Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


OE00DX44 Perustason ensihoito (5 op)
Esitietovaatimukset Suoritettu opintojaksot (tai vastaava osaaminen):
- Ensihoidon perusharjoittelu
- Elvytysosaaminen ja kriittisten tilanteiden hallinta (sis. tämän opintojakson esitiedoissa vaadittu osaaminen)
- Mikrobiologia, patologia ja patofysiologia
- Kansantauteja sairastavan hoitotyö
- Kirurgisen potilaan hoitotyö
Osaamistavoitteet 1) Osaan toimia perustason ensihoidossa hoitaja 2:n roolissa.
2) Tunnistan osaamiseni ja kehittymiskohteeni.
Sisältö 1) Ensihoitopotilaan kohtaaminen ja systemaattinen tutkiminen.
2) Perustason ensihoidon lääkehoito ja hoitomenetelmät.
3) Potilasturvallinen perustason ensihoito.
4) Hälytysajoharjoittelun perusteet.
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Teoriaopetus
Harjoitus- ja simulaatiotunnit
Itsenäiset ja yhteisölliset oppimistehtävät
Skillster-ajosimulaattorilla harjoittelu henkilökohtaisen aikataulusuunnitelman mukaisesti
Toteutustavat Perehdyn opintojakson sisältöalueisiin opiskelemalla teoriatietoa opettajan johdolla, itsenäisesti ja ryhmässä.
Osallistun aktiivisesti harjoitustunneille ja simulaatio-opetukseen.
Osoitan osaamiseni itsenäisissä ja yhteisöllisissä oppimistehtävissä.
Oppimateriaalit Opintojakson tarkka oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-oppimisympäristössä.
Saat ohjeet opintojakson Moodleen liittymiseen viimeistään opintojakson infossa.
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko 0-5
Arviointikriteerit tyydyttävä (1-2)
- Tutkin potilaan systemaattisesti, viisiportaisen potilaan kohtaamisen mallin mukaisesti
- Valitsen tutkimusjärjestyksen ja käytän tarvittavia muistisääntöjä (ABCDE, GCS, RiVaLAiSeR
- Toteutan hoitotoimenpiteet turvallisest
- Käytän turvallisesti tutkimus- ja hoitoteknologiaa
- Toteutan perustason lääkehoitoa ja nestehoitoa turvallisesti
- Käyttäydyn ammatillisesti oppimistilanteissa
- Tunnistan kehittymishaasteen
- Annan rehellistä ja rakentavaa palautetta
- Kuuntelen ja arvostan muiden opiskelijoiden ja opettajien näkemyksiä ja asiantuntijuutta

hyvä (3-4)
- Tutkin potilaan systemaattisesti, viisiportaisen potilaan kohtaamisen mallin mukaisesti
- Valitsen ja perustelen tutkimusjärjestyksen ja käytän muistisääntöjä (ABCDE, GCS, RiVaLAiSeR, ISBAR )
- Käytän turvallisesti tutkimus- ja hoitoteknologiaa
- Toteutan hoitotoimenpiteet turvallisesti
- Tiedän hoito-, viestintä- ja datansiirtotekniikan merkityksen ensihoitopotilaan hoitoketjussa
- Toteutan ja perustelen perustason lääkehoitoa ja nestehoitoa
- Tuen hoitotiimin jäsenenä johtajaa päätöksenteossa
- Perustelen ammatillisen vuorovaikutuksen merkityksen työ- ja potilasturvallisuuden kannalta
- Käyttäydyn ammatillisesti oppimistilanteissa
- Perustelen vahvuutensa ja kehittymishaasteensa
- Annan rehellistä ja rakentavaa palautetta
- Kuuntelen ja arvostan muiden opiskelijoiden ja opettajien näkemyksiä ja asiantuntijuutta

kiitettävä (5)
- Tutkin potilaan systemaattisesti, viisiportaisen potilaan kohtaamisen mallin mukaisesti
- Valitsen ja perustelen tutkimusjärjestyksen ja käytän tarkoituksenmukaisesti muistisääntöjä (ABCDE, GCS, RiVaLAiSeR, ISBAR )
- Käytän turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti tutkimus- ja hoitoteknologiaa
- Kommunikoin työparin kanssa tutkimuslinjoista ja hoitovaihtoehdoista
- Toteutan ja perustelen perustason lääkehoitoa ja nestehoitoa
- Tuen hoitotiimin jäsenenä johtajaa päätöksenteossa
- Hyödynnän ja sovellan näyttöön perustuvaa tietoa
- Perustelen hoito-, viestintä- ja datansiirtotekniikan merkityksen ensihoitopotilaan hoitoketjussa
- Perustelen ammatillisen vuorovaikutuksen merkityksen työ- ja potilasturvallisuuden kannalta
- Käyttäydyn ammatillisesti oppimistilanteissa
- Arvioin ja pohdin oppimistani suhteessa osaamistavoitteisiin
- Analysoin vahvuuksiani ja kehittymishaasteitani
- Annan rehellistä ja rakentavaa palautetta
- Kuuntelen ja arvostan muiden opiskelijoiden ja opettajien näkemyksiä ja asiantuntijuutta
Arviointikehikot Vaativuustaso 2
Lisätietoja opiskelijoille Opintojakso arvioidaan osittain numeerisesti (1-5).

Hankitun osaamisen osoittaminen AHOT:
Osaaminen voidaan osoittaa case-tehtävällä ja simulaationäytöllä, jos opiskelijalla on
1) vähintään toisen asteen terveysalan ammatillinen tutkinto (ensihoito) tai pelastajatutkinto, johon on sisältynyt ensihoidon opintoja
2) vähintään yksi vuosi työkokemusta ensihoitotehtävissä viimeisen kolmen vuoden ajalta.

Opiskelija sopii osaamisen osoittamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa opintojaksoa edeltävällä lukukaudella (ei tarvita HOT-hyväksilukuanomusta Peppiin)

HOT-hyväksiluku: Hyväksilukuanomus tehdään Peppiin, jos opiskelija on suorittanut vastaavat opinnot korkeakoulussa.

Jos haluat ahotoida kaikki ensimmäisen ja toisen vuoden ensihoidon opinnot, sinulla tulee olla jonkin em. tutkinnon lisäksi vähintään vuoden työkokemus perustason ensihoidosta (ambulanssi) viimeisen kolmen vuoden ajalta. Ahotointi tapahtuu suorittamalla perustason ensihoidon osaamisen arviointi, johon kuuluu kirjallinen osaamisportfolio, teoriakoe ja käytännön näytöt simuloiduissa ensihoitotilanteissa.

Ahotoinnista pitää aina sopia ensihoidon opettajan kanssa etukäteen.
Vastuuhenkilöt Veijo Malvalehto, Petri Aspegren
Linkit Vaativuustaso 2

Toteutukset


Näytä menneet toteutukset
  • 26.08.2024 - 22.09.2024 (OE00DX44-3001 | ENS23SP)
Tiedot haettu 20.5.2024 12:49:35