Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


OG00DH42 Arvostava toimintakulttuuri henkilöstöjohtamisessa (5 op)
Esitietovaatimukset Ei käytössä
Osaamistavoitteet Osaamistavoitteet

1. Opiskelija arvioi arvostavan ja osallistavan organisaatio- ja johtamiskulttuurin merkitystä johtamisessa.
2. Opiskelija ymmärtää arvostavan organisaatioviestinnän merkityksen digitaalisessa maailmassa ja arvioi erilaisia viestintämenetelmien ja -välineiden vaikutusta organisaation viestinnän ja toiminnan vahvistamisessa.
3. Opiskelija arvioi työhyvinvointia ja työkykyä sekä niiden johtamista muuttuvassa työelämässä.
4. Opiskelija arvioi osaamisen johtamisen prosessia sekä sen toteutumista, soveltuvuutta ja merkitystä sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa.
5. Opiskelija arvioi itsensä johtamisen merkitystä ja hyötyjä työhyvinvoinnin ja työyhteisön toimivuuden näkökulmasta. Hän erittelee keinoja edistää omaa työhyvinvointiaan.
6. Opiskelija analysoi esihenkilöksi kasvuaan henkilöstöjohtamisessa.
7. Opiskelija ymmärtää työlainsäädännön ohjaavat elementit organisaation johtamisessa.
Sisältö Organisaatiokulttuuri - arvostava ja osallistava toimintakulttuuri henkilöstöjohtamisessa – organisaatioviestintä - työhyvinvointi/työkykyjohtaminen - osaamisen johtaminen - itsensä johtaminen - työsopimussäännökset - esimieheksi kasvun prosessi
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Opintojakson (ja myös muiden johtamisopintojen) aikana työskennellään moniammatillisissa johtamisen valmennusryhmissä. Ryhmä valitsee ryhmälle (uuden) johtajan/johtajat ja sopii ryhmän pelisäännöistä ja tiedottamisesta. Opintojakson lopussa ryhmät tekevät toiminnan arvioinnin ryhmän johtajan/johtajien ohjaamana ja jokainen reflektoi ryhmän toimintaa omassa johtamisosaamisen työkirjassaan.

Johtamisopinnot perustuvat valmennusryhmissä tapahtuvaan ennakkotyöskentelyyn, koko ryhmän yhteiseen työpajatyöskentelyyn sekä henkilökohtaiseen johtamisosaamisen reflektioon johtamisosaamisen työkirjassa.

Jokainen AJE, KAS, KLA, HYD ja PLKSOTE- ryhmän opiskelija hankkii itselleen johtajamentorin (johtamistehtävissä työskentelevä tai työskennellyt henkilö), joka toimii oppimiskumppanina tämän opintojakson ajan (UHJ-ryhmä (entinen SJK) jatkaa työskentelyä saman johtajamentorin kanssa läpi johtamisopintojen). Lisäksi opintojen aikana tehdään oppimisen itsereflektiota (Johtamisosaamisen työkirja) johtajamentorin kanssa.
Toteutustavat Työpajat toteutetaan webinaareina. Opintojaksoon voi kuulua yhteistyötä yritysten, kolmannen sektorin tai julkisen organisaation kanssa.
Oppimateriaalit Ei käytössä
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko 0-5
Arviointikriteerit tyydyttävä (1-2)
1. Opiskelija perehtyy hyvän ja arvostavan johtamisen osa-alueisiin (mm. suunnitelmallinen johtaminen, tasa-arvoisuus (luottamus, oikeudenmukaisuus, arvostava kohtaaminen), osaamisen johtaminen ja työhyvinvoinnin johtaminen ja edistäminen (työilmapiiri, työterveys ja vuorovaikutus) ja niihin liittyviin tutkimuksiin ja reflektoi niitä oman alansa johtamiseen. Opiskelija selittää kannustavan ja arvostavan johtamisen edellytyksiä organisaatiokulttuurissa. Opiskelija reflektoi arvostavan organisaatio- ja johtamiskulttuurin piirteitä oman alansa toimintaympäristössä. Opiskelija analysoi työyhteisön ristiriitatilanteita ja luo ratkaisuvaihtoehdon toimivan ja arvostavan työyhteisön edistämiseksi.
2. Opiskelija reflektoi omaa viestintätapaansa sekä erilaisten viestintätapojen vaikutusta työyhteisön toimivuuteen. Opiskelija reflektoi ja ehdottaa keinoja, kuinka rakentaa arvostusta, luottamusta, sitoutumista ja motivaatiota eritavoilla viestivien henkilöiden kanssa. Hän kuvaa omia neuvottelu- ja palautteen antamisen taitoja.
3. Opiskelija perehtyy työhyvinvoinnin ja työkyvyn johtamisen keskeisiin käsitteisiin ja prosesseihin ja reflektoi ja kuvailee niitä. Opiskelija arvioi toimivan työyhteisön dynamiikkaa sekä psykososiaalisen ja fyysisen työhyvinvoinnin edistämisen merkitystä. Hän arvioi organisaation hyvinvoinnin ja työkyvyn edistämisen merkitystä työn tuloksellisuuden ja henkilöstön näkökulmasta. Opiskelija hyödyntää toimenpiteitä ja menetelmiä, joilla organisaation hyvinvointia ja työkykyä voidaan edistää ja vahvistaa.
4. Opiskelija perehtyy itsensä johtamisen käsitteeseen ja reflektoi sen merkitystä ja hyötyjä työhyvinvoinnin ja työyhteisön toiminnan näkökulmasta. Opiskelija reflektoi itsensä johtamisen henkilökohtaisia valmiuksia ja kehittämistarpeita sekä kuvaa, miten voisi hyödyntää itsensä johtamisen vahvistamisen menetelmiä.
5. Opiskelija kuvailee omaa ihmiskäsitystään, arvomaailmaansa ja esimieheksi kasvuaan – Hän ymmärtää, miten arvot vaikuttavat asioihin suhtautumiseen ja työyhteisön toimintaan.
- Opiskelija hyödyntää annettujen aiheiden reflektoinnissa monipuolista tutkimus- ja asiantuntijatietoa.

hyvä (3-4)
1. Opiskelija perehtyy hyvän ja arvostavan johtamisen osa-alueisiin (mm. suunnitelmallinen johtaminen, tasa-arvoisuus (luottamus, oikeudenmukaisuus, arvostava kohtaaminen), osaamisen johtaminen ja työhyvinvoinnin johtaminen ja edistäminen (työilmapiiri, työterveys ja vuorovaikutus) ja niihin liittyviin tutkimuksiin ja reflektoi niitä oman alansa johtamiseen. Opiskelija arvioi kannustavan ja arvostavan johtamisen edellytyksiä organisaatiokulttuurissa. Opiskelija reflektoi arvostavan organisaatio- ja johtamiskulttuurin piirteitä oman alansa toimintaympäristössä. Opiskelija analysoi työyhteisön ristiriitatilanteita ja luo niihin teoriaan ja kokemuksiin perustuvia ratkaisuvaihtoehtoja toimivan ja arvostavan työyhteisön edistämiseksi.
2. Opiskelija reflektoi omaa viestintätapaansa sekä erilaisten viestintätapojen vaikutusta työyhteisön toimivuuteen. Opiskelija reflektoi ja ehdottaa erilaisia keinoja, kuinka rakentaa arvostusta, luottamusta, sitoutumista ja motivaatiota eritavoilla viestivien henkilöiden kanssa. Hän reflektoi ja arvioi omia neuvottelu- ja palautteen antamisen taitoja (ja esittää mahdollisesti myös kollegan tai esimiehen arvion)
3. Opiskelija perehtyy työhyvinvoinnin ja työkyvyn johtamisen keskeisiin käsitteisiin ja prosesseihin ja reflektoi ja analysoi niitä. Opiskelija arvioi toimivan työyhteisön dynamiikkaa sekä psykososiaalisen ja fyysisen työhyvinvoinnin edistämisen merkitystä. Hän arvioi organisaation hyvinvoinnin ja työkyvyn edistämisen merkitystä työn tuloksellisuuden ja henkilöstön näkökulmasta. Opiskelija hyödyntää näyttöön perustuvia toimenpiteitä ja menetelmiä, joilla organisaation hyvinvointia ja työkykyä voidaan edistää ja vahvistaa.
4. Opiskelija perehtyy itsensä johtamisen käsitteeseen ja reflektoi monipuolisesti teoreettisiin ja tutkimuksellisiin näkökulmiin perustuen sen merkitystä ja hyötyjä työhyvinvoinnin ja työyhteisön toiminnan näkökulmasta. Opiskelija reflektoi itsensä johtamisen henkilökohtaisia valmiuksia ja kehittämistarpeita sekä laatii suunnitelman itsensä johtamisen vahvistamisen menetelmistä.
5. Opiskelija reflektoi monipuolisesti omaa ihmiskäsitystään, arvomaailmaansa ja esimieheksi kasvuaan
– Hän tarkastelee ja reflektoi, miten arvot vaikuttavat asioihin suhtautumiseen ja työyhteisön toimintaan.
- Opiskelija reflektoi ja käsittelee annettuja aiheita kansallisen ja kansainvälisen tutkimus- ja asiantuntijatiedon avulla ja perustelee tarkastelunsa ja valintansa sillä.

kiitettävä (5)
1. Opiskelija perehtyy hyvän ja arvostavan johtamisen osa-alueisiin ja niihin liittyviin tutkimuksiin ja reflektoi ja analysoi niitä monipuolisesti ja kriittisesti oman alansa johtamisessa. Opiskelija arvioi kannustavan ja arvostavan johtamisen edellytyksiä organisaatiokulttuurissa. Opiskelija reflektoi monipuolisesti arvostavan organisaatio- ja johtamiskulttuurin piirteitä oman alansa toimintaympäristössä. Opiskelija analysoi työyhteisön ristiriitatilanteita ja luo niihin teoriaan ja kokemuksiin perustuvia ratkaisuvaihtoehtoja toimivan ja arvostavan työyhteisön edistämiseksi.
2. Opiskelija analysoi omaa viestintätapaansa ja reflektoi monipuolisesti erilaisten viestintätapojen vaikutusta työyhteisön toimivuuteen. Opiskelija ehdottaa erilaisia keinoja, kuinka rakentaa luottamusta, sitoutumista ja motivaatiota erityyppisten henkilöiden kanssa ja arvioi niiden toimivuutta kriittisesti. Hän harjoittelee ja arvioi omia neuvottelu- ja palautteen antamisen taitoja (esittää mahdollisesti myös kollegan tai esimiehen arvion). Opiskelija arvioi viestinnän haasteita ja vahvuuksia digitaalisessa toimintaympäristössä.
3. Opiskelija perehtyy työhyvinvoinnin ja työkyvyn johtamisen keskeisiin käsitteisiin ja prosesseihin ja reflektoi ja analysoi niitä monipuolisesti ja kriittisesti. Opiskelija arvioi toimivan työyhteisön dynamiikkaa sekä psykososiaalisen ja fyysisen työhyvinvoinnin edistämisen merkitystä. Hän arvioi monipuolisesti organisaation hyvinvoinnin ja työkyvyn edistämisen merkitystä työn tuloksellisuuden ja henkilöstön näkökulmasta. Opiskelija hyödyntää monipuolisesti erilaisia näyttöön perustuvia toimenpiteitä ja menetelmiä, joilla organisaation hyvinvointia ja työkykyä voidaan edistää ja vahvistaa.
4. Opiskelija perehtyy itsensä johtamisen käsitteeseen ja reflektoi monipuolisesti teoreettisiin ja tutkimuksellisiin näkökulmiin perustuen sen merkitystä ja hyötyjä työhyvinvoinnin ja työyhteisön toiminnan näkökulmasta. Opiskelija reflektoi monipuolisesti itsensä johtamisen henkilökohtaisia valmiuksia ja kehittämistarpeita sekä laatii suunnitelman itsensä johtamisen vahvistamisen menetelmistä.
5. Opiskelija reflektoi monipuolisesti ja kriittisesti omaa ihmiskäsitystään, arvomaailmaansa ja esimieheksi kasvuaan
– Hän tarkastelee monipuolisesti, miten arvot vaikuttavat asioihin suhtautumiseen ja työyhteisön toimintaan.
- Opiskelija reflektoi monipuolisesti ja kriittisesti annettuja aiheita kansallisen ja kansainvälisen tutkimus- ja asiantuntijatiedon avulla. Hän perustelee tarkastelunsa ja valintansa sillä.
Arviointikehikot Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille Ei käytössä
Vastuuhenkilöt Ei käytössä
Linkit Ei käytössä

Toteutukset


Näytä menneet toteutukset
  • 09.01.2023 - 31.10.2023 (OG00DH42-3002 | SJK22SY, PLK22SYSOTE, KAS22SY, KLA22SY, HYD22SYSOTE, AJE22SY)
  • 08.01.2024 - 09.06.2024 (OG00DH42-3003 | KAS23SY, HYD23SYSOTE, AJE23SY, PLK23SYSOTE, KLA23SY, SJK23SY)
Tiedot haettu 12.5.2024 18:45:38