Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


AT00DW56 Baletin perusopinnot ja pedagogiikka (20 op)
Esitietovaatimukset Kurssin tavoitteisiin soveltuva lähtötaso. Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Osaamistavoitteet Laadin osaamistavoitteet omien baletin taitojen kehittämiseksi. Ymmärrän anatomisia peruskäsitteitä baletin kontekstissa. Toimin vastuullisesti kehollisten valmiuksien ja tanssillisten taitojen kehittämisessä. Tanssin oppimistilanteessa baletin alkeis- ja perustason liikemateriaalia lajinomaisella tyylillä suhteessa soivaan musiikkiin. Kuvailen baletin taitojen oppimiseen liittyviä ydinilmiöitä, opetuskulttuuria ja -menetelmiä. Ymmärrän tanssinoppimisen peruselementit. Tunnistan alkeistason baletinopetuksen tavoitteisiin, oppisisältöihin ja tanssitunnin rakenteeseen vaikuttavia tekijöitä. Kuvailen baletin taitojen oppimiseen liittyviä ydinilmiöitä, opetuskulttuuria ja –menetelmiä. Suunnittelen, toteutan ja arvioin alkeis- ja perustason baletin opetusta pedagogisesti perustellulla tavalla. Käytän tarkoituksenmukaista ammattiterminologiaa. Valitsen opetustilanteeseen soveltuvaa musiikkia ja käynnistän tanssinopetukseen soveltuvan musiikkikirjaston kokoamisen. Sovellan kehollisuuden tiedollista ymmärrystä ja kehoälyä oppimis- ja vuorovaikutustilanteissa. Arvioin osaamisen kehittymistä, kehitystarpeitani ja vahvuuksiani suhteessa baletin toimintakulttuuriin.
Sisältö Henkilökohtaisten oppimistavoitteiden asettaminen. Anatomiset peruskäsitteet baletissa. Motoriset perustaidot: liikekombinaatioiden osaaminen ja koordinaatiokyky. Tanssitekniikka: hengitys, ydintuki ja kehon kannatus, linjaukset, maadoitus, painonsiirto ja liikkeen tilalliset perussuunnat.
Tanssillinen tyylitaju ja ilmaisu: liikkeen dynamiikan ilmentäminen ja tanssin suhde musiikkiin. Baletin alkeet ja perusteet sisältäen harjoitukset tangon ääressä ja keskilattialla sekä sur les pointes tekniikan. Liikemateriaalin tuottaminen. Baletin opiskeluun soveltuva musiikki.
Baletin alkeis- ja perustason metodiikka, didaktiikka ja pedagogiikka. Demonstraatiotaitojen kehittäminen. Alkeistason balettituntien suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi. Baletin alkeistasolle soveltuvan ryhmäkoreografian suunnittelu ja toteutus. Kulttuurivierailu. Ammattiterminologia. Tiedonhaku. Itse- ja vertaisarviointi.
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Ensisijainen suoritustapa ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa.
Toteutustavat Toteutustavat kuvaillaan toteutussuunnitelmassa.
Oppimateriaalit Kurssin oppimateriaali ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa.
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko 0-5
Arviointikriteerit tyydyttävä (1-2)
1. Kehitän ammatillista osaamistani oppimistehtävien avulla.
2. Tiedän baletin opettamiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja menetelmät.
3. Tanssini on selkeää, luettavaa ja lajinomaisen tanssitekniikan mukaista.
4. Osaan valita ja käyttää musiikkia opetuksessa.
5. Hallitsen ryhmä- ja opetustilanteen.
6. Tunnistan oppimistarpeeni ja pyydän palautetta tarvittaessa.
7. Osaan kuvailla omaa toimintaani. Ymmärrän vastuuni oman osaamiseni kehittämisessä.

hyvä (3-4)
1. Sovellan osaamistani tiedollisesti ja taidollisesti.
2. Osaan opettaa keskeiset ydinasiat ja ilmiöt sekä osaan vastata oppilaideni kysymyksiin.
3. Tanssissani on näkyvissä lajin mukainen dynamiikka ja liikelaatu.
4. Käytän musiikkia harkitusti ja perustellusti.
5. Osaan lukea opetustilanteita ja muuttaa toimintaani tarvittaessa.
6. Osallistun oppimista edistävän ilmapiirin luomiseen.
7. Reflektoin omaa toimintaani, osaan arvioida onnistumisiani sekä mahdollisia muutos- tai kehitystarpeita.

kiitettävä (5)
1. Oppimistehtäväni ovat perusteltuja, selkeitä ja jäsenneltyjä. Tehtävien ratkaisussa näkyy oma persoonallinen ajatteluni ja tyylini.
2. Ymmärrän tanssin ydinilmiöitä ja niiden ilmenemistä baletissa.
3. Tanssissani näkyy persoonallinen ilmaisu lajinomaista tyyliä ja tanssitekniikkaa menettämättä.
4. Hyödynnän tanssissa ja opetuksessani tietoa musiikin ja tanssin vuorovaikutuksesta.
5. Toimin rakentavassa vuorovaikutuksessa oppimistilanteissa.
6. Edistän oppimista artikuloiden ja perustellen näkemyksiäni, kunnioittaen ja kuunnellen myös muita.
7. Osaan perustella valintojani. Kykenen arvioimaan toimintaani ja muuttamaan sitä tarvittaessa nopeastikin.
Arviointikehikot Arviointikehikko
Lisätietoja opiskelijoille Täsmennys toteutussuunnitelmassa (arviointi, aikataulu, oppimistehtävät/tentit).
Vastuuhenkilöt Heli Kuula
Linkit Arviointikehikko

Toteutukset


Näytä menneet toteutukset
  • 28.08.2023 - 05.05.2024 (AT00DW56-3001 | TAN21SPBA, TAN23SPBA)
Tiedot haettu 20.5.2024 08:47:11