Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


OJ00BW45 Tutkimus- ja tiedontuottamismenetelmät (10 op)
Esitietovaatimukset Ei esitietovaatimuksia.
Osaamistavoitteet 1.Opiskelija osaa kuvata, mitä näyttöön perustuvuudella tarkoitetaan ja osaa etsiä järjestelmällisiä katsauksia tutkimus- ja kehittämistyönsä aiheensa taustaksi.
2.Opiskelija osaa toteuttaa tiedonhakustrategian mukaisen tiedonhaun tutkimus- tai kehittämistyöhönsä liittyen, arvioi tiedonhaun tuloksia ja erottelee aiheensa kannalta keskeiset käsitteet.
3.Opiskelija osaa hyödyntää menetelmällisen laadun arviointikriteereitä arvioidessaan tieteellisiä tutkimuksia.
4.Opiskelija osaa arvioida erilaisia tutkimus- ja tiedontuottamismenetelmiä osana tutkimuksellista kehittämistä.
5.Opiskelija osaa käyttää laadullisia analyysimenetelmiä ja tilastollisen päättelyn perus- ja monimuuttujamenetelmiä tutkimusaineistojen analysoinnissa.
6.Opiskelija osaa arvioida kriittisesti laadullisen ja määrällisen tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimustoiminnan eettisyyttä osana tutkimuksellista kehittämistä.
7.Opiskelija osaa soveltaa asiantuntijaviestinnän ja tieteellisen kirjoittamisen periaatteita, noudattaen hyvää tieteellistä käytäntöä.
Sisältö Tutkittu ja näyttöön perustuva tieto, näyttöön perustuvuus sosiaali-, terveys. Ja kuntoutusalalla, asiantuntijaviestintä, tieteellinen kirjoittaminen, hyvä tieteellinen käytäntö, tieteellinen tiedonhaku, tutkimus- ja kehittämisprosessi, tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoitus ja tavoite, erilaiset tutkimus- ja tiedontuottamismenetelmät, laadullisten ja määrällisten tutkimusten arviointi ja tutkimusten menetelmällisen laadun arvioinnin tarkastuslistat, laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmät osana tutkimuksellista kehittämistä, laadullisten aineistojen analyysi, määrällisten aineistojen analysointi (tilastolliset perus- ja monimuuttujamenetelmät), luotettavuuteen ja eettisyyteen liittyvät tekijät laadullista ja määrällistä tutkimusta hyödyntävässä tutkimuksellisessa kehittämisessä, työelämälähtöisen opinnäytetyön suunnittelu.
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Osallistuminen järjestettyyn opetukseen itsenäistä tiedonhakua ja menetelmäkirjallisuuteen tutustumista. Pienryhmätyöskentely, vertais- ja itsearviointi. Osallistuminen palautekeskusteluun. Osallistuminen tutkimusmenetelmä harjoituksiin ja tilastomenetelmien harjoituksiin.
Itsearvioinnissa tietotesti.
Toteutustavat Ei käytössä
Oppimateriaalit Ei käytössä
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko 0-5
Arviointikriteerit

hyväksytty/hylätty
1-2 (tyydyttävä)
Opiskelija käyttää järjestelmällisiä katsauksia laatimassaan tietoperustassa tutkimus- ja kehittämistyönsä aiheen kannalta tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija valitsee sopivat tietokannat ja hakusanat tietoperustaansa liittyvässä tiedonhaussa. Opiskelija valitsee hakutuloksistaan kriittisesti arvioiden näyttöön perustuvaa relevanttia ja korkeatasoista lähdeaineistoa opinnäytetyönsä aiheeseen liittyen ja hyödyntää tätä laatimassaan tietoperustassa. Opiskelija käyttää käsitteitä johdonmukaisesti. Opiskelija käyttää sopivaa tieteellisen tutkimuksen arviointikriteeristöä valitsemansa tieteellisen tutkimuksen arviointiin. Opiskelija valitsee ja kuvaa omaan opinnäytetyöhön sopivan menetelmän, mutta sopivuuden pohtiminen ja menetelmäkirjallisuuden käyttö on vähäistä. Opiskelija toteuttaa harjoitustehtävänä laadullisen ja määrällisen aineiston analyysin. Opiskelija arvioi tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisyyttä perustellen tutkimus- ja menetelmäkirjallisuudella, mutta niiden soveltaminen omaan menetelmään jää vielä osin irralliseksi. Opiskelija laatii asiantuntijaviestinnän ja tieteellisen kirjoittamisen periaatteita noudattavan tietoperustan.

3-4 (hyvä)
Opiskelija käyttää järjestelmällisiä katsauksia laatimassaan tietoperustassa tutkimus- ja kehittämistyönsä aiheen kannalta tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija valitsee sopivat tietokannat ja hakusanat tietoperustaansa liittyvässä tiedonhaussa. Opiskelija valitsee hakutuloksistaan kriittisesti arvioiden näyttöön perustuvaa relevanttia ja korkeatasoista lähdeaineistoa opinnäytetyönsä aiheeseen liittyen ja hyödyntää tätä laatimassaan tietoperustassa. Opiskelija käyttää käsitteitä johdonmukaisesti. Opiskelija käyttää sopivaa tieteellisen tutkimuksen arviointikriteeristöä valitsemansa tieteellisen tutkimuksen arviointiin. Opiskelija valitsee ja kuvaa opinnäytetyöhön sopivan menetelmän ja pohtii sen sopivuutta omaan opinnäytetyöhön menetelmäkirjallisuutta hyödyntäen. Opiskelija toteuttaa harjoitustehtävänä laadullisen ja määrällisen aineiston analyysin. Opiskelija arvioi luotettavuuteen ja tutkimusetiikkaan liittyviä kysymyksiä valitsemansa menetelmän näkökulmasta perustellen monipuolisesti tutkimus- ja menetelmäkirjallisuudella. Opiskelija laatii asiantuntijaviestinnän ja tieteellisen kirjoittamisen periaatteita noudattavan tietoperustan.

5 (kiitettävä)
Opiskelija käyttää järjestelmällisiä katsauksia laatimassaan tietoperustassa tutkimus- ja kehittämistyönsä aiheen kannalta tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija valitsee sopivat tietokannat ja hakusanat tietoperustaansa liittyvässä tiedonhaussa. Opiskelija valitsee hakutuloksistaan kriittisesti arvioiden näyttöön perustuvaa relevanttia ja korkeatasoista lähdeaineistoa opinnäytetyönsä aiheeseen liittyen ja hyödyntää tätä laatimassaan tietoperustassa. Opiskelija käyttää käsitteitä johdonmukaisesti. Opiskelija käyttää sopivaa tieteellisen tutkimuksen arviointikriteeristöä valitsemansa tieteellisen tutkimuksen arviointiin. Osaa perustellen valita omaan opinnäytetyöhön sopivan menetelmän ja pohtii kriittisesti reflektoiden ja menetelmäkirjallisuutta hyödyntäen sen sopivuutta omaan opinnäytetyöhön. Opiskelija toteuttaa harjoitustehtävänä laadullisen ja määrällisen aineiston analyysin. Opiskelija kriittisesti arvioi keskeisiä luotettavuuteen ja tutkimusetiikkaan liittyviä kysymyksiä osuvasti suhteessa valitsemaansa menetelmään monipuolisesti tutkimus- ja menetelmäkirjallisuudella perustellen. Opiskelija laatii asiantuntijaviestinnän ja tieteellisen kirjoittamisen periaatteita noudattavan tietoperustan.
Arviointikehikot Arviointikehikko
Lisätietoja opiskelijoille Ei lisätietoja.
Vastuuhenkilöt Ei käytössä
Linkit Arviointikehikko

Toteutukset


Näytä menneet toteutukset
  • 08.08.2022 - 18.06.2023 (OJ00BW45-3012 | KAS22SY, HYD22SYTIK, HYD22SYSOTE, AJE22SY)
  • 08.08.2022 - 18.06.2023 (OJ00BW45-3011 | SJK22SY, PLK22SYSOTE, KLA22SY)
  • 14.08.2023 - 16.06.2024 (OJ00BW45-3013 | PLK23SYSOTE, KLA23SY, SJK23SY)
  • 25.08.2023 - 16.06.2024 (OJ00BW45-3014 | KAS23SY, HYD23SYSOTE, AJE23SY)
Tiedot haettu 12.5.2024 18:17:37