Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


OG00DB90 Strategia, prosessien ja asiakkuuksien johtaminen (5 op)
Esitietovaatimukset Ei käytössä
Osaamistavoitteet 1. Opiskelija selittää perustellen strategisen ajattelun ulottuvuudet ja strategian prosessina sekä käytäntönä.
2. Opiskelija arvioi erilaisia asiakkuuksia ja verkostoja organisaation strategisena menestystekijänä muuttuvassa toimintaympäristössä
3. Opiskelija analysoi prosessien johtamisen ja toiminnan ohjauksen merkitystä sekä henkilöstön roolia prosessien kehittämisessä ja jatkuvassa laadun parantamisessa.
4. Opiskelija arvioi näyttöön perustuvasti valitsemansa johtamisen tai toiminnan ohjauksen prosessin.
5. Opiskelija analysoi johtajaksi kasvuaan asiakkuuksien ja prosessien näkökulmasta.
Sisältö Strategian merkitys johtamisessa, strategian laadinta ja strategiaprosessi, asiakkuudet sosiaali- ja terveydenhuollon eri palveluissa, asiakasymmärrys, asiakkuuden hallintamallit, työntekijäkokemusten yhteys asiakaskokemuksiin, arvo/asiakaslupaus, yleisimmät laadunhallinnan periaatteet ja kehittämismenetelmät, prosessien johtaminen ja toiminnan ohjaus osana laadunhallintaa, Lean-ajattelu, toiminnan näyttöön perustuvuus, osallistuva henkilöstö osana prosessien ja laadun kehittämistä,
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Ei käytössä
Toteutustavat - työpajatyöskentely
- yksilö- ja ryhmätyöt
- kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjalliset tehtävät
- johtamisosaamisen päiväkirja, toteutustapa esimerkiksi videopäiväkirja, Blogiteksti tai muu innovatiivinen toteutustapa.

Työpajat toteutetaan etäyhteyksin.
Oppimateriaalit Ei käytössä
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko 0-5
Arviointikriteerit tyydyttävä (1-2)
1. Opiskelija kuvaa esimerkkiorganisaation strategian ja strategiaprosessin. Näitä tarkastellaan suhteessa kansalliseen teoriatietoon, mutta tarkastelu jää irralliseksi. Opiskelija hyödyntää tutkimus- ja asiantuntijatietolähteitä, pääpaino asiantuntijatiedossa.
2. Opiskelija määrittelee asiakkuudenhallinnan keskeiset käsitteet ja tunnistaa erilaisia asiakkuuksia ja palvelupolkuja esimerkkiorganisaatiossa. Opiskelija tunnistaa asiakkuuksien johtamisen kannalta keskeiset verkostot.
3. Opiskelija kuvaa prosessien johtamisen ja toiminnan ohjauksen perusperiaatteet esimerkkiorganisaatiossa. Opiskelija tunnistaa henkilöstöä ja asiakkaita osallistavia menetelmiä prosessien ja laadun kehittämisessä.
4. Opiskelija löytää näyttöön perustuvan tiedon perusteella johtamisen tai toiminnan ohjauksen prosessin kehittämistarpeita.
5. Opiskelija kuvaa omaa johtajaksi kasvuaan asiakkuuksien ja prosessien johtamisen näkökulmasta. Opiskelija hyödyntää aiheiden reflektoinnissa tutkimus- ja asiantuntijatietoa (pääpaino asiantuntijatiedossa) sekä johtajamentorin kanssa käytyjä keskusteluja.

hyvä (3-4)
1. Opiskelija kuvaa ja arvioi esimerkkiorganisaation strategian ja strategiaprosessin sekä niiden merkityksen toiminnassa. Tarkastelussa hyödynnetään kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa (pääpaino kansallisessa tutkimustiedossa), johon esimerkkiorganisaation strategiaa reflektoidaan.
2. Opiskelija määrittelee asiakkuudenhallinnan keskeiset käsitteet kansalliseen ja kansainväliseen tutkimustietoon nojautuen. Opiskelija tuottaa kuvailun erilaisista asiakkuuksista ja palvelupoluista sekä perustelee verkostojen merkitystä organisaation johtamisessa.
3. Opiskelija tarkastelee monipuolisesti prosessien johtamista ja toiminnan ohjausta esimerkkiorganisaation kautta. Opiskelija esittää keinoja henkilöstöä ja asiakkaita osallistaviin menetelmiin.
4. Opiskelija kuvaa monipuolisesti johtamisen tai toiminnan ohjauksen prosessien kehittämistarpeita hyödyntäen tutkimus- ja asiantuntijatietoa, pääpaino kansallisissa lähteissä.
5. Opiskelija analysoi omaa johtajaksi kasvuaan asiakkuuksien ja prosessien johtamisen näkökulmasta. Opiskelija hyödyntää aiheiden reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa (pääpaino kansainvälisissä lähteissä) sekä pohtii reflektoiden johtajamentorin kanssa käytyjä keskusteluja ja omaa toimintaa johtajana.

kiitettävä (5)
1. Opiskelija kuvaa moniouolisesti ja tarkastalee kriittisesti esimerkkiorganisaation strategiaa ja strategiaprosessia. Tarkastelussa hyödynnetään monipuolisesti kansallista ja kansainvälistä näyttöä tai parasta saatavilla olevaa asiantuntijatietoa, pääpaino kansainvälisissä lähteissä. Organisaation strategiatyötä reflektoidaan kriittisesti suhteessa em. tietoon.
2. Opiskelija määrittelee monipuolisesti asiakkuudenhallinnan keskeiset käsitteet kansalliseen ja kansainväliseen tutkimus- ja asiantuntijatietoon nojautuen. Opiskelija tuottaa innovatiivisen kuvailun erilaisista asiakkuuksista, palveluprosesseista ja keskeisistä verkostoista.
3. Opiskelija reflektoi monipuolisesti ja kriittisesti prosessien johtamista ja toiminnan ohjauksen merkitystä osana organisaation laadunhallintaa esimerkkiorganisaation kautta. Opiskelija arvioi henkilöstöä osallistavia menetelmiä ja niiden merkitystä oman organisaation ja yleisesti prosessien ja laadun kehittämisessä.
4. Opiskelija ehdottaa johtamisen tai toiminnan ohjauksen prosessin kehittämistarpeita ja suunnittelee miten kehittäisi prosessia näyttöön perustuvaksi hyödyntäen pääasiassa kansainvälisiä tutkimuslähteitä.
5. Opiskelija reflektoi monipuolisesti ja kriittisesti omaa johtajaksi kasvuaan asiakkuuksien ja prosessien johtamisen näkökulmasta. Opiskelija hyödyntää monipuolisesti aiheiden reflektoinnissa kansainvälistä näyttöön perustuvaa tietoa sekä johtajamentorin kanssa käytyjä keskusteluja ja näiden perusteella tekee johtopäätöksiä oman johtamisen toimintamallin luomiseksi.
Arviointikehikot Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille Ei käytössä
Vastuuhenkilöt Ei käytössä
Linkit Ei käytössä

Toteutukset


Näytä menneet toteutukset
  • 05.10.2023 - 31.03.2024 (OG00DB90-3003 | KAS23SY, HYD23SYSOTE, AJE23SY, PLK23SYSOTE, KLA23SY, SJK23SY)
Tiedot haettu 13.5.2024 18:44:12