Opettajan osaamisen syventämistä verkkopedagogiikan ja sosiaalisen median äärellä

Ammatillisen opettajakorkeakoulun koulutustarjonnassa on kuluneen syksyn aikana ollut vahvasti esillä verkkopedagogiikka ja siihen liittyvien työkalujen ja sovellusten hyödyntäminen. Lehtorit Minna Pesonen ja Janne Vahtola ovat työparina kouluttaneet ammatillisia opettajia kahden koulutuskokonaisuuden äärellä, joissa molemmissa opetuksen ja oppimisen alustana hyödynnetään verkkoa sekä sosiaalista mediaa. 3 op laajuinen Verkkototeutusten pedagoginen muotoilu -koulutus järjestettiin syksyn aikana hybridimuotoisena koulutuksena paikan päällä Oulun ammattikorkeakoulussa ja samaan aikaan verkkototeutuksena. 5 op laajuinen Somessa tutuksi taas toteutettiin puhtaasti verkkototeutuksena, sosiaalisen median alustoja ja sovelluksia hyödyntäen.

Verkkototeutusten pedagogisen muotoilun koulutuksen tavoitteena on ennen kaikkea erilaisten pedagogisten mallien ja pedagogisen käsikirjoituksen hyödyntäminen verkossa tapahtuvassa oppimisessa. Kolmesta iltapäivän ajan kestäneestä koulutuskerrasta kahdella syvennyttiin näihin asioihin ja viimeisellä koulutuskerralla osallistujat pääsivät itse esittämään omaan työhönsä liittyviä kehittämistehtäviä, joissa pedagogista käsikirjoitusta hyödynnettiin oman alan verkkokurssin toteutuksen suunnittelussa.

Koulutukseen osallistuneen, OSAOlla autoalan lehtorina työskentelevän Mika Kestin mukaan koulutukselle on tilausta. OSAOlla vanhan aikuiskoulutuksen pohjalle rakennetun jatkuvan haun ajoneuvotekniikan osaamisalan opiskelijat ovat osaamistaustaoiltaan hyvin heterogeeninen ryhmä. Jo pelkästään opiskelijoiden ikähaitari voi olla 16 ja 50 ikävuoden välillä. Lisäksi opetusta ei anneta koko ryhmälle saman katon alla, vaan oppiminen tapahtuu opiskelijoille yksilöllisesti räätälöidyissä oppimisympäristöissä esimerkiksi koulutussopimusten kautta. Mika Kesti kokeekin omassa työssään tarpeen mahdollistaa eri tasoisille opiskelijoille ajasta ja paikasta riippumatonta oppimista, mihin erilaiset verkossa toteuttavat oppimiskokonaisuudet tarjoavat ratkaisun. Verkkototeutusten pedagogisen muotoilun koulutus tarjosi Mika Kestin mukaan hänelle itselleen materiaalipaketin, jonka avulla hän voi jatkossa suunnitella oppimisen kokonaisuuksia verkkoon toteutettavaksi. ”Koulutuksen jälkeen minulla on selkeämpi näkemys struktuurista ja sen merkityksestä, kun lähdetään suunnittelemaan ja toteuttamaan opetusta verkkoon”, Mika tiivistää kokemuksensa. 

Kun puhutaan verkossa tapahtuvasta oppimisesta ja tiedon jakamisesta, on lähes mahdotonta sivuuttaa sosiaalista mediaa ja sen mahdollisuuksia verkko-oppimisen hyödyntämisessä. Somessa tutuksi -koulutukseen osallistuneet pääsivät syventämään osaamistaan somen osalta nimenomaan pedagogisesta näkökulmasta: useissa oppilaitoksissa sosiaalista mediaa on hyödynnetty paljonkin koulutuksen markkinoinnissa, mutta itse oppimisen välineenä some on jäänyt edelleen sivuosaan. Somessa tutuksi -koulutus tarjosi osallistujille mahdollisuuden hankkia osaamista osaamismerkkityöskentelyn avulla nimenomaan sellaisten sosiaalisten median asioiden ja sovellusten äärellä, johon osallistuja koki henkilökohtaisesti tarvetta. Koulutuksessa oli tarjolla 12 osaamismerkin paketti sosiaalisen median teemoista, joista kukin osallistuja valitsi kuusi merkkiä osaamismerkkiä suoritettavakseen. Osaamismerkkien avulla koulutukseen osallistujat pystyivät räätälöimään hankittavaa osaamistaan omaan työhönsä sopivaksi. Lisäksi koulutukseen kuului kehittämistehtävä, jossa osallistuja suunnitteli omaan työhönsä liittyen sosiaalista mediaa hyödyntävän oppimisen kokonaisuuden.

Sekä Somessa tutuksi että Verkkototeutusten pedagoginen muotoilu -koulutuksissa osallistujat kiittelivät erityisesti kehittämistehtävien antia. Viimeisillä koulutuskerroilla esitellyt omaan opetustyöhön liittyvät kehittämistehtävät inspiroivat osallistujia kannustamaan toisiaan ja ottamaan ideoita omaan työhönsä toinen toisiltaan. Mika Kestin sanoin kehittämistehtävässä oli parasta, että se palvelee nimenomaan omaa työtä eikä kehittämistehtävää tehdä vain pelkän suorittamisen takia. Tämä välittyi osallistujista erinomaisten omaa työtään kehittävien kehittämistehtävien muodossa, joista osa on saamassa jatkoa myös hanketyöskentelyn muodossa. Myös Mika Kesti pohtii oman verkkototeutuksena suoritettavan materiaalipaketin mahdollista hankkeistamista: ”Koulutuksen myötä minulle selkeytyi ajatus verkko-oppimisen paketista, jonka vieminen kokonaisuudessaan käytännön asteelle vaatisi vähän isompaa hanketta.” Tällaisten koulutusten kautta opetuksen ja oppimisen kehittäminen voi pelkän koulutukseen osallistuvan opettajan lisäksi vaikuttaa koko organisaation pedagogiseen kehitystyöhön. Lopuksi Kesti lisääkin, että työnantajana OSAO suhtautuu hyvin kannustavasti tämän tyyliseen täydennyskoulutukseen. Parhaimmillaan täydennyskoulutukset poikivat uutta osaamista koko organisaatiolle koulutukseen osallistuvan yksittäisen opettajan kautta.