Ryhmä(t)
MPE23SP
Paikkoja
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
Ei käytössä
Vastuuopettaja
Ei käytössä
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Opettaja(t)
Maija Lauri
Pienryhmä(t)
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei käytössä
Opetusmenetelmät
Ei käytössä
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Kirjallisuus:
Rosenberg, M. B. Rakentava ja myötäelävä vuorovaikutus.
Aalto, M. 2000. Ryppäästä ryhmäksi. My Generation.
Torkki, J.2006 (tai uudempi). Puhevalta. Otava.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Maija Lauri
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
Ryhmä(t)
MPE23SPPJ, MPE23SPKL, MPE23SPKLKA, MPE23SPMT, MPE23SPHA, TAN23SPKA, TAN23SPBA
Paikkoja
1 - 50
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
Ei käytössä
Vastuuopettaja
Ei käytössä
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Opettaja(t)
Maija Lauri, Niina Sassali
Pienryhmä(t)
Ei käytössä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelminä käytetään 360-arviointia, jossa opiskelija itse arvioi omaa osaamistaan, vertaisarvioi toisten osaamista ja saa palautetta opintojakson opettajalta/opettajilta. Opintojakson arvosana muodostuu suorittamalla hyväksytysti osaamisen osoittamisen tehtävät viimeistään 31.12.2023 mennessä.
Luki- tai muut hahmotusvaikeudet (tms.) otetaan tarvittaessa huomioon arvioinnissa.
Osaamisen osoittamisen tehtävät ja niiden arviointi löytyy Moodlesta https://moodle.oulu.fi/course/view.php?id=17975#section-2
Opetusmenetelmät
Kurssin aikana käytettäviä oppimista tukevia menetelmiä ovat keskusteleva luento, audiovisuaalinen havaintomateriaali, toiminnalliset harjoitukset, kirjalliset tehtävät sekä oman ja muiden vuorovaikutuksen ja esiintymisen analysointi ja arviointi. Koko opintojakson työskentelytapaa leimaavat yhdessä tekeminen ja ryhmäkeskustelut.
Aika ja paikka
Ks. lukkarikone: https://lukkarit.oamk.fi/
Oppimisympäristöt
Oppimisalusta Moodlesta
Opetusmateriaali
Opintojakson aikana opiskelija hankkii tietoa opintomateriaaleista, jotka löytyvät opintojakson Moodle- työskentelytilasta sekä opintojakson kirjallisuudesta.
Suositeltavaa kirjallisuutta aiheeseen perehtymistä tai korvaavaa opintosuoritusta varten.
1. Aalto, M. 2000. (s. 4-151) Ryppäästä ryhmäksi. Hausjärvi: My Generation.
2. Torkki, Juhana. 2006. Puhevalta. Kuinka kuulijat vakuutetaan. 2006 tai uudempi. Otava.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla on lähtökohtaisesti 80 % läsnäolovaatimus. Mikäli opiskelija on poissa lähiopinnoista enemmän kuin 20 % lähituntien määrästä, hän ehdottaa tapaamista opettajan kanssa. Tapaamista ehdotetaan kalenterikutsulla opettajan kalenteriin, ohjeet Moodlessa.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähtökohtaisesti opintojakso suoritetaan lähiopiskeluna. Mikäli sinulla on osaamista tai suoritettuja opintoja vuorovaikutuksesta, voit käynnistää HOT-menettelyn. Opintojakson valinnaisista suoritus- tai osaamisen osoittamisen keskustellaan hot-hakemuksen tekemisen jälkeen opettajan kanssa. Ensimmäiseen tapaamiskertaan on osallistuttava lähitunnilla.
Opettaja(t)
Maija Lauri, Niina Sassali
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla pyritään erilaisten harjoitusten avulla simuloimaan tilanteita, joita kyseisen tutkinto-ohjelman opiskelijat voivat kohdata muun muassa työelämässä.
Tenttien ajankohdat
Opintojaksolla ei ole tenttejä vaan osaaminen osoitetaan oppimistehtävillä, jotka toimitetaan arvioitavaksi Moodlesta opintojakson alkaessa löytyvän aikataulun mukaisesti.
HOT
Mikäli opiskelijalla on aiempia kasvatustieteen opintoja korkeakoulutasolla, hän voi halutessaan käynnistää hankitun osaamisen tunnustamismenettelyn Pepissä (HOT). Opiskelija tekee ohjeiden mukaan hyväksilukuhakemuksen ja osoittaa sen opettajalle. MUSPED-opiskelijat Maija Laurille ja TANOPE-opiskelijat Niina Susan Sassalille.
Oppimistehtävät toimitetaan arvioitavaksi 31.12.2023 mennessä Moodleen.
MIKÄLI OPISKELIJA EI SAA SUORITTEUA
Mikäli opiskelija ei toimita tehtäviään arvioitavaksi annettuun ajankohtaan mennessä Moodleen, opintojakso merkitään hylätyksi. Opiskelija itse ehdottaa opettajalle sähköpostitse vaihtoehtoista tehtävien palautusajankohtaa. Oamkin arviointisäännön mukaan hylätyn arvosanan korottaminen on mahdollista kahden seuraavan lukukauden aikana (kevät 2024 ja syksy 2024).
Mikäli kaikki tehtävät on palauttamatta alkuperäiseen tehtävien arvioitavaksi toimittamisen ajankohtaan mennessä eikä opiskelija ole ollut opettajaan yhteydessä tai ei ole ehdottanut itselleen sopivaa tehtävien arviotavaksi toimittamisen ajankohtaa ollenkaan hänet poistetaan Pepistä kyseisestä toteutuksesta. Tässä tapauksessa opiskelija osallistuu opintojakson seuraavaan toteutukseen ja opiskelee sen vaatimusten mukaisesti.
Opiskelijalla on oikeus korottaa hylättyä opintojaksosuorituksensa arvosanaa. Korotusmahdollisuus on kahden seuraavan lukukauden aikana ensimmäisestä hylätystä arvosanasta. Tutkintovastaava päivittää tarvittaessa opiskelijan kanssa henkilökohtaisen opintosuunnitelman, mikäli opiskelija ei saa hyväksyttyä arvosanaa määräajassa. Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä opintojaksosuorituksensa arvosanaa kerran. Korotusmahdollisuus on kahden seuraavan lukukauden aikana. Arvosanoista paras jää voimaan.
Lisätietoa osaamisen arvioinnista https://www.oamk.fi/opinto-opas/opiskelu-oamkissa/osaamisen...
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op on opiskelijalle laskennallisesti n. 27 tuntia työtä. Yhteensä opiskelijan työmäärä on n. 81 tuntia / 3 op. Tästä määrästä lähiopetusta tarjotaan aikataulun mukaisesti. Lähiopetuksen ulkopuolelle jäävällä ajalla opiskelija työstää itsenäisesti osaamisen osoittamisen tehtäviä tai työskentelee Study Groupissa.
Sisällön jaksotus
Periodissa 1 ja 2 opintojakson aiheita opiskellaan sekä MUSTAN-ryhmässä että erikseen MUSPEDA ja TANOPE -ryhmissä. Lisätietoa Moodlessa.
Arviointikriteerit hyväksytty
Olen osallistunut tunneilla käytävään keskusteluun vähintään kerran jokaisella tunnilla joko ohjattuna tai vapaaehtoisesti.
Olen osallistunut yhteisten tehtävien työstämiseen tai jos olen ollut poissa, niin tuonut keskustelualueelle oman version tunnilla käsitellyistä aiheista.
Olen työskennellyt itsenäisesti ja edistänyt oppimistani toimimalla tehtävänantojen suositusaikataulussa.
Arviointikriteerit hylätty
Olen ollut yli 20 % lähitunneista poissa TAI en ole ollenkaan osallistunut keskusteluun.
En ole osallistunut yhteisten tehtävien työstämiseen TAI en ole tuonut keskustelualueelle omaa versiotani tuntitehtävästä.
En ole työskennellyt itsenäisesti ja edistänyt oppimistani toimimalla tehtävänantojen suositusaikataulussa.
Ryhmä(t)
TAN24SP, MPE24SP
Paikkoja
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
Ei käytössä
Vastuuopettaja
Ei käytössä
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Opettaja(t)
Maija Lauri, Niina Sassali
Pienryhmä(t)
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei käytössä
Opetusmenetelmät
Ei käytössä
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Kirjallisuus:
Rosenberg, M. B. Rakentava ja myötäelävä vuorovaikutus.
Aalto, M. 2000. Ryppäästä ryhmäksi. My Generation.
Torkki, J.2006 (tai uudempi). Puhevalta. Otava.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Maija Lauri, Niina Sassali
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä