Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Tietoa koulutuksesta

» Osaamisprofiili

Sosiaalialan tutkinto-ohjelma


Asiakastyön osaaminen

- osaa luoda ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen sekä arvioida asiakkaan palvelutarpeita
- osaa tukea yksilöiden kasvua ja kehitystä sekä perheiden arkea ja perheenjäsenten keskinäisiä suhteita
- osaa osallistaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- tunnistaa hyvinvoinnin suojaavia- ja riskitekijöitä sekä osaa soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja varhaisen tukemisen näkökulmia
- osaa tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja osallisuutta tukien ohjata asiakkaita, asiakasryhmiä ja yhteisöjä
- osaa soveltaa ja arvioida asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja moninaisuutta tukien asiakastyössä sekä edistää kulttuurien välistä vuoropuhelua
- osaa tehdä ohjaustyötä erilaisissa sähköisissä toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita e-Palvelujen käytössä
- osaa arvioida asiakastyötä ja dokumentoida sitä asiakaslähtöisesti

Kansainvälisyys

- Osaa toimia tavoitteellisesti monikulttuurisessa ja kansainvälisessä työympäristössä ja verkostoissa.
- Osaa seurata ja hyödyntää oman alansa kansallista ja kansainvälistä kehitystä.

Kestävä kehitys

- Osaa edistää ekologista, taloudellista, sosiaalista ja kulttuurista kestävyyttä omassa ammatissaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävyyden näkökulmasta. Näitä ovat mm. energia- ja materiaalitehokkuus, hyvinvointi, kiertotalous, luonnonvarojen kestävä käyttö, suvaitsevaisuus ja tasa-arvo.

Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen

- kykenee ammatilliseen kriittiseen reflektioon
- osaa analysoida epätasa-arvoa, huono-osaisuutta sekä hyvinvointia tuottavia kansallisia ja globaaleja rakenteita ja prosesseja sekä ehkäistä syrjäytymistä
- kykenee puolustamaan haavoittuvassa asemassa olevien ja vaiennettujen ihmisten etuja sekä tuomaan poliittiseen päätöksentekoon ja vastuullisille toimijoille tietoa kohtuuttomista elämäntilanteista
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän ja osaa toimia sen toimintaperiaatteiden mukaan
- osaa edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia sekä kykenee vaikuttamistyöhön eri toimijoiden kanssa

Luovuus, työelämätaidot ja yrittäjyys

- Hallitsee työelämässä tarvittavat tiedot ja taidot sekä osaa realistisesti arvioida ja kehittää itseään yksilönä ja työntekijänä.
- Osaa luovasti edistää ideoita ja kykenee työskentelemään monialaisesti ja joustavasti.
- Osaa tunnistaa liiketoimintamahdollisuuksia ja tuntee uuden liiketoiminnan luomisen toiminnalliset päävaiheet.

Sosiaalialan eettinen osaaminen

- osaa toimia ihmis- ja perusoikeussäädösten, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- ymmärtää oman ihmiskäsityksensä ja arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä
- osaa toimia arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa eettisesti perustellusti
- osaa edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa
- osaa asettua yhteiskunnalliselta asemaltaan haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja ryhmien puolelle

Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen

- osaa jäsentää hyvinvointiin ja kestävään kehitykseen liittyviä paikallisia ja globaaleja haasteita sekä niiden vaikutuksia sosiaali- ja terveydenhuoltoon
- tuntee alan juridisen säädöspohjan ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä
- hallitsee sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kasvatus- ja koulutuspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat sekä niiden ohjauksen ja valvonnan
- tuntee sosiaaliturvan ja hyvinvointipalvelujärjestelmät julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla sekä hallitsee sosiaaliturvaohjauksen
- osaa sovittaa yhteen palveluita tarvelähtöisesti ja toimia muutoksen eteenpäin viejänä
- osaa toimia aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana ja perustella asiakkaan etua sekä moniammatillisessa että monialaisessa yhteistyössä

Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen

- kykenee innovatiiviseen ongelmaratkaisuun ja verkostotyöhön sosiaalialan kehittämisessä
- osaa kehittää kumppanuuslähtöisesti asiakastyön menetelmiä, työkäytäntöjä sekä palveluprosesseja
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita
- osaa soveltaa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä toimintakäytäntöjen kehittämiseksi
- osaa tuottaa ja arvioida tietoa hyvinvoinnin edistämiseksi
- osaa toimia tutkimus- ja kehittämistyön eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti

Työyhteisö-, jjohtamis- ja yrittäjyysosaaminen

- osaa toimia yhteistyökykyisesti monialaisessa tiimissä ja työyhteisöissä sekä kansainvälisissä ympäristöissä
- osaa toimia työyhteisön lähijohtajana
- tuntee keskeisen työlainsäädännön ja edistää työturvallisuutta
- osaa johtaa itseään sekä edistää omaa ja työyhteisön työhyvinvointia
- osaa arvioida työn laatua, tuloksia ja vaikutuksia
- tuntee talouden ja strategisen johtamisen merkityksen omassa työssään
? tuntee sosiaalialan yrittäjätoiminnan perusedellytykset

Viestintä ja vuorovaikutus

- Tunnistaa omat viestintätaitonsa ja osaa kehittää niitä.
- Osaa toimia tavoitteellisesti monialaisissa viestintä- ja yhteistyötilanteissa ja verkostoissa.
- Osaa käyttää työssä tarvittavia viestintämenetelmiä.
- Osaa soveltaa monipuolisesti viestintäteknologian mahdollisuuksia.

Tiedot haettu 19.5.2024 18:19:44