Opetussuunnitelmat
Opintojaksokuvaus
7W00DX62 | Ohjaus ja neuvonta toimintaterapiassa (4 op) |
Esitietovaatimukset | Ei vaadittavia esitietoja |
Osaamistavoitteet | Tiedän matalan kynnyksen erilaisia palveluita. Ymmärrän ihmisen jokapäiväisen toiminnan merkityksen ja vaikutuksen hyvinvointiin. Tiedän erilaisia ohjausmenetelmiä ja ymmärrän niiden tarkoituksen. Ymmärrän palveluohjauksen periaatteet. Ymmärrän kuntoutumisen yksilöllisenä prosessina. Tiedän mitä yhteisö ja yhteisöllisyys tarkoittavat. Ymmärrän yhteisöllisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Osaan käyttää toimintaterapian yhteisöarviointimenetelmää. Ymmärrän kulttuurin vaikutuksen ja merkityksen ihmisen valintoihin ja toimintaan osallistumisessa. Ymmärrän esteettömän viestinnän merkityksen vuorovaikutuksessa ja osallisuudessa. |
Sisältö | Matalan kynnyksen palvelut. Ohjaus, opettaminen, neuvonta ja valmennus toimintaterapiassa. Yhteisö ja yhteisöllisyys. Yhteisöarviointimenetelmä. Monikulttuurisuus ja kulttuurisensitiivisyys. Vuorovaikutus- ja kommunikaatiomenetelmiä. |
Suositeltavat muut opinnot | Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa. |
Suoritustavat | Osoitan osaamiseni oppimistehtävillä, joiden avulla arvioin ja osoitan omaa osaamistani. |
Toteutustavat | Kehitän osaamistani hankkimalla tietoa opittavan asian teemoista, työskentelemällä pienryhmissä tehden opintojakson tehtävät. |
Oppimateriaalit | Ei käytössä |
Kurssikirjallisuus | Ei käytössä |
Arviointiasteikko | Hyväksytty/Hylätty |
Arviointikriteerit |
hyväksytty/hylätty Opiskelija kuvaa toimintaterapian mahdollisuuksia matalan kynnyksen palveluissa. Opiskelija kertoo omin sanoin hyvinvointia ja terveyttä kuvaavan toimintaterapian viitekehyksen keskeisen sisällön. Tunnistaa erilaisia ohjausmenetelmiä ja perustelee niiden käyttötarkoituksia. Nimeää palveluohjauksen osaksi matalan kynnyksen palvelumuotoja. Määrittelee muutosvaihemallin periaatteet ja tunnistaa kuntoutumisen yksilöllisenä muutoksena. Opiskelija tunnistaa motivoivan työtavan periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä sekä käyttää niitä työpajaharjoittelussa. Määrittelee yhteisön käsitteen ja tunnistaa toimintaterapian yhteisöarvioinnin menetelmän sekä monikulttuurisuuden käsitteenä. Opiskelija tunnistaa kulttuurisensitiivisyyden omassa ajattelussaan ja asenteissaan sekä toimintaterapeutin työssä. Käyttää erilaisia puhetta tukevia ja korvaavia menetelmiä harjoitustilanteissa. |
Arviointikehikot | Ei käytössä |
Lisätietoja opiskelijoille | Ei käytössä |
Vastuuhenkilöt | Ei käytössä |
Linkit | Ei käytössä |
Toteutukset
Näytä menneet toteutukset
- 11.03.2024 - 05.06.2024 (7W00DX62-3001 | TTK23SM)
Tiedot haettu 19.5.2024 18:56:26