Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


AT00DW64 Baletin syventävät opinnot ja pedagogiikka (20 op)
Esitietovaatimukset Kurssin tavoitteisiin soveltuva lähtötaso.
Osaamistavoitteet Laadin osaamistavoitteet omien baletin taitojen ja tietojen kehittämiseksi. Toimin vastuullisesti osaamisen kehittämisessä baletin viitekehyksessä erilaisissa oppimistilanteissa ja –ympäristöissä toiset huomioon ottaen. Tanssin oppimistilanteessa baletin edistyneentason liikemateriaalia ja repertuaaria lajinomaisella tyylillä suhteessa soivaan musiikkiin. Tuotan, luon ja opetan oppimistilanteisiin sopivaa baletin edistyneentason liikemateriaalia ja repertuaaria. Sovellan kehollisuuden tiedollista ymmärrystä ja kehoälyä oppimis- ja vuorovaikutustilanteissa. Analysoin baletin taitojen oppimiseen liittyviä ydinilmiöitä, opetuskulttuuria ja –menetelmiä sekä balettia taidemuotona.
Analysoin ja kehitän oppimismenetelmiä tanssinoppimisen elementtien vahvistamiseksi. Sovellan pedagogista osaamistani edistyneentason baletinopetuksen tavoitteisiin, oppisisältöihin ja tanssitunnin rakenteeseen. Suunnittelen, toteutan ja arvioin edistyneentason baletin opetusta pedagogisesti perustellulla tavalla. Käytän tarkoituksenmukaista ammattiterminologiaa. Valitsen oppimistilanteeseen sopivaa musiikkia. Suunnittelen ja toteutan baletin perinteiseen repertuaariin kuuluvan tanssin ja uuden balettikoreografian valmistamisen prosessin. Suunnittelen ja toteutan tanssitiedon näkökulmasta taitotasolle soveltuvan kokonaisuuden. Edistän kehollisuuden tiedollista ymmärrystä ja kehoälyä oppimis- ja vuorovaikutustilanteissa. Arvioin osaamisen kehittymistä, kehitystarpeita ja vahvuuksia suhteessa baletin toimintakulttuuriin.
Sisältö Henkilökohtaisten osaamistavoitteiden asettaminen ja reflektointi. Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi baletissa. Tanssitekniikka: fokus, liikkeen kolmiulotteisuus, vartalon ja käsien eleet, kehonosien erittelykyky, tasapaino ja ilmatuki. Tanssillinen tyylitaju ja ilmaisu: Liikkeen dynamiikan monitasoinen ilmentäminen. Baletin edistyneentason liikemateriaali sisältäen harjoitukset tangon ääressä, keskilattialla, sur les pointes tekniikan sekä repertuaarin. Oppisisällön tuottaminen. Baletin harjoitteluun soveltuva musiikki. Vuorovaikutus ja reflektointi.
Baletin edistyneentason metodiikka, didaktiikka ja pedagogiikka. Demonstraatiotaitojen kehittäminen. Edistyneentason balettituntien suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi. Baletin perinteeseen kuuluvan repertuaarin oppiminen ja opettaminen. Uuden balettikoreografian luominen ja opettaminen. Tanssitiedon osa-alueeseen soveltuvan aktivoivan luennon valmistaminen ja opettaminen. Ammattiterminologia. Tiedonhaku. Itse- ja vertaisarviointi.
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Ensisijainen suoritustapa ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa.
Toteutustavat Toteutustavat kuvaillaan toteutussuunnitelmassa.
Oppimateriaalit Kurssin oppimateriaali ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa.
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko 0-5
Arviointikriteerit tyydyttävä (1-2)
1. Kehitän ammatillista osaamistani oppimistehtävien avulla.
2. Tiedän baletin opettamiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja menetelmät.
3. Tanssini on selkeää, luettavaa ja lajinomaisen tanssitekniikan mukaista.
4. Osaan valita ja käyttää musiikkia opetuksessa.
5. Hallitsen ryhmä- ja opetustilanteen.
6. Tunnistan oppimistarpeeni ja pyydän palautetta tarvittaessa.
7. Osaan kuvailla omaa toimintaani. Ymmärrän vastuuni oman osaamiseni kehittämisessä.

hyvä (3-4)
1. Sovellan osaamistani tiedollisesti ja taidollisesti.
2. Osaan opettaa keskeiset ydinasiat ja ilmiöt sekä osaan vastata oppilaideni kysymyksiin.
3. Tanssissani on näkyvissä lajin mukainen dynamiikka ja liikelaatu.
4. Käytän musiikkia harkitusti ja perustellusti.
5. Osaan lukea opetustilanteita ja muuttaa toimintaani tarvittaessa.
6. Osallistun oppimista edistävän ilmapiirin luomiseen.
7. Reflektoin omaa toimintaani, osaan arvioida onnistumisiani sekä mahdollisia muutos- tai kehitystarpeita.

kiitettävä (5)
1. Oppimistehtäväni ovat perusteltuja, selkeitä ja jäsenneltyjä. Tehtävien ratkaisussa näkyy oma persoonallinen ajatteluni ja tyylini.
2. Ymmärrän tanssin ydinilmiöitä ja niiden ilmenemistä baletissa.
3. Tanssissani näkyy persoonallinen ilmaisu lajinomaista tyyliä ja tanssitekniikkaa menettämättä.
4. Hyödynnän tanssissa ja opetuksessani tietoa musiikin ja tanssin vuorovaikutuksesta.
5. Toimin rakentavassa vuorovaikutuksessa oppimistilanteissa.
6. Edistän oppimista artikuloiden ja perustellen näkemyksiäni, kunnioittaen ja kuunnellen myös muita.
7. Osaan perustella valintojani. Kykenen arvioimaan toimintaani ja muuttamaan sitä tarvittaessa nopeastikin.
Arviointikehikot Arviointikehikko
Lisätietoja opiskelijoille Täsmennys toteutussuunnitelmassa (arviointi, aikataulu, oppimistehtävät/tentit).
Vastuuhenkilöt Heli Kuula
Linkit Arviointikehikko

Toteutukset


Ei toteutuksia.

Tiedot haettu 20.5.2024 10:50:42