Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


AT00DW58 Baletin erikoistumisopinnot ja pedagogiikka (20 op)
Esitietovaatimukset Kurssin tavoitteisiin soveltuva lähtötaso.
Osaamistavoitteet Laadin osaamistavoitteet omien baletin taitojen ja tietojen kehittämiseksi. Toimin vastuullisesti osaamisen kehittämisessä baletin viitekehyksessä erilaisissa oppimistilanteissa ja -ympäristöissä toiset huomioon ottaen. Tanssin oppimistilanteessa baletin perus- ja jatkotason liikemateriaalia ja repertuaaria lajinomaisella tyylillä suhteessa soivaan musiikkiin. Sovellan kehollisuuden tiedollista ymmärrystä ja kehoälyä oppimis- ja vuorovaikutustilanteissa. Analysoin baletin taitojen oppimiseen liittyviä ydinilmiöitä, opetuskulttuuria ja -menetelmiä sekä balettia taidemuotona.
Sovellan tanssinoppimisen peruselementtejä. Ymmärrän perus- ja jatkotason baletinopetuksen tavoitteisiin, oppisisältöihin ja tanssitunnin rakenteeseen vaikuttavia tekijöitä. Suunnittelen, toteutan ja arvioin perus- ja jatkotason baletin opetusta pedagogisesti perustellulla tavalla. Käytän tarkoituksenmukaista ammattiterminologiaa. Valitsen oppimistilanteeseen sopivaa musiikkia ja täydennän tanssinopetukseen soveltuvan musiikin kirjastoani. Suunnittelen ja toteutan uuden balettikoreografian valmistamisen prosessin. Suunnittelen ja toteutan tanssitiedon näkökulmasta taitotasolle soveltuvan kokonaisuuden. Sovellan kehollisuuden tiedollista ymmärrystä ja kehoälyä oppimis- ja vuorovaikutustilanteissa. Arvioin osaamisen kehittymistä, kehitystarpeita ja vahvuuksia suhteessa baletin toimintakulttuuriin.
Sisältö Henkilökohtaisten osaamistavoitteiden asettaminen ja reflektointi. Anatomiset ja kinesiologiset peruskäsitteet baletissa. Tanssitekniikka: keskusta-ääriyhteys, lapatuki, potentiaali- ja liike-energian hyödyntäminen, liikkeen virtaavuus ja tilassa liikkumisen laajentaminen.
Tanssillinen tyylitaju ja ilmaisu: liikkeen rytmi, dynamiikan ilmentäminen ja musikaalinen tanssiminen. Baletin perus- ja jatkotason liikemateriaali sisältäen harjoitukset tangon ääressä, keskilattialla, sur les pointes tekniikan sekä repertuaarin. Oppisisällön tuottaminen. Baletin harjoitteluun soveltuva musiikki. Vuorovaikutus ja reflektointi.
Baletin perus- ja jatkotason metodiikka, didaktiikka ja pedagogiikka. Demonstraatiotaitojen kehittäminen. Perus- ja jatkotason balettituntien suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi. Uuden balettikoreografian luominen ja opettaminen. Tanssitiedon osa-alueeseen soveltuvan aktivoivan luennon valmistaminen ja opettaminen. Kulttuurivierailu. Ammattiterminologia. Tiedonhaku. Itse- ja vertaisarviointi.
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Ensisijainen suoritustapa ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa.
Toteutustavat Toteutustavat kuvaillaan toteutussuunnitelmassa.
Oppimateriaalit Kurssin oppimateriaali ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa.
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko 0-5
Arviointikriteerit tyydyttävä (1-2)
1. Kehitän ammatillista osaamistani oppimistehtävien avulla.
2. Tiedän baletin opettamiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja menetelmät.
3. Tanssini on selkeää, luettavaa ja lajinomaisen tanssitekniikan mukaista.
4. Osaan valita ja käyttää musiikkia opetuksessa.
5. Hallitsen ryhmä- ja opetustilanteen.
6. Tunnistan oppimistarpeeni ja pyydän palautetta tarvittaessa.
7. Osaan kuvailla omaa toimintaani. Ymmärrän vastuuni oman osaamiseni kehittämisessä.

hyvä (3-4)
1. Sovellan osaamistani tiedollisesti ja taidollisesti.
2. Osaan opettaa keskeiset ydinasiat ja ilmiöt sekä osaan vastata oppilaideni kysymyksiin.
3. Tanssissani on näkyvissä lajin mukainen dynamiikka ja liikelaatu.
4. Käytän musiikkia harkitusti ja perustellusti.
5. Osaan lukea opetustilanteita ja muuttaa toimintaani tarvittaessa.
6. Osallistun oppimista edistävän ilmapiirin luomiseen.
7. Reflektoin omaa toimintaani, osaan arvioida onnistumisiani sekä mahdollisia muutos- tai kehitystarpeita.

kiitettävä (5)
1. Oppimistehtäväni ovat perusteltuja, selkeitä ja jäsenneltyjä. Tehtävien ratkaisussa näkyy oma persoonallinen ajatteluni ja tyylini.
2. Ymmärrän tanssin ydinilmiöitä ja niiden ilmenemistä baletissa.
3. Tanssissani näkyy persoonallinen ilmaisu lajinomaista tyyliä ja tanssitekniikkaa menettämättä.
4. Hyödynnän tanssissa ja opetuksessani tietoa musiikin ja tanssin vuorovaikutuksesta.
5. Toimin rakentavassa vuorovaikutuksessa oppimistilanteissa.
6. Edistän oppimista artikuloiden ja perustellen näkemyksiäni, kunnioittaen ja kuunnellen myös muita.
7. Osaan perustella valintojani. Kykenen arvioimaan toimintaani ja muuttamaan sitä tarvittaessa nopeastikin.
Arviointikehikot Arviointikehikko
Lisätietoja opiskelijoille Täsmennys toteutussuunnitelmassa (arviointi, aikataulu, oppimistehtävät/tentit).
Vastuuhenkilöt Ei käytössä
Linkit Arviointikehikko

Toteutukset


Näytä menneet toteutukset
  • 01.08.2024 - 11.05.2025 (AT00DW58-3001 | TAN23SP)
Tiedot haettu 19.5.2024 18:57:47