Opetussuunnitelmat
Opintojaksokuvaus
OU00CV36 | Tietosuoja ja turvallisuus sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmässä (5 op) |
Esitietovaatimukset | Ei käytössä |
Osaamistavoitteet | 1. Opiskelija arvioi, ylläpitää ja johtaa tietosuojaa ja tietoturvaa sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän digitaalisissa ratkaisuissa. 2. Opiskelija kehittää ja johtaa asiakas- ja potilasturvallisuutta huomioiden digitalisaation sosiaali- terveydenhuollossa. 3. Opiskelija arvioi kriittisesti ja ratkaisee sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta nousevia eettisiä kysymyksiä. 4. Opiskelija tuottaa ja johtaa sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän digitalisaatiotoiminnan lainsäädännön mukaista toimintaa. |
Sisältö | Yhteiskunnan digitalisaatio ja sen tuomat tietosuoja- ja tietoturvahaasteet sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmille ja palvelujen käyttäjille. Asiakas- ja potilasturvallisuus sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden tietojärjestelmien käytössä ja kehittämistyössä. Sosiaali- ja terveysalan digitalisaation eettinen arviointi. Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiotoimintaa ohjaava lainsäädäntö. |
Suositeltavat muut opinnot | Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa. |
Suoritustavat | Ei käytössä |
Toteutustavat | Ei käytössä |
Oppimateriaalit | Ei käytössä |
Kurssikirjallisuus | Ei käytössä |
Arviointiasteikko | 0-5 |
Arviointikriteerit |
tyydyttävä (1-2) 1 Opiskelija arvioi kansallista tietosuoja- ja tietoturva-asiantuntijatietoa ja sen merkitystä organisaatioille 1 Opiskelija arvioi tietosuojaa ja tietoturvaa koskevaa asiantuntijatietoa ja lainsäädäntöä. 1 Opiskelija arvioi tietosuojan- ja tietoturvan asiantuntijatietoa käyttämällä kansallista asiantuntijatietoa. 1 Opiskelija tuottaa yksilötehtävässä ja ryhmätehtävässä asiantuntijatietoa sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän tietosuojasta ja tietoturvasta. 2 Opiskelija ymmärtää asiakas- ja potilasturvallisuuden kokonaisuuden, jota tuo esille systeeminäkökulmasta. 2 Opiskelija arvioi asiakas- ja potilasturvallisuutta asiantuntijatiedon kautta. 2 Opiskelija arvioi tiedon käyttöä (hallintaa, hyödyntämistä, soveltamista) asiakas- ja potilasturvallisuuden systeeminäkökulmata digitalisoituvassa sosiaali- ja terveysalassa. 2 Opiskelija tuottaa tehtävissä näkökulmia asiakas- ja potilasturvallisuuden ja asiakkaan, työntekijän, johtajuuden ja organisaation tasoista. 2 Opiskelija tuottaa näkökulmia asiakas- ja potilasturvallisuuden johtamisesta digitalisoituvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa ja tuo niitä esille tehtävissä. 3 Opiskelija soveltaa sosiaali- ja terveysalan eettisiä koodistoja ja digitalisaatioon liittyviä eettisiä kysymyksiä. 3 Opiskelija soveltaa eettisiä näkökulmia asiantuntijatiedolla tai lainsäädännöllä. 3 Opiskelija arvioi sosiaali- ja terveysalan eettisiä haasteita. 3 Opiskelija arvioi sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta nousevia eettisiä kysymyksiä. 3 Opiskelijalla soveltaa tietoa sosiaali- ja terveysalan digitalisaation tuomien eettisten kysymysten ratkaisuista. 3 Opiskelija soveltaa tehtävissä koodistoja ja pohtii digitalisaatioon liittyviä eettisiä kysymyksiä. 3 Opiskelija soveltaa tehtävissä digitaalisen ympäristön eettisiä haasteita. 4 Opiskelija arvioi sosiaali- ja terveysjärjestelmiä ohjaavaa lainsäädäntöä. 4 Opiskelija tuottaa tietoa sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän digitalisaatiotoiminnan lainsäädännöstä. 4 Opiskelija tuottaa tehtävissä tietoa organisaation digitaalisten tietojärjestelmien lainmukaisesta johtamisesta sosiaali- ja terveysalalla. 4 Opiskelija tuottaa yksilötehtävässä ja ryhmätehtävässä asiantuntijatietoa. hyvä (3-4) 1 Opiskelija arvioi ja analysoi kansallista sekä kansainvälistä tietosuoja- ja tietoturva-asiantuntijatietoa ja sen merkitystä organisaatioille. 1 Opiskelija arvioi perehtyneesti tietosuojaa ja tietoturvaa koskevaa asiantuntijatietoa ja lainsäädäntöä sekä perustelee analysointejaan yhdistämällä teoriaa ja ammatillista kokemusta. 1 Opiskelija analysoi tehtävissään käyttämällä käytännön esimerkkejä organisaation digitaalisten tietojärjestelmien ratkaisujen johtamisesta sosiaali- ja terveysalalla. 1 Opiskelija arvioi tietosuoja- ja tietoturvan asiantuntijatietoa erilaisista näkökulmista ja tuottaa kriittistä ajattelua kansalliseen ja kansainväliseen asiantuntijatietoon perustuen sekä esittää oivalluksia aiheesta 2 Opiskelija sisäistää asiakas- ja potilasturvallisuuden kokonaisuuden, jota tuo esille systeeminäkökulmasta 2 Opiskelija arvioi sekä esittää kehittämisajatuksia asiakas- ja potilasturvallisuudesta eri näkökulmista asiantuntijatiedon ja ammatillisen kokemuksen kautta. 2 Opiskelija kehittää asiantuntevasti tutkimustiedon monipuolisella käyttämisellään ja tiedon analysoimisellaan asiakas- ja potilasturvallisuuden systeeminäkökulmaa digitalisoituvassa sosiaali- ja terveysalassa. 2 Opiskelija arvioi ja kehittää tehtävissä asiantuntevasti asiakas- ja potilasturvallisuutta ja asiakkaan, työntekijän, johtajuuden ja organisaation tasolla. 2 Opiskelija on tuonut esille tehtävissä uusia näkökulmia, miten kehittää uusia ratkaisuehdotuksia asiakas- ja potilasturvallisuuden johtamisessa, digitalisoituvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa 3 Opiskelija soveltaa monipuolisesti sosiaali- ja terveysalan eettisiä koodistoja ja on sisäistänyt digitalisaatioon liittyviä eettisiä kysymyksiä. 3 Opiskelija soveltaa ja arvioi eettisiä näkökulmia asiantuntijatiedolla ja lainsäädännöllä. 3 Opiskelija analysoi yhdistämällä teoriaa ja ammatillista kokemusta sosiaali- ja terveysalan eettisistä haasteista. 3 Opiskelijalla analysoi sosiaali- ja terveysalan digitalisaatioon tuomien eettisten kysymysten soveltamista eri ratkaisuilla. 3 Opiskelija arvioi ja esittää erilaisia ratkaisuja tai vaihtoehtoja ratkaista sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta nousevia eettisiä kysymyksiä. 3 Opiskelija analysoi tehtävissä monialaisesti koodistoja sekä pohtii monipuolisesti digitalisaatioon liittyviä eettisiä kysymyksiä. 3 Opiskelija soveltaa ja arvioi tehtävissä muutamien esimerkkien sekä uusien ratkaisujen kautta digitaalisen ympäristön eettisiä haasteita ja analysoi erilaisia näkökulmia 4 Opiskelija arvioi perehtyneesti sosiaali- ja terveysjärjestelmiä ja niiden käyttämistä ohjaavaa lainsäädäntöä 4 Opiskelija analysoi ja tuottaa asiantuntijatietoa monipuolisesti sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmiä ohjaavasta lainsäädännöstä. 4 Opiskelija arvioi sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän digitalisaatiotoiminnan lainsäädäntöä yhdistäen teoriaa ja ammatillista kokemusta. 4 Opiskelija tuottaa tehtävissä monia käytännön esimerkkejä organisaation digitaalisten tietojärjestelmien lainmukaisesta johtamisesta sosiaali- ja terveysalalla. 4 Opiskelijan arvioinnit ja analysoinnit sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän digitalisaatiotoiminnan lainsäädännön mukaisesta toiminnasta perustuvat asiantuntijatietoon ja opiskelija tuottaa kehitysehdotuksia aiheesta. kiitettävä (5) 1 Opiskelija arvioi monipuolisesti ja analysoi kriittisesti kansallista sekä kansainvälistä tietosuoja- ja tietoturva-asiantuntijatietoa ja sen merkitystä organisaatioille. 1 Opiskelija arvioi erinomaisen perehtyneesti tietosuojaa ja tietoturvaa koskevaa asiantuntijatietoa ja lainsäädäntöä sekä perustelee analysointejaan yhdistämällä teoriaa ja ammatillista kokemusta. 1 Opiskelija analysoi tehtävissään tietosuojaa ja tietoturvatietoa käyttämällä runsaasti käytännön esimerkkejä organisaation digitaalisten tietojärjestelmien ratkaisujen johtamisesta sosiaali- ja terveysalalla. 1 Opiskelija arvioi tietosuoja- ja tietoturvan asiantuntijatietoa erilaisista näkökulmista ja tuottaa kriittistä ajattelua kansalliseen ja kansainväliseen asiantuntijatietoon perustuen sekä esittää uusia oivalluksia aiheesta. 2 Opiskelija sisäistää syvällisesti asiakas- ja potilasturvallisuuden kokonaisuuden, jota tuo esille systeeminäkökulmasta 2 Opiskelija arvioi monipuolisesti sekä esittää kehittämisajatuksia asiakas- ja potilasturvallisuudesta eri näkökulmista asiantuntijatiedon ja ammatillisen kokemuksen kautta. 2 Opiskelija kehittää erinomaisen asiantuntevasti tutkimustiedon monipuolisella käyttämisellään ja tiedon analysoimisellaan asiakas- ja potilasturvallisuuden systeeminäkökulmaa digitalisoituvassa sosiaali- ja terveysalassa. 2 Opiskelija arvioi ja kehittää tehtävissä erinomaisen asiantuntevasti asiakas- ja potilasturvallisuutta ja asiakkaan, työntekijän, johtajuuden ja organisaation tasolla. 2 Opiskelija on tuonut esille monia erinomaisia näkökulmia, miten kehittää uusia ratkaisuehdotuksia asiakas- ja potilasturvallisuuden johtamisessa, digitalisoituvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa 3 Opiskelija soveltaa erinomaisen runsaasti ja monipuolisesti sosiaali- ja terveysalan eettisiä koodistoja ja on sisäistänyt digitalisaatioon liittyviä eettisiä kysymyksiä. 3 Opiskelija soveltaa ja arvioi eettisiä näkökulmia asiantuntijatiedolla ja lainsäädännöllä. 3 Opiskelija analysoi useilla esimerkeillä yhdistämällä teoriaa ja ammatillista kokemusta sosiaali- ja terveysalan eettistä haasteista. 3 Opiskelijalla analysoi sosiaali- ja terveysalan digitalisaatioon tuomien eettisten kysymysten soveltamista eri ratkaisuilla. 3 Opiskelija arvioi kriittisesti ja esittää erilaisia ratkaisuja tai vaihtoehtoja ratkaista sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta nousevia eettisiä kysymyksiä. 3 Opiskelija analysoi tehtävissä monialaisesti koodistoja sekä pohtii erinomaisen monipuolisesti digitalisaatioon liittyviä eettisiä kysymyksiä. 3 Opiskelija soveltaa ja arvioi tehtävissä useiden esimerkkien sekä uusien ratkaisujen kautta digitaalisen ympäristön eettisiä haasteita ja analysoi erilaisia näkökulmia. 4 Opiskelija arvioi erinomaisen perehtyneesti sosiaali- ja terveysjärjestelmiä ja niiden käyttämistä ohjaavaa lainsäädäntöä. 4 Opiskelija tuottaa asiantuntijatietoa monipuolisesti ja tiedon analysoimista sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmiä ohjaavasta lainsäädännöstä. 4 Opiskelija analysoi sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän digitalisaatiotoiminnan lainsäädäntöä yhdistäen teoriaa ja ammatillista kokemusta. 4 Opiskelija tuottaa tehtävissä runsaasti käytännön esimerkkejä organisaation digitaalisten tietojärjestelmien lainmukaisesta johtamisesta sosiaali- ja terveysalalla. 4 Opiskelija arvioinnit ja analysoinnit sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän digitalisaatiotoiminnan lainsäädännön mukaisesta toiminnasta perustuvat asiantuntijatietoon ja opiskelija tuottaa uusia muutosehdotuksia aiheesta. |
Arviointikehikot | Ei käytössä |
Lisätietoja opiskelijoille | Ei käytössä |
Vastuuhenkilöt | Ei käytössä |
Linkit | Ei käytössä |
Toteutukset
Näytä menneet toteutukset
- 14.08.2023 - 17.12.2023 (OU00CV36-3006 | HYD23SYSOTE)
Tiedot haettu 13.5.2024 18:37:44