Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta
Ryhmä(t)
TAN21SPSW, TAN21SPPA
Paikkoja
5 - 30
Arviointiasteikko
0-5
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
Tanssi
Vastuuopettaja
Ei käytössä
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Opettaja(t)
Niina Sassali, Petri Hoppu
Pienryhmä(t)
Ei käytössä

Arviointiasteikko
0-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Linkki arviointikriteereihin:
https://oamk-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/niinama_oamk_...
Opintojakson arvosana muodostuu asteikolla 0-5. Opintojakson arvosana muodostuu kirjallisten osaamisen osoittamisen tehtävien perusteella. Kaikki tehtävät tulee olla toimitettuna arvioitavaksi Moodlen keskustelualueelle 31.5.2024 mennessä.
Kriittinen pedagogiikka -osio arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty ja pienoistutkielma asteikolla 0-5. Keskeisinä arvioinnin kohteina pienoistutkielmassa ovat:
Aiheen valinta ja suunnittelu
Toteuttaminen
Kirjallinen raportointi

Kriittinen pedagogiikka Oppimispäiväkirja (1 op) arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Hyväksyttävään suoritukseen vaaditaan, että kaikkien kärkiluentojen aiheista on kirjoitettu ja että merkinnät on tehty ohjeiden mukaisesti.

Opintojakson numeerinen arvosana määräytyy pienoistutkielman perusteella.
Lukivaikeudet (tms.) otetaan tarvittaessa huomioon arvioinnissa.

Opetusmenetelmät
LÄHI-versiossa opiskelumenetelminä ovat keskustelut, itsenäinen materiaaliin tutustuminen, ryhmätyöskentely ja kirjoittaminen.
ITSE-versiossa opiskelumenetelmänä on kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin tutustuminen ja kirjoittaminen.

Aika ja paikka
Lukuvuonna 2023-2024 LÄHI-opiskeluvaihtoehdon tunnit lukujärjestyksen mukaisesti https://lukkarit.oamk.fi/

Oppimisympäristöt
Zoom-linkki

Opetusmateriaali
Giroux, H. A., Rekola, H., Vuorikoski, M., Hakala, K., Kauppinen, E., Mansnerus, H., . . . Suoranta, J. 2007. Kriittisen pedagogiikan kysymyksiä. Tampere: Tampereen yliopiston kasvatustieteiden laitos.
https://trepo.tuni.fi/handle/10024/65380

Lanas, Maija, Hanna Niinistö, Juha Suoranta, Eeva Anttila, Kirsi-Marja Saurén, Reetta Niemi, Anna-Maria Nurmi, Leena Rantala, ja Eric Hobsbawm. 2008. Kriittisen Pedagogiikan Kysymyksiä: 2. Tampere: Tampereen yliopiston kasvatustieteiden laitos.
https://trepo.tuni.fi/handle/10024/65381

Moisio, O. & Suoranta, J. 2009. Kriittisen pedagogiikan kysymyksiä: 3. Tampere: Tampereen yliopiston kasvatustieteiden laitos.
https://trepo.tuni.fi/handle/10024/65382

Tomperi, Tuukka. 2017. Kriittisen ajattelun opettaminen ja filosofia: pedagogisia perusteita.
https://trepo.tuni.fi/handle/10024/102851

Järviluoma, H., Linkinen, T., Miettinen Sari, k., Donaldson, K., Laukkanen, A., Miettinen, S., . . . Salminen, A. 2018. Feministisen pedagogiikan ABC: Opas ohjaajille ja opettajille. Tampere: Vastapaino.

Lisätietoja opiskelijoille
Ennen opintojaksolle osallistumista pitää olla hyväksytysti suoritettuna AmO-pedagogiset opinnot:
AT00CV88 Vuorovaikutus ja pedagoginen käsitteistö
AT00CW02 Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö
TAI niitä vastaavat muut soveltuvat opinnot.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla on kaksi vaihtoehtoista opiskelutapaa LÄHI ja ITSE sekä osaamisen osoittamisen tapa HOT.
Opiskelija valitsee opiskelutapansa itse ja ilmoittaa valinnastaan vastaamalla kyselyyn Moodlessa. LÄHI ja ITSE suoritusvaihtoehdossa on samat tehtävät. LÄHI-vaihtoehdossa tehtäviä voi edistää tuntien aikana.

Opettaja(t)
Niina Sassali, Petri Hoppu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä

Tenttien ajankohdat
Opintojaksolla käytetään materiaalitenttiä osaamisen osoittamisen menetelmänä, tenttien ajankohdat Moodlessa.

Opiskelijalla on oikeus korottaa hylättyä opintojaksosuorituksensa arvosanaa. Korotusmahdollisuus on kahden seuraavan lukukauden aikana ensimmäisestä hylätystä arvosanasta. Suorittamatta jäänyt opintojakso opiskellaan ja arvioidaan uusimman opetussuunnitelman mukaisesti. Tehtävien arvioitavaksi toimittamatta jättäminen määräaikan mennessä katsotaan käytetyksi suorituskerraksi ja siitä merkitään Peppiin arvosanaksi hylätty.

Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä opintojaksosuorituksensa arvosanaa kerran. Korotusmahdollisuus on kahden seuraavan lukukauden aikana. Arvosanoista paras jää voimaan.

Lisätietoa arvioinnista Oamkin arviointimenettelyssä https://www.oamk.fi/opinto-opas/opiskelu-oamkissa/osaamisen...

Kv-yhteydet
Ei käytössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus riippuvat opiskelutavasta ja henkilökohtaisista valinnoista.
Lähtökohtaisesti 1 op tarkoittaa 40 h työtä.

Sisällön jaksotus
Opintojakso jakautuu kahteen osaan:
- Kriittinen pedagogiikka 3 op
- Pienoistutkielma 2 op

Arviointikriteerit hyväksytty
1-2: tyydyttävä (1-2)
Toimin tutkivan oppimisen menetelmiä hyödyntäen.
Avaan oman pedagogisen ajatteluni kehittymistä.
Tunnistan erilaisia pedagogisia näkökulmia.
Tunnen opettajantyön eettiset periaatteet.
Avaan käsitystäni osallisuudesta, kulttuurisesta moninaisuudesta ja oppijoiden yksilöllisyydestä.
Valitsen kehitettävän ilmiön omalta alaltani ja laadin pienoistutkielman, jonka tekemisen prosessissa harjoittelen omaan alaani liittyvän aihepiirin tutkimista ja kehittämistä.
Toimin vertaisarvioijana.
Arvioin osaamisen kehittymistä, vahvuuksiani ja kehittymistarpeitani.
3-4: Kerron näkemyksiäni alani kehittämistarpeista.
Analysoin ja yhdistelen keskeisiä pedagogisia kokemushavaintojani.
Jäsennän ja perustelen havaintojani tutkittuun tietoon liittäen.
Analysoin ja sovellan oppimiseen, opetukseen ja osaamisen arviointiin liittyviä taustatekijöitä oman pedagogisen ajatteluni avaamisessa.
Laadin pienoistutkielman, jossa avaan ja jäsennän kehitettäväksi valitsemaani ilmiöön liittyvää tutkittua tietoa, tiedon hankintatapoja ja kuvailen pienoistutkielman tekemisen prosessin. Asetan tavoitteita ja valitsen näkökulman laajemman tutkielman (opinnäytetyö) tekemiselle.
Vertaisarvioinnissa osoitan huolellisuutta ja annan rakentavaa palautetta.
Reflektoin metakognitiivisia taitojani ja niiden kehittymistä.
5: Arvioin monipuolisesti pedagogisia ilmiöitä ja esitän soveltuvaan tietoon perustuvia kriittisiä tai uusia oivalluksia tai näkökulmia. Näkökulmavalinnat osoittavat asiantuntemusta sekä kriittistä ja itsenäistä ajattelua. Osoitan asiatyylisen, kriittisen ja kulttuurisen lukutaidon hallintaa ja avaan ilmiöiden erilaisia merkitystasoja. Perustelen tulkintojani avaamalla pedagogisten ilmiöiden historiallista ja yhteiskunnallista taustaa sekä opetukseen ja oppimiseen liittyviä yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia pidemmällä aikavälillä erilaisissa tilanteissa ja/tai kulttuurikonteksteissa. Arvioin oivaltavasti, monipuolisesti, kriittisesti tai uusia näkökulmia tarjoten opetukseen ja oppimiseen liittyviä aiheita ja niiden syitä ja seurauksia. Suunnittelen ja suuntaan toimintaani pienoistutkielmani laajemman tutkielman tekemisen (opinnäytetyön) aihepiiriä hahmotellen ja toteutan jäsentyneen pienoistutkielmaprosessin. Vertaisarvioinnissa arvioin ja annan palautetta jäsentyneesti ja arvioin sekä tuotoksen että siinä käytetyn tietoperustan soveltuvuutta alan kehittämisen näkökulmasta.
Reflektoin toimintaani pedagogina ja analysoin kehittymistarpeita.

Arviointikriteerit hylätty
Opiskelija ei toimi tutkivan oppimisen menetelmiä hyödyntäen.
Hän ei tee annettuja tehtäviä määräajassa tai niitä ei löydy Moodlesta. Opiskelija heikentää omalla toiminnallaan muiden opiskelu- tai työntekemisen mahdollisuuksia.

Tiedot haettu 2.6.2024 18:43:36