1. Opiskelija arvioi kansallisia ja kansainvälisiä yhteiskunnallisia muutoksia kuntoutusta ja kuntoutuksen toimintaympäristöä muuttavina ja kehittämistä ohjaavina tekijöinä
2. Opiskelija hyödyntää innovaatiotoiminnan, ennakointimenetelmien ja tulevaisuuden tutkimuksen mahdollisuuksia vastatakseen kuntoutuksen tulevaisuuden haasteisiin.
3. Opiskelija arvioi ja kehittää rooliaan kuntoutuksen asiantuntijana vaativien kuntoutuksen tulevaisuuden haasteiden ratkaisijana
Sisältö
1.Sosiaali- ja terveyspolitiikan kehittämissuunnat, megatrendit, trendit, heikot signaalit
2. Ennakointimenetelmät ja innovaatiotoiminta, tulevaisuuden tutkimus.
3. Kuntoutuksen tulevaisuuden kehittämishaasteet, ennakointimenetelmät, innovaatiotoiminta ja yhteisöllisyys osana kuntoutuksen asiantuntijuutta
Suositeltavat muut opinnot
Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat
Ei käytössä
Toteutustavat
Ei käytössä
Oppimateriaalit
Ei käytössä
Kurssikirjallisuus
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit
tyydyttävä (1-2) Opiskelija tarkastelee ja arvioi tekijöitä, jotka muuttavat kuntoutusta ja
kuntoutuksen toimintaympäristöä. Opiskelija osaa perustellen kuvailla näistä aiheutuvia uudistuksen suuntia ja sitä, mitä ne merkitsevät tulevaisuuden kuntoutukselle.
Opiskelija perehtyy innovaatioiden kehittämismenetelmiin, ennakointimenetelmiin tai tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin kiinnostuksensa mukaisesti ja arvioi perustellen valitun menetelmän mahdollisuuksia ja käyttökelpoisuutta osana kuntoutuksen kontekstia. Osaa perustellen kuvailla menetelmän käyttöä ja konkretisoi sen toteuttamisen. Toteutuksessa voi olla epäloogisuuksia suhteessa menetelmän vaatimuksiin.
Opiskelija kuvailee omia mahdollisuuksiaan toimia asiantuntijana innovaatiotoiminnassa ja kuntoutuksen tulevaisuuden suunnan ennakoinnissa.
hyvä (3-4) Opiskelija tarkastelee ja arvioi tekijöitä, jotka muuttavat kuntoutusta ja
kuntoutuksen toimintaympäristöä monipuolisesti. Opiskelija osaa perustellen kuvailla näistä aiheutuvia uudistuksen suuntia ja sitä, mitä ne merkitsevät tulevaisuuden kuntoutukselle.
Opiskelija perehtyy innovaatioiden kehittämismenetelmiin, ennakointimenetelmiin tai tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin kiinnostuksensa mukaisesti ja arvioi monipuolisesti perustellen valitun menetelmän mahdollisuuksia ja käyttökelpoisuutta osana kuntoutuksen kontekstia. Osaa perustellen kuvailla menetelmän käyttöä ja konkretisoi sen toteuttamisen mielekkäällä tavalla.
Opiskelija kuvailee omia mahdollisuuksiaan toimia asiantuntijana innovaatiotoiminnassa ja kuntoutuksen tulevaisuuden suunnan ennakoinnissa.
kiitettävä (5) Opiskelija tarkastelee ja arvioi tekijöitä, jotka muuttavat kuntoutusta ja
kuntoutuksen toimintaympäristöä kriittisesti perustellen. Opiskelija osaa perustellen kuvailla uskottavasti näistä aiheutuvia uudistuksen suuntia ja sitä, mitä ne merkitsevät tulevaisuuden kuntoutukselle.
Opiskelija syventyy innovaatioiden kehittämismenetelmiin, ennakointimenetelmiin tai tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin kiinnostuksensa mukaisesti ja arvioi kriittisesti perustellen valitun menetelmän mahdollisuuksia ja käyttökelpoisuutta osana kuntoutuksen
Opintojakson tyyppi Avoin amk, Yamk, Sosiaali- ja terveysala, Verkko-opinto
Vastuuopettaja Ei käytössä
Toteutustapa T&k-osuus: 5.00 op Virtuaaliosuus: 5.00 op Lähiopetus: 0 op
Opettaja(t) Heidi Ruotsalainen
Pienryhmä(t) Avoin amk
Arviointiasteikko 0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet Ei käytössä
Opetusmenetelmät Opintojaksolla on 3. kontaktipäivää, jotka järjesteään etänä. Kaksi ensimmäistä kontaktipäivää voi myös katsoa tallenteelta, mutta Kuntoutus 2050 webinaariin osallistuminen on pakollinen.
Kontaktipäivien välissä on välitehtäviä, kuten verkkokeskusteluja ja tiedonhakua. Opintojakson arvioitavan oppimistehtävän voi tehdä yksilö-, ryhmä-, tai parityönä.
Aika ja paikka Webinaarit keväällä 2023 seuraavasti:
1. webinaari 3.5.2023 klo 12.30-16.00
2. webinaari 23.5.2023 klo 12.30.16.00
3. webinaari 31.5.2023 klo 12.30-16.00
Lisätietoja opiskelijoille Opinnot toteutetaan ProKuntoutus verkostototeutuksena. Tästä opintojaksosta vastaa Oamk, ja opinnot kuuluvat kuntoutuksen asiantuntijan tutkinto-ohjelmaan (Yamk).
Opintojakson voi kuitenkin suorittaa yksittäisenä tai valita kaikki ProKuntoutus -opintokokonaisuuteen (25-30 op) kuuluvat opintojaksot.
Lisätietoja sekä https://www.avoin.jyu.fi/opinto-opas/fi/moduuli/kunavoinjyu/
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat Ei käytössä
Opettaja(t) Heidi Ruotsalainen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö Ei käytössä
Tenttien ajankohdat Ei käytössä
Kv-yhteydet Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus Opintojakso on 5 op, joka vastaa 135h opiskslijan työtä.
Opintojakson webinaarit 12h (+ opiskelijan orientaatio niihin 6h)
Opintojakson materiaalien luku ja tiedonhaku 40h
Oppimistehtävät 77h
Toteutustapa T&k-osuus: 5.00 op Virtuaaliosuus: 5.00 op Lähiopetus: 0 op
Opettaja(t) Heidi Ruotsalainen, Hilkka Korpi
Pienryhmä(t) Ei käytössä
Arviointiasteikko 0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet Ei käytössä
Opetusmenetelmät Opintojaksolla on 3. kontaktipäivää, jotka järjesteään etänä. Kaksi ensimmäistä kontaktipäivää voi myös katsoa tallenteelta, mutta Kuntoutus 2050 webinaariin osallistuminen on pakollinen.
Kontaktipäivien välissä on välitehtäviä, kuten verkkokeskusteluja ja tiedonhakua. Opintojakson arvioitavan oppimistehtävän voi tehdä yksilö-, ryhmä-, tai parityönä.