Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


OY00DX84 Tutkiva kehittäminen (6 op)
Esitietovaatimukset Ei käytössä
Osaamistavoitteet Tutkivan ja tieteellisen kehittämisen perusteet 2 op:
1. Tunnistan oman alani tieteellisen tietoperustan.
2. Etsin, luen ja arvioina kriittisesti tutkimustietoa.
3. Kuvailen oman alani näyttöön perustuvan toiminnan, tutkimus- ja kehittämistyön lähtökohdat, peruskäsitteet sekä tutkimus- ja kehittämistyön prosessin.
4. Ymmärrän kuvailevan kirjallisuuskatsauksen piirteet ja toteuttamisen periaatteet.

Laadulliset tutkimusmenetelmät 2 op:
1. Ymmärrän laadullisen tutkimuksen metodologisen perustan.
2, Suunnittelen ja toteutan laadullisen tutkimuksen aineiston keruun.
3, Sovellan ohjatusti laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmiä ja tulkitsen analyysin tuloksia.
4. Raportoin laadullisen tutkimuksen tuloksia hyvän tieteellisen käytännön mukaisesti.
5. Arvioin tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuuden peruskysymyksiä.

Määrälliset tutkimusmenetelmät 2 op:
1. Ymmärrän määrällisen tutkimuksen metodologisen perustan ja tutkimusprosessin
2. Kuvaan tutkimuksen tarkoituksen ja tavoitteet sekä suunnittelen määrällisen tutkimuksen aineiston keruun ja toteutan sähköisen kyselyn itsenäisesti.
3. Käytän ohjatusti sähköistä analysointisovellusta aineiston käsittelyssä ja analysoinnissa.
4. Sovellan ohjatusti tilastollisen päättelyn perusmenetelmiä tutkimusongelmien analysoinnissa ja tulkitsen niiden tuloksia.
5. Arvioin luotettavuuden peruskysymyksiä ja pohdin tutkimuksen eettisiä lähtökohtia
6.Raportoin määrällisen tutkimuksen prosessin asianmukaista kieltä ja hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen
Sisältö Tutkivan ja tieteellisen kehittämisen perusteet 2 op:
Tiedon eri lajit, oman alan tieteellinen tietoperusta, toiminnan näyttöön perustuvuus ja näytön käyttöön oton ja levittämisen prosessi, tutkimus- ja kehittämisprosessi, kuvaileva kirjallisuuskatsaus.

Laadulliset tutkimusmenetelmät 2 op:
Laadullisen tutkimuksen metodologia, hyvä tieteellinen käytäntö, tutkimuksen suunnittelu, aineiston analyysi, luotettavuus ja eettisyys, tulosten raportointi.

Määrälliset tutkimusmenetelmät 2 op:
- Määrällinen tutkimus tiedon tuottamisen ja tiivistämisen lähestymistapana osana näyttöön perustuvaa toimintaa.
- Määrällisen tutkimuksen prosessi, tarkoituksen ja tavoitteen muodostaminen. Määrällisen tutkimuksen aineiston keruu (otantamenetelmät, tutkittavien valinta, kyselylomakkeen laatiminen ja mitta-asteikot).
- Sähköisen kysely- ja analysointisovelluksen käyttö (Webropol).
- Tilastotieteen peruskäsitteet. Analyysimenetelmät ja soveltuvan menetelmän valinta. Kuvailevat ja vertailevat tilastomenetelmät. Toistettu mittaus ja korrelaatio.
- Luotettavuuden arvioinnin keskeiset periaatteet. Tutkimuseettiset lähtökohdat
- Tutkimuksen raportointi noudattaen hyvää tieteellistä käytäntöä.
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Tutkivan ja tieteellisen kehittämisen perusteet 2 op:
Työpajat, tehtävät ja tietotesti.

Laadulliset tutkimusmenetelmät 2 op:
Työpajat, tehtävät ja tietotesti.

Määrälliset tutkimusmenetelmät 2 op:
Työpajat, harjoitustehtävät, tehtävien esitys, raportointi ja tietotesti.
Opiskelijoiden tehtävänä on ryhmässä toteuttaa määrällinen tutkimus, joka esitetään esim. posteriesityksenä (posterikävelyt tms) ja raportoidaan kirjallisena tuotoksena (noin 4-6 sivua).
Toteutustavat Ei käytössä
Oppimateriaalit Ei käytössä
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko 0-5
Arviointikriteerit tyydyttävä (1-2)
Laadulliset tutkimusmenetelmät 2 op:
1
Opiskelija määrittelee joitakin tutkimuksen käsitteistä tai käsitteen. Käsitteiden määrittelyssä on kuitenkin epätarkkuutta ja puutteita. Opiskelija määrittelee tutkimuksen taustaa ja menetelmävalintaa. Perustelut ovat kuitenkin puutteellisia menetelmäkirjallisuutta on hyödynnetty niukasti. Tutkimuksen taustaa ja menetelmää on perusteltu jonkin verran. Perustelut ovat kuitenkin yleisiä ja kirjallisuutta on hyödynnetty niukasti. Opiskelija kuvaa tutkimuksen tarkoituksen ja tavoitteen hyvin yleisesti ja epätarkasti. Opiskelija tunnistaa tutkimusprosessin vaiheita, mutta niiden kuvaaminen on puutteellista. Aineistoa on analysoitu, mutta analyysissa on merkittäviä puutteita. Opiskelija nimeää tutkimuksen luotettavuuteen liittyviä tekijöitä yleisesti ja puutteellisesti. Opiskelija arvioi eettisyyttä niukasti ja kapea-alaisesti. Johtopäätöksiä ei ole selkeästi esitetty. Opiskelija raportoi tutkimusprosessia, mutta se on puutteellinen ja epälooginen. Kieli on osittain arkikieltä ja oikeakielisyydessä on puutteita. Tietotesti on hyväksytty: 80 % väittämistä oikein.

2
Opiskelija määrittelee tutkimuksen keskeiset käsitteet, mutta niiden käyttö on epäjohdonmukaista. Tutkimuksen taustaa ja menetelmävalintaa on perusteltu osittain, mutta menetelmäkirjallisuutta on käytetty niukasti. Opiskelija tunnistaa tutkimuksen tarkoituksen ja tavoitteen, mutta niiden kuvauksessa on epäjohdonmukaisuutta. Opiskelija kuvaa tutkimusprosessin vaiheet ja etenemisen, mutta niiden kuvaaminen on pintapuolista tai epäloogista. Aineiston analyysissa on puutteita. Opiskelija tunnistaa ja kuvaa tutkimuksen luotettavuuteen ja eettisyyteen liittyviä tekijöitä. Kuvaus on kuitenkin yleisellä tasolla. Johtopäätöksiä on esitetty, mutta niissä on epäjohdonmukaisuutta. Opiskelija kuvaa ja raportoi tutkimusprosessin, mutta johdonmukaisuudessa on puutteita. Kielessä on jonkin verran arkikieltä ja oikeakielisyydessä on pieniä puutteita. Tietotesti on hyväksytty: 80 % väittämistä oikein.

Määrälliset tutkimusmenetelmät:

1
Kuvaan määrällisen tutkimuksen prosessin (oppimistehtävän osa-alueet), mutta metodologiset perustelut puuttuvat. Tunnistan tutkimusaiheen keskeisiä käsitteitä ja käytän niitä epäjohdonmukaisesti. Kuvaan tutkimuksen tarkoituksen ja tavoitteen, mutta ne eivät ole linjassa tutkimuksen keskeisten käsitteiden kanssa. Kerään aineiston hyödyntäen sähköistä kyselysovellusta, mutta kyselylomakkeen laadinnassa on heikkouksia rakenteen ja sisällön osalta. Analysoin keräämäni aineiston. Tilastollisen päättelyn perusmenetelmien käytössä ja tulosten tulkinnassa on puutteita tai ne ovat virheellisiä.
Kerron tutkimuksen joistakin luotettavuuteen liittyvistä tekijöistä kuvaillen. Pohdin eettisyyttä niukasti ja kapea-alaisesti. Kuvailen jatkotutkimusaiheen, mutta se ei ole linjassa tutkimuksen tulosten kanssa. Esitän toteuttamani tutkimusprosessin, mutta esityksessä on puutteita ja se on epälooginen. Raportoin toteuttamani tutkimuksen pintapuolisesti käyttäen osittain arkikieltä ja oikeakielisyydessä on puutteita. Noudatan hyvää tieteellistä käytäntöä.
Tietotesti on hyväksytty: 80 % väittämistä oikein.

2
Kuvaan määrällisen tutkimuksen prosessin (oppimistehtävän osa-alueet), mutta metodologiset perustelut ovat niukat. Tunnistan tutkimusaiheen keskeiset käsitteet. Kuvaan tutkimuksen tarkoituksen ja tavoitteen, ja ne ovat osittain linjassa tutkimuksen keskeisten käsitteiden kanssa. Kerään aineiston hyödyntäen sähköistä kyselysovellusta, mutta kyselylomakkeen laadinnassa on heikkouksia rakenteen tai sisällön osalta. Analysoin keräämäni aineiston. Tilastollisen päättelyn perusmenetelmien käytössä ja tulosten tulkinta on puutteellista.
Kerron tutkimuksen keskeisistä luotettavuuteen liittyvistä tekijöistä kuvaillen. Pohdin eettisyyttä pintapuolisesti. Kuvailen jatkotutkimusaiheen, mutta se ei ole linjassa tutkimuksen tulosten kanssa. Esitän toteuttamani tutkimusprosessin, mutta esityksessä on puutteita tai se on epälooginen. Raportoin toteuttamani tutkimuksen pintapuolisesti ja kieliasussa on joitakin puutteita. Noudatan hyvää tieteellistä käytäntöä.
Tietotesti on hyväksytty: 80 % väittämistä oikein.

hyvä (3-4)
Laadulliset tutkimusmenetelmät 2 op:
3
Opiskelija määrittelee ja käyttää johdonmukaisesti tutkimuksen keskeisiä käsitteitä. Tutkimuksen tausta ja menetelmävalinta on perusteltu tutkimuskirjallisuutta hyödyntäen. Opiskelija kuvaa tutkimuksen tarkoituksen ja tavoitteen selkeästi. Opiskelija kuvaa tutkimusprosessin vaiheiden etenemisen johdonmukaisesti ja käyttää tukena menetelmäkirjallisuutta. Aineisto on analysoitu menetelmän mukaisesti. Opiskelija pohtii tutkimuksen luotettavuutta ja arvioi eettisyyttä pääpiirteissään. Johtopäätökset esitetään selkeästi. Opiskelija raportoi tutkimusprosessin pääosin selkeästi, noudattaen osittain hyvää tieteellistä käytäntöä. Kieli on asiatekstiä, jossa joitakin virheitä. Tietotesti on hyväksytty: 80 % väittämistä oikein.

4
Opiskelija määrittelee ja käyttää johdonmukaisesti keskeisiä käsitteitä. Käsitteiden määrittelyssä on hyödynnetty ajankohtaista ja aiheeseen liittyvää tutkimuskirjallisuutta. Tutkimuksen tausta ja menetelmävalinnat on selkeästi perusteltu, tarkoituksenmukaista kirjallisuutta käyttäen ja soveltaen. Opiskelija kuvaa selkeästi tutkimuksen tarkoituksen ja tavoitteen. Opiskelija kuvaa johdonmukaisesti tutkimusprosessin vaiheet ja perustelee niitä tarkoituksenmukaisesti menetelmäkirjallisuutta hyödyntäen ja soveltaen. Aineisto on analysoitu huolellisesti menetelmän mukaisesti. Opiskelija pohtii monipuolisesti tutkimuksen luotettavuutta, kriteerejä hyödyntäen. Opiskelija arvioi eettisyyttä monipuolisesti ja loogisesti. Johtopäätökset ovat selkeät ja johdettu tuloksista. Opiskelija raportoi tutkimusprosessin johdonmukaisesti ja hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen, tieteellisellä asiatyylillä. Tietotesti on hyväksytty: 80 % väittämistä oikein.

Määrälliset tutkimusmenetelmät:

3
Kuvaan määrällisen tutkimuksen prosessin (oppimistehtävän osa-alueet), perustellen menetelmäkirjallisuudella. Käytän johdonmukaisesti tutkimusaiheen keskeisiä käsitteitä. Kuvaan tutkimuksen tarkoituksen ja tavoitteen, ja ne ovat linjassa tutkimuksen keskeisten käsitteiden kanssa. Kerään aineiston hyödyntäen sähköistä kyselysovellusta, ja olen laatinut kyselylomakkeen huolellisesti. Analysoin keräämäni aineiston. Käytän tilastollisen päättelyn kuvailevia perusmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti ja tulkitsen tuloksia johdonmukaisesti.
Kerron tutkimuksen keskeisistä luotettavuuteen liittyvistä tekijöistä perustellen osittain menetelmäkirjallisuudella. Pohdin eettisyyttä monipuolisesti. Kuvailen yhden jatkotutkimusaiheen, joka on linjassa tutkimustulosten kanssa. Esitän toteuttamani tutkimusprosessin loogisesti ja selkeästi. Raportoin toteuttamani tutkimuksen loogisesti ja selkeästi ja kieli on asiatekstiä. Noudatan hyvää tieteellistä käytäntöä.
Tietotesti on hyväksytty: 80 % väittämistä oikein.

4
Kuvaan määrällisen tutkimuksen prosessin (oppimistehtävän osa-alueet), perustellen johdonmukaisesti menetelmäkirjallisuudella. Käytän johdonmukaisesti ja perustellen tutkimusaiheen keskeisiä käsitteitä. Kuvaan tutkimuksen tarkoituksen ja tavoitteen, ja ne ovat linjassa tutkimuksen keskeisten käsitteiden kanssa. Kerään aineiston hyödyntäen sähköistä kyselysovellusta, ja olen laatinut kyselylomakkeen huolellisesti ja perustelen tekemiäni valintoja menetelmäkirjallisuudella. Analysoin keräämäni aineiston loogisesti edeten. Käytän tilastollisen päättelyn kuvailevia ja vertailevia perusmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti ja tulkitsen tuloksia johdonmukaisesti. Kerron tutkimuksen keskeisistä luotettavuuteen liittyvistä tekijöistä perustellen menetelmäkirjallisuudella. Pohdin eettisyyttä monipuolisesti. Kuvailen useamman jatkotutkimusaiheen, jotka ovat linjassa tutkimustulosten kanssa. Esitän toteuttamani tutkimusprosessin loogisesti ja selkeästi. Raportoin toteuttamani tutkimuksen loogisesti ja selkeästi ja kieli on hyvää asiatekstiä. Noudatan hyvää tieteellistä käytäntöä.
Tietotesti on hyväksytty: 80 % väittämistä oikein.

kiitettävä (5)
Laadulliset tutkimusmenetelmät 2 op:
5
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti ja asiantuntevasti tutkimuksen keskeisiä käsitteitä monipuolista kirjallisuutta hyödyntäen. Kirjallisuudesta osa on kansainvälistä kirjallisuutta. Tutkimuksen tausta ja menetelmävalinnat on perusteltu kriittisesti ja tarkoituksenmukaisesti menetelmäkirjallisuutta soveltaen. Opiskelija kuvaa tutkimuksen tarkoituksen ja tavoitteen selkeästi ja ne on asetettu oikein. Opiskelija kuvaa johdonmukaisesti ja tarkasti tutkimusprosessin vaiheiden etenemisen ja perustelee niitä tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuudella. Aineisto on analysoitu huolellisesti ja tuotettu tulos on informatiivinen ja siinä on uutuusarvoa. Opiskelija arvioi kriittisesti ja monipuolisesti tutkimuksen luotettavuutta ja käyttää tähän sopivia kriteerejä. Opiskelija arvioi eettisyyttä monipuolisesti, loogisesti ja kriittisesti pohtien. Johtopäätökset ovat selkeät ja johdettu ansiokkaasti tuloksista ja niillä on uutuusarvoa. Opiskelija raportoi tutkimuksen johdonmukaisesti, mielenkiintoisesti ja hyvän tieteellisen käytännön mukaisesti. Kieli on virheetöntä tieteellistä asiatyyliä. Tietotesti on hyväksytty: 80 % väittämistä oikein.

Määrälliset tutkimusmenetelmät:

5
Kuvaan määrällisen tutkimuksen prosessin (oppimistehtävän osa-alueet), perustellen kriittisesti menetelmäkirjallisuudella. Käytän johdonmukaisesti ja perustellen tutkimusaiheen keskeisiä käsitteitä. Olen muotoillut huolellisesti ja harkiten tutkimuksen tarkoituksen ja tavoitteen. Kerään aineiston hyödyntäen sähköistä kyselysovellusta, ja olen laatinut kyselylomakkeen huolellisesti ja perustelen kriittisesti tekemiäni valintoja menetelmäkirjallisuudella. Analysoin täsmällisesti keräämäni aineiston loogisesti edeten. Käytän tilastollisen päättelyn kuvailevia ja vertailevia perusmenetelmiä kriittisesti ja tulkitsen tuloksia johdonmukaisesti. Arvioin tutkimuksen keskeisistä luotettavuuteen liittyvistä tekijöistä kriittisesti menetelmäkirjallisuudella perustellen. Pohdin eettisyyttä monipuolisesti ja rakentavasti. Esitän innovatiivisen jatkotutkimusaiheen tutkimustuloksiin pohjautuen. Esitän toteuttamani tutkimusprosessin johdonmukaisesti, informatiivisesti ja sitä on mielekäs seurata. Raportoin toteuttamani tutkimuksen selkeästi ja kieliasu on virheetön ja noudattaa tieteellisen viestinnän periaatteita. Osa kirjallisuudesta on kansainvälistä kirjallisuutta. Noudatan hyvää tieteellistä käytäntöä.
Tietotesti on hyväksytty: 80 % väittämistä oikein.

hyväksytty/hylätty
Tutkivan ja tieteellisen kehittämisen perusteet 2 op:
Tämä osasuoritus arvioidaan kirjallisen tehtävän perusteella. Tehtävän arviointikriteerit ovat:
Hyväksytty: Tehtävä on loogisesti jäsennelty ja selkeä kokonaisuus. Tehtävästä ilmenee oppimistehtävän tavoitteiden ymmärtäminen sekä tutkimusprosessin päävaiheiden, keskeisten käsitteiden tunteminen. Käsitteiden käyttö on loogista. Tehtävä sisältää analysointia ja arviointia, jota perustellaan lähdekirjallisuuden avulla. Analysoitavaa aineistoa arvioidaan objektiivisesti ja kunnioittavasti. Tehtävä on asiatyylinen, siinä noudatetaan oikeakielisyysnormeja ja Oamkin ohjeita opinnäytetyön raportoinnista. Lähdeviitteet on merkitty asianmukaisesti noudattaen kirjallisen työn ohjeita.

Tietotesti on hyväksytty: 80 % väittämistä oikein.

Hylätty: Tehtävä sisältää analyysitehtävän perusosiot, mutta vaatii jäsentämistä. Tehtävästä ei ilmene keskeisten käsitteiden tunteminen. Tutkimusprosessin kokonaisuuden hahmottaminen ja asioiden välisten yhteyksien tunnistaminen on puutteellista. Tehtävästä puuttuu omaa pohdinta ja lähdekirjallisuuteen pohjautuva arviointi. Analysoitavaa aineistoa arvioidaan kunnioittavasti, mutta perustelut puuttuvat. Tehtävä on asiatyylinen, mutta siinä ei noudateta oikeakielisyysnormeja. Lähdeviitteitä ei ole merkitty asianmukaisesti.
Arviointikehikot Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille Monimuotoryhmille opetus on etäopetuksena.
Vastuuhenkilöt Reetta Saarnio, Merja Männistö, Kati Päätalo, Tarja Tapio, Heidi Ruotsalainen, Outi Kajula
Linkit Ei käytössä

Toteutukset


Näytä menneet toteutukset
  • 01.08.2024 - 31.12.2024 (OY00DX84-3002 | BIO23SP)
  • 01.08.2024 - 31.07.2025 (OY00DX84-3001 | STH23SP)
  • 26.08.2024 - 20.12.2024 (OY00DX84-3007 | ENS23SP)
  • 01.01.2025 - 12.05.2025 (OY00DX84-3008 | FTK23SM)
  • 10.03.2025 - 31.07.2025 (OY00DX84-3003 | RAD23SP)
  • 31.03.2025 - 13.06.2025 (OY00DX84-3005 | OHS23SM)
  • 07.04.2025 - 08.06.2025 (OY00DX84-3006 | SAI23SP, TEH23SP, KAT23SP)
Tiedot haettu 16.5.2024 12:46:31