7T00DC02 |
Koulun sosiaalityö koulunkäynnin ja opiskelun tukena (5 op) |
Esitietovaatimukset |
Opiskelija on suorittanut syventäviä opintoja edeltävät opetussuunnitelman mukaiset pakolliset opinnot. |
Osaamistavoitteet |
Opiskelija analysoi lapsen ja nuoren kehitysympäristöissä tehtävää hyvinvointityötä. Opiskelija ymmärtää oppilas- ja opiskeluhuollon merkityksen sosiaalisen hyvinvoinnin, oppimisen ja opiskelun edistämisessä. Opiskelija analysoi yhteisöllistä ja yksilökohtaista opiskeluhuoltoa sekä pedagogista toimintaa kouluyhteisössä. Opiskelija arvioi oppilaan ja opiskelijan sekä perheen osallisuuden toteutumista opiskeluhuollossa. Opiskelija ymmärtää opiskeluhuollon kehittämisen merkityksen esiopetuksessa, perusopetuksessa ja toisen asteen koulutuksessa. |
Sisältö |
Koulu ja oppilaitos lapsen ja nuoren kehitysympäristönä. Koulu hyvinvointi. Koulu pedagogisena yhteisönä. Yhteisöllinen opiskeluhuolto ja opiskeluyhteisön kehittäminen. Yksilökohtainen opiskeluhuolto ja koulukuraattorin palvelut. Opiskelijan tuen tarpeet ja sosiaalinen selvitys. |
Suositeltavat muut opinnot |
Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa. |
Suoritustavat |
Ei käytössä |
Toteutustavat |
Ei käytössä |
Oppimateriaalit |
Ei käytössä |
Kurssikirjallisuus |
Ei käytössä |
Arviointiasteikko |
0-5 |
Arviointikriteerit |
tyydyttävä (1-2) Opiskelija kuvaa ammattikäsitteitä käyttäen lapsen ja nuoren kehitysympäristöissä tehtävää hyvinvointityötä. Opiskelija kuvaa oppilas- ja opiskeluhuollon merkitystä sosiaalisen hyvinvoinnin, oppimisen ja opiskelun edistämisessä. Opiskelija jäsentää yhteisöllistä ja yksilökohtaista opiskeluhuoltoa sekä pedagogista toimintaa kouluyhteisössä. Opiskelija selittää oppilaan ja opiskelijan sekä perheen osallisuuden toteutumista opiskeluhuollossa.
Opiskelija selittää opiskeluhuollon kehittämisen merkitystä esiopetuksessa, perusopetuksessa ja toisen asteen koulutuksessa.
hyvä (3-4) Opiskelija analysoi ammattikäsitteitä johdonmukaisesti käyttäen lapsen ja nuoren kehitysympäristöissä tehtävää hyvinvointityötä. Opiskelija kuvaa oppilas- ja opiskeluhuollon merkitystä sosiaalisen hyvinvoinnin, oppimisen ja opiskelun edistämisessä tutkittuun tietoon perustuen. Opiskelija analysoi yhteisöllistä ja yksilökohtaista opiskeluhuoltoa sekä pedagogista toimintaa kouluyhteisössä. Opiskelija kuvaa oppilaan ja opiskelijan sekä perheen osallisuuden toteutumista opiskeluhuollossa. Opiskelija perustelee opiskeluhuollon kehittämisen merkitystä esiopetuksessa, perusopetuksessa ja toisen asteen koulutuksessa
kiitettävä (5) Opiskelija analysoi ammattikäsitteitä asiantuntevasti käyttäen lapsen ja nuoren kehitysympäristöissä tehtävää hyvinvointityötä. Opiskelija ymmärtää oppilas- ja opiskeluhuollon merkityksen sosiaalisen hyvinvoinnin, oppimisen ja opiskelun edistämisessä ja kykenee perustelemaan sitä monipuolisesti tutkittuun tietoon perustuen. Opiskelija analysoi yhteisöllistä ja yksilökohtaista opiskeluhuoltoa sekä pedagogista toimintaa kouluyhteisössä ja kykenee perustelemaan sen merkityksen. Opiskelija arvioi näkemyksiään perustellen oppilaan ja opiskelijan sekä perheen osallisuuden toteutumista opiskeluhuollossa. Opiskelija analysoi tutkittuun tietoon perustuen opiskeluhuollon kehittämisen merkitystä esiopetuksessa, perusopetuksessa ja toisen asteen koulutuksessa.
|
Arviointikehikot |
Arviointikehikko
|
Lisätietoja opiskelijoille |
Ei lisätietoja. |
Vastuuhenkilöt |
Liisa Seppänen, Päivi Onkalo |
Linkit |
Arviointikehikko
|
- 01.08.2023 - 22.10.2023 (7T00DC02-3001 | SOS21SPA, SOS21SPB)
Ryhmä(t)
SOS21SPA, SOS21SPB
Paikkoja
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
Ei käytössä
Vastuuopettaja
Ei käytössä
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Opettaja(t)
Päivi Onkalo, Sanna Sandström, Liisa Seppänen
Pienryhmä(t)
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei käytössä
Opetusmenetelmät
Ei käytössä
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Päivi Onkalo, Sanna Sandström, Liisa Seppänen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
- 01.01.2024 - 10.03.2024 (7T00DC02-3002 | SOS22KM, AVO24KKUR)
Ryhmä(t)
SOS22KM, AVO24KKUR
Paikkoja
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
Avoin amk, Sosiaali- ja terveysala, Sosiaalialan syventävät opinnot
Vastuuopettaja
Ei käytössä
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Opettaja(t)
Päivi Onkalo, Liisa Seppänen
Pienryhmä(t)
Avoin AMK, Tutkinto-opiskelijat
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei käytössä
Opetusmenetelmät
sos22km opetus toteutuu itsenäisenä opiskeluna, ryhmätyöskentelynä ja läsnäoloviikoilla järjestettävinä seminaareina (2 x 4h semiraari per viikko klo 8-16 välisenä aikana. Lähiopetusviikot ovat3,6 ja 9.
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille
Sosiaalialan AMK perus- ja ammattiopinnot pitää olla suoritettuna ennen syventäviä opintoja.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Päivi Onkalo, Liisa Seppänen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
- 01.08.2024 - 27.10.2024 (7T00DC02-3003 | SOS22SPA, SOS22SPB)
Ryhmä(t)
SOS22SPA, SOS22SPB
Paikkoja
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
Ei käytössä
Vastuuopettaja
Ei käytössä
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Opettaja(t)
Päivi Onkalo, Sanna Sandström, Liisa Seppänen
Pienryhmä(t)
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit on esitetty opintosuunnitelmassa. Arviointimenetelmät (kaksi erilaista tapaa) kerrotaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus: opetuskeskustelut, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely, tentti
Aika ja paikka
Linnanmaan kampus viikot 35-40. Tunteja max 2 x 4h per viikko.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Opiskelumateriaali on linkitetty Moodleen. Moodle avataan osallistujille.
Lisätietoja opiskelijoille
Syventävä opintojakso.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Päivi Onkalo, Sanna Sandström, Liisa Seppänen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Tentti viikolla 41 tai 42. Uusinta syyslukukauden aikana Exam-tilassa.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 5 x 27tuntia.
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
- 01.01.2025 - 09.03.2025 (7T00DC02-3004 | SOS23KM)
Ryhmä(t)
SOS23KM
Paikkoja
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
Avoin amk, Sosiaalialan syventävät opinnot, Sosiaali- ja terveysala
Vastuuopettaja
Ei käytössä
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Opettaja(t)
Päivi Onkalo, Sanna Sandström, Liisa Seppänen
Pienryhmä(t)
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikuvaukset ovat luettavissa opintosuunnitelmassa.
Opetusmenetelmät
Monimuoto-opiskelu. Lähiopetus kontaktiviikoilla (viikot 4,6,9).
Aika ja paikka
Lähiopetus Linnanmaalla max 2 x 4h /lähiopetusviikko
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Oppimateriaali avautuu opintojaksolle ilmoittautuneille Moodlessa opintojakson käynnistyessä.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Päivi Onkalo, Sanna Sandström, Liisa Seppänen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Tentti viikolla 9. Mikäli on oppimispäiväkirja/essee, se palautetaan viikolla 11.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op on 27h, joten kuormitus on 5 x 27h
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä