Opiskelija ymmärtää kehittämistoiminnan keskeiset käsiteet ja piirteet. Opiskelija soveltaa monialaista ja asiakaslähtöistä työskentelyä sosiaalialan kehittämistoiminnassa. Opiskelija ymmärtää tutkimustoiminnan osana kehittämistä. Opiskelija ymmärtää hanke-/projektityön luonteen ja pääperiaatteet.
Sisältö
Kehittämistoiminta. Kehittämistoiminta itsensä, työn, työyhteisön sekä palvelujärjestelmän kehittämisen näkökulmasta. Kehittämistyön menetelmiä sosiaalialalla. Toimijalähtöisyys sosiaalialan työn kehittämisessä. Projektin rakenne ja suunnittelu. Projektin hallinta ja organisointi.
Suositeltavat muut opinnot
Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat
Ei käytössä
Toteutustavat
Ei käytössä
Oppimateriaalit
Ei käytössä
Kurssikirjallisuus
Ei käytössä
Arviointiasteikko
Ei käytössä
Arviointikriteerit
tyydyttävä (1-2) Opiskelija tunnistaa tutkimus-ja kehittämistoiminnan keskeiset käsitteet ja piirteet. Opiskelija tuottaa tutkittuun tietoon perustuen kuvauksen monialaisesta ja asiakaslähtöisestä työskentelystä sosiaalialan kehittämistoiminnassa. Opiskelija ymmärtää tutkimustyön ja kehittämistoiminnan välisen suhteen eri vaihtoehdot. Opiskelija selittää projektityöskentelyn luonteen ja pääperiaatteet.
hyvä (3-4) Opiskelija selittää kehittämistoiminnan keskeiset käsitteet ja piirteet havainnollistaen niitä yksittäisillä esimerkeillä. Opiskelija tuottaa tutkittuun tietoon perustuen kuvauksen monialaisesta ja asiakaslähtöisestä työskentelystä sosiaalialan kehittämistoiminnassa. Opiskelija määrittelee tutkimus-ja kehittämistoiminnan välisen suhteen havainnollistaen sitä monipuolisesti esimerkein. Opiskelija selittää projektityöskentelyn luonteen ja pääperiaatteet havainnollistaen niitä monipuolisesti esimerkein.
kiitettävä (5) Opiskelija soveltaa kehittämistoiminnan keskeisiä käsitteitä ja piirteitä havainnollistaen niitä monipuolisesti esimerkein. Opiskelija tuottaa tutkittuun tietoon perustuen kuvauksen monialaisesta ja asiakaslähtöisestä työskentelystä sosiaalialan kehittämistoiminnassa. Opiskelija raportoi kuvaukseen liittyen perustellusti asiakaslähtöisyyden eri tasot ja monialaisen työskentelyn painopisteenä sosiaalialan asiantuntijuus. Opiskelija määrittelee tutkimus- ja kehittämistoiminnan välisen suhteen ja soveltaa niitä perustellusti kuvaukseen sosiaalialan kehittämistoiminnasta. Opiskelija selittää projektityöskentelyn luonteen ja pääperiaatteet havainnollistaen niitä monipuolisin esimerkein.