10.12.2018
- React & Share: React & Share pois
- Kampustieto: Kotkantie
- Hakuaika 1: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 2: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 3: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 4: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 5: koulutusmuoto: Päivä
Kokko-hanke vakiinnutti korkeakoulupedagogiikan kouluttajien ja kehittäjien verkostoa ja vahvisti osaamista
Oamkin Ammatillisen opettajakorkeakoulun koordinoima Kokko-hanke oli yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen korkeakoulupedagogiikan kouluttajien ja kehittäjien osaamisen kehittämishanke vuosille 2021–2023. Hankkeen tavoitteena oli syventää osaamista digitaalisiin ja yhteisöllisiin toimintaympäristöihin seuraavien osatavoitteiden avulla:
1. Vertaisoppiminen ja sen vakiinnuttaminen
2. Jatkuvan oppimisen pedagogiikka
3. Hyvinvoiva ja yhteisöllinen korkeakoulu
4. Pedagoginen johtamistoiminta
Monenlaisia osallistumisen mahdollisuuksia
Vuosina 2022–2023 hanke toteutti 55 tapahtumaa, jotka keräsivät yhteensä huikeat 2000 osallistujaa ympäri Suomen (mm. seminaareja, työpajoja, koulutuksia). Erityistä kiitosta hankkeen kohderyhmä antoi erilaisista vertaisoppimisen prosesseista, joita on hyödynnetty kaikissa hankkeen osatavoitteissa.
Kokko-hankkeen loppuseminaari Oulussa 1.11.2023 (kuva: Tommi Karjalainen)
Vertaisoppiminen oli keskiössä erityisesti hankkeen ensimmäisessä osatavoitteessa, jota hallinnoi Oamk ja Oulun yliopisto. Vertaisoppimisen osatavoite kehitti ja pilotoi yhteensä kolmea erilaista vertaisoppimisen menetelmää: konsulttiryhmätyöskentely [1], open space -seminaari [2] ja cross-expertise mentorointi [3]. Lisäksi kokeiltiin lyhytkestoisia vertaisoppimisen muotoja: virtuaalisia vertaislounaita, artikkelilukupiiriä ja pikatreffejä. Kaikki menetelmät sopivat kouluttajille ja kehittäjille vertaisoppimisen fasilitointiin, mutta myös opiskelijoiden oppimisen organisointiin. Vertaisoppimisen menetelmistä on luotu neljä sarjakuvaa ja artikkelit.
Lue sarjakuvat vertaisoppimisen menetelmistä täältä.
Materiaalit kaikkien korkeakoulujen käytössä avoimesti
Hankkeessa syntyi yhteensä 58 erilaista tuotosta eri muodoissa (mm. videoita, artikkeleita, sarjakuvia). Lisäksi kaikista osatavoitteista luotiin yhteensä kahdeksan osaamismerkkiä, jotka ovat hankkeen jälkeenkin siirrettävissä kouluttajien ja kehittäjien omien korkeakoulujen osaamismerkkitarjontaan.
Korkeakoulupedagogiikan kouluttajat ja kehittäjät kokivat materiaalit erittäin hyödyllisinä. Hankkeen loppuseminaarin palautteessa osallistujat antoivat hankkeen materiaalin arvosanaksi 9 kysyttäessä materiaalien hyödyllisyyttä asteikolla 0–10.
Hankkeen tuotokset ja osaamisen kehittämisen tueksi laadittu materiaali on koottu pysyvästi DigiCampukseen Materiaalia korkeakoulupedagogiikan kouluttajille ja kehittäjille (Kokko). Tätä materiaalia voivat kaikki korkeakoulut hyödyntää vapaasti omassa työssään.
Kouluttajien ja kehittäjien verkostolle rakennettiin myös oma verkkosivu https://koukeverkosto.wordpress.com/, joka toimii verkoston tukisivuna ja samalla palvelee sen vakinaistamista.
Lue lisää:
[1] Maikkola M., Alaniska H., & Spets, H. (2023). Konsulttiryhmätyöskentely vertaisoppimisen menetelmänä. Oamk Journal 63/2023. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023042638846
[2] Spets, H., Alaniska, H. & Maikkola, M. (2023). Open space vertaisoppimisen menetelmänä. Oamk Journal 121/2023. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023050340497
[3] Alaniska, H., Spets, H. & Maikkola, M. (2023). Cross-expertise-mentorointi (CEM) vertaisoppimisen menetelmänä. Oamk Journal 98/2023. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023052648827
- React & Share: React & Share pois
- Kampustieto: Kotkantie
- Hakuaika 1: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 2: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 3: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 4: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 5: koulutusmuoto: Päivä
Kansainvälinen osaamismerkkihanke kehitti ammatillisten kouluttajien taitoja osaamisen validoinnissa matkailualalla
Ammatillisen opettajakorkeakoulun lehtorit Minna Pesonen ja Erja Kotimäki sekä koulutussuunnittelija Hanna Spets suuntasivat marraskuussa 2023 Italiaan eurooppalaisen BadgeTour -yhteistyöhankkeen päätöstapaamiseen. Tapaamisessa jaettiin hankkeen tuloksia sekä viimeisteltiin yhteistyössä matkailualan ammatillisille kouluttajille ja johdolle suunnattu osaamismerkkikoulutus.
Hankekumppanit Italiasta, Suomesta, Portugalista, Sveitsistä, Turkista ja Espanjasta kokoontuivat 16.11.2023 BadgeTour Erasmus+ -hankkeen päätöstapaamiseen Fanossa. Tapaamisen keskiössä oli matkailualan ammatillisille kouluttajille ja johdolle suunnatun BadgeTour -verkkokoulutuksen viimeistely. Koulutus kehittää kouluttajien ja johtajien valmiuksia ja taitoja osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa osaamismerkkien avulla.
Verkkokoulutus koostuu viidestä moduulista:
Moduuli 1 – Digitaalisten osaamismerkkien ymmärtäminen (Taso 1: Perusteet)
Moduuli 2 – Osaamismerkkien tarkoituksen määrittäminen (Taso 2: Tarkoitus)
Moduuli 3 – Luonnostele digimerkkistrategia (Taso 3: Strategia)
Moduuli 4 – Merkkiekosysteemin rakentaminen (Taso 4: Rakentaminen)
Moduuli 5 – Ohjelmallisesta systeemiseen muutokseen (Taso 5: Muutos)
Jokaisessa moduulissa on erilaista materiaalia, aktiviteettaja ja lopputesti, joiden avulla osallistuja voi kehittää omia taitojaan mikrokredentiaalien hyödyntämisessä matkailualan oppimiskokonaisuuksissa. Tasolta toiselle etenevän moduulirakenteen avulla osallistuja suorittaa aluksi yksikkömerkkejä (mikromerkki) ja nämä ansaittuaan hän pääsee suorittamaan moduulimerkkejä (metamerkki). Kaikki moduulimerkit ansaittuaan osaalistuja saa BadgeTour-asiantuntijamerkin!
Osaamismerkit toimivat osaamisen todentamisen tukena niin koulutuksen kuin työelämän näkökulmasta
Hankkeen myötä halutaan korostaa osaamismerkkien mahdollisuuksia osaamisen validoinnissa ammatillisessa koulutuksessa. Perinteisesti oppimista ja opintojen etenemistä seurataan ja arvioidaan ammatillisessa koulutuksessa ammatillisten tutkintojen perusteiden mukaisella opintopisteisiin perustavalla menetelmällä. Työelämä on kuitenkin jatkuvassa muutoksessa ja ammatillisten tutkintojen perusteet eivät ehdi vastaamaan työelämän tarpeisiin aina sitä vauhtia kuin työelämän tarpeet muuttuvat. Siksi joidenkin työelämässä tunnistettavien taitojen oppiminen ja niiden arviointi saattavat laahata jälkijunassa. Toisaalta työelämässä ja laajemmin yhteiskunnassa tunnistetaan monia taitoja, jotka ovat tarpeellisia ammatista riippumatta: esimerkiksi kestävän kehityksen periaatteet tulisi kuulua jokaisen kansalaisen osaamiseen, mikä pitäisi pystyä todentamaan uskottavalla tavalla.
Osaamismerkkien avulla voidaan tunnistaa ja tunnustaa eri tavoin hankittua osaamista. Ne kuvaavat, millaista osaamista on mahdollista kehittää esim. osana koulutusta tai millaista osaamista työelämä odottaa. Lisäksi osaamismerkit mahdollistavat osaamisperusteisen koulutuksen näkökulmasta mahdollisuuden todentaa aiemmin hankittua osaamista osaamismerkkien avulla. Näin esimerkiksi työelämässä hankittu osaaminen voidaan tuoda näkyväksi ammatillisessa koulutuksessa.
Lue lisää https://www.badgetour.eu/fi/hanke/
VET Micro-credentialing in the Tourism Sector (BadgeTour) Project No. 2021-1-IT01-KA220-VET-000034768.
Lisätietoja hankkeen projektipäälliköltä Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
- React & Share: React & Share pois
- Kampustieto: Kotkantie
- Hakuaika 1: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 2: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 3: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 4: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 5: koulutusmuoto: Päivä
Yliopettaja Iiris Hapolle myönnettiin Suomen Leijonan ritarimerkki
"Oamkin ammatillisen opettajankoulutuksen yliopettaja Iiris Happo sai tasavallan presidentin myöntämän Suomen Leijonan ritarimerkin (SL R). Iiris on tehnyt monipuolisen työuran varhaiskasvatuksessa ja korkeakoulusektorilla, josta viimeiset 15 vuotta hän on toiminut opettajankouluttajana Oulun ammattikorkeakoulussa. Lisäksi Iiris on saanut peräti kahteen otteeseen arvostetun Fulbright-stipendin." [1]
– Olen todella iloinen tästä arvokkaasta tunnustuksesta. Olen tehnyt koko työurani kasvatus- ja opetustyötä, ja tuntuu hienolta, että tehty työ saa arvostusta, Iiris kommentoi saamaansa tunnustusta.
Kuva: oamk.fi/ajankohtaista
Iiris jakoi näkemyksiään opettajuudesta Amokin haastattelussa.
Mikä on paras opetukseen liittyvä neuvo, jonka olet saanut tai jonka haluaisit antaa muille opettajille?
– Entisellä kollegallani Martti Pietilällä oli sanonta "Jotta opiskelija syttyisi, opettajan täytyy palaa". Minusta tässä on vinha perä. Kun opettaja on itse itse innostunut ja kiinnostunut, niin se tarttuu myös opiskelijoihin.
Kuinka näet opettajan roolin muuttuneen vuosien varrella? Mitä uusia haasteita tai mahdollisuuksia tämä muutos on tuonut mukanaan?
– Osaamisperustaisuus koulutuksessa on tuonut paljon hyvää opettajan työhön. Kun ainoastaan osaaminen ratkaiseen, niin kaikkien opiskelijoiden ei tarvitse kulkea samanlaista opintopolkua pitkin. Se antaa mahdollisuuden joustavuuteen sekä opiskelijalle että opettajalle.
Millaisia tavoitteita asetat itsellesi tulevaisuudessa?
– Tulevaisuudessa haluaisin edelleen tehdä opetus- ja ohjaustyötä ja kehittää opettajankoulutusta. Toivon kuitenkin, että ehdin myös tutkia ja kirjoittaa enemmän.
Mikä sinua innostaa työssäsi eniten?
– Työssäni opettajana minua innostaa eniten opiskelijat ja heidän innostumisensa. On hienoa nähdä, kun he etenevät opinnoissaan ja myös se, kun he viihtyvät toistensa seurassa. Opiskelun pitää olla myös mukavaa, ja lähiopetuksen ja webinaarien niin innostavia, että opiskelijat haluavat osallistua. Minä olen ollut myös onnekas, kun olen saanut tehdä yhteistyötä ja opettaa mahtavien kollegojen kanssa. Yhdessä päästään parempaan lopputulokseen kuin yksin.
Lähteet
[1] Koivuniemi, V. 2023. Oamkilaisille myönnettiin itsenäisyyspäivän kunniamerkkejä. Oamk. Hakupäivä 13.12.2023. https://www.oamk.fi/fi/oamk/ajankohtaista/?kid=68&tiedote_id=73831
- React & Share: React & Share pois
- Kampustieto: Kotkantie
- Hakuaika 1: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 2: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 3: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 4: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 5: koulutusmuoto: Päivä
Haluaisitko sinä erikoistua yrittäjyyskasvattajaksi?
Ensimmäinen eri kouluasteiden opetushenkilöstölle tarkoitettu Yrittäjyyskasvatuksen erikoistumiskoulutus alkaa maaliskuussa 2024. Hakuaika tähän 30 opintopisteen monimuotona toteutettavaan koulutukseen on meneillään juuri nyt! Koulutus toteutetaan ammatillisten opettajakorkeakoulujen ja Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin yhteistyönä.
Oulun ammatillisen opettajakoreakoulun lehtori Ulla Mäntykangas – miksi tällainen koulutus ja kenelle sitä erityisesti suosittelet?
– Yrittäjyyskasvatuksen erikoistumiskoulutus on opettajille mahdollisuus oman osaamisen kehittämiseen ja vertaisoppimiseen teemassa, joka koskettaa kaikkia kouluasteita ja kaikkia opetettavia sisältöjä. Yrittäjyyskasvatuksen tavoitteena on kannustavat oppijoita yrittäjyys- ja työelämätaitojen harjoittamiseen koulussa ja opiskelujen aikana sekä yrittäjämäiseen asenteeseen ja toimintaan. Erikoistumiskoulutus antaa opettajalle eväitä tähän työhön.
Lehtori Hannu Korkala Oulun ammatillisesta opettajakorkeakoulusta – miksi opettaja tarvitsee yrittäjyyskasvatuksen taitoja?
– Yrittäjyyskasvatus on jokaisella kouluasteella ennen kaikkea asennekasvatusta, jossa opettajan oma yrittäjämäinen asenne ja pedagogiset ratkaisut ovat keskiössä. Opettaja tarvitsee yrittäjyyskasvatuksen taitoja, koska yrittäjämäisiä valmiuksia tukemalla oppija oppii tunnistamaan omat vahvuutensa ja kiinnostuksen kohteensa, hyödyntämään omaa osaamistaan sekä rakentamaan omaa tulevaisuuttaan juuri sellaiseksi kuin haluaa.
– Yrittäjämäiset valmiudet ovat osaamista, jotka auttavat pärjäämään nopeasti muuttuvassa maailmassa ja työelämässä. Sitä kautta edistetään yrittäjämäistä asennetta ja toimintaa työelämässä, lisätään yrittäjyyteen liittyviä valmiuksia, joka taas synnyttää uutta yrittäjyyttä ja luo siten tarpeellista elinvoimaa.
Ulla, kerro vielä mitä hyötyä tästä koulutuksesta opettajalle on?
– Nyt kannattaa rohkaistua ja lähteä mukaan! Koulutus antaa sinulle opettajana vahvan yrittäjyyskasvatuksen teoriaperustan, jonka avulla osaat soveltaa yrittäjyyskasvatusta omalla alallasi ja kouluasteellasi, jossa toimit. Vertaisoppimisen ja verkostomaisen toiminnan kautta osaat suunnitella ja toteuttaa yksilöllisiä, asiakaslähtöisiä yrittäjyyskasvatuksen prosesseja sekä suunnitella ja organisoida yrittäjyyskasvatusta organisaatiossasi ja alueellasi.
Hakuaika ja lisätietoja
Hakuaika on meneillään ja päättyy 15.1.2024.
Hakulomake ja lisätiedot: https://www.hamk.fi/erikoistumiskoulutus/yrittajyyskasvatus/
Kohderyhmä: Ammatillisen koulutuksen, ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen, lukioiden ja perusopetuksen opetushenkilöstö
Koulutuksen toteutusaika: 20.3.2024 – 20.3.2025 verkossa yleensä kahtena iltapäivänä/kuukausi. Lisäksi toteutetaan erillisiä pienryhmätapaamisia ja -ohjauksia, joista sovitaan erikseen. Opintoihin sisältyy itsenäistä työskentelyä, ennakko- ja oppimistehtäviä sekä kehittämistehtävän suunnittelu ja toteutus.
Koulutus on osaamisperusteinen. Opiskelijan osaamisen osoittaminen perustuu omassa työssä tapahtuvaan kehittämiseen. Osaamisen ja asiantuntijuuden kehittäminen ja osoittaminen henkilökohtaistetaan.
Hae mukaan tähän oivalliseen mahdollisuuteen kehittyä yrittäjyyskasvatuksen asiantuntijaksi!
- React & Share: React & Share pois
- Kampustieto: Kotkantie
- Hakuaika 1: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 2: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 3: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 4: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 5: koulutusmuoto: Päivä
"Kun osaamista on, sitä on helppo näyttää."
Enni Sysilampi-Hautala valmistui ammatilliseksi opettajaksi Oamkin ammatillisesta opettajankoulutuksesta alle puolessa vuodessa. Opettajankoulutuksen laajuus on 60 op. Kun Enni aloitti opinnot kesäkuussa, hänellä oli opiskeltuna kasvatustieteiden opinnot ja hän työskenteli Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedussa liiketoiminnan opettajana.
Enni päätti hakea kesällä alkavaan opettajakoulutukseen, sillä halusi keskittyä opintojen suorittamisen alkuvaiheeseen kunnolla. ”Syksy on niin todella kiireistä aikaa opettajan työssä, että elokuussa en oikein osaa ajatellakaan muuta, kuin alkavan opetuksen suunnittelua ja toteutusta”, Enni kertoo. Opinnot Enni aloitti kesäkuussa osallistumalla etäyhteyden kautta ensimmäisiin opetuspäiviin ja keskittyi muuten opiskelijoittensa kesäoppisopimusasioihin. Heinäkuussa hän pääsi varsinaisesti opintojen pariin. ”Heinäkuussa tein itselleni selkeät tavoitteet, kirjasin kaiken Ossiin ja perustin blogin, jonne tuottaa materiaalia."
Enni oli paljon yhteydessä tuutoriinsa varmistaen tehokkaan ja tarkoituksenomaisen työskentelyn. Osaamista esiin tuovat blogikirjoitukset, vlogit ja podcastit syntyivät kuin itsestään, koska Enni oli toiminut opettajana jo melkein vuoden aloittaessaan opinnot. ”Olin heinäkuussa ja syyskuussa säännöllisesti yhteydessä tutoriini ja pysyin koko ajan tavoitteessani valmistua lokakuussa. Elokuun pyhitin täysin töille, enkä oikeastaan ajatellutkaan opintoja. Fokus oli täysin mielekkään opetusmateriaalin laatimisessa”, Enni kertoo ja jatkaa ”Kun sitten aloitin opinnot kunnolla jäätyäni kesälomalle heinäkuussa, koin valtavia oivalluksia omasta osaamisestani. Hienointa oli se, että tekoni, tapani ja metodini saivat termejä käyttöteoria, opetusfilosofia, Diana-malli ja niin edelleen. Oli hauska lukea teoriaa aiheesta, jota on jo tehnyt käytännön tasolla monta kuukautta."
Webinaareista Enni sai kokemusta ainoastaan kahdesti, sillä opinnot olivat edenneet niin vauhdikkaasti töistä huolimatta. ”Webinaarien suoma mahdollisuus tiimiltä oppimiseen meni valitettavasti minulta vähän ohi, koska en päässyt kuin kahdesti osallistumaan. Nautin kuitenkin valtavasti siitä yhteistyöstä ja verkostoitumisesta, mikä webinaarityöskentelyn mukana syntyi!” Syksyn aikana Enni sai suoritettua myös opetusharjoittelunsa opettaessaan merkonomeja. Enni löysi työtoverin, joka tuki opetusharjoittelun etenemistä. ”Kollega tuli seuraamaan opetustuntejani ja kysyin häneltä tarvittaessa välillä neuvoja. Sain häneltä sekä suullista että kirjallista palautetta työstäni”, Enni kertoo.
Syksyn 2023 aikana Enni pääsi myös osalliseksi Sedun hankkeeseen, joka palkittiin Eurooppalaisella Innovatiivisen Opetuksen EITA-palkinnolla. ”Lähdin ensin vain luokkani kanssa mukaan Sustainability-driven Entrepreneurship -hankkeen kuvauksiin, mutta päätinkin syventyä SdE-hankkeen materiaaliin paremmin ja siirtää tätä vapaasti käytettävää materiaalia myös omaan opetukseeni. Tästä pilotoinnista minua haastateltiin Sedun Virtuaalikahveille. Haastattelun näki koko Sedun henkilöstö." Enni saakin todennäköisesti vielä tämän vuoden puolella lähteä mukaan kääntämään tätä englanninkielistä materiaalia suomeksi liiketoiminnan sekä muidenkin alojen opetuskäyttöön.
Enni näkee sekä liiketoiminnan että kestävän yrittäjyyden olevan tulevaisuudessa rohkeammin ja innovatiivisemmin monialaisena oppimisena sekä ryhmissä ja tekemällä oppimisena. ”Saamani palautteen perusteella, on ollut positiivinen kokemus opiskelijoille, kun opettaja on mukana työn touhussa, kädet savessa ja hymy huulilla. Tulevaisuuden osaamistarpeita onkin mielestäni monialainen osaaminen, verkostoitumisosaaminen, kansainvälinen osaaminen ja käytännön osaaminen”, Enni kertoo tavastaan opettaa käytännön tehtäviä tekemällä.
Lue lisää:
https://sedu.fi/uutinen/sedu-palkitaan-eurooppalaisella-innovatiivisen-opetuksen-eita-palkinnolla/