Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


OU00DB89 Uudistavan digitalisaation kehittäminen ja johtaminen (5 op)
Esitietovaatimukset Ei esitietovaatimuksia
Osaamistavoitteet 1.Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan digitalisaation haasteet ja jatkuvan uudistumisen johtamisen
2.Opiskelija arvioi suunnitelmallisuuden, tavoitelähtöisyyden ja henkilöstön osallistamisen merkitystä uudistavan digitalisaation johtamisessa
3. Opiskelija analysoi arvostavan, uudistusta tukevan organisaatioviestinnän mahdollisuuksia ja haasteita digitalisaation implementoinnissa ja saa valmiuksia käyttää uudistuksen johtamisessa erilaisia digitaalisia viestintämenetelmiä ja –välineitä
4. Opiskelija arvioi moniasiantuntijatiimien ja verkostojen johtamista organisaation osaamisen ja uudistumisen edistäjinä
5. Opiskelija analysoi esimieheksi/asiantuntijaksi kasvuaan uudistuksen johtamisessa
Sisältö Sosiaali-ja terveydenhuollon uudistuminen ja digitalisaatio johtamisen haasteena (itseuudistuminen ja uudistuskyvykkyys), resilienssikyky, arvostava ja osallistava organisaatio-ja johtamiskulttuuri, organisaatioviestintä uudistuksessa, etätiimien-ja verkostojen johtaminen, innovaatioekosysteemi, palvelumuotoilu ihmislähtöisen digitalisaation kehittämisessä
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Ei käytössä
Toteutustavat Ei käytössä
Oppimateriaalit Ei käytössä
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko 0-5
Arviointikriteerit

hyväksytty/hylätty
Tyydyttävä 1-2

1. Opiskelija määrittelee itseuudistumisen, uudistuskyvykkyyden ja resilienssin käsitteitä. Hän tarkastelee uudistuksen johtamisen teorioita sekä itseuudistumisen, uudistuskyvykkyyden ja resilienssin merkitystä tuloksellisuuden ja kilpailukyvyn edistämiseksi. Opiskelija perehtyy resilienssin ominaisuuksiin ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija arvioi resilienssikykyään ja esittää keinoja, joilla resilienssiä voidaan työyhteisössä parantaa ja miten henkilöstön motivaatiota voidaan tukea ja johtaa uudistumistilanteissa.

2. Opiskelija perehtyy digitalisaation kansainvälisiin ja kansainvälisiin strategioihin ja tavoitteisiin. Opiskelija arvioi näiden näkyvyyttä oman organisaationsa strategiassa ja toiminnassa. Opiskelija reflektoi tätä myös omaan toimintaan digitalisaation johtamisen näkökulmasta. Opiskelija perehtyy näyttöön perustuviin henkilöstön osallistamisen lähestymistapoihin ja menetelmiin. Opiskelija valitsee yhden henkilöstön osallistamisen menetelmän ja esittää, mikä on menetelmän keskeinen idea. Opiskelija reflektoi omia mahdollisuuksiaan sen käytössä ja soveltamisessa käytännön työssään.

3. Opiskelija arvioi viestinnän vahvuuksia ja haasteita digitaalisessa toimintaympäristössä. Opiskelija reflektoi omaa viestintätapaansa sekä erilaisten digitaalisten viestintätapojen vaikutusta työyhteisön toimivuuteen. Opiskelija reflektoi ja esittää keinoja, kuinka rakentaa arvostusta, luottamusta, sitoutumista ja motivaatiota eritavoilla viestivien henkilöiden kanssa.

4. Opiskelija perehtyy virtuaalisesti toimivien verkostojen johtamisen toimivuuden avaintekijöihin ja reflektoi niitä oman verkostonsa toiminnassa (etätiimit-ja verkostot, moniasiantuntijuus).

5. Opiskelija kuvaa omaa esimieheksi kasvuaan uudistavan digitalisaation johtamisen näkökulmasta ja hyödyntää kuvailussaan tutkimus- ja asiantuntijatietoa.

6. Opiskelija hyödyntää annettujen aiheiden reflektoinnissa kansallista sekä kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa ja perustelee valintansa hyödyntäen sitä.

Hyvä 3-4

1. Opiskelija tarkastelee ja määrittelee itseuudistumisen, uudistuskyvykkyyden ja resilienssin käsitteitä ja soveltaa niitä esimerkein käytännön työhön. Hän tarkastelee ja arvioi uudistuksen johtamisen teorioita sekä itseuudistumisen, uudistuskyvykkyyden ja resilienssin merkitystä tuloksellisuuden ja kilpailukyvyn edistämiseksi. Opiskelija perehtyy resilienssin ominaisuuksiin ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija arvioi monipuolisesti resilienssikykyään ja esittää erilaisia keinoja, joilla resilienssiä voidaan työyhteisössä parantaa ja miten henkilöstön motivaatiota voidaan tukea ja johtaa uudistumistilanteissa.

2. Opiskelija perehtyy digitalisaation kansainvälisiin ja kansainvälisiin strategioihin ja tavoitteisiin. Opiskelija arvioi näiden näkyvyyttä oman organisaationsa strategiassa ja toiminnassa. Opiskelija reflektoi tätä myös omaan toimintaan digitalisaation johtamisen näkökulmasta. Opiskelija perehtyy näyttöön perustuviin henkilöstön osallistamisen lähestymistapoihin ja menetelmiin. Opiskelija valitsee perustellen yhden tai useamman henkilöstön osallistamisen menetelmän ja esittää arvioiden, mikä on menetelmän keskeinen idea. Opiskelija reflektoi omia mahdollisuuksiaan niiden käytössä ja soveltamisessa käytännön työssään.

3. Opiskelija arvioi viestinnän haasteita ja vahvuuksia digitaalisessa toimintaympäristössä. Opiskelija reflektoi omaa viestintätapaansa sekä erilaisten digitaalisten viestintätapojen vaikutusta työyhteisön toimivuuteen. Opiskelija reflektoi ja esittää keinoja, kuinka rakentaa arvostusta, luottamusta, sitoutumista ja motivaatiota eritavoilla viestivien henkilöiden kanssa.

4. Opiskelija perehtyy virtuaalisesti toimivien verkostojen johtamisen toimivuuden avaintekijöihin ja reflektoi niitä oman verkostonsa toiminnassa (etätiimit-ja verkostot, moniasiantuntijuus).

5. Opiskelija kuvaa omaa esimieheksi kasvuaan uudistavan digitalisaation johtamisen näkökulmasta.

6. Opiskelija reflektoi annettuja aiheita kansallisen ja kansainvälisen tutkimus- ja asiantuntijatiedon avulla ja perustelee tarkastelunsa ja valintansa sillä.



Kiitettävä 5

1. Opiskelija tarkastelee ja määrittelee monipuolisesti ja kriittisesti itseuudistumisen, uudistuskyvykkyyden ja resilienssin käsitteitä. Hän tarkastelee ja arvioi uudistuksen johtamisen teorioita sekä itseuudistumisen, uudistuskyvykkyyden ja resilienssin merkitystä tuloksellisuuden ja kilpailukyvyn edistämiseksi. Opiskelija perehtyy resilienssin ominaisuuksiin ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija arvioi monipuolisesti ja kriittisesti resilienssikykyään ja esittää erilaisia keinoja, joilla resilienssiä voidaan työyhteisössä parantaa ja miten henkilöstön motivaatiota voidaan tukea ja johtaa uudistumistilanteissa.

2. Opiskelija perehtyy digitalisaation kansainvälisiin ja kansainvälisiin strategioihin ja tavoitteisiin. Opiskelija arvioi monipuolisesti ja kriittisesti näiden näkyvyyttä oman organisaationsa strategiassa ja toiminnassa. Opiskelija reflektoi tätä myös omaan toimintaan digitalisaation johtamisen näkökulmasta. Opiskelija perehtyy näyttöön perustuviin henkilöstön osallistamisen lähestymistapoihin ja menetelmiin. Opiskelija valitsee monipuolisesti perustellen yhden tai useamman henkilöstön osallistamisen menetelmän ja esittää arvioiden, mikä on menetelmän keskeinen idea. Opiskelija reflektoi kriittisesti omia mahdollisuuksiaan niiden käytössä ja soveltamisessa käytännön työssään.

3. Opiskelija arvioi kriittisesti ja monipuolisesti viestinnän vahvuuksia ja haasteita digitaalisessa toimintaympäristössä. Opiskelija reflektoi omaa viestintätapaansa sekä erilaisten digitaalisten viestintätapojen vaikutusta työyhteisön toimivuuteen. Opiskelija reflektoi ja esittää erilaisia keinoja, kuinka rakentaa arvostusta luottamusta, sitoutumista ja motivaatiota eritavoilla viestivien henkilöiden kanssa.

4. Opiskelija perehtyy virtuaalisesti toimivien verkostojen johtamisen toimivuuden avaintekijöihin ja reflektoi ja arvioi niitä monipuolisesti oman verkostonsa toiminnassa (etätiimit-ja verkostot, moniasiantuntijuus).

5. Opiskelija reflektoi monipuolisesti ja kriittisesti kansallisen ja kansainvälisen tutkimus- ja asiantuntijatiedon avulla omaa esimieheksi kasvuaan uudistavan digitalisaation johtamisen näkökulmasta.

6. Opiskelija reflektoi monipuolisesti ja kriittisesti annettuja aiheita kansallisen ja kansainvälisen tutkimus- ja asiantuntijatiedon avulla sekä perustelee tarkastelunsa ja valintansa sillä.
Arviointikehikot Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille Ei käytössä
Vastuuhenkilöt Ei käytössä
Linkit Ei käytössä

Toteutukset


Ei toteutuksia.

Tiedot haettu 13.5.2024 18:44:12