Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


7W00DX72 Perhelähtöinen lasten ja nuorten toimintaterapia (7 op)
Esitietovaatimukset Pääosin alkuvaiheen opintojen osaaminen tulee olla osoitettu. Integroituu 7W00DX73 Asiakaslähtöiset toiminnat terapiamenetelmänä opintojaksoon.
Osaamistavoitteet Tunnistan perhelähtöisen lasten ja nuorten toimintaterapian periaatteet. Tiedän lapsen ja nuoren normaalikehityksen ja ymmärrän sen merkityksen toimintakykyyn. Ymmärrän toiminnallisten taitojen ja toimintakokonaisuuksien edistämisen periaatteita lasten ja nuoruusikäisen toimintaterapiassa. Päättelen lapsen ja nuoren elämäntilanteiden muutoksien, synnynnäisten tai varhaislapsuudessa saatujen sairauksien ja vammojen keskeisiä vaikutuksia osallistumiseen ja suoriutumiseen. Tunnistan mahdollisia riski- ja uhkatekijöitä lapsuus- ja nuoruusiässä. Tunnistan nuoren, kouluikäisen ja alle kouluikäisen lapsen näyttöön perustuvan toimintaterapian keskeisiä periaatteita eettiset näkökohdat huomioiden. Tiedän tiettyjä lapsuus- ja nuoruusikäisen toimintaterapiainterventioon sovellettavia teorioita, käytännön työn malleja, viitekehyksiä ja lähestymistapoja. Määrittelen lasten ja nuorten toimintaterapian keskeisiä työalueita, asiakasryhmiä ja käytännöntyön toimintaympäristöjä sekä monialaisia palveluja.
Sisältö Lasten ja nuorten toimintaterapian periaatteet. Perhe- ja toimintalähtöisyys. Lapsuuden ja nuoruusiän kehitys ja taitojen oppiminen. Itsestä huolehtiminen, kotielämän toiminta, leikki, vapaa-aika, koulunkäynti ja opiskelu lasten ja nuorten toimintana. Toiminnalliset mahdollisuudet, riskit ja uhkatekijät lapsuus- ja nuoruusiässä. Lasten ja nuorten toimintaterapian mallit, viitekehykset ja lähestymistavat. Terveyttä ja hyvinvointia edistävä lasten ja nuorten toimintaterapia. Toimintaterapiainterventio erilaisissa toiminnallisissa ympäristöissä ja yhteisöissä (koti, koulu, päiväkoti, sairaala). Interventiosuunnitelma. Näyttöön perustuva käytäntö ja suositukset. Lasten ja nuorten kuntoutuksen etiikka. Lasten, nuorten ja lapsiperheiden palvelujärjestelmä. Monialainen yhteistyö lasten ja nuorten kuntoutuksessa.
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Ei käytössä
Toteutustavat Ei käytössä
Oppimateriaalit Ei käytössä
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko 0-5
Arviointikriteerit tyydyttävä (1-2)
Nimeän joitain perhelähtöisen lasten ja nuorten toimintaterapian periaatteita.
Listaan yksittäisiä lapsen/nuoren toimintakykyä ja osallistumista mahdollistavia ja rajoittavia tekijöitä sekä toistan mallin mukaista tietoa esimerkkiasiakkaan toimintaterapiaan.
Listaan toimintaterapian näyttöön perustuvia teorioita, mutta ne jäävät irralliseksi. Käytän toimintaterapian suunnittelussa lapsuus- ja nuoruusikään kuuluvia toimintoja sekä toiminnan analyysin perusteita valmiin mallin mukaisesti.
Muistan lapsuus- ja nuoruusiän kehityksen pääpiirteet.

hyvä (3-4)
Ymmärrän perhelähtöisen lasten ja nuorten toimintaterapian periaatteita.
Määrittelen muutamia lapsen/nuoren toimintakykyä ja osallistumista mahdollistavia ja rajoittavia tekijöitä sekä käytän tietoa esimerkkiasiakkaan toimintaterapiaan.

Käytän toimintaterapian näyttöön perustuvia teorioita ja perustelen valintani teoriatiedon kautta. Valitsen toimintaterapian suunnittelussa lapsuus- ja nuoruusikään kuuluvia, asiakkaalle merkityksellisiä toimintoja. Sovellan ja mukautan terapeuttista toimintaa toiminnan analyysiä hyödyntäen.
Ymmärrän lapsuus- ja nuoruusiän kehityksen pääpiirteet.

kiitettävä (5)
Tunnistan perhelähtöisen lasten ja nuorten toimintaterapian periaatteita monipuolisesti.

Tunnistan lapsen/nuoren toimintakykyä ja osallistumista mahdollistavia ja rajoittavia tekijöitä sekä sovellan tietoa monipuolisesti esimerkkiasiakkaan toimintaterapiaan.

Sovellan monipuolisesti toimintaterapian näyttöön perustuvia teorioita asiakasesimerkissä. Perustelen valintani toimintaterapian teorian kautta. Valitsen toimintaterapian suunnittelussa lapsuus- ja nuoruusikään kuuluvia, asiakkaalle merkityksellisiä ja tarkoituksenmukaisia toimintoja. Käytän toiminnan ja ympäristön analyysiä tietoisesti terapeuttisen toiminnan soveltamiseen ja mukauttamiseen.
Sovellan tietoa lapsuus- ja nuoruuiän kehityksestä toimintaterapiaan.
Arviointikehikot Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille Ei käytössä
Vastuuhenkilöt Pirjo Lappalainen
Linkit Ei käytössä

Toteutukset


Näytä menneet toteutukset
  • 02.09.2024 - 31.12.2024 (7W00DX72-3001 | TTK23SM)
Tiedot haettu 20.5.2024 08:45:51