Opetussuunnitelmat
Opintojaksokuvaus
OC00CG28 | Näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko (5 op) |
Esitietovaatimukset | Ei käytössä |
Osaamistavoitteet | 1. Opiskelija selittää näyttöön perustuvan toiminnan mallin sosiaali- ja terveydenhuollossa 2. Opiskelija valitsee sosiaali- ja terveydenhuoltoon, sen koulutukseen tai johtamiseen kansallisesti ja kansainvälisesti liittyvän keskeisen tiedon tarpeen 3. Opiskelija etsii jantasaista, luotettavaa ja tiivistettyä tieteellistä tietoa ja arvioi sen laatua 4. Opiskelija suunnittelee näytön tiivistelmän järjestelmällisestä katsauksesta 5. Opiskelija käyttää innovatiivisia/digitaalisia menetelmiä näytön levittämiseen muuttuvissa, kansallisissa ja/tai kansainvälisissä verkostoissa 6. Opiskelija analysoida kriittisesti yhteisöllistä oppimista ja sen kehittämistarpeita 7. Opiskelija arvioi asiantuntijuuden kehittymistä ja jatkuvaa oppimista |
Sisältö | Näyttöön perustuva toiminnan malli sosiaali- ja terveydenhuollossa. Järjestelmällinen katsaus ja sen kriittinen arviointi. Näyttövinkki. |
Suositeltavat muut opinnot | Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa. |
Suoritustavat | Luennot ja työpajatyöskentely 12h. Itsenäinen ja yhteisöllinen työskentely verkko-oppimisympäristössä 118h. Osaamisen itsearviointi 10h. |
Toteutustavat | Aktiivinen osallistuminen moodle verkko-oppimisympäristössä, yhteisöllisten oppimistehtävien tekeminen ja innovatiivisen/digimateriaalin kehittäminen. |
Oppimateriaalit | Korhonen A, Jylhä V, Korhonen T, Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta –tarpeesta tuloksiin. Hotus/Skhole, Hoitotyön tutkimussäätiö. Holopainen, A, Junttila K, Jylhä, V, Korhonen, A, Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Bookwell Oy, Porvoo. Ajankohtaiset kansalliset ja kansainväliset tieteelliset artikkelit. |
Kurssikirjallisuus | Ei käytössä |
Arviointiasteikko | 0-5 |
Arviointikriteerit |
tyydyttävä (1-2) 1. Opiskelija erottaa tai nimeää npt-mallin prosessin vaiheet kansallisia lähteitä käyttäen. 2. Opiskelija erottelee tai löytää kansallisen tai kansainvälisen järjestelmällisen katsauksen. 3. Opiskelija raportoi tai nimeä tiivistetyn tiedon kriittisen arvioinnin kriteerit kansallisia lähteitä käyttäen. 4.Opiskelija löytää kansallisen tai kansainvälisen järjestelmällisen katsauksen. 5. Opiskelija esittää tai raportoi näyttövinkin kansallisia lähteitä käyttäen. 6. Opiskelija tunnistaa tai raportoi näytön levittämistä ja käyttää soveltuvia/digitaalisia menetelmiä. 7. Ryhmä tunnistaa tai selittää oppimistaan oppimistavoitteiden mukaisesti. 8. Ryhmä selittää tai kuvaa ryhmän työskentelyä hyvä (3-4) 1. Osaa soveltaa tai analysoida npt-mallin prosessin vaiheita monipuolisesti kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä käyttäen. (esim. tuottaa esimerkkejä). 2. Osaa esitellä ja analysoida kansallisesti ja kansainvälisesti keskeistä tiedon tarvetta monipuolisesti kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä käyttäen. 3. Osaa valita tai analysoida kansainvälistä järjestelmällistä katsausta monipuolisesti. 4. Osaa esitellä tai analysoida tiivistetyn tiedon kriittisen arvioinnin kriteereitä monipuolisesti kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä käyttäen. 6. Opiskelija perustelee tai analysoi näyttövinkkiä monipuolisesti kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä käyttäen. 7. Opiskelija esittää tai analysoi näytön levittämistä monipuolisesti ja innovatiivisia/digitaalisia menetelmiä käyttämällä. 8. Ryhmä toimii ja analysoi oppimistaan oppimistavoitteiden mukaisesti ja tuottaa esimerkkejä tuotoksensa kehittämistarpeista monipuolisesti. 9. Ryhmä toimii ryhmänä ja analysoi ryhmätyöskentelyä ja sen kehittämistarpeita monipuolisesti kiitettävä (5) 1. Opiskelija perustelee npt-mallin prosessin vaiheita monipuolisesti ja kriittisesti pääosin kansainvälisiä lähteitä käyttäen. 2. Opiskelija perustelee kansallisesti ja kansainvälisesti keskeistä tiedon tarvetta monipuolisesti ja kriittisesti pääosin kansainvälisiä lähteitä käyttäen. 3. Opiskelija perustelee/kommentoi kansainvälistä järjestelmällistä katsausta monipuolisesti ja kriittisesti. 4. Opiskelija perustelee tiivistetyn tiedon kriittisen arvioinnin kriteereitä monipuolisesti ja kriittisesti pääosin kansainvälisiä lähteitä käyttäen. 5. Opiskelija suunnittelee näyttövinkin monipuolisesti ja kriittisesti kansallisia sekä kansainvälisiä lähteitä käyttäen. 6. Opiskelija perustelee näytön levittämistä monipuolisesti, kriittisesti ja innovatiivisia/digitaalisia menetelmiä käyttämällä. 7. Ryhmä perustelee oppimistaan oppimistavoitteiden mukaisesti ja tuotoksensa merkitystä ryhmälle monipuolisesti ja kriittisesti. 8. Ryhmä perustelee ryhmän työskentelyä ja sen kehittämistarpeita monipuolisesti ja kriittisesti. |
Arviointikehikot | Arviointikehikko |
Lisätietoja opiskelijoille | Ei käytössä |
Vastuuhenkilöt | Kati Immonen |
Linkit | Arviointikehikko |
Toteutukset
Näytä menneet toteutukset
- 09.01.2023 - 18.06.2023 (OC00CG28-3005 | KLA22SY)
- 08.01.2024 - 09.06.2024 (OC00CG28-3006 | KLA23SY)
Tiedot haettu 2.5.2024 18:18:44