Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


AT00DW49 Pedagogiset perusilmiöt (3 op)
Esitietovaatimukset Tarpeen mukaan opiskelija, opettaja / opettajatuutor / opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Osaamistavoitteet Tunnen oppimiseen ja opetukseen liittyvät keskeisimmät käsitteet.
Tunnistan opettajan työn eettisiä periaatteita.
Osaan kuvailla pedagogisia perusilmiöitä.
Rakennan pohjaa pedagogiselle näkemykselleni.
Arvioin osaamistani, osaamisen kehittymistä, kehittymistarpeitani ja vahvuuksiani.
Sisältö Keskeiset kasvatustieteelliset käsitteet. Opettajan työn eettiset periaatteet. Maailmankuva, ihmiskäsitys, oppimiskäsitys, arvot. Pedagoginen näkemys. Reflektointi.
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Vaihtoehtoiset suoritustavat määritellään toteutussuunnitelmassa.
Toteutustavat Opiskeluvaihtoehdot: lähiopiskelu, itsenäinen opiskelu ja osaamisen osoittaminen HOT-menettelyllä. Täsmennys toteutussuunnitelmassa.
Oppimateriaalit Opiskelumateriaali kuvaillaan toteutussuunnitelmassa.
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko 0-5
Arviointikriteerit tyydyttävä (1-2)
Tiedän oppimiseen ja opetukseen liittyvät keskeisimmät käsitteet.
Kuvailen opettajan toimintaa ohjaavia arvoja ja eettisiä periaatteita.
Rakennan ja avaan kokemustietoon perustuvan pedagogisen ajatteluni perustan ja esittelen sen.
Kerron näkemyksistäni.
Arvioin osaamisen kehittymistä, vahvuuksiani ja kehittymistarpeitani.

hyvä (3-4)
Analysoin ja yhdistän oppimisen ja opetuksen tieteellisiä käsitteitä omiin kokemuksiini liittyen.
Analysoin opettajan toimintaa ohjaavia arvoja ja eettisiä periaatteita ja esitän esimerkkejä eettisesti toimivan opettajan työskentelytavoista.
Rakennan pedagogisen ajatteluni perustan tieteelliseen tietoon pohjaten.
Arvioin osaamisen kehittymistä, vahvuuksiani ja kehittymistarpeitani.

kiitettävä (5)
Arvioin pedagogisia ilmiöitä ja esitän soveltuvaan tietoon perustuvia kriittisiä tai uusia oivalluksia tai näkökulmia. Näkökulmavalinnat osoittavat asiantuntemusta sekä kriittistä ja itsenäistä ajattelua. Osoitan asiatyylisen, kriittisen ja kulttuurisen lukutaidon hallintaa ja avaan ilmiöiden erilaisia merkitystasoja. Perustelen tulkintojani avaamalla pedagogisten ilmiöiden historiallista ja yhteiskunnallista taustaa ja opettajan toiminnan vaikutuksia pidemmällä aikavälillä erilaisissa tilanne- ja kulttuurikonteksteissa. Yhdistän kokemustiedon tieteellisesti perusteltuun tietoon ja arvioin kriittisesti syitä ja seurauksia. Arvioin osaamisen kehittymistä, vahvuuksiani ja kehittymistarpeitani.
Arviointikehikot Arviointimenettely
Assessment Procedure
Arviointikehikko
Lisätietoja opiskelijoille Opintojakso kuuluu ammatillisen opettajan pedagogisten opintojen kokonaisuuteen (yhteensä 60 op).

Mikäli opiskelija haluaa otettavan huomioon aiemmin hankkimaansa osaamista, tai haluaa ehdottaa vaihtoehtoista suoritustapaa, hän käynnistää HOT-menettelyn Pepissä. Lisätietoa arvioinnista ja HOT-menettelystä https://www.oamk.fi/opinto-opas/opiskelu-oamkissa/osaamisen...
Ohje HOT-hakemuksen tekemiseen löytyy osoitteesta https://it.oamk.fi/7603. Hakemus osoitetaan tutkintovastaavalle.
Vastuuhenkilöt Niina Sassali
Linkit Arviointimenettely
Assessment Procedure
Arviointikehikko

Toteutukset


Näytä menneet toteutukset
  • 30.10.2023 - 05.05.2024 (AT00DW49-3001 | MPE23SPPJ, MPE23SPKL, MPE23SPKLKA, MPE23SPMT, MPE23SPHA, TAN23SPKA, TAN23SPBA)
Tiedot haettu 20.5.2024 08:47:13