Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


OU00CV36 Tietosuoja ja turvallisuus sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmässä (5 op)
Esitietovaatimukset Ei käytössä
Osaamistavoitteet 1. Opiskelija arvioi, ylläpitää ja johtaa tietosuojaa ja tietoturvaa sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän digitaalisissa ratkaisuissa.
2. Opiskelija kehittää ja johtaa asiakas- ja potilasturvallisuutta huomioiden digitalisaation sosiaali- terveydenhuollossa.
3. Opiskelija arvioi kriittisesti ja ratkaisee sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta nousevia eettisiä kysymyksiä.
4. Opiskelija tuottaa ja johtaa sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän digitalisaatiotoiminnan lainsäädännön mukaista toimintaa.
Sisältö Yhteiskunnan digitalisaatio ja sen tuomat tietosuoja- ja tietoturvahaasteet sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmille ja palvelujen käyttäjille.
Asiakas- ja potilasturvallisuus sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden tietojärjestelmien käytössä ja kehittämistyössä.
Sosiaali- ja terveysalan digitalisaation eettinen arviointi.
Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiotoimintaa ohjaava lainsäädäntö.
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Ei käytössä
Toteutustavat Ei käytössä
Oppimateriaalit Ei käytössä
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko 0-5
Arviointikriteerit tyydyttävä (1-2)
1 Opiskelija arvioi kansallista tietosuoja- ja tietoturva-asiantuntijatietoa ja sen merkitystä organisaatioille
1 Opiskelija arvioi tietosuojaa ja tietoturvaa koskevaa asiantuntijatietoa ja lainsäädäntöä.
1 Opiskelija arvioi tietosuojan- ja tietoturvan asiantuntijatietoa käyttämällä kansallista asiantuntijatietoa.
1 Opiskelija tuottaa yksilötehtävässä ja ryhmätehtävässä asiantuntijatietoa sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän tietosuojasta ja tietoturvasta.

2 Opiskelija ymmärtää asiakas- ja potilasturvallisuuden kokonaisuuden, jota tuo esille systeeminäkökulmasta.
2 Opiskelija arvioi asiakas- ja potilasturvallisuutta asiantuntijatiedon kautta.
2 Opiskelija arvioi tiedon käyttöä (hallintaa, hyödyntämistä, soveltamista) asiakas- ja potilasturvallisuuden systeeminäkökulmata digitalisoituvassa sosiaali- ja terveysalassa.
2 Opiskelija tuottaa tehtävissä näkökulmia asiakas- ja potilasturvallisuuden ja asiakkaan, työntekijän, johtajuuden ja organisaation tasoista.
2 Opiskelija tuottaa näkökulmia asiakas- ja potilasturvallisuuden johtamisesta digitalisoituvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa ja tuo niitä esille tehtävissä.

3 Opiskelija soveltaa sosiaali- ja terveysalan eettisiä koodistoja ja digitalisaatioon liittyviä eettisiä kysymyksiä.
3 Opiskelija soveltaa eettisiä näkökulmia asiantuntijatiedolla tai lainsäädännöllä.
3 Opiskelija arvioi sosiaali- ja terveysalan eettisiä haasteita.
3 Opiskelija arvioi sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta nousevia eettisiä kysymyksiä.
3 Opiskelijalla soveltaa tietoa sosiaali- ja terveysalan digitalisaation tuomien eettisten kysymysten ratkaisuista.
3 Opiskelija soveltaa tehtävissä koodistoja ja pohtii digitalisaatioon liittyviä eettisiä kysymyksiä.
3 Opiskelija soveltaa tehtävissä digitaalisen ympäristön eettisiä haasteita.

4 Opiskelija arvioi sosiaali- ja terveysjärjestelmiä ohjaavaa lainsäädäntöä.
4 Opiskelija tuottaa tietoa sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän digitalisaatiotoiminnan lainsäädännöstä.
4 Opiskelija tuottaa tehtävissä tietoa organisaation digitaalisten tietojärjestelmien lainmukaisesta johtamisesta sosiaali- ja terveysalalla.
4 Opiskelija tuottaa yksilötehtävässä ja ryhmätehtävässä asiantuntijatietoa.

hyvä (3-4)
1 Opiskelija arvioi ja analysoi kansallista sekä kansainvälistä tietosuoja- ja tietoturva-asiantuntijatietoa ja sen merkitystä organisaatioille.
1 Opiskelija arvioi perehtyneesti tietosuojaa ja tietoturvaa koskevaa asiantuntijatietoa ja lainsäädäntöä sekä perustelee analysointejaan yhdistämällä teoriaa ja ammatillista kokemusta.
1 Opiskelija analysoi tehtävissään käyttämällä käytännön esimerkkejä organisaation digitaalisten tietojärjestelmien ratkaisujen johtamisesta sosiaali- ja terveysalalla.
1 Opiskelija arvioi tietosuoja- ja tietoturvan asiantuntijatietoa erilaisista näkökulmista ja tuottaa kriittistä ajattelua kansalliseen ja kansainväliseen asiantuntijatietoon perustuen sekä esittää oivalluksia aiheesta

2 Opiskelija sisäistää asiakas- ja potilasturvallisuuden kokonaisuuden, jota tuo esille systeeminäkökulmasta
2 Opiskelija arvioi sekä esittää kehittämisajatuksia asiakas- ja potilasturvallisuudesta eri näkökulmista asiantuntijatiedon ja ammatillisen kokemuksen kautta.
2 Opiskelija kehittää asiantuntevasti tutkimustiedon monipuolisella käyttämisellään ja tiedon analysoimisellaan asiakas- ja potilasturvallisuuden systeeminäkökulmaa digitalisoituvassa sosiaali- ja terveysalassa.
2 Opiskelija arvioi ja kehittää tehtävissä asiantuntevasti asiakas- ja potilasturvallisuutta ja asiakkaan, työntekijän, johtajuuden ja organisaation tasolla.
2 Opiskelija on tuonut esille tehtävissä uusia näkökulmia, miten kehittää uusia ratkaisuehdotuksia asiakas- ja potilasturvallisuuden johtamisessa, digitalisoituvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

3 Opiskelija soveltaa monipuolisesti sosiaali- ja terveysalan eettisiä koodistoja ja on sisäistänyt digitalisaatioon liittyviä eettisiä kysymyksiä.
3 Opiskelija soveltaa ja arvioi eettisiä näkökulmia asiantuntijatiedolla ja lainsäädännöllä.
3 Opiskelija analysoi yhdistämällä teoriaa ja ammatillista kokemusta sosiaali- ja terveysalan eettisistä haasteista.
3 Opiskelijalla analysoi sosiaali- ja terveysalan digitalisaatioon tuomien eettisten kysymysten soveltamista eri ratkaisuilla.
3 Opiskelija arvioi ja esittää erilaisia ratkaisuja tai vaihtoehtoja ratkaista sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta nousevia eettisiä kysymyksiä.
3 Opiskelija analysoi tehtävissä monialaisesti koodistoja sekä pohtii monipuolisesti digitalisaatioon liittyviä eettisiä kysymyksiä.
3 Opiskelija soveltaa ja arvioi tehtävissä muutamien esimerkkien sekä uusien ratkaisujen kautta digitaalisen ympäristön eettisiä haasteita ja analysoi erilaisia näkökulmia

4 Opiskelija arvioi perehtyneesti sosiaali- ja terveysjärjestelmiä ja niiden käyttämistä ohjaavaa lainsäädäntöä
4 Opiskelija analysoi ja tuottaa asiantuntijatietoa monipuolisesti sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmiä ohjaavasta lainsäädännöstä.
4 Opiskelija arvioi sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän digitalisaatiotoiminnan lainsäädäntöä yhdistäen teoriaa ja ammatillista kokemusta.
4 Opiskelija tuottaa tehtävissä monia käytännön esimerkkejä organisaation digitaalisten tietojärjestelmien lainmukaisesta johtamisesta sosiaali- ja terveysalalla.
4 Opiskelijan arvioinnit ja analysoinnit sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän digitalisaatiotoiminnan lainsäädännön mukaisesta toiminnasta perustuvat asiantuntijatietoon ja opiskelija tuottaa kehitysehdotuksia aiheesta.

kiitettävä (5)
1 Opiskelija arvioi monipuolisesti ja analysoi kriittisesti kansallista sekä kansainvälistä tietosuoja- ja tietoturva-asiantuntijatietoa ja sen merkitystä organisaatioille.
1 Opiskelija arvioi erinomaisen perehtyneesti tietosuojaa ja tietoturvaa koskevaa asiantuntijatietoa ja lainsäädäntöä sekä perustelee analysointejaan yhdistämällä teoriaa ja ammatillista kokemusta.
1 Opiskelija analysoi tehtävissään tietosuojaa ja tietoturvatietoa käyttämällä runsaasti käytännön esimerkkejä organisaation digitaalisten tietojärjestelmien ratkaisujen johtamisesta sosiaali- ja terveysalalla.
1 Opiskelija arvioi tietosuoja- ja tietoturvan asiantuntijatietoa erilaisista näkökulmista ja tuottaa kriittistä ajattelua kansalliseen ja kansainväliseen asiantuntijatietoon perustuen sekä esittää uusia oivalluksia aiheesta.

2 Opiskelija sisäistää syvällisesti asiakas- ja potilasturvallisuuden kokonaisuuden, jota tuo esille systeeminäkökulmasta
2 Opiskelija arvioi monipuolisesti sekä esittää kehittämisajatuksia asiakas- ja potilasturvallisuudesta eri näkökulmista asiantuntijatiedon ja ammatillisen kokemuksen kautta.
2 Opiskelija kehittää erinomaisen asiantuntevasti tutkimustiedon monipuolisella käyttämisellään ja tiedon analysoimisellaan asiakas- ja potilasturvallisuuden systeeminäkökulmaa digitalisoituvassa sosiaali- ja terveysalassa.
2 Opiskelija arvioi ja kehittää tehtävissä erinomaisen asiantuntevasti asiakas- ja potilasturvallisuutta ja asiakkaan, työntekijän, johtajuuden ja organisaation tasolla.
2 Opiskelija on tuonut esille monia erinomaisia näkökulmia, miten kehittää uusia ratkaisuehdotuksia asiakas- ja potilasturvallisuuden johtamisessa, digitalisoituvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

3 Opiskelija soveltaa erinomaisen runsaasti ja monipuolisesti sosiaali- ja terveysalan eettisiä koodistoja ja on sisäistänyt digitalisaatioon liittyviä eettisiä kysymyksiä.
3 Opiskelija soveltaa ja arvioi eettisiä näkökulmia asiantuntijatiedolla ja lainsäädännöllä.
3 Opiskelija analysoi useilla esimerkeillä yhdistämällä teoriaa ja ammatillista kokemusta sosiaali- ja terveysalan eettistä haasteista.
3 Opiskelijalla analysoi sosiaali- ja terveysalan digitalisaatioon tuomien eettisten kysymysten soveltamista eri ratkaisuilla.
3 Opiskelija arvioi kriittisesti ja esittää erilaisia ratkaisuja tai vaihtoehtoja ratkaista sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta nousevia eettisiä kysymyksiä.
3 Opiskelija analysoi tehtävissä monialaisesti koodistoja sekä pohtii erinomaisen monipuolisesti digitalisaatioon liittyviä eettisiä kysymyksiä.
3 Opiskelija soveltaa ja arvioi tehtävissä useiden esimerkkien sekä uusien ratkaisujen kautta digitaalisen ympäristön eettisiä haasteita ja analysoi erilaisia näkökulmia.

4 Opiskelija arvioi erinomaisen perehtyneesti sosiaali- ja terveysjärjestelmiä ja niiden käyttämistä ohjaavaa lainsäädäntöä.
4 Opiskelija tuottaa asiantuntijatietoa monipuolisesti ja tiedon analysoimista sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmiä ohjaavasta lainsäädännöstä.
4 Opiskelija analysoi sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän digitalisaatiotoiminnan lainsäädäntöä yhdistäen teoriaa ja ammatillista kokemusta.
4 Opiskelija tuottaa tehtävissä runsaasti käytännön esimerkkejä organisaation digitaalisten tietojärjestelmien lainmukaisesta johtamisesta sosiaali- ja terveysalalla.
4 Opiskelija arvioinnit ja analysoinnit sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän digitalisaatiotoiminnan lainsäädännön mukaisesta toiminnasta perustuvat asiantuntijatietoon ja opiskelija tuottaa uusia muutosehdotuksia aiheesta.
Arviointikehikot Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille Ei käytössä
Vastuuhenkilöt Ei käytössä
Linkit Ei käytössä

Toteutukset


Näytä menneet toteutukset
  • 14.08.2023 - 17.12.2023 (OU00CV36-3006 | HYD23SYSOTE)
Tiedot haettu 13.5.2024 18:37:44