Opetussuunnitelmat
Opintojaksokuvaus
AT00CW14 | Pedagoginen kehittäjä (5 op) |
Esitietovaatimukset | Ennen opintojaksolle ilmoittautumista pitää olla hyväksytysti suoritettuna joko opintojakso: AT00DN39 Pedagogiset perusilmiöt tai AT00CV88 Vuorovaikutus ja pedagoginen käsitteistö tai M200CJ63 Pedagoginen perusta tai muu vastaava opintojakso. SEKÄ AT00CW02 Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö tai AT00CJ85 Opetussuunnitelma tai muu vastaava opintojakso. Vastaavuus arvioidaan HOT -menettelylä. |
Osaamistavoitteet | Kehitän toimintaani ja pedagogista asiantuntijuuttani tutkimuksellisesta näkökulmasta. Analysoin erilaisia pedagogisia suuntauksia ja arvioin niiden merkitystä ja sovellettavuutta omassa työssäni. Työskentelen yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa jakaen asiantuntijuuttani heidän kanssaan. Ymmärrän hyvien eettisten käytäntöjen ja opettajan ammattieettisten periaatteiden merkityksen opettajan työssä. Analysoin oppijoiden ja oppimistilanteiden moninaisuutta opettajan työn kannalta. Ymmärrän yksilön ja yhteisön hyvinvoinnin merkityksen opettajan työssäjaksamisessa. Arvioin kriittisesti osaamistani, kehittämistarpeitani ja vahvuuksiani. |
Sisältö | Asiantuntijaksi kasvaminen. Opettajan arvot, etiikka ja moraali opetustyössä. Erityisen tuen tarpeessa olevien oppijoiden tunnistaminen ja tukeminen. Erilaiset opetusmenetelmät. Arviointia ohjaavat normit. Oppimisen, osaamisen ja vuorovaikutuksen reflektointi. Kriittinen pedagogiikka. Opettajan hyvinvointi. |
Suositeltavat muut opinnot | Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa. |
Suoritustavat | Ensisijainen suoritustapa on kuvattu toteutussuunnitelmassa. Opiskeluvaihtoehdot: lähiopiskelu ryhmässä (LÄHI), itsenäinen opiskelu (ITSE) ja osaamisen osoittaminen (HOT). Täsmennys toteutussuunnitelmassa. |
Toteutustavat | Ensisijainen toteutustapa on kuvailtu toteutussuunnitelmassa. |
Oppimateriaalit | Opiskelumateriaali kuvaillaan toteutussuunnitelmassa. |
Kurssikirjallisuus | Ei käytössä |
Arviointiasteikko | 0-5 |
Arviointikriteerit |
tyydyttävä (1-2) Toimin tutkivan oppimisen menetelmiä hyödyntäen. Avaan oman pedagogisen ajatteluni kehittymistä. Tunnistan erilaisia pedagogisia näkökulmia. Tunnen opettajantyön eettiset periaatteet. Avaan käsitystäni osallisuudesta, kulttuurisesta moninaisuudesta ja oppijoiden yksilöllisyydestä. Valitsen kehitettävän ilmiön omalta alaltani ja laadin pienoistutkielman, jonka tekemisen prosessissa harjoittelen omaan alaani liittyvän aihepiirin tutkimista ja kehittämistä. Toimin vertaisarvioijana. Arvioin osaamisen kehittymistä, vahvuuksiani ja kehittymistarpeitani. hyvä (3-4) Kerron näkemyksiäni alani kehittämistarpeista. Analysoin ja yhdistelen keskeisiä pedagogisia kokemushavaintojani. Jäsennän ja perustelen havaintojani tutkittuun tietoon liittäen. Analysoin ja sovellan oppimiseen, opetukseen ja osaamisen arviointiin liittyviä taustatekijöitä oman pedagogisen ajatteluni avaamisessa. Laadin pienoistutkielman, jossa avaan ja jäsennän kehitettäväksi valitsemaani ilmiöön liittyvää tutkittua tietoa, tiedon hankintatapoja ja kuvailen pienoistutkielman tekemisen prosessin. Asetan tavoitteita ja valitsen näkökulman laajemman tutkielman (opinnäytetyö) tekemiselle. Vertaisarvioinnissa osoitan huolellisuutta ja annan rakentavaa palautetta. Reflektoin metakognitiivisia taitojani ja niiden kehittymistä. kiitettävä (5) Arvioin monipuolisesti pedagogisia ilmiöitä ja esitän soveltuvaan tietoon perustuvia kriittisiä tai uusia oivalluksia tai näkökulmia. Näkökulmavalinnat osoittavat asiantuntemusta sekä kriittistä ja itsenäistä ajattelua. Osoitan asiatyylisen, kriittisen ja kulttuurisen lukutaidon hallintaa ja avaan ilmiöiden erilaisia merkitystasoja. Perustelen tulkintojani avaamalla pedagogisten ilmiöiden historiallista ja yhteiskunnallista taustaa sekä opetukseen ja oppimiseen liittyviä yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia pidemmällä aikavälillä erilaisissa tilanteissa ja/tai kulttuurikonteksteissa. Arvioin oivaltavasti, monipuolisesti, kriittisesti tai uusia näkökulmia tarjoten opetukseen ja oppimiseen liittyviä aiheita ja niiden syitä ja seurauksia. Suunnittelen ja suuntaan toimintaani pienoistutkielmani laajemman tutkielman tekemisen (opinnäytetyön) aihepiiriä hahmotellen ja toteutan jäsentyneen pienoistutkielmaprosessin. Vertaisarvioinnissa arvioin ja annan palautetta jäsentyneesti ja arvioin sekä tuotoksen että siinä käytetyn tietoperustan soveltuvuutta alan kehittämisen näkökulmasta. Reflektoin toimintaani pedagogina ja analysoin kehittymistarpeita. |
Arviointikehikot | Arviointimenettely Assessment Procedure Arviointikehikko |
Lisätietoja opiskelijoille | Opintojakso kuuluu ammatillisen opettajan pedagogisten opintojen kokonaisuuteen (yhteensä 60 op). Mikäli opiskelija haluaa otettavan huomioon aiemmin hankkimaansa osaamista, hän voi ehdottaa vaihtoehtoista suoritustapaa käynnistämällä HOT-menettelyn Pepissä. Lisätietoa arvioinnista ja HOT-menettelystä https://www.oamk.fi/opinto-opas/opiskelu-oamkissa/osaamisen... Ohje HOT-hakemuksen tekemiseen löytyy osoitteesta https://it.oamk.fi/7603. |
Vastuuhenkilöt | Niina Sassali |
Linkit | Arviointimenettely Assessment Procedure Arviointikehikko |
Toteutukset
Näytä menneet toteutukset
- 30.10.2023 - 05.05.2024 (AT00CW14-3002 | TAN21SPSW, TAN21SPPA)
- 28.10.2024 - 12.05.2025 (AT00CW14-3003 | TAN22SP, MPE22SP)
Tiedot haettu 20.5.2024 14:34:44