Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


KP00CR64 Palvelumuotoilu (PLK) (5 op)
Esitietovaatimukset Ei käytössä
Osaamistavoitteet Opiskelija osaa:
1. selittää palvelumuotoilun periaatteet.
2. suunnitella toteutettavan kehittämistyön palvelumuotoilun prosessin mukaisesti.
3. toteuttaa rajatun palvelumuotoilukokonaisuuden.
4. soveltaa palvelumuotoilun perustyökaluja kehitettävässä palvelussa.
5. arvioida palvelumuotoilun merkitystä palvelujen kehittämisessä.
Sisältö Palvelumuotoilu, palvelumuotoiluprosessi ja palvelumuotoilun työkalut
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Ei käytössä
Toteutustavat Ei käytössä
Oppimateriaalit Ei käytössä
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit

hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn arviointikriteerit:

1.
- Opiskelija perehtyy palvelumuotoilun keskeisiin periaatteisiin ja osaa kuvata, mitä ne tarkoittavat
- Opiskelija antaa konkreettisia esimerkkejä palvelumuotoilun periaatteista
- Opiskelija pohtii, milloin palvelumuotoilu soveltuu kehittämisen lähestymistavaksi

2.
- Opiskelija tunnistaa tarkoituksenmukaisen kehittämishaasteen, jonka perusteella hän asettaa palvelumuotoiltavan ongelman.
- Hän suunnittelee palvelumuotoilun periaatteiden mukaisesti, miten ja millä menetelmillä ongelma ratkaistaan.
- Hän perustelee tekemänsä valinnat ja ratkaisut.


3.
- Kehittämistyön toteutuksessa käytetään vähintään kolmea ensimmäistä palvelumuotoiluprosessin vaihetta: exploration, creation & reflection.
- Kehittämistyössä toteutuvat palvelumuotoilun periaatteet

4.
- Kehittämistyöhön sisältyy vähintään: asiakasymmärryksen syventäminen, uusien ratkaisujen ideointi ja uusien ratkaisujen arviointi & nopeaa testausta.
- Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisia työkaluja kehittämistyössä.

5.
- Opiskelija tarkastelee palvelumuotoilun merkitystä palvelujen kehittämisessä ja alallaan
- Opiskelija tuo esille, miten palvelumuotoilu eroaa perinteisestä kehittämisestä, esim. prosessien kehittämisestä ja asiakastyytyväisyystutkimuksista
- Opiskelija reflektoi oppimaansa, sekä prosessia että lopputulosta
Arviointikehikot
Lisätietoja opiskelijoille Ei käytössä
Vastuuhenkilöt Ei käytössä
Linkit

Toteutukset


Näytä menneet toteutukset
  • 01.01.2024 - 15.05.2024 (KP00CR64-3006 | PLK23SYLIIKE, PLK23SYLUOVA, PLK23SYTEKN, PLK23SYKULT, PLK23SYSOTE)
  • 09.01.2025 - 30.04.2025 (KP00CR64-3007 | PLK24SYSOTE, PLK24SYTEKN, PLK24SYKULT, PLK24SYLIIKE, PLK24SYLUOVA)
Tiedot haettu 14.5.2024 10:31:17