Opetussuunnitelmat
Opintojaksokuvaus
KL00DN80 | Markkinoinnin ja myynnin perusteet (5 op) |
Esitietovaatimukset | Ei käytössä |
Osaamistavoitteet | Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin merkityksen ja tehtävät asiakaslähtöisessä liiketoiminnassa. Hän tuntee markkinoinnin peruskäsitteet ja ymmärtää asiakkaan ostokäyttäytymistä. Opiskelija tuntee myyntityön vaiheet ja osaa toimia niissä asiakaslähtöisesti. |
Sisältö | Markkinoinnin käsite ja tehtävät Markkinoinnin toimintaympäristö Ostoprosessi ja asiakaskäyttäytyminen Segmentointi ja ostajapersoonat Markkinoinnin kilpailukeinot (4 P) Myynnin perusteet |
Suositeltavat muut opinnot | Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa. |
Suoritustavat | Ei käytössä |
Toteutustavat | Ei käytössä |
Oppimateriaalit | Ei käytössä |
Kurssikirjallisuus | Ei käytössä |
Arviointiasteikko | 0-5 |
Arviointikriteerit |
tyydyttävä (1-2) Käytät yksittäisiä ammattikäsitteitä oikein opintojakson tehtävissä. Haet tietoa eri tietolähteistä ja valitset luotettavat tietolähteet. Noudatat opintojaksolla annettuja ohjeita ja tehtävänantoja. Noudatat Oamkin järjestyssääntöjä. hyvä (3-4) Osoitat perehtyneisyytesi alan tietoperustaan ja käsitteisiin opintojakson tehtävissä. Haet tietoa alan oleellisista tietolähteistä ja käytät luotettavia asiantuntijalähteitä. Toimit ryhmässä vastuullisena ja yhteistyökykyisenä jäsenenä. Noudatat opintojaksolla annettuja ohjeita ja tehtävänantoja itsenäisesti ja vastuullisesti. Noudatat Oamkin järjestyssääntöjä. kiitettävä (5) Käytät ammattikäsitteitä laajasti ja johdonmukaisesti opintojakson tehtävissä. Osoitat tietoperustan hallinnan viestien ja keskustellen erilaisissa tilanteissa. Haet aktiivisesti ja itsenäisesti tietoa ammattialan suomen- ja englanninkielisistä tietolähteistä ja kasvatat oman tietoperustasi laajuutta. Noudatat opintojaksolla annettuja ohjeita ja tehtävänantoja itsenäisesti ja vastuullisesti. Toimit ryhmässä vastuullisena jäsenenä ja organisoit ryhmän toimintaa. Noudatat toiminnassasi Oamkin turvallisuussäännöksiä ja opiskelun eettisiä periaatteita. |
Arviointikehikot | Arviointikehikko |
Lisätietoja opiskelijoille | Ei käytössä |
Vastuuhenkilöt | Ei käytössä |
Linkit | Arviointikehikko |
Toteutukset
Näytä menneet toteutukset
- 13.03.2023 - 26.05.2023 (KL00DN80-3007 | LIK23KMT)
- 28.08.2023 - 20.10.2023 (KL00DN80-3009 | LIK23SPA)
- 28.08.2023 - 20.10.2023 (KL00DN80-3010 | LIK23SPB)
- 30.10.2023 - 31.12.2023 (KL00DN80-3013 | LIK23SME)
- 30.10.2023 - 31.12.2023 (KL00DN80-3011 | LIK23SPC)
- 30.10.2023 - 31.12.2023 (KL00DN80-3012 | LIK23SPD)
- 08.01.2024 - 03.03.2024 (KL00DN80-3014 | LIK24KPM)
- 11.03.2024 - 05.05.2024 (KL00DN80-3015 | LIK24KMT)
- 28.10.2024 - 31.12.2024 (KL00DN80-3018 | LIK24SPC)
LIK23KMT
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Katriina Klemola
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson tehtävät ja niiden painotus:
Oppimispäiväkirja 35 % arvosanasta (sisältää oppimateriaalin analysointia peilaten käytännön esimerkkeihin, reflektointia opetuksesta) - pakollinen
Markkinoinnin kilpailukeinot -tehtävä 35 % arvosanasta - pakollinen
Myyntipuhe 15 % arvosanasta - vapaaehtoinen (arviointi lähiopetuskerralla tai palautus videolinkkinä yhteiselle kurssialustalle)
Vertaisarviointien ja kommentointien määrä ja laatu yhteisellä kurssialustalla 15 % arvosanasta - vapaaehtoinen
Opetusmenetelmät
Virtuaaliopetus / itsenäinen opiskelu 4 op, lähiopetus 1 op.
Lähi- ja verkko-opetusta käyttäen monipuolisia vuorovaikutteisia opetusmenetelmiä.
Tehtävät tehdään suurimmaksi osin itsenäisesti.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkko-opetuksessa käytetään zoomia.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Bergström, S. & Leppänen, A. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita, luvut 1-5 soveltuvin osin; kirja löytyy myös e-kirjana.
Oppimisympäristö Moodlessa oleva materiaali.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Hankitun osaamisen tunnistamisen menettely: HOT-hakemus tehdään Pepissä. Osaaminen osoitetaan reflektoivan raportin avulla sekä mahdollisesti täydentävän koko ryhmälle pidettävän esityksen avulla.
Opintojakson opinnollistaminen: Oppimistehtävät voi tehdä omaan yritykseesi tai työpaikkaan.
Opettaja(t)
Katriina Klemola
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Soveltavia oppimistehtäviä, joiden kautta työelämäyhteyksiä.
Tenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähi- tai etäopetusta on jakson aikana viikoittain lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina.
Lisäksi itsenäistä opiskelua. Yht. n. 15 krt opetusta opintojakson aikana.
Sisällön jaksotus
Päivittyy lähempänä opintojaksoa.
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK23SPA
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Jenni Myllykoski
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Henkilökohtainen tentti (lähitentti ilman materiaalia), 60 % arvosanasta; kirjan luvut 1-3;
Soveltava oppimistehtävä 40 % arvosanasta; tehtävässä analysoidaan jonkin yrityksen markkinointia tietoperustaan peilaten, painotus kilpailukeinojen käytössä. Oppimistehtävää tehdään ryhmätyönä koko jakson ajan. Ryhmätyönä tuotetaan raportti ja esitys.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus (luennot, keskustelu, harjoitukset, oppimistehtävän käsittely, tentti) 40 h.
Itsenäinen ja ryhmässä opiskelu (kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin perehtyminen, oppimistehtävän tekeminen ja tenttiin valmistautuminen) noin 90 h.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan 1. jakson aikana. Lähiopetusajankohdat ja -paikat löytyvät Lukkarikoneesta.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Bergström, S. & Leppänen, A. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita, luvut 1-5 soveltuvin osin, tarkempi ohjeistus Moodlessa. Kirja löytyy myös e-kirjana.
Oppimisympäristö Moodlessa oleva materiaali.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Hankitun osaamisen tunnistamisen menettely: HOT-hakemus tehdään Pepissä. Osaaminen osoitetaan reflektoivan raportin tai tentin avulla. Tarkemmat ohjeet saa opettajalta. Suoritus arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus merkitään rekisteriin H-merkinnällä.
Opettaja(t)
Jenni Myllykoski
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Soveltava oppimistehtävä ja muita harjoituksia, mahdollisesti vierailuluento.
Tenttien ajankohdat
Opintojaksotentti jakson aikana.
Uusintamahdollisuus Examissa opintojaksotentin arvioinnin valmistumisen jälkeen.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta on jakson aikana viikoittain lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina.
Ryhmässä opiskelu: soveltavaa oppimistehtävää tehdään ryhmätyönä koko jakson ajan.
Itsenäinen opiskelu: materiaaliin perehtyminen koko opintojakson ajan, tenttiin valmistautuminen opintojakson puolivälissä.
Sisällön jaksotus
Aikataulusuunnitelma: 20 lähiopetuskertaa (alustava aikataulu sisältöineen Moodle-alustalla)
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK23SPB
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Jyrki Holappa
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Henkilökohtainen tentti (lähitentti ilman materiaalia), 60 % arvosanasta; kirjan luvut 1-3;
Soveltava oppimistehtävä 40 % arvosanasta; tehtävässä analysoidaan jonkin yrityksen markkinointia tietoperustaan peilaten, painotus kilpailukeinojen käytössä. Oppimistehtävää tehdään ryhmätyönä koko jakson ajan. Ryhmätyönä tuotetaan raportti ja esitys.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus (luennot, keskustelu, harjoitukset, oppimistehtävän käsittely, tentti) 40 h.
Itsenäinen ja ryhmässä opiskelu (kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin perehtyminen, oppimistehtävän tekeminen ja tenttiin valmistautuminen) noin 90 h.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan 1. jakson aikana. Lähiopetusajankohdat ja -paikat löytyvät Lukkarikoneesta.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Bergström, S. & Leppänen, A. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita, luvut 1-5 soveltuvin osin, tarkempi ohjeistus Moodlessa. Kirja löytyy myös e-kirjana.
Oppimisympäristö Moodlessa oleva materiaali.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Hankitun osaamisen tunnistamisen menettely: HOT-hakemus tehdään Pepissä. Osaaminen osoitetaan reflektoivan raportin tai tentin avulla. Tarkemmat ohjeet saa opettajalta. Suoritus arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus merkitään rekisteriin H-merkinnällä.
Opettaja(t)
Jyrki Holappa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Soveltava oppimistehtävä ja muita harjoituksia, mahdollisesti vierailuluento.
Tenttien ajankohdat
Opintojaksotentti jakson aikana.
Uusintamahdollisuus Examissa opintojaksotentin arvioinnin valmistumisen jälkeen.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta on jakson aikana viikoittain lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina.
Ryhmässä opiskelu: soveltavaa oppimistehtävää tehdään ryhmätyönä koko jakson ajan.
Itsenäinen opiskelu: materiaaliin perehtyminen koko opintojakson ajan, tenttiin valmistautuminen opintojakson puolivälissä.
Sisällön jaksotus
Aikataulusuunnitelma: 20 lähiopetuskertaa (alustava aikataulu sisältöineen Moodle-alustalla)
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK23SME
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Pia Puustjärvi
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Henkilökohtainen tentti kurssin loppupuolella joko Moodlessa tai Examissa, 60 % arvosanasta; kirjan luvut 1-3; tarkempi kattavuus Moodlessa.
Soveltava oppimistehtävä 40 % arvosanasta; tehtävässä analysoidaan jonkin yrityksen markkinointia tietoperustaan peilaten, painotus kilpailukeinojen käytössä. Oppimistehtävää tehdään ryhmätyönä koko jakson ajan. Ryhmätyönä tuotetaan raportti ja esitys.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus (aloitusluennot, oppimistehtävän esityskerrat (kaikki osallistuu molempiin päiviin)
Itsenäinen ja ryhmässä opiskelu (kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin perehtyminen, ennakkotehtävät ja testit, oppimistehtävän tekeminen, tenttiin valmistautuminen ja tentin teko)
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan 2. jakson aikana. Lähiopetusajankohdat ja -paikat löytyvät Lukkarikoneesta.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Bergström, S. & Leppänen, A. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita, luvut 1-5 soveltuvin osin; kirja löytyy myös e-kirjana.
Oppimisympäristö Moodlessa oleva materiaali.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Hankitun osaamisen tunnistamisen menettely: HOT-hakemus tehdään Pepissä. Osaaminen osoitetaan reflektoivan raportin tai tentin avulla. Suoritus arvioidaan H- eli Hyväksytty-merkinnällä.
Opettaja(t)
Pia Puustjärvi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Soveltava oppimistehtävä ja muita harjoituksia.
Tenttien ajankohdat
Opintojaksotentti jakson aikana.
Uusintamahdollisuus Examissa opintojaksotentin arvioinnin valmistumisen jälkeen.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina.
Ryhmässä opiskelu: soveltavaa oppimistehtävää tehdään ryhmätyönä koko jakson ajan.
Itsenäinen opiskelu: materiaaliin perehtyminen koko opintojakson ajan, ennakkotehtävät ja testit, oppimistehtävän tekeminen, tenttiin valmistautuminen ja teko.
Sisällön jaksotus
Aikataulusuunnitelma:
3 lähiopetuskertaa
Aloituskerta - tavoitteet, toimintatapa, oppimistehtävän aloitus
Esityskerta 1 - ryhmien oppimistehtävien esittelyt
Esityskerta 2 - ryhmien oppimistehtävien esittelyt
Ohjeistus itsenäisen työskentelyln rytmitykselle Moodlessa.
Arviointikriteerit hyväksytty
1-2: Tyydyttävä (1-2)
Käytät yksittäisiä ammattikäsitteitä oikein opintojakson tehtävissä. Haet tietoa eri tietolähteistä ja valitset luotettavat tietolähteet. Noudatat opintojaksolla annettuja ohjeita ja tehtävänantoja. Noudatat Oamkin järjestyssääntöjä.
3-4: Hyvä (3-4)
Osoitat perehtyneisyytesi alan tietoperustaan ja käsitteisiin opintojakson tehtävissä. Haet tietoa alan oleellisista tietolähteistä ja käytät luotettavia asiantuntijalähteitä. Toimit ryhmässä vastuullisena ja yhteistyökykyisenä jäsenenä. Noudatat opintojaksolla annettuja ohjeita ja tehtävänantoja itsenäisesti ja vastuullisesti. Noudatat Oamkin järjestyssääntöjä.
5: Kiitettävä (5)
Käytät ammattikäsitteitä laajasti ja johdonmukaisesti opintojakson tehtävissä. Osoitat tietoperustan hallinnan viestien ja keskustellen erilaisissa tilanteissa. Haet aktiivisesti ja itsenäisesti tietoa ammattialan suomen- ja englanninkielisistä tietolähteistä ja kasvatat oman tietoperustasi laajuutta. Noudatat opintojaksolla annettuja ohjeita ja tehtävänantoja itsenäisesti ja vastuullisesti. Toimit ryhmässä vastuullisena jäsenenä ja organisoit ryhmän toimintaa. Noudatat toiminnassasi Oamkin turvallisuussäännöksiä ja opiskelun eettisiä periaatteita.
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK23SPC
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Noora Schroderus
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Henkilökohtainen tentti (lähitentti ilman materiaalia), 60 % arvosanasta; kirjan luvut 1-3;
Soveltava oppimistehtävä 40 % arvosanasta; tehtävässä analysoidaan jonkin yrityksen markkinointia tietoperustaan peilaten, painotus kilpailukeinojen käytössä. Oppimistehtävää tehdään ryhmätyönä koko jakson ajan. Ryhmätyönä tuotetaan raportti ja esitys.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus (luennot, keskustelu, harjoitukset, oppimistehtävän käsittely, tentti) 40 h.
Itsenäinen ja ryhmässä opiskelu (kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin perehtyminen, oppimistehtävän tekeminen ja tenttiin valmistautuminen) noin 90 h.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan 2. jakson aikana. Lähiopetusajankohdat ja -paikat löytyvät Lukkarikoneesta.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Bergström, S. & Leppänen, A. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita, luvut 1-5 soveltuvin osin, tarkempi ohjeistus Moodlessa. Kirja löytyy myös e-kirjana.
Oppimisympäristö Moodlessa oleva materiaali.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Hankitun osaamisen tunnistamisen menettely: HOT-hakemus tehdään Pepissä. Osaaminen osoitetaan reflektoivan raportin tai tentin avulla. Tarkemmat ohjeet saa opettajalta. Suoritus arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus merkitään rekisteriin H-merkinnällä.
Opettaja(t)
Noora Schroderus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Soveltava oppimistehtävä ja muita harjoituksia, mahdollisesti vierailuluento.
Tenttien ajankohdat
Opintojaksotentti jakson aikana.
Uusintamahdollisuus Examissa opintojaksotentin arvioinnin valmistumisen jälkeen.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta on jakson aikana viikoittain lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina.
Ryhmässä opiskelu: soveltavaa oppimistehtävää tehdään ryhmätyönä koko jakson ajan.
Itsenäinen opiskelu: materiaaliin perehtyminen koko opintojakson ajan, tenttiin valmistautuminen opintojakson puolivälissä.
Sisällön jaksotus
Aikataulusuunnitelma: 20 lähiopetuskertaa (alustava aikataulu sisältöineen Moodle-alustalla)
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK23SPD
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Annikka Impiö
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Henkilökohtainen tentti (lähitentti ilman materiaalia), 60 % arvosanasta; kirjan luvut 1-3;
Soveltava oppimistehtävä 40 % arvosanasta; tehtävässä analysoidaan jonkin yrityksen markkinointia tietoperustaan peilaten, painotus kilpailukeinojen käytössä. Oppimistehtävää tehdään ryhmätyönä koko jakson ajan. Ryhmätyönä tuotetaan raportti ja esitys.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus (luennot, keskustelu, harjoitukset, oppimistehtävän käsittely, tentti) 40 h.
Itsenäinen ja ryhmässä opiskelu (kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin perehtyminen, oppimistehtävän tekeminen ja tenttiin valmistautuminen) noin 90 h.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan 1. jakson aikana. Lähiopetusajankohdat ja -paikat löytyvät Lukkarikoneesta.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Bergström, S. & Leppänen, A. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita, luvut 1-5 soveltuvin osin, tarkempi ohjeistus Moodlessa. Kirja löytyy myös e-kirjana.
Oppimisympäristö Moodlessa oleva materiaali.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Hankitun osaamisen tunnistamisen menettely: HOT-hakemus tehdään Pepissä. Osaaminen osoitetaan reflektoivan raportin tai tentin avulla. Tarkemmat ohjeet saa opettajalta. Suoritus arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus merkitään rekisteriin H-merkinnällä.
Opettaja(t)
Annikka Impiö
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Soveltava oppimistehtävä ja muita harjoituksia, mahdollisesti vierailuluento.
Tenttien ajankohdat
Opintojaksotentti jakson aikana.
Uusintamahdollisuus Examissa opintojaksotentin arvioinnin valmistumisen jälkeen.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta on jakson aikana viikoittain lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina.
Ryhmässä opiskelu: soveltavaa oppimistehtävää tehdään ryhmätyönä koko jakson ajan.
Itsenäinen opiskelu: materiaaliin perehtyminen koko opintojakson ajan, tenttiin valmistautuminen opintojakson puolivälissä.
Sisällön jaksotus
Aikataulusuunnitelma: 20 lähiopetuskertaa (alustava aikataulu sisältöineen Moodle-alustalla)
Arviointikriteerit hyväksytty
1-2: Käytät yksittäisiä ammattikäsitteitä oikein opintojakson tehtävissä. Haet tietoa eri tietolähteistä ja valitset luotettavat tietolähteet. Noudatat opintojaksolla annettuja ohjeita ja tehtävänantoja. Noudatat Oamkin järjestyssääntöjä.
3-4: Osoitat perehtyneisyytesi alan tietoperustaan ja käsitteisiin opintojakson tehtävissä. Haet tietoa alan oleellisista tietolähteistä ja käytät luotettavia asiantuntijalähteitä. Toimit ryhmässä vastuullisena ja yhteistyökykyisenä jäsenenä. Noudatat opintojaksolla annettuja ohjeita ja tehtävänantoja itsenäisesti ja vastuullisesti. Noudatat Oamkin järjestyssääntöjä.
5: Käytät ammattikäsitteitä laajasti ja johdonmukaisesti opintojakson tehtävissä. Osoitat tietoperustan hallinnan viestien ja keskustellen erilaisissa tilanteissa. Haet aktiivisesti ja itsenäisesti tietoa ammattialan suomen- ja englanninkielisistä tietolähteistä ja kasvatat oman tietoperustasi laajuutta. Noudatat opintojaksolla annettuja ohjeita ja tehtävänantoja itsenäisesti ja vastuullisesti. Toimit ryhmässä vastuullisena jäsenenä ja organisoit ryhmän toimintaa. Noudatat toiminnassasi Oamkin turvallisuussäännöksiä ja opiskelun eettisiä periaatteita.
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK24KPM
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Jaakko Sinisalo, Eeva-Liisa Lilja
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Henkilökohtainen tentti (lähitentti, ilman materiaalia), 50 % arvosanasta; kirjan luvut 1-3; tentti pidetään pari viikkoa ennen opintojakson päättymistä (päivämäärä sovitaan opintojakson alussa).
Soveltava oppimistehtävä 50 % arvosanasta; tehtävässä analysoidaan jonkin yrityksen markkinointia tietoperustaan peilaten, painotus kilpailukeinojen käytössä. Oppimistehtävää tehdään ryhmätyönä koko jakson ajan.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus (luennot, keskustelu, harjoitukset, oppimistehtävän käsittely, tentti) 34 h.
Itsenäinen ja ryhmässä opiskelu (kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin perehtyminen, oppimistehtävän tekeminen ja tenttiin valmistautuminen) noin 100 h.
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Bergström, S. & Leppänen, A. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita, luvut 1-5 soveltuvin osin; kirja löytyy myös e-kirjana.
Oppimisympäristö Moodlessa oleva materiaali.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Hankitun osaamisen tunnistamisen menettely: HOT-hakemus tehdään Pepissä. Osaaminen osoitetaan reflektoivan raportin tai tentin avulla. Suoritus arvioidaan H- eli Hyväksytty-merkinnällä.
Opettaja(t)
Jaakko Sinisalo, Eeva-Liisa Lilja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Soveltava oppimistehtävä ja muita harjoituksia, mahdollisesti vierailuluentoja.
Tenttien ajankohdat
Opintojaksotentti jakson aikana.
Uusintamahdollisuus Examissa opintojaksotentin arvioinnin valmistumisen jälkeen.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta on jakson aikana viikoittain lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina (34 h).
Itsenäinen tai ryhmässä opiskelu (noin 100 h): soveltava oppimistehtävä ryhmätyönä ja tenttiin valmistautuminen.
Sisällön jaksotus
Aikataulusuunnitelma: 16 lähiopetuskertaa
1. opintojakson aloitus, tavoitteet, sisältö ja suoritusvaatimukset, oppimistehtävän antaminen, markkinoinnin käsite, tehtävät ja tavoitteet
2. markkinointiajattelun kehittyminen, markkinoinnin toimintaympäristö, makroympäristö
3. markkinoinnin toimintaympäristö, mikroympäristö
4. kuluttajan käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät
5. kuluttajan käyttäytymisen vaikuttavat tekijät
6. ostoprosessi
7. segmentointi ja ostajapersoonat
8. tentti
9. markkinoinnin kilpailukeinot, tuote
10. tuote
11. hinta
12. saatavuus, jakelu
13. markkinointiviestintä
14. myynti
15. ryhmätöiden käsittely
16. ryhmätöiden käsittely
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK24KMT
Ei käytössä
0-5
Suomi
Avoin amk, Liiketalous, Markkinointi
Ei käytössä
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Jyrki Holappa
Tutkinto-opiskelijat, Avoin amk
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Henkilökohtainen tentti (lähitentti ilman materiaalia), 60 % arvosanasta; kirjan luvut 1-3;
Soveltava oppimistehtävä 40 % arvosanasta; tehtävässä analysoidaan jonkin yrityksen markkinointia tietoperustaan peilaten, painotus kilpailukeinojen käytössä. Oppimistehtävää tehdään ryhmätyönä koko jakson ajan. Ryhmätyönä tuotetaan raportti ja esitys.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus (luennot, keskustelu, harjoitukset, oppimistehtävän käsittely, tentti) 40 h.
Itsenäinen ja ryhmässä opiskelu (kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin perehtyminen, oppimistehtävän tekeminen ja tenttiin valmistautuminen) noin 90 h.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan . jakson aikana. Lähiopetusajankohdat ja -paikat löytyvät Lukkarikoneesta.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Bergström, S. & Leppänen, A. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita, luvut 1-5 soveltuvin osin, tarkempi ohjeistus Moodlessa. Kirja löytyy myös e-kirjana.
Oppimisympäristö Moodlessa oleva materiaali.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Hankitun osaamisen tunnistamisen menettely: HOT-hakemus tehdään Pepissä. Osaaminen osoitetaan reflektoivan raportin tai tentin avulla. Tarkemmat ohjeet saa opettajalta. Suoritus arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus merkitään rekisteriin H-merkinnällä.
Opettaja(t)
Jyrki Holappa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Soveltava oppimistehtävä ja muita harjoituksia, mahdollisesti vierailuluento.
Tenttien ajankohdat
Opintojaksotentti jakson aikana.
Uusintamahdollisuus Examissa opintojaksotentin arvioinnin valmistumisen jälkeen.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta on jakson aikana viikoittain lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina.
Ryhmässä opiskelu: soveltavaa oppimistehtävää tehdään ryhmätyönä koko jakson ajan.
Itsenäinen opiskelu: materiaaliin perehtyminen koko opintojakson ajan, tenttiin valmistautuminen opintojakson puolivälissä.
Sisällön jaksotus
Aikataulusuunnitelma: 20 lähiopetuskertaa (alustava aikataulu sisältöineen Moodle-alustalla)
Arviointikriteerit hyväksytty
1-2: Käytät yksittäisiä ammattikäsitteitä oikein opintojakson tehtävissä. Haet tietoa eri tietolähteistä ja valitset luotettavat tietolähteet. Noudatat opintojaksolla annettuja ohjeita ja tehtävänantoja. Noudatat Oamkin järjestyssääntöjä.
3-4: Osoitat perehtyneisyytesi alan tietoperustaan ja käsitteisiin opintojakson tehtävissä. Haet tietoa alan oleellisista tietolähteistä ja käytät luotettavia asiantuntijalähteitä. Toimit ryhmässä vastuullisena ja yhteistyökykyisenä jäsenenä. Noudatat opintojaksolla annettuja ohjeita ja tehtävänantoja itsenäisesti ja vastuullisesti. Noudatat Oamkin järjestyssääntöjä.
5: Käytät ammattikäsitteitä laajasti ja johdonmukaisesti opintojakson tehtävissä. Osoitat tietoperustan hallinnan viestien ja keskustellen erilaisissa tilanteissa. Haet aktiivisesti ja itsenäisesti tietoa ammattialan suomen- ja englanninkielisistä tietolähteistä ja kasvatat oman tietoperustasi laajuutta. Noudatat opintojaksolla annettuja ohjeita ja tehtävänantoja itsenäisesti ja vastuullisesti. Toimit ryhmässä vastuullisena jäsenenä ja organisoit ryhmän toimintaa. Noudatat toiminnassasi Oamkin turvallisuussäännöksiä ja opiskelun eettisiä periaatteita.
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK24SPC
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Minna Oksanen
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Minna Oksanen
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Henkilökohtainen tentti (lähitentti, ilman materiaalia), 50 % arvosanasta; kirjan luvut 1-3; tentti pidetään pari viikkoa ennen opintojakson päättymistä (päivämäärä sovitaan opintojakson alussa).
Soveltava oppimistehtävä 50 % arvosanasta; tehtävässä analysoidaan jonkin yrityksen markkinointia tietoperustaan peilaten, painotus kilpailukeinojen käytössä. Oppimistehtävää tehdään ryhmätyönä koko jakson ajan.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus (luennot, keskustelu, harjoitukset, oppimistehtävän käsittely, tentti) 34 h.
Itsenäinen ja ryhmässä opiskelu (kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin perehtyminen, oppimistehtävän tekeminen ja tenttiin valmistautuminen) noin 100 h.
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Bergström, S. & Leppänen, A. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita, luvut 1-5 soveltuvin osin; kirja löytyy myös e-kirjana.
Oppimisympäristö Moodlessa oleva materiaali.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Hankitun osaamisen tunnistamisen menettely: HOT-hakemus tehdään Pepissä. Osaaminen osoitetaan reflektoivan raportin tai tentin avulla. Suoritus arvioidaan H- eli Hyväksytty-merkinnällä.
Opettaja(t)
Minna Oksanen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Soveltava oppimistehtävä ja muita harjoituksia, mahdollisesti vierailuluentoja.
Tenttien ajankohdat
Opintojaksotentti jakson aikana.
Uusintamahdollisuus Examissa opintojaksotentin arvioinnin valmistumisen jälkeen.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta on jakson aikana viikoittain lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina (34 h).
Itsenäinen tai ryhmässä opiskelu (noin 100 h): soveltava oppimistehtävä ryhmätyönä ja tenttiin valmistautuminen.
Sisällön jaksotus
Aikataulusuunnitelma (16 lähiopetuskertaa)
1. opintojakson aloitus, tavoitteet, sisältö ja suoritusvaatimukset, oppimistehtävän antaminen, markkinoinnin käsite, tehtävät ja tavoitteet
2. markkinointiajattelun kehittyminen, markkinoinnin toimintaympäristö, makroympäristö
3. markkinoinnin toimintaympäristö, mikroympäristö
4. kuluttajan käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät
5. kuluttajan käyttäytymisen vaikuttavat tekijät
6. ostoprosessi
7. segmentointi ja ostajapersoonat
8. tentti
9. markkinoinnin kilpailukeinot, tuote
10. tuote
11. hinta
12. saatavuus, jakelu
13. markkinointiviestintä
14. myynti
15. ryhmätöiden käsittely
16. ryhmätöiden käsittely
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä