Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


OG00DB91 Uudistava johtaminen (5 op)
Esitietovaatimukset Ei käytössä
Osaamistavoitteet 1. Opiskelija arvioi sosiaali- ja terveysalan haasteita ja jatkuvan uudistumisen ja uudistamisen edellytyksiä muuttuvassa toimintaympäristössä
2. Opiskelija analysoi resilienssin vahvistamisen merkitystä työyhteisön uudistusten johtamisessa
3.Opiskelija analysoi moniasiantuntijatiimien ja verkostojen johtamista organisaation osaamisen edistäjinä
4. Opiskelija arvioi innovaatioekosysteemin merkitystä organisaation uudistuskyvykkyyden edistämisessä
5.Opiskelija suunnittelee näyttöön perustuvasti uudistuksen johtamisen toimintasuunnitelman
Sisältö - Sosiaali-ja terveydenhuollon uudistuminen johtamisen haasteena (itseuudistuminen ja uudistuskyvykkyys)
- Organisaatio- ja työyhteisöresilienssi henkilöstön työhyvinvoinnin tukena
- Uudistuksen johtaminen
- JBI Manual for Evidence Implementation
- Verkostojen johtaminen, innovaatioekosysteemit
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Opintojakson aikana työskennellään moniammatillisissa asiantuntijuus- ja johtamisen valmennusryhmissä. Ryhmä valitsee ryhmälle (uuden) johtajan/johtajat ja sopii ryhmän pelisäännöistä ja tiedottamisesta. UHJ (entinen SJK) ja HYD - ryhmät ovat läpi opintojen jatkava ydinryhmä, KAS- KLA- AJE- ja PLKSOTE ryhmistä tehdään myös moniammatillisia johtamisen valmennusryhmiä. Opintojakson lopussa ryhmät tekevät toiminnan arvioinnin ryhmän johtajan/johtajien ohjaamana ja jokainen reflektoi ryhmän toimintaa omassa asiantuntijuus- ja johtamisosaamisen työkirjassaan.

Johtamisopinnot perustuvat valmennusryhmissä tapahtuvaan ennakkotyöskentelyyn, koko ryhmän yhteiseen työpajatyöskentelyyn sekä henkilökohtaiseen johtamisosaamisen reflektioon asiantuntijuus- ja johtamisosaamisen työkirjassa.

Jokainen AJE, KAS, KLA, HYD ja PLKSOTE- ryhmän opiskelija hankkii itselleen johtajamentorin (johtamistehtävissä työskentelevä tai työskennellyt henkilö), joka toimii oppimiskumppanina tämän opintojakson ajan (UHJ (entinen SJK)-ryhmä jatkaa työskentelyä saman johtajamentorin kanssa läpi johtamisopintojen). Lisäksi opintojen aikana tehdään oppimisen itsereflektiota (Asiantuntijuus- ja Johtamisosaamisen työkirja) johtajamentorin kanssa.
Toteutustavat Opintojakson työpajat toteutetaan webinaareina. Muuten opiskelu tapahtuu Moodle-oppimisympäristössä. Opintojaksoon voi sisältyä yhteistyötä yritysten, kolmannen sektorin ja julkisen organisaation kanssa.
Oppimateriaalit Ei käytössä
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko 0-5
Arviointikriteerit tyydyttävä (1-2)
1.Opiskelija kuvaa ja määrittelee itseuudistumisen, uudistuskyvykkyyden ja resilienssin käsitteitä. Hän tarkastelee uudistuksen johtamisen teorioita sekä itseuudistumisen, uudistuskyvykkyyden ja resilienssin merkitystä muuttuvassa toimintaympäristössä.
2. Opiskelija perehtyy resilienssin ominaisuuksiin ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija kuvaa keinoja, joilla resilienssiä voidaan työyhteisössä parantaa ja miten henkilöstön motivaatiota voidaan tukea ja johtaa uudistamistilanteissa.
3. Opiskelija perehtyy verkostojen johtamisen avaintekijöihin ja kuvailee niitä organisaation osaamisen edistämisessä.
4. Opiskelija perehtyy innovaatioekosysteemin ominaispiirteisiin. Hän kuvailee innovaatioekosysteemin mahdollisuuksia ja haasteita uudistuskyvykkyyden edistämisessä.
5. Opiskelija suunnittelee konkreettisen uudistuksen johtamisen toimintasuunnitelman.
6. Opiskelija kuvaa asiantuntijuus- ja johtamisosaamisen päiväkirjassaan omaa käsitystään ja osaamistaan uudistuksen johtamisesta.
7. Opiskelija hyödyntää annettujen aiheiden käsittelyssä tutkimus- ja asiantuntijalähteitä, pääpaino asiantuntijalähteissä.

hyvä (3-4)
1.Opiskelija kuvaa ja määrittelee monipuolisesti itseuudistumisen, uudistuskyvykkyyden ja resilienssin käsitteitä. Hän arvioi uudistuksen johtamisen teorioita sekä itseuudistumisen, uudistuskyvykkyyden ja resilienssin merkitystä muuttuvassa toimintaympäristössä.
2. Opiskelija perehtyy monipuolisesti resilienssin ominaisuuksiin ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija ehdottaa keinoja, joilla resilienssiä voidaan työyhteisössä parantaa ja miten henkilöstön motivaatiota voidaan tukea ja johtaa uudistamistilanteissa.
3. Opiskelija perehtyy verkostojen johtamisen avaintekijöihin ja arvioi niiden merkitystä organisaation osaamisen edistämisessä.
4. Opiskelija perehtyy monipuolisesti innovaatioekosysteemin ominaispiirteisiin. Hän arvioi innovaatioekosysteemin mahdollisuuksia ja haasteita uudistuskyvykkyyden edistämisessä.
5. Opiskelija suunnittelee konkreettisen uudistuksen johtamisen toimintasuunnitelman.
6. Opiskelija reflektoi asiantuntijuus- ja johtamisosaamisen päiväkirjassaan omaa käsitystään ja osaamistaan uudistuksen johtamisesta.
7. Opiskelija hyödyntää annettujen aiheiden käsittelyssä tutkimus- ja asiantuntijalähteitä, pääpaino kansallisissa tutkimuslähteissä.

kiitettävä (5)
1.Opiskelija selittää ja määrittelee monipuolisesti itseuudistumisen, uudistuskyvykkyyden ja resilienssin käsitteitä. Hän arvioi kriittisesti ja monipuolisesti uudistuksen johtamisen teorioita sekä itseuudistumisen, uudistuskyvykkyyden ja resilienssin merkitystä muuttuvassa toimintaympäristössä.
2. Opiskelija perehtyy monipuolisesti resilienssin ominaisuuksiin ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija ehdottaa perustellen keinoja, joilla resilienssiä voidaan työyhteisössä parantaa ja miten henkilöstön motivaatiota voidaan tukea ja johtaa uudistamistilanteissa.
3. Opiskelija perehtyy monipuolisesti verkostojen johtamisen avaintekijöihin ja arvioi kriittisesti niiden merkitystä organisaation osaamisen edistämisessä.
4. Opiskelija perehtyy monipuolisesti innovaatioekosysteemin ominaispiirteisiin. Hän arvioi kriittisesti innovaatioekosysteemin mahdollisuuksia ja haasteita uudistuskyvykkyyden edistämisessä.
5. Opiskelija suunnittelee konkreettisen uudistuksen johtamisen toimintasuunnitelman ja perustelee monipuolisesti tekemänsä ratkaisut.
6. Opiskelija reflektoi monipuolisesti ja kriittisesti asiantuntijuus- ja johtamisosaamisen päiväkirjassaan omaa käsitystään ja osaamistaan uudistuksen johtamisesta.
7. Opiskelija reflektoi annettuja aiheita näyttöön perustuvasti hyödyntäen monipuolisesti tutkimus- ja asiantuntijalähteitä, pääpaino kansainvälissä tutkimuslähteissä.
Arviointikehikot Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille Ei käytössä
Vastuuhenkilöt Ei käytössä
Linkit Ei käytössä

Toteutukset


Näytä menneet toteutukset
  • 14.08.2023 - 17.12.2023 (OG00DB91-3002 | SJK22SY, PLK22SYSOTE, KAS22SY, KLA22SY, HYD22SYSOTE, AJE22SY)
  • 12.08.2024 - 08.12.2024 (OG00DB91-3004 | KAS23SY, HYD23SYSOTE, AJE23SY, PLK23SYSOTE, KLA23SY, SJK23SY)
Tiedot haettu 14.5.2024 14:38:33