Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


AT00CW02 Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö (5 op)
Esitietovaatimukset Ennen opintojaksolle ilmoittautumista pitää olla hyväksytysti suoritettuna ensimmäisen vaiheen pedagogiset opinnot. Jokin seuraavista (tai muu vastaava kasvatustieteen perusteet -tyylinen opintojakso): Opintojakso Pedagoginen perusta, Vuorovaikutus ja pedagoginen käsitteistö tai Pedagogiset perusilmiöt. Tarpeen mukaan opiskelija ja opettaja/tuutoropettaja/opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Osaamistavoitteet Analysoin taitoa, oppimista, osaamista ja opetussuunnitelmatyötä.
Tunnen opetuksen ja ohjauksen suunnitteluun liittyviä prosesseja ja normeja.
Ymmärrän tavoitteiden merkityksen oppimiselle ja opetussuunnitelmatyölle sekä suunnittelulle, toteutukselle, arvioinnille ja kehittämiselle.
Tunnen ihmisen elämänkaareen liittyviä näkökulmia, jotka vaikuttavat kurssisuunnitteluun.
Arvioin osaamista, kehittymistarpeita ja vahvuuksiani.
Sisältö Opetuksen suunnittelu, tavoitteiden asettaminen, arviointi ja kehittäminen. Opetussuunnitelmatyön prosessi ja normit.
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Opiskeluvaihtoehdot on kuvattu toteutussuunnitelmassa.

Opiskelija voi ehdottaa vaihtoehtoista suoritus- ja osaamisen osoittamisen tapaa käynnistämällä HOT-menettelyn Pepissä. Lisätietoa arvioinnista ja HOT-polusta https://www.oamk.fi/opinto-opas/opiskelu-oamkissa/osaamisen... Ohje HOT-menettelyyn Pepissä löytyy osoitteesta https://it.oamk.fi/7603.
Toteutustavat Toteutuksen täsmennys toteutussuunnitelmassa.
Oppimateriaalit Opiskelumateriaali täsmennetään toteutussuunnitelmassa.
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko 0-5
Arviointikriteerit tyydyttävä (1-2)
Toimin ohjeita, sääntöjä ja ammattialani eettisiä periaatteita noudattaen.
Tunnen opetuksen ja ohjauksen suunnitteluun liittyviä käsitteitä, prosesseja ja normeja.
Erotan oppimistavoitteet osaamistavoitteista.
Asetan tavoitteita taitojen oppimiselle ja osaan kuvailla taitojen kehittymistä osaamisperusteisesti.
Suunnittelen lyhytkurssin hyödyntäen tietoa ihmisen elämänkaareen liittyvistä näkökulmista.
Laadin yleisluontoisen opetussuunnitelman.
Arvioin osaamista, kehittymistarpeita ja vahvuuksiani.

hyvä (3-4)
Toimin vastuullisesti oman pedagogisen osaamiseni kehittämisessä.
Muodostan kokonaiskuvan opetussuunnitelmatyöhön liittyvistä tekijöistä.
Perustelen näkemyksiäni kestävästi, luotettaviin tietolähteisiin nojautuen.
Sovellan alakohtaista, perusteltua tietoa tavoitteiden asettamisessa ja analysoin taitojen, osaamisen sekä oppimisen kehittymistä tasolta toiselle.
Laadin tarkan opetussuunnitelman ja tunnistan sen käyttämisen mahdollisuudet opettajana toimimisessa.
Esitän ehdotuksia oppimiskokonaisuuksiksi eri ikä- ja kehitysvaiheissa oleville oppijoille.

kiitettävä (5)
Kritisoin kestävästi perustellen olemassa olevaa ja luon uutta.
Esitän uusia, oivaltavia ja eettisesti kestäviä näkökulmia opetussuunnitelmatyöskentelyn, arvioinnin ja/tai taitojen opetuksen kehittämiseksi.
Käytän ammattikäsitteitä asiantuntevasti.
Perustelen tietolähteiden käyttöä ja valintojani soveltuvan tutkitun tiedon avulla.
Laadin syvällisen, monipuolisen ja perustellun opetussuunnitelman oman työni ja urani tueksi.
Arviointikehikot Arviointimenettely
Assessment Procedure
Arviointikohteet
Lisätietoja opiskelijoille Opintojakso kuuluu ammatillisen opettajan pedagogisten opintojen kokonaisuuteen (yhteensä 60 op).

Täsmennys toteutussuunnitelmassa.
Vastuuhenkilöt Niina Sassali
Linkit Arviointimenettely
Assessment Procedure
Arviointikohteet

Toteutukset


Näytä menneet toteutukset
  • 28.08.2023 - 17.03.2024 (AT00CW02-3004 | TAN22SP)
  • 01.08.2024 - 01.01.2025 (AT00CW02-3005 | TAN23SP, MPE23SP, TAN23SPSW, TAN23SPPA, TAN23SPKA, TAN23SPBA)
Tiedot haettu 20.5.2024 08:33:31