Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


OF00DW13 Opettaminen ja ohjaaminen fysioterapiassa (11 op)
Esitietovaatimukset Opetussuunnitelman mukainen terapeuttisen harjoittelun osaaminen.
Osaamistavoitteet Kuntoutumisen psykologia:
Tunnistan erilaisten elämäntilanteen muutosten merkityksen ihmisen hyvinvoinnille, toimintakyvylle ja kuntoutumiselle. Ymmärrän ihmisen yksilölliseen kuntoutumisvalmiuteen ja -prosessiin yhteydessä olevia psykologisia tekijöitä. Osaan kuvata asiakkaan ja ammattilaisen psykososiaalisen tuen tarpeita ja tukimuotoja ja -palveluja.

Motorinen oppiminen, liikunnan didaktiikka sekä opettaminen ja ohjaaminen:
Ymmärrän opettamisen ja ohjaamisen periaatteet yksilön ja ryhmän ohjaamisessa. Suunnittelen ja ohjaan ryhmätoimintaa tavoitteellisesti. Tiedän turvallisen ja luottamuksellisen ohjaussuhteen merkityksen. Tiedän terveyskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja tiedostan asiakaslähtöiset ohjaustarpeet ja osaan edistää ja vahvistaa ihmisten terveyttä ja hyvinvointia ohjauksen keinoin. Osaan hyödyntää tietoisesti omaa minää ohjauksessa. Ymmärrän etäohjauksen ja motorisen oppimisen periaatteet.
Sisältö 1. Motorinen oppiminen ja liikunnan didaktiikka, 2 op

2. Kuntoutumisen psykologia, 2 op
Elämäntilanteen muutokset ja niistä selviytyminen. Motivaatio ja kuntoutumisvalmius psyykkisinä prosesseina. Varhainen tukeminen ja puheeksi ottaminen. Kriisipsykologinen näkökulma kuntoutumiseen.

3. Opettamisen ja ohjaamisen perusteet, 3 op
Vuorovaikutustaidot asiakastilanteissa. Asiakkaan ja asiakasryhmien terveyttä ja toimintakykyä edistävä sekä vahvistava neuvonta ja ohjaus. Muutosvaihemalli. Fysioterapian ohjausmenetelmät sekä välineet ja ympäristöt. Etäohjaus. Oman minän hyödyntäminen terapiatyössä. Pedagogiikan perusteet. Musiikki fysioterapiassa.

4. Opettamisen ja ohjaamisen harjoittelu, 4op
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Tentit, tehtävät ja aktiivinen valmistautuminen ja osallistuminen harjoitustunneille.
Toteutustavat Itsenäinen opiskelu, kontaktiopetus, käytännön harjoitukset, terapeuttisten ryhmien ohjaaminen, opetustapahtuman pitäminen.
Oppimateriaalit Moodlessa
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko 0-5
Arviointikriteerit tyydyttävä (1-2)
Kerron erilaisten elämäntilanteiden muutosten merkityksiä ihmisen hyvinvoinnille ja kuntoutumiselle. Luettelen yksilöllisiä kuntoutusvalmiuteen ja -prosessiin yhteydessä olevia psykologia tekijöitä. Listaan asiakkaan ja ammattilaisen psykososiaalisen tuen tarpeita, tukimuotoja ja -palveluja. Nimeän opettamisen ja ohjaamisen pääperiaatteita yksilön ja ryhmän ohjaamiseen liittyen. Pyrin huomioimaan ryhmälle ja yksilöille asetettuja tavoitteita ryhmätoimintaa suunnitellessani ja ohjatessaani. Listaan turvalliseen ja luottamukselliseen ohjaussuhteeseen kuuluvia sisältöjä. Luettelen terveyskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja pyrin edistämään ja vahvistamaan ihmisten terveyttä ja hyvinvointia. Tunnistan omaan minään liittyviä, ohjaukseen vaikuttavia, piirteitä. Luettelen etäohjaukseen ja motoriseen oppimiseen liittyviä periaatteita.

hyvä (3-4)
Ymmärrän erilaisten elämäntilanteen muutosten moninaisen merkityksen ihmisen hyvinvoinnille, toimintakyvylle ja kuntoutumiselle. Toimin yksilöllisiä kuntoutusvalmiuteen ja -prosessiin yhteydessä olevia psykologia tekijöitä huomioiden. Luettelen asiakkaan ja ammattilaisen psykososiaalisen tuen tarpeita, tukimuotoja ja -palveluja monipuolisesti. Opetan ja ohjaan yksilöä ja ryhmää opettamisen ja ohjaamisen periaatteita huomioiden. Huomioin tavoitteita ryhmätoimintaa suunnitellessani ja ohjatessani, mutta huomiointi jää vielä puutteelliseksi ja/tai suppeaksi. Kerron turvalliseen ja luottamukselliseen ohjaussuhteeseen kuuluvia sisältöjä ja niiden merkityksiä. Huomioin asiakaslähtöisiä ohjaustarpeita, Edistän ja vahvistan ihmisten terveyttä ja hyvinvointia ohjauksen keinoin. Käytän omaa minää ohjauksessa, mutta oman minän hyödyntäminen jää vielä satunnaiseksi. Kerron etäohjauksen ja motorisen oppimisen periaatteista ja niiden sisällöistä.

kiitettävä (5)
Huomioin erilaisten elämäntilanteen muutosten moninaisen merkityksen ihmisen kokonaishyvinvoinnille, toimintakyvylle ja kuntoutumiselle. Toimin yksilölliseen kuntoutusvalmiuteen ja -prosessiin yhteydessä olevat psykologiset tekijät huomioiden. Toimin asiakkaan ja ammattilaisen psykososiaalisen tuen tarpeita, tukimuotoja ja -palveluja monipuolisesti huomioiden. Ohjaan yksilöä ja ryhmää opettamisen ja ohjaamisen periaatteet huomioiden. Toimin ryhmätoimintaa suunnitellessani ja ohjatessaani ryhmän ja yksilön tavoitteet monipuolisesti huomioiden. Luon ja ylläpidän turvallisen ja luottauksellisen ohjaussuhteen. Toimin terveyskäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät ja asiakaslähtöiset ohjaustarpeet huomioiden ja edistän ja vahvistan ihmisten terveyttä ja kokonaishyvinvointia ohjauksen keinoin. Hyödynnän omaa minää ohjauksessa tietoisesti, systemaattisesti ja monipuolisesti. Toimin etäohjauksen ja motorisen oppimisen periaatteita noudattaen.

hyväksytty/hylätty
Opiskelija valmistautuu ja osallistuu aktiivisesti sekä tekee annetut tehtävät harjoitustunneille.
Arviointikehikot Osaamisen arviointi
Lisätietoja opiskelijoille HOT: Pedagogiikasta hyväksiluku aiemmin suoritetuilla pedagogiikan opinnoilla. Didaktiikasta ja ryhmänohjausharjoituksista aiemmin suoritetuilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla, esim. liikunnanohjaaja tai osaamisen osoittamisella erikseen sovittavalla tavalla.
Vastuuhenkilöt Sanna Rantala, Antti Sillanpää
Linkit Osaamisen arviointi

Toteutukset


Näytä menneet toteutukset
  • 01.04.2024 - 31.03.2025 (OF00DW13-3001 | FTK23SM)
  • 10.03.2025 - 15.05.2026 (OF00DW13-3002 | FTK24SM)
Tiedot haettu 16.5.2024 19:02:07