Opetussuunnitelmat
Opintojaksokuvaus
YY00BB68 | Ammatillinen ruotsin kieli ja viestintä (3 op) |
Esitietovaatimukset | Ei vaadittavia esitietoja. |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa toimia oman ammattialansa ruotsinkielisissä ja pohjoismaisissa työympäristöissä ja verkostoissa. Hän hallitsee työssä tarvittavan oman ammattialansa kielitaidon ja pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ruotsinkielisistä julkaisuista. Hän saavuttaa taidot, jotka vastaavat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen tasoa B1.1. |
Sisältö | Toimiminen oman ammattialan ruotsinkielisissä ja pohjoismaisissa työympäristöissä. Viestiminen oman ammattialan työelämätilanteissa. Oman ammattialan ruotsinkieliset lähdemateriaalit. Opintojakson sisältö määräytyy tutkinto-ohjelmakohtaisesti. Yksityiskohtaisempi sisältö on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa. |
Suositeltavat muut opinnot | Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa. |
Suoritustavat | Ei käytössä |
Toteutustavat | Ei käytössä |
Oppimateriaalit | Ei käytössä |
Kurssikirjallisuus | Ei käytössä |
Arviointiasteikko | Ei käytössä |
Arviointikriteerit |
tyydyttävä (1-2) - hyvä (3-4) - kiitettävä (5) - hyväksytty/hylätty - |
Arviointikehikot | Osaamisen arviointi |
Lisätietoja opiskelijoille | Suoritettuaan tämän opintojakson hyväksytysti opiskelija saavuttaa sellaisen kielitaidon, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukaan vaaditaan korkeakoulututkintoa edellyttävään virkaan kaksikielisellä virka-alueella ja joka ammattikorkeakouluista annetun asetuksen (1129/2014 §7) mukaan on ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta tarpeellinen. Liiketalouden yksikössä Liiketalouden, Kirjasto-ja tietopalvelun sekä International Business -tutkinto-ohjelmissa opiskelijan täytyy suorittaa myös toinen ruotsin opintojakso saavuttaakseen tutkinto-ohjelman mukaisen kielitaidon. Suullisesta ja kirjallisesta kielitaidosta annetaan erilliset arvosanat. Julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittava ruotsin kielen taito arvioidaan asetuksen (481/2003 § 16 ja 17) mukaan arvosanalla hyvä tai tyydyttävä. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan opintojakson osasuorituksina. Opintojakson osasuoritusten arvosanat 1, 2 ja 3 vastaavat tyydyttävää ja 4 ja 5 hyvää. Lisätietoa julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taidosta ja hyväksilukemisesta https://oiva.oamk.fi/tietoa_opiskelusta/opintojen_suunnitte... |
Vastuuhenkilöt | Ei käytössä |
Linkit | Osaamisen arviointi |
Toteutukset
Näytä menneet toteutukset
- 01.01.2023 - 31.07.2023 (YY00BB68-3225 | OHS22SM)
- 01.01.2023 - 31.07.2023 (YY00BB68-3228 | TEH22SP)
- 08.05.2023 - 08.06.2023 (YY00BB68-3242 | STH21SP, Vao23K, VAO22S)
- 01.08.2023 - 22.10.2023 (YY00BB68-3244 | SOS21SPB)
- 01.08.2023 - 23.10.2023 (YY00BB68-3243 | SOS21SPA)
- 28.08.2023 - 29.10.2023 (YY00BB68-3247 | TVT21KMO)
- 28.08.2023 - 26.11.2023 (YY00BB68-3250 | ENP23SP, OHS23KM)
- 30.10.2023 - 22.12.2023 (YY00BB68-3255 | VAO23S)
- 30.10.2023 - 31.12.2023 (YY00BB68-3251 | TEH23KM, SAI23KM)
- 01.01.2024 - 10.03.2024 (YY00BB68-3254 | FTK21SM)
- 01.01.2024 - 10.03.2024 (YY00BB68-3252 | OPT21SP)
- 01.01.2024 - 10.03.2024 (YY00BB68-3245 | SOS22KM)
- 01.01.2024 - 05.05.2024 (YY00BB68-3253 | STH22SP)
- 08.01.2024 - 03.03.2024 (YY00BB68-3248 | DIN23SP, TVT21SPL)
- 08.01.2024 - 03.03.2024 (YY00BB68-3249 | TVT21SPO)
- 11.03.2024 - 05.05.2024 (YY00BB68-3246 | RAD22SM)
- 01.05.2024 - 14.06.2024 (YY00BB68-3256 | VAO24K, AVO24K)
- 01.08.2024 - 27.10.2024 (YY00BB68-3257 | SOS22SPA)
- 01.08.2024 - 27.10.2024 (YY00BB68-3259 | SOS22SPB)
- 01.01.2025 - 09.03.2025 (YY00BB68-3261 | OPT22SP)
- 01.01.2025 - 09.03.2025 (YY00BB68-3258 | SOS23KM)
- 01.01.2025 - 12.05.2025 (YY00BB68-3264 | FTK22SM)
OHS22SM
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Marita Metsävainio
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 3.00 op
Lähiopetus: 0 op
Marita Metsävainio, Stina Huhtela
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei käytössä
Opetusmenetelmät
Ei käytössä
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Marita Metsävainio, Stina Huhtela
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
TEH22SP
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Marita Metsävainio
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Marita Metsävainio, Stina Huhtela
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei käytössä
Opetusmenetelmät
Ei käytössä
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Marita Metsävainio, Stina Huhtela
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
STH21SP, Vao23K, VAO22S
20 - 80
0-5
Suomi
Ei käytössä
Johanna Talvensaari
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Johanna Talvensaari, Stina Huhtela
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikehikko
www.oamk.fi/opinto-opas/oj_arviointi_kielet.php?taso=0&kohde1=1
Erilliset arvosanat suullisesta ja kirjallisesta osaamisesta.
Molemmista tulee saada arvioinniksi vähintään 1.
Opetusmenetelmät
Opetus on lähiopetusta Kontinkankaan kampuksella. Kurssia ei voi suorittaa itsenäisesti; kyseessä ei ole verkkokurssi. Opiskelijan on tärkeää osallistua kurssille, jotta voi harjoitella tehokkaasti sekä suullista että kirjallista osaamistaan
Aika ja paikka
Kurssin lopullinen aikataulu on julkaistu Pepissä viikolla 19. Tarkista opetuksen ajankohdat ja luokkatilat lukkaristasi.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Flexvård-oppikirjaa käytetään tehtävissä pohjana. Opiskelija saa kopioida omaan opiskelukäyttöönsä osaa materiaalista, esimerkiksi kielioppiosuus kirjan lopusta on suositeltavaa ottaa käyttöön.
Flexvård - Svenska för högskolor. Otava. 2006 tai uudempi painos.
Oppikirjaa saatavilla Kontinkankaan kampuksen kirjastosta.
Lisätietoja opiskelijoille
Ota läppäri mukaan heti ensimmäiselle opetuskerralle. Kaikki opetusmateriaali on Moodlessa.
https://moodle.oulu.fi/course/view.php?id=18095
YY00BB68-3242 Ammatillinen ruotsin kieli ja viestintä 3/toukokuu 2023
kurssiavain: intensiv_svenska_2023
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Johanna Talvensaari, Stina Huhtela
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Suullinen tentti luokkatilassa (katsotaan päivä tarkemmin kurssin alussa) (ryhmät ja aikataulu tulee myöhemmin Moodleen). Suullisessa tentissä on 4 opiskelijaa ryhmässä. Yhden ryhmän keskustelu kestää 20 minuuttia. Ryhmät tulevat Moodleen lähempänä tenttiä.
Kirjallinen tentti luokkatilassa, aika lukkarissasi. - tenttiaika 90 minuuttia (ellet hyvissä ajoin ano lisäaikaa tenttiisi).
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
SOS21SPB
Ei käytössä
0-5
Swedish, Suomi
Ei käytössä
Marita Metsävainio
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Marita Metsävainio
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oman ammattialan kirjallinen ja suullinen kielitaito osoitetaan tenttimällä. Kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta annetaan erilliset arvosanat. Kielitaito arvioidaan julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavan asetuksen (481/2003 § 16 ja 17) mukaan. Arviointi perustuu eurooppalaiseen viitekehykseen, jossa ruotsin kielen taitotasotavoite on vähintään tasoa B1 (selviytyminen arkielämässä).
Opetusmenetelmät
Ruotsin kielen opiskelu perustuu opiskelijalähtöiseen oppimisprosessiin, jossa opiskelija toimii aktiivisena tekijänä ja opettaja toimii oppimisprosessin ohjaajana. Opetusmenetelmänä käytetään käänteistä oppimista eli Flipped Learning-menetelmää.
Oppimisprosessin onnistuminen edellyttää opiskelijan valmistautumista lähiopetukseen, annettujen tehtävien suorittamista, aktiivista osallistumista pienryhmätyöskentelyyn sekä itsenäistä opiskelua. Opetusmenetelminä käytetään kaikkia kielen osa-alueita: kuuntelemista, puhumista, lukemista ja kirjoittamista
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Opettajan Moodleen laatima oppimateriaalit: Svenska för socionomer, sote-alan sanastot ja ENSIAPUA!-kielioppi sosiaali- ja terveysalalle.
Verkko-opiskeluun soveltuu Promentor, Papegojan-sivusto ja Vårdguiden www.1177.se.
Itsenäiseen opiskeluun soveltuvat oppikirjat Reflex-Uppdatera din svenska (valmentava) sekä Flexsocial- Svenska för högskolor.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso ja siihen liittyvät asiat esitellään ensimmäisellä lähiopetustunnilla (Info-tunti). Info-tunnilla on läsnäolovelvollisuus.
Mikäli opiskelijalla on heikko ruotsin kielen lähtötaitotaso, hänen tulisi osallistua valmentavalle opintojaksolle Oamkissa tai CampusOnlinessa.
Hyväksiluku ja näyttö
Mikäli ruotsin ja englannin kielet on suoritettu muulla alalla kuin sosiaali- ja terveysalalla, opiskelijan on osoitettava alakohtaisen ammattisanaston riittävä hallinta ruotsin ja englannin kielen opintojen hyväksilukemiseksi.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Marita Metsävainio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Opintojakson suullinen ja kirjallinen tentti pidetään opintojakson lopussa.
Kv-yhteydet
Yhteistyökumppanimme on Högskolan Dalarna Falunissa Ruotsissa sekä Tallinnan yliopisto Virossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3op = 81h, josta kontaktiopetusta on 12h, suullisia tentttejä 6h ja kirjallinen tentti 1.30h. Itsenäistä opiskelua on noin 60h.
Sisällön jaksotus
Oppimisprosessi aloitetaan opiskelijalähtöisesti itsestä ja opinnoista keskustelemalla.
Sen jälkeen siirrytään oman ammattialan opintoihin, joita kutsutaan seminaariopinnoiksi (Seminaari 1-5).Opintojakson lopussa on kirjallinen tentti (1.5h) sekä suulliset tentit (10min/opiskelija).
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
SOS21SPA
Ei käytössä
0-5
Swedish, Suomi
Ei käytössä
Marita Metsävainio
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Marita Metsävainio
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oman ammattialan kirjallinen ja suullinen kielitaito osoitetaan tenttimällä. Kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta annetaan erilliset arvosanat. Kielitaito arvioidaan julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavan asetuksen (481/2003 § 16 ja 17) mukaan. Arviointi perustuu eurooppalaiseen viitekehykseen, jossa ruotsin kielen taitotasotavoite on vähintään tasoa B1 (selviytyminen arkielämässä).
Opetusmenetelmät
Ruotsin kielen opiskelu perustuu opiskelijalähtöiseen oppimisprosessiin, jossa opiskelija toimii aktiivisena tekijänä ja opettaja toimii oppimisprosessin ohjaajana. Opetusmenetelmänä käytetään käänteistä oppimista eli Flipped Learning-menetelmää.
Oppimisprosessin onnistuminen edellyttää opiskelijan valmistautumista lähiopetukseen, annettujen tehtävien suorittamista, aktiivista osallistumista pienryhmätyöskentelyyn sekä itsenäistä opiskelua. Opetusmenetelminä käytetään kaikkia kielen osa-alueita: kuuntelemista, puhumista, lukemista ja kirjoittamista
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Opettajan Moodleen laatima oppimateriaalit: Svenska för socionomer, sote-alan sanastot ja ENSIAPUA!-kielioppi sosiaali- ja terveysalalle.
Verkko-opiskeluun soveltuu Promentor, Papegojan-sivusto ja Vårdguiden www.1177.se.
Itsenäiseen opiskeluun soveltuvat oppikirjat Reflex-Uppdatera din svenska (valmentava) sekä Flexsocial- Svenska för högskolor.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso ja siihen liittyvät asiat esitellään ensimmäisellä lähiopetustunnilla (Info-tunti). Info-tunnilla on läsnäolovelvollisuus.
Mikäli opiskelijalla on heikko ruotsin kielen lähtötaitotaso, hänen tulisi osallistua valmentavalle opintojaksolle Oamkissa tai CampusOnlinessa.
Hyväksiluku ja näyttö
Mikäli ruotsin ja englannin kielet on suoritettu muulla alalla kuin sosiaali- ja terveysalalla, opiskelijan on osoitettava alakohtaisen ammattisanaston riittävä hallinta ruotsin ja englannin kielen opintojen hyväksilukemiseksi.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Marita Metsävainio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Opintojakson suullinen ja kirjallinen tentti pidetään opintojakson lopussa.
Kv-yhteydet
Yhteistyökumppanimme on Högskolan Dalarna Falunissa Ruotsissa sekä Tallinnan yliopisto Virossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3op = 81h, josta kontaktiopetusta on 12h, suullisia tentttejä 6h ja kirjallinen tentti 1.30h. Itsenäistä opiskelua on noin 60h.
Sisällön jaksotus
Oppimisprosessi aloitetaan opiskelijalähtöisesti itsestä ja opinnoista keskustelemalla.
Sen jälkeen siirrytään oman ammattialan opintoihin, joita kutsutaan seminaariopinnoiksi (Seminaari 1-5).Opintojakson lopussa on kirjallinen tentti (1.5h) sekä suulliset tentit (10min/opiskelija).
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
TVT21KMO
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Johanna Talvensaari
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Johanna Talvensaari
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikehikko:
www.oamk.fi/opinto-opas/oj_arviointi_kielet.php?taso...
Opetusmenetelmät
Ei käytössä
Aika ja paikka
Etäopetus Zoomissa https://oamk.zoom.us/j/62799040723
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Kaikki toteutuksen materiaali tulee Moodleen. Opiskelijan tulee seurata materiaalia ja sen päivittymistä viikoittain.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Johanna Talvensaari
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 3 opintopistettä; 1 op = 27 tuntia työtä opiskelijalle. Osallistumalla aktiivisesti opetukseen opiskelija hyötyy monin tavoin: pysyy opetuksessa mukana, ei jää jälkeen, saa tarvitsemaansa tukea ja ohjausta joka kerta; saa kurssimateriaalista ja käytänteistä jatkuvasti päivittyvää tietoa jne.
Esitietovaatimusta ei varsinaisesti ole, mutta jos et ole käynyt lukiota, suosittelen lämpimästi aktivointikurssin käymistä. Tällä kurssilla ei opiskella ruotsin kielen perusrakenteita ja kielioppia juuri lainkaan. Sinun tulee osata perusasiat kuten verbitaivutukset, substantiivit, lauserakenteet jne. Kurssilla painottuu oman alan sanasto ja tekstit. Jokaisella kerralla opiskellaan myös suullista osaamista; ei kärsi olla opetuksesta pois, jos haluat kartuttaa osaamistasi siinä.
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
ENP23SP, OHS23KM
Ei käytössä
0-5
Swedish, Suomi
Ei käytössä
Marita Metsävainio
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Heidi Hedström, Marita Metsävainio
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oman ammattialan kirjallinen ja suullinen kielitaito osoitetaan tenttimällä. Kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta annetaan erilliset arvosanat. Kielitaito arvioidaan julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavan asetuksen (481/2003 § 16 ja 17) mukaan. Arviointi perustuu eurooppalaiseen viitekehykseen, jossa ruotsin kielen taitotasotavoite on vähintään tasoa B1 (selviytyminen arkielämässä).
Opetusmenetelmät
Ruotsin kielen opiskelu perustuu opiskelijalähtöiseen oppimisprosessiin, jossa opiskelija toimii aktiivisena tekijänä ja opettaja toimii oppimisprosessin ohjaajana. Opetusmenetelmänä käytetään käänteistä oppimista eli Flipped Learning-menetelmää.
Oppimisprosessin onnistuminen edellyttää opiskelijan valmistautumista lähiopetukseen, annettujen tehtävien suorittamista, aktiivista osallistumista pienryhmätyöskentelyyn sekä itsenäistä opiskelua. Opetusmenetelminä käytetään kaikkia kielen osa-alueita: kuuntelemista, puhumista, lukemista ja kirjoittamista
Aika ja paikka
Opetus toteuteaan etäopetuksena Zoomissa https://oamk.zoom.us/j/7983868341. Suullinen tentti tehdään Zoomissa ja kirjallinen tentti Examissa.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Opettajan Moodleen laatima oppimateriaalit: Svenska för sjuksköterskor, sote-alan sanastot ja ENSIAPUA!-kielioppi sosiaali- ja terveysalalle.
Verkko-opiskeluun soveltuu Promentor, Papegojan-sivusto ja Vårdguiden www.1177.se.
Itsenäiseen opiskeluun soveltuvat oppikirjat Reflex-Uppdatera din svenska (valmentava) sekä Flexvård- Svenska för högskolor.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso ja siihen liittyvät asiat esitellään ensimmäisellä lähiopetustunnilla (Info-tunti). Info-tunnilla on läsnäolovelvollisuus.
Mikäli opiskelijalla on heikko ruotsin kielen lähtötaitotaso, hänen tulisi osallistua valmentavalle opintojaksolle Oamkissa tai CampusOnlinessa.
Hyväksiluku ja näyttö
Mikäli ruotsin ja englannin kielet on suoritettu muulla alalla kuin sosiaali- ja terveysalalla, opiskelijan on osoitettava alakohtaisen ammattisanaston riittävä hallinta ruotsin ja englannin kielen opintojen hyväksilukemiseksi.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Heidi Hedström, Marita Metsävainio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Opintojakson suullinen ja kirjallinen tentti pidetään opintojakson lopussa.
Kv-yhteydet
Yhteistyökumppanimme on Högskolan Dalarna Falunissa Ruotsissa sekä Tallinnan yliopisto Virossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3op = 81h, josta kontaktiopetusta on 12h, suullisia tentttejä 6h ja kirjallinen tentti 1.30h. Itsenäistä opiskelua on noin 60h.
Sisällön jaksotus
Oppimisprosessi aloitetaan opiskelijalähtöisesti itsestä ja opinnoista keskustelemalla.
Sen jälkeen siirrytään oman ammattialan opintoihin, joita kutsutaan seminaariopinnoiksi (Seminaari 1-5).Opintojakson lopussa on kirjallinen tentti (1.5h) sekä suulliset tentit (10min/opiskelija).
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
VAO23S
20 - 40
0-5
Swedish, Suomi
Avoin amk, Sosiaali- ja terveysala, Kielet
Marita Metsävainio
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Marita Metsävainio
Avoin amk, Tutkinto-opiskelijat
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oman ammattialan kirjallinen ja suullinen kielitaito osoitetaan tenttimällä. Kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta annetaan erilliset arvosanat. Kielitaito arvioidaan julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavan asetuksen (481/2003 § 16 ja 17) mukaan. Arviointi perustuu eurooppalaiseen viitekehykseen, jossa ruotsin kielen taitotasotavoite on vähintään tasoa B1 (selviytyminen arkielämässä).
Opetusmenetelmät
Ruotsin kielen opiskelu perustuu opiskelijalähtöiseen oppimisprosessiin, jossa opiskelija toimii aktiivisena tekijänä ja opettaja toimii oppimisprosessin ohjaajana. Opetusmenetelmänä käytetään käänteistä oppimista eli Flipped Learning-menetelmää.
Oppimisprosessin onnistuminen edellyttää opiskelijan valmistautumista lähiopetukseen, annettujen tehtävien suorittamista, aktiivista osallistumista pienryhmätyöskentelyyn sekä itsenäistä opiskelua. Opetusmenetelminä käytetään kaikkia kielen osa-alueita: kuuntelemista, puhumista, lukemista ja kirjoittamista
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Oppikirjat Flexvård- Svenska för högskolor (hoitoalat) ja Flexsocial- Svenska för högskolor. Opettajan Moodleen laatimat oppimateriaalit ja tehtävät, sote-alan sanastot ja ENSIAPUA!-kielioppi sosiaali- ja terveysalalle.
Verkko-opiskeluun soveltuu Promentor, Papegojan-sivusto ja Vårdguiden www.1177.se.
Itsenäiseen opiskeluun soveltuvat oppikirjat Reflex-Uppdatera din svenska (valmentava) sekä Flexvård ja Flexsocial.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso ja siihen liittyvät asiat esitellään ensimmäisellä lähiopetustunnilla (Info-tunti). Info-tunnilla on läsnäolovelvollisuus.
Mikäli opiskelijalla on heikko ruotsin kielen lähtötaitotaso (ei lukio-opintoja ruotsista tai lähtötasotestistä alle 50% oikein), hänen tulisi osallistua Aktivera din svenska- opintojaksolle Oamkissa tai CampusOnlinessa (valmentava opintojakso 3op).
Hyväksiluku ja näyttö
HOT-hyväksilukuanomukset osoitetaan Kielikeskukseen Heidi Hedströmille.
Mikäli ruotsi on suoritettu korkeakoulussa muulla alalla kuin sosiaali- ja terveysalalla, opiskelijan on osoitettava alakohtaisen ammattisanaston riittävä hallinta ruotsin kielen opintojen hyväksilukemiseksi.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Marita Metsävainio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Opintojakson suullinen ja kirjallinen tentti pidetään opintojakson lopussa.
Kv-yhteydet
Yhteistyökumppanimme on Högskolan Dalarna Falunissa Ruotsissa sekä Tallinnan yliopisto Virossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3op = 81h, josta kontaktiopetusta on 12-14h, suullisia tentttejä 6h ja kirjallinen tentti 1.30h. Itsenäistä opiskelua on noin 60h. Jokaiselle oppitunnille opiskelija tekee oppimistehtävät Moodleen ennen oppitunteja.
Sisällön jaksotus
Oppimisprosessi aloitetaan opiskelijalähtöisesti itsestä ja opinnoista keskustelemalla.
Sen jälkeen siirrytään oman ammattialan opintoihin, joita kutsutaan seminaariopinnoiksi (Seminaari 1-5).Opintojakson lopussa on kirjallinen tentti (1.5h) sekä suulliset tentit pareittain tai pienryhmissä (10min/opiskelija).
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
TEH23KM, SAI23KM
Ei käytössä
0-5
Swedish, Suomi
Ei käytössä
Marita Metsävainio
T&k-osuus: 1.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Marita Metsävainio
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oman ammattialan kirjallinen ja suullinen kielitaito osoitetaan tenttimällä. Kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta annetaan erilliset arvosanat. Kielitaito arvioidaan julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavan asetuksen (481/2003 § 16 ja 17) mukaan. Arviointi perustuu eurooppalaiseen viitekehykseen, jossa ruotsin kielen taitotasotavoite on vähintään tasoa B1 (selviytyminen arkielämässä).
Opetusmenetelmät
Ruotsin kielen opiskelu perustuu opiskelijalähtöiseen oppimisprosessiin, jossa opiskelija toimii aktiivisena tekijänä ja opettaja toimii oppimisprosessin ohjaajana. Opetusmenetelmänä käytetään käänteistä oppimista eli Flipped Learning-menetelmää.
Oppimisprosessin onnistuminen edellyttää opiskelijan valmistautumista lähiopetukseen, annettujen tehtävien suorittamista, aktiivista osallistumista pienryhmätyöskentelyyn sekä itsenäistä opiskelua. Opetusmenetelminä käytetään kaikkia kielen osa-alueita: kuuntelemista, puhumista, lukemista ja kirjoittamista
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Oppikirja Flexvård- Svenska för högskolor. Opettajan Moodleen laatimat oppimateriaalit ja tehtävät, sote-alan sanastot ja ENSIAPUA!-kielioppi sosiaali- ja terveysalalle.
Verkko-opiskeluun soveltuu Promentor, Papegojan-sivusto ja Vårdguiden www.1177.se.
Itsenäiseen opiskeluun soveltuvat oppikirjat Reflex-Uppdatera din svenska (valmentava) sekä Flexvård-Svenska för högskolor.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso ja siihen liittyvät asiat esitellään ensimmäisellä lähiopetustunnilla (Info-tunti). Info-tunnilla on läsnäolovelvollisuus.
Mikäli opiskelijalla on heikko ruotsin kielen lähtötaitotaso (ei lukio-opintoja ruotsista tai lähtötasotestistä alle 50% oikein), hänen tulisi osallistua Aktivera din svenska- opintojaksolle Oamkissa tai CampusOnlinessa (valmentava opintojakso 3op).
Hyväksiluku ja näyttö
HOT-hyväksilukuanomukset osoitetaan Kielikeskukseen Heidi Hedströmille.
Mikäli ruotsi on suoritettu korkeakoulussa muulla alalla kuin sosiaali- ja terveysalalla, opiskelijan on osoitettava alakohtaisen ammattisanaston riittävä hallinta ruotsin kielen opintojen hyväksilukemiseksi.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Marita Metsävainio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Opintojakson suullinen ja kirjallinen tentti pidetään opintojakson lopussa.
Kv-yhteydet
Yhteistyökumppanimme on Högskolan Dalarna Falunissa Ruotsissa sekä Tallinnan yliopisto Virossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3op = 81h, josta kontaktiopetusta on 14h ja lisäksi tulevat suulliset tentit ja kirjallinen tentti 1.30h. Itsenäistä opiskelua on noin 65h. Jokaiselle oppitunnille opiskelija tekee oppimistehtävät Moodleen ennen oppitunteja.
Sisällön jaksotus
Oppimisprosessi aloitetaan opiskelijalähtöisesti itsestä ja opinnoista keskustelemalla.
Sen jälkeen siirrytään oman ammattialan opintoihin, joita kutsutaan seminaariopinnoiksi (Seminaari 1-5). Opintojakson lopussa on kirjallinen tentti (1.5h) sekä suulliset tentit pareittain/pienryhmissä luokassa tai yksilötenttinä Zoomissa (10min/opiskelija).
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
FTK21SM
Ei käytössä
0-5
Suomi
Kielet, Ruotsi
Marita Metsävainio
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Elina Bergroth, Marita Metsävainio, Jonne Koivisto
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oman ammattialan kirjallinen ja suullinen kielitaito osoitetaan tenttimällä. Kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta annetaan erilliset arvosanat. Kielitaito arvioidaan julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavan asetuksen (481/2003 § 16 ja 17) mukaan. Arviointi perustuu eurooppalaiseen viitekehykseen, jossa ruotsin kielen taitotasotavoite on vähintään tasoa B1 (selviytyminen arkielämässä).
Opetusmenetelmät
Ruotsin kielen opiskelu perustuu opiskelijalähtöiseen oppimisprosessiin, jossa opiskelija toimii aktiivisena tekijänä ja opettaja toimii oppimisprosessin ohjaajana. Opetusmenetelmänä käytetään käänteistä oppimista eli Flipped Learning-menetelmää.
Oppimisprosessin onnistuminen edellyttää opiskelijan valmistautumista lähiopetukseen, annettujen tehtävien suorittamista, aktiivista osallistumista pienryhmätyöskentelyyn sekä itsenäistä opiskelua. Opetusmenetelminä käytetään kaikkia kielen osa-alueita: kuuntelemista, puhumista, lukemista ja kirjoittamista
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Oppikirjat Flexvård- Svenska för högskolor. Opettajan Moodleen laatimat oppimateriaalit ja tehtävät, sote-alan sanastot ja ENSIAPUA!-kielioppi sosiaali- ja terveysalalle.
Verkko-opiskeluun soveltuu Promentor, Papegojan-sivusto ja Vårdguiden www.1177.se.
Itsenäiseen opiskeluun soveltuvat oppikirjat Reflex-Uppdatera din svenska (valmentava) sekä oppikirja Flexvård.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso ja siihen liittyvät asiat esitellään ensimmäisellä lähiopetustunnilla (Info-tunti). Info-tunnilla on läsnäolovelvollisuus.
Mikäli opiskelijalla on heikko ruotsin kielen lähtötaitotaso (ei lukio-opintoja ruotsista tai lähtötasotestistä alle 50% oikein), hänen tulisi osallistua Aktivera din svenska- opintojaksolle Oamkissa tai CampusOnlinessa (valmentava opintojakso 3op).
Hyväksiluku ja näyttö
HOT-hyväksilukuanomukset osoitetaan Kielikeskukseen Heidi Hedströmille.
Mikäli ruotsi on suoritettu korkeakoulussa muulla alalla kuin sosiaali- ja terveysalalla, opiskelijan on osoitettava alakohtaisen ammattisanaston riittävä hallinta ruotsin kielen opintojen hyväksilukemiseksi.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Elina Bergroth, Marita Metsävainio, Jonne Koivisto
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Opintojakson suullinen ja kirjallinen tentti pidetään opintojakson lopussa.
Kv-yhteydet
Yhteistyökumppanimme on Högskolan Dalarna Falunissa Ruotsissa sekä Tallinnan yliopisto Virossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3op = 81h, josta kontaktiopetusta on 12-14h, suullisia tentttejä 6h ja kirjallinen tentti 1.30h. Itsenäistä opiskelua on noin 60h. Jokaiselle oppitunnille opiskelija tekee oppimistehtävät Moodleen ennen oppitunteja.
Sisällön jaksotus
Oppimisprosessi aloitetaan opiskelijalähtöisesti itsestä ja opinnoista keskustelemalla.
Sen jälkeen siirrytään oman ammattialan opintoihin, joita kutsutaan seminaariopinnoiksi (Seminaari 1-5).Opintojakson lopussa on kirjallinen tentti (1.5h) sekä suulliset tentit pareittain tai pienryhmissä (10min/opiskelija).
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
OPT21SP
Ei käytössä
0-5
Suomi
Kielet, Ruotsi
Marita Metsävainio
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Elina Bergroth, Marita Metsävainio
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oman ammattialan kirjallinen ja suullinen kielitaito osoitetaan tenttimällä. Kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta annetaan erilliset arvosanat. Kielitaito arvioidaan julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavan asetuksen (481/2003 § 16 ja 17) mukaan. Arviointi perustuu eurooppalaiseen viitekehykseen, jossa ruotsin kielen taitotasotavoite on vähintään tasoa B1 (selviytyminen arkielämässä).
Opetusmenetelmät
Ruotsin kielen opiskelu perustuu opiskelijalähtöiseen oppimisprosessiin, jossa opiskelija toimii aktiivisena tekijänä ja opettaja toimii oppimisprosessin ohjaajana. Opetusmenetelmänä käytetään käänteistä oppimista eli Flipped Learning-menetelmää.
Oppimisprosessin onnistuminen edellyttää opiskelijan valmistautumista lähiopetukseen, annettujen tehtävien suorittamista, aktiivista osallistumista pienryhmätyöskentelyyn sekä itsenäistä opiskelua. Opetusmenetelminä käytetään kaikkia kielen osa-alueita: kuuntelemista, puhumista, lukemista ja kirjoittamista
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Oppikirjat Flexvård- Svenska för högskolor (hoitoalat) ja Flexsocial- Svenska för högskolor. Opettajan Moodleen laatimat oppimateriaalit ja tehtävät, sote-alan sanastot ja ENSIAPUA!-kielioppi sosiaali- ja terveysalalle.
Verkko-opiskeluun soveltuu Promentor, Papegojan-sivusto ja Vårdguiden www.1177.se.
Itsenäiseen opiskeluun soveltuvat oppikirjat Reflex-Uppdatera din svenska (valmentava) sekä Flexvård ja Flexsocial.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso ja siihen liittyvät asiat esitellään ensimmäisellä lähiopetustunnilla (Info-tunti). Info-tunnilla on läsnäolovelvollisuus.
Mikäli opiskelijalla on heikko ruotsin kielen lähtötaitotaso (ei lukio-opintoja ruotsista tai lähtötasotestistä alle 50% oikein), hänen tulisi osallistua Aktivera din svenska- opintojaksolle Oamkissa tai CampusOnlinessa (valmentava opintojakso 3op).
Hyväksiluku ja näyttö
HOT-hyväksilukuanomukset osoitetaan Kielikeskukseen Heidi Hedströmille.
Mikäli ruotsi on suoritettu korkeakoulussa muulla alalla kuin sosiaali- ja terveysalalla, opiskelijan on osoitettava alakohtaisen ammattisanaston riittävä hallinta ruotsin kielen opintojen hyväksilukemiseksi.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Elina Bergroth, Marita Metsävainio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Opintojakson suullinen ja kirjallinen tentti pidetään opintojakson lopussa.
Kv-yhteydet
Yhteistyökumppanimme on Högskolan Dalarna Falunissa Ruotsissa sekä Tallinnan yliopisto Virossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3op = 81h, josta kontaktiopetusta on 12-14h, suullisia tentttejä 6h ja kirjallinen tentti 1.30h. Itsenäistä opiskelua on noin 60h. Jokaiselle oppitunnille opiskelija tekee oppimistehtävät Moodleen ennen oppitunteja.
Sisällön jaksotus
Oppimisprosessi aloitetaan opiskelijalähtöisesti itsestä ja opinnoista keskustelemalla.
Sen jälkeen siirrytään oman ammattialan opintoihin, joita kutsutaan seminaariopinnoiksi (Seminaari 1-5).Opintojakson lopussa on kirjallinen tentti (1.5h) sekä suulliset tentit pareittain tai pienryhmissä (10min/opiskelija).
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
SOS22KM
Ei käytössä
0-5
Suomi
Kielet, Ruotsi
Marita Metsävainio
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Marita Metsävainio, Jonne Koivisto
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oman ammattialan kirjallinen ja suullinen kielitaito osoitetaan tenttimällä. Kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta annetaan erilliset arvosanat. Kielitaito arvioidaan julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavan asetuksen (481/2003 § 16 ja 17) mukaan. Arviointi perustuu eurooppalaiseen viitekehykseen, jossa ruotsin kielen taitotasotavoite on vähintään tasoa B1 (selviytyminen arkielämässä).
Opetusmenetelmät
Ruotsin kielen opiskelu perustuu opiskelijalähtöiseen oppimisprosessiin, jossa opiskelija toimii aktiivisena tekijänä ja opettaja toimii oppimisprosessin ohjaajana. Opetusmenetelmänä käytetään käänteistä oppimista eli Flipped Learning-menetelmää.
Oppimisprosessin onnistuminen edellyttää opiskelijan valmistautumista lähiopetukseen, annettujen tehtävien suorittamista, aktiivista osallistumista pienryhmätyöskentelyyn sekä itsenäistä opiskelua. Opetusmenetelminä käytetään kaikkia kielen osa-alueita: kuuntelemista, puhumista, lukemista ja kirjoittamista
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Opettajan Moodleen laatima oppimateriaalit: Svenska för socionomer, sote-alan sanastot ja ENSIAPUA!-kielioppi sosiaali- ja terveysalalle.
Verkko-opiskeluun soveltuu Promentor, Papegojan-sivusto ja Vårdguiden www.1177.se.
Itsenäiseen opiskeluun soveltuvat oppikirjat Reflex-Uppdatera din svenska (valmentava) sekä Flexsocial- Svenska för högskolor.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso ja siihen liittyvät asiat esitellään ensimmäisellä lähiopetustunnilla (Info-tunti). Info-tunnilla on läsnäolovelvollisuus.
Mikäli opiskelijalla on heikko ruotsin kielen lähtötaitotaso, hänen tulisi osallistua valmentavalle opintojaksolle Oamkissa tai CampusOnlinessa.
Hyväksiluku ja näyttö
Mikäli ruotsin ja englannin kielet on suoritettu muulla alalla kuin sosiaali- ja terveysalalla, opiskelijan on osoitettava alakohtaisen ammattisanaston riittävä hallinta ruotsin ja englannin kielen opintojen hyväksilukemiseksi.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Marita Metsävainio, Jonne Koivisto
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Opintojakson suullinen ja kirjallinen tentti pidetään opintojakson lopussa.
Kv-yhteydet
Yhteistyökumppanimme on Högskolan Dalarna Falunissa Ruotsissa sekä Tallinnan yliopisto Virossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3op = 81h, josta kontaktiopetusta on 12h, suullisia tentttejä 6h ja kirjallinen tentti 1.30h. Itsenäistä opiskelua on noin 60h.
Sisällön jaksotus
Oppimisprosessi aloitetaan opiskelijalähtöisesti itsestä ja opinnoista keskustelemalla.
Sen jälkeen siirrytään oman ammattialan opintoihin, joita kutsutaan seminaariopinnoiksi (Seminaari 1-5).Opintojakson lopussa on kirjallinen tentti (1.5h) sekä suulliset tentit (10min/opiskelija).
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
STH22SP
Ei käytössä
0-5
Suomi
Kielet, Ruotsi
Marita Metsävainio
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Marita Metsävainio
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei käytössä
Opetusmenetelmät
Ei käytössä
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Marita Metsävainio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
DIN23SP, TVT21SPL
Ei käytössä
0-5
Suomi
Kielet, Ruotsi
Anne Siltala
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Anne Siltala
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen läsnäoloa vaativille tunneille.
Kirjallinen arvosana 50%
- tentti - arviointi 0-5
- palautettava Moodle-tehtävä -hyv/hyl
Suullinen arvosana 50 %
- ryhmäkeskustelu - arviointi 0-5
- yritys-/tuote-esitelmä - hyv/hyl
Huomaa, että kokonaisarvosana on suullisen ja kirjallisen arvosanan keskiarvo. Laskemisessa huomioidaan suullisen ja kirjallisen todelliset arvosanat, eli esimerkiksi suullinen 2,5 pyöristyy arvosanaan 3 ja kirjallinen 3,5 pyöristyy arvosanaan 4. Kokonaisarvosana on siten 3, koska 2,5 + 3,5 = 6, 6/2=3.
Opetusmenetelmät
Suulliset ja kirjalliset aktiviteetit lähitunneilla.
Itsenäinen opiskelu.
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
- materiaali Moodlessa
Lisätietoja opiskelijoille
Suoritettuaan tämän opintojakson hyväksytysti opiskelija saavuttaa sellaisen kielitaidon, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukaan vaaditaan korkeakoulututkintoa edellyttävään virkaan kaksikielisellä virka-alueella ja joka ammattikorkeakouluista annetun asetuksen (1129/2014 §7) mukaan on ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta tarpeellinen.
Suullisesta ja kirjallisesta kielitaidosta annetaan erilliset arvosanat.
Julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittava ruotsin kielen taito arvioidaan asetuksen (481/2003 § 16 ja 17) mukaan arvosanalla hyvä tai tyydyttävä. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan opintojakson osasuorituksina.
Opintojakson osasuoritusten arvosanat 1, 2 ja 3 vastaavat tyydyttävää ja 4 ja 5 hyvää.
Lisätietoa julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taidosta ja hyväksilukemisesta: https://www.oamk.fi/opinto-opas/opintojen-sisalto/kieliopinnot.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Anne Siltala
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Tentti on opintojakson viimeisellä kerralla.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- 28 h lähiopetus
- 53h itsenäinen opiskelu
Pakollinen läsnäolo opintojakson 1. oppitunnilla, ammattialan tekstien käsittelytynnilla, yritys-/tuote-esittelytunnilla, sekä suullisessa että kirjallisessa kokeessa.
Sisällön jaksotus
vecka 2 Kursinfo
vecka 3 Studier och småprat
vecka 4 Studier och småprat
vecka 5 Jobb inom IT-branschen
vecka 6 Jobb inom IT-branschen
vecka 7 Jobb inom IT-branschen
vecka 8 Företag och produkter
vecka 9 Företag och produkter
vecka 10 Företagspresentationer
vecka 11 Kundtjänst
vecka 12 Egen text och diskussio
vecka 13 Gruppdiskussion
vecka 14 Gruppdiskussion
vecka 15 Tentamen
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
TVT21SPO
Ei käytössä
0-5
Suomi
Kielet, Ruotsi
Anne Siltala
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Anne Siltala, Jonne Koivisto
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen läsnäoloa vaativille tunneille.
Kirjallinen arvosana 50%
- tentti - arviointi 0-5
- palautettava Moodle-tehtävä -hyv/hyl
Suullinen arvosana 50 %
- ryhmäkeskustelu - arviointi 0-5
- yritys-/tuote-esitelmä - hyv/hyl
Huomaa, että kokonaisarvosana on suullisen ja kirjallisen arvosanan keskiarvo. Laskemisessa huomioidaan suullisen ja kirjallisen todelliset arvosanat, eli esimerkiksi suullinen 2,5 pyöristyy arvosanaan 3 ja kirjallinen 3,5 pyöristyy arvosanaan 4. Kokonaisarvosana on siten 3, koska 2,5 + 3,5 = 6, 6/2=3.
Opetusmenetelmät
Suulliset ja kirjalliset aktiviteetit lähitunneilla.
Itsenäinen opiskelu.
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
- materiaali Moodlessa
Lisätietoja opiskelijoille
Suoritettuaan tämän opintojakson hyväksytysti opiskelija saavuttaa sellaisen kielitaidon, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukaan vaaditaan korkeakoulututkintoa edellyttävään virkaan kaksikielisellä virka-alueella ja joka ammattikorkeakouluista annetun asetuksen (1129/2014 §7) mukaan on ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta tarpeellinen.
Suullisesta ja kirjallisesta kielitaidosta annetaan erilliset arvosanat.
Julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittava ruotsin kielen taito arvioidaan asetuksen (481/2003 § 16 ja 17) mukaan arvosanalla hyvä tai tyydyttävä. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan opintojakson osasuorituksina.
Opintojakson osasuoritusten arvosanat 1, 2 ja 3 vastaavat tyydyttävää ja 4 ja 5 hyvää.
Lisätietoa julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taidosta ja hyväksilukemisesta: https://www.oamk.fi/opinto-opas/opintojen-sisalto/kieliopinnot.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Anne Siltala, Jonne Koivisto
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Tentti on opintojakson viimeisellä kerralla.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- 28 h lähiopetus
- 53h itsenäinen opiskelu
Pakollinen läsnäolo opintojakson 1. oppitunnilla, ammattialan tekstien käsittelytynnilla, yritys-/tuote-esittelytunnilla, sekä suullisessa että kirjallisessa kokeessa.
Sisällön jaksotus
vecka 2 Kursinfo
vecka 3 Studier och småprat
vecka 4 Studier och småprat
vecka 5 Jobb inom IT-branschen
vecka 6 Jobb inom IT-branschen
vecka 7 Jobb inom IT-branschen
vecka 8 Företag och produkter
vecka 9 Företag och produkter
vecka 10 Företagspresentationer
vecka 11 Kundtjänst
vecka 12 Egen text och diskussion
vecka 13 Gruppdiskussion
vecka 14 Gruppdiskussion
vecka 15 Tentamen
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
RAD22SM
Ei käytössä
0-5
Swedish, Suomi
Kielet, Ruotsi
Marita Metsävainio
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Marita Metsävainio
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oman ammattialan kirjallinen ja suullinen kielitaito osoitetaan tenttimällä. Kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta annetaan erilliset arvosanat.
Kielitaito arvioidaan julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavan asetuksen (481/2003 § 16 ja 17) mukaan. Arviointi perustuu eurooppalaiseen viitekehykseen, jossa ruotsin kielen taitotasotavoite on vähintään tasoa B1 (selviytyminen arkielämässä).
Opetusmenetelmät
Ruotsin kielen opiskelu perustuu opiskelijalähtöiseen oppimisprosessiin, jossa opiskelija toimii aktiivisena tekijänä ja opettaja toimii oppimisprosessin ohjaajana.
Opetusmenetelmänä käytetään käänteistä oppimista eli Flipped Learning-menetelmää. Oppimisprosessin onnistuminen edellyttää opiskelijan valmistautumista lähiopetukseen, annettujen tehtävien suorittamista, aktiivista osallistumista pienryhmätyöskentelyyn sekä itsenäistä opiskelua. Opetusmenetelminä käytetään kaikkia kielen osa-alueita: kuuntelemista, puhumista, lukemista ja kirjoittamista.
Aika ja paikka
Opintojakson suunnitelma aikatauluineen ja tehtävineen on Moodlessa.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Opettajan Moodleen laatima oppimateriaalit: Svenska för röntgenskötare, sote-alan sanastot ja ENSIAPUA!-kielioppi sosiaali- ja terveysalalle.
Verkko-opiskeluun soveltuu Promentor, Papegojan-sivusto ja Vårdguiden www.1177.se.
Itsenäiseen opiskeluun soveltuvat oppikirjat Reflex-Uppdatera din svenska (valmentava) sekä Flexvård- Svenska för högskolor.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso ja siihen liittyvät asiat esitellään ensimmäisellä lähiopetustunnilla (Info-tunti).
Info-tunnilla on läsnäolovelvollisuus. Kaikki opintojakson oppimistehtävät tulee olla palautettuna Moodleen ennen kuin tentteihin voi osallistua.
Mikäli opiskelijalla on heikko ruotsin kielen lähtötaitotaso, hänen tulisi osallistua valmentavalle opintojaksolle Oamkissa tai CampusOnlinessa.
HYVÄKSILUKU JA NÄYTTÖ:
Ota yhteyttä Heidi Hedströmiin.
Mikäli aikaisemmat ruotsin kielen korkeakouluopinnot on suoritettu sosiaali-, terveys- tai liikunta-alalle, opiskelija saa suoran hyväksiluvun.
Mikäli ruotsi on suoritettu muulla alalla kuin sosiaali- ja terveysalalla, opiskelijan on osoitettava alakohtaisen ammattisanaston riittävä hallinta ruotsin ja englannin kielen opintojen hyväksilukemiseksi. (Yksikönjohtajien päätös 11.12.2019)
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Marita Metsävainio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Opintojakson suullinen ja kirjallinen tentti pidetään opintojakson lopussa. Uusinnat tehdään kielten uusintakoeviikoilla ja -päivinä tai Oamkin suullisen testauksen pajassa. Niistä on tiedote Moodlessa ja Oivan ilmoituksissa.
Kv-yhteydet
Yhteistyökumppanimme on Högskolan Dalarna Falunissa Ruotsissa sekä Tallinnan yliopisto Virossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3op = 81h, josta kontaktiopetusta on 12h, suullisia tentttejä 8h ja kirjallinen tentti 1.30h. Itsenäistä opiskelua on noin 60h
Sisällön jaksotus
Oppimisprosessi aloitetaan opiskelijalähtöisesti itsestä ja opinnoista kirjoittamalla ja keskustelemalla. Sen jälkeen jälkeen siirrytään oman ammattialan opintoihin, joita kutsutaan seminaariopinnoiksi (Seminaarit 1-5). Opintojakson lopussa on kirjallinen tentti (1.5h) sekä suulliset tentit (10min/opiskelija).
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
VAO24K, AVO24K
20 - 40
0-5
Suomi
Avoin amk, Sosiaali- ja terveysala, Kielet, Kesäopinnot, Ruotsi
Maarit Wimmer
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Maarit Wimmer, Laura Selkälä
Tutkinto-opiskelijat, Avoin amk
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei käytössä
Opetusmenetelmät
Ei käytössä
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Maarit Wimmer, Laura Selkälä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
SOS22SPA
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Marita Metsävainio
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei käytössä
Opetusmenetelmät
Ei käytössä
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Marita Metsävainio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
SOS22SPB
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Marita Metsävainio
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei käytössä
Opetusmenetelmät
Ei käytössä
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Marita Metsävainio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
OPT22SP
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Marita Metsävainio
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei käytössä
Opetusmenetelmät
Ei käytössä
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Marita Metsävainio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
SOS23KM
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Marita Metsävainio
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei käytössä
Opetusmenetelmät
Monimuoto-opiskelu. Lähiopetus kontaktiviikoilla (viikot 4,6,9).
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Marita Metsävainio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
FTK22SM
Ei käytössä
0-5
Swedish, Suomi
Kielet, Kansainvälisyys ja viestintä, Ruotsi, Avoin amk
Marita Metsävainio
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Marita Metsävainio
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei käytössä
Opetusmenetelmät
Ei käytössä
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Marita Metsävainio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä