä(t)
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei käytössä
Opetusmenetelmät
Ei käytössä
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Sanna Rantala, Antti Heinonen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä