Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


YY00BL16 Palvelumuotoilu (5 op)
Esitietovaatimukset Osallistuakseen opintojaksolle on opiskelijan suoritettava ennakkotehtävä, joka tulee opintojakson verkkoalustalle (Moodle). Deadline on noin 4 päivää ennen kurssin aloituskertaa
Osaamistavoitteet Opiskelija :
1. selittää palvelumuotoilun periaatteet.
2. suunnittelee toteutettavan kehittämistyön palvelumuotoilun prosessin mukaisesti.
3. toteuttaa rajatun palvelumuotoilukokonaisuuden.
4. soveltaa palvelumuotoilun perustyökaluja kehitettävässä palvelussa.
5. arvioi palvelumuotoilun merkitystä palvelujen kehittämisessä.
Sisältö palvelumuotoilu, palvelumuotoiluprosessi ja palvelumuotoilun työkalut.
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Ei käytössä
Toteutustavat Ei käytössä
Oppimateriaalit Ei käytössä
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit

hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn arviointikriteerit (numerointi vastaa osaamistavoitteita)

1.
- Opiskelija perehtyy palvelumuotoilun keskeisiin periaatteisiin ja osaa kuvata, mitä ne tarkoittavat
- Opiskelija antaa konkreettisia esimerkkejä palvelumuotoilun periaatteista
- Opiskelija pohtii, milloin palvelumuotoilu soveltuu kehittämisen lähestymistavaksi

2.
- Opiskelija tunnistaa tarkoituksenmukaisen kehittämishaasteen, jonka perusteella hän asettaa palvelumuotoiltavan ongelman.
- Hän suunnittelee palvelumuotoilun periaatteiden mukaisesti, miten ja millä menetelmillä ongelma ratkaistaan.
- Hän perustelee tekemänsä valinnat ja ratkaisut.


3.
- Kehittämistyön toteutuksessa käytetään vähintään kolmea ensimmäistä palvelumuotoiluprosessin vaihetta: exploration, creation & reflection.
- Kehittämistyössä toteutuvat palvelumuotoilun periaatteet

4.
- Kehittämistyöhön sisältyy vähintään: asiakasymmärryksen syventäminen, uusien ratkaisujen ideointi ja uusien ratkaisujen arviointi & nopeaa testausta.
- Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisia työkaluja kehittämistyössä.

5.
- Opiskelija tarkastelee palvelumuotoilun merkitystä palvelujen kehittämisessä ja alallaan
- Opiskelija tuo esille, miten palvelumuotoilu eroaa perinteisestä kehittämisestä, esim. prosessien kehittämisestä ja asiakastyytyväisyystutkimuksista
- Opiskelija reflektoi oppimaansa, sekä prosessia että lopputulosta
Arviointikehikot Arviointikehikko
Lisätietoja opiskelijoille Verkko-opintojakso, johon sisältyy aloitusorientaatio. Opiskelijoista muodostetaan monialaisia ryhmiä, jotka työskentelevät virtuaaliympäristöissä. Tuotokset laitetaan Moodleen.
Vastuuhenkilöt Ei käytössä
Linkit Arviointikehikko

Toteutukset


Näytä menneet toteutukset
  • 06.10.2023 - 18.02.2024 (YY00BL16-3021 | LTK23SY, MAK23SY, TEK23SY)
  • 09.02.2024 - 12.05.2024 (YY00BL16-3022 | LTK23SY, MAK23SY, TEK23SY)
  • 04.10.2024 - 16.02.2025 (YY00BL16-3023 | KLT24SY, RTJ24SY, LVY24SY, VAY24S, ART24SY, LEM24SY, LTK24SY, MAK24SY, AAT24SY)
Tiedot haettu 13.5.2024 14:13:21