Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


AT00DW44 Tanssin elementit ja pedagogiikka (5 op)
Esitietovaatimukset Tarpeen mukaan opiskelija, opettaja / opettajatuutor / opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Osaamistavoitteet Suunnittelen, toteutan ja arvioin tanssinopetusta.
Asetan oppimistavoitteet ja toteutan suunnittelemani opetuksen.
Käytän soveltuvaa tanssiterminologiaa.
Valitsen ja käytän soveltuvaa musiikkia.
Rakennan ammatillista tietoperustaa ja sanastoani.
Tunnistan tanssin elementtejä osana tanssinopetusta.
Sanallistan kehollisia kokemuksiani ja kytken kokemukseni tanssinopetuksen ilmiöihin.
Tunnistan tanssinopetuksen tavoitteisiin, oppisisältöihin ja tanssintunnin rakenteeseen vaikuttavia tekijöitä. Arvioin osaamisen kehittymistä, kehittymistarpeita ja vahvuuksiani.
Sisältö Tanssitunnin rakenne.
Ryhmädynamiikka ja ryhmän hallinta.
Tanssinopetuksen suunnittelu, toteutus, arviointi ja kehittäminen. Taitojen alarutiinit, Tuntisuunnitelman laatiminen. Tanssinopetuksen perusteet. Arviointi ja palautteen antaminen.tietoperusta, tiedonhaku ja terminologia. Tanssinopetukseen liittyvät toimintatavat.
Tanssin elementit: keho, tila, voima, aika ja virtaus sekä suhteet, kombinaatiot ja vuorovaikutus.
Tanssin elementtien ilmeneminen eri tanssilajeissa.
Reflektointi ja arviointi.
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Osallistun lähiopintoihin ja osoitan osaamiseni oppimistehtävien avulla.
Täsmennys opiskeluvaihtoehdoista ja oppimistehtävistä toteutussuunnitelmassa.
Toteutustavat Ensisijainen toteutustapa määritellään toteutussuunnitelmassa.
Oppimateriaalit Opiskelumateriaalia täsmennetään toteutussuunnitelmassa.
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko 0-5
Arviointikriteerit tyydyttävä (1-2)
Asetan taitotatavoitteita tanssitunnille, itselleni ja oppijoille.
Toimin ohjeiden mukaan.
Kuvailen tanssin elementtejä.
Sanallistan kehollisia kokemuksiani arkitietoon perustuen.
Tiedän mitä tanssitunnillani on tarkoitus oppia.
Laadin tuntisuunnitelman ja toimeenpanen tanssitunnin.
Demonstroin, sanallistan ja ohjeistan tanssitunnillani.
Valitsen ja käytän musiikkia opetuksessani.
Toimin vertaisarvioijana ja annan palautetta.
Osaan arvioida osaamistani ja omaa toimintaani.

hyvä (3-4)
Arvioin tanssinopetukseen liittyvän osaamisen kehittymistä, kehittymistarpeita ja vahvuuksiani.
Toimin itsenäisesti osaamistavoitteiden saavuttamiseksi.
Asetan tanssitunnille itselleni ja oppijoille realistisia osaamistavoitteita.
Analysoin tanssin elementtejä eri tanssilajeissa.
Sanallistan kehollisia kokemuksiani ja avaan kokemuksiani soveltuvia lähteitä hyödyntäen.
Suunnittelen ja toimeenpanen tanssitunnin, jonka taitotavoitteet, sisältö ja menetelmät on avattu kestävästi.
Kuvailen miten asetettuihin tavoitteisiin pääsemistä tavoitellaan tanssitunnillani.
Demonstroin, sanallistan ja ohjeistan selkeästi tanssitunnillani.
Tuen opetuksessani tanssin ja musiikin välisen suhteen rakentumista.
Toimin aktiivisesti ja tunnistan oman toimintani vaikutuksen oppimisilmapiiriin.
Toimin vertaisarvioijana kestävästi ja annan perusteltua ja rakentavasti muotoiltua palautetta.
Arvioin realistisesti omaa toimintaani, osaamisen kehittymistä ja tunnistan kehittymistarpeita.

kiitettävä (5)
Luon uutta ja esitän oivaltavia uusia näkökulmia tanssinopetukseen liittyen.
Sovellan ja kritisoin kestävästi perustellen olemassa olevaa ja liitän arkitiedon joustavasti asiantuntijalähteistä etsimääni informaatioon.
Vuorovaikutustapani rakentaa yhteisöllistä oppimisilmapiiriä sekä opetusharjoituksessani että vertaisarvioinnissa.
Asetan tanssitunnille itselleni ja oppijoille realistisia taitotavoitteita, jotka perustelen kestävästi ja asiantuntevasti.
Käytän musiikkia luontevasti osana opetustani, annan aikaa harjoitella ja tuen osaamisen havaitsemista.
Arviointikehikot Arviointimenettely
Assessment Procedure
Arviointikehikko
Lisätietoja opiskelijoille Opintojakso kuuluu ammatillisen opettajan pedagogisten opintojen kokonaisuuteen (yhteensä 60 op).

Täsmennys toteutussuunnitelmassa (kirjallisuus, aineisto, arviointi, aikataulu, oppimistehtävät/tentit).

Mikäli opiskelija haluaa otettavan huomioon aiemmin hankkimaansa osaamista, tai haluaa ehdottaa vaihtoehtoista suoritustapaa, hän käynnistää HOT-menettelyn Pepissä. Ohje HOT-hakemuksen tekemiseen löytyy osoitteesta https://it.oamk.fi/7603. Hakemus osoitetaan tanssinopettajakoulutuksen tutkintovastaavalle. Lisätietoa arvioinnista ja HOT-menettelystä https://www.oamk.fi/opinto-opas/opiskelu-oamkissa/osaamisen...
Vastuuhenkilöt Niina Sassali
Linkit Arviointimenettely
Assessment Procedure
Arviointikehikko

Toteutukset


Näytä menneet toteutukset
  • 30.10.2023 - 03.03.2024 (AT00DW44-3001 | TAN23SPKA, TAN23SPBA)
  • 01.08.2024 - 09.03.2025 (AT00DW44-3002 | TAN24SP)
Tiedot haettu 20.5.2024 10:50:40