Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta
Ryhmä(t)
LIK23KPM
Paikkoja
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
Ei käytössä
Vastuuopettaja
Ei käytössä
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Opettaja(t)
Sirpa Puolakka
Pienryhmä(t)
Ei käytössä

Arviointiasteikko
0-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tietoperusta 3 op, 60 % koko opintojakson arvosanasta. Suoritusvaatimukset:
o Oppimistehtävä, arviointi: hyväksytty /täydennettävä; tehtävänä pohtia asiakaskokemukseen liittyvän artikkelin käsitteitä ryhmän lts-projektin kohdeyrityksen toimintaan soveltaen.
o Henkilökohtainen tentti Moodlessa (lähitentti ilman materiaalia), arviointi 0-5; monivalintakysymyksiä.

Liiketoimintasuunnitelma-projekti 2 op, 40 % koko opintojakson arvosanasta.

Opetusmenetelmät
- Lähiopetus (luennot, keskustelu, harjoitukset, oppimistehtävän käsittely, tentti)
- Itsenäinen ja ryhmässä opiskelu (kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin perehtyminen, oppimistehtävän tekeminen ja tenttiin valmistautuminen)
- Projektityöskentely pienryhmissä liiketoimintasuunnitelman parissa.

Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan 3. ja 4. jakson aikana.
- 3. jaksolla tietoperusta Asiakaskokemuksen ja asiakkuuksien kehittäminen 3 op; opetusta 24 h kahdeksan viikon aikana. Lähiopetusajankohdat ja -paikat löytyvät Lukkarikoneesta.
- 4. jaksolla liiketoimintasuunnitelma-projekti 2 op; ryhmäkohtaista ohjausta verkossa tai kampuksella, jakson lopussa yhteiset esitysseminaarit kampuksella.

Liiketoimintasuunnitelma toteutetaan yhteistyössä Liiketoiminnan suunnittelu ja kehittäminen -opintojakson ja Yrityksen talouden ohjaus -opintojakson kanssa.

Oppimisympäristöt
Ei käytössä

Opetusmateriaali
Bergström, S. & Leppänen, A. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita, luvut 1.4, 4.1 ja 6. Kirja löytyy myös e-kirjana.
Lisämateriaalia: Grönroos, C. & Tillman, M. 2020. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki: Talentum. (soveltuvin osin).
Oppimisympäristö Moodlessa oleva materiaali.

Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Hankitun osaamisen tunnistamisen menettely: HOT-hakemus tehdään Pepissä. Osaaminen osoitetaan reflektoivan raportin tai tentin avulla. Tarkemmat ohjeet saa opettajalta. Suoritus arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus merkitään rekisteriin H-merkinnällä.

Liiketoimintasuunnitelma-projektin osalta menettelystä sovitaan ohjaavien opettajien kanssa.

Opettaja(t)
Sirpa Puolakka

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Soveltava oppimistehtävä ja muita harjoituksia, mahdollisesti vierailuluento.
Liiketoimintasuunnitelman laatiminen toimivalle yritykselle.

Tenttien ajankohdat
Opintojaksotentti 3. jakson aikana.
Uusintamahdollisuus Examissa opintojaksotentin arvioinnin valmistumisen jälkeen.

Kv-yhteydet
Ei käytössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta on 3. jakson aikana viikoittain lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina.
Ryhmässä opiskelu: soveltavaa oppimistehtävää tehdään ryhmätyönä 3. jakson aikana. 4. jaksolla tehdään liiketoimintasuunnitelmaa pienryhmässä.
Itsenäinen opiskelu: materiaaliin perehtyminen koko opintojakson ajan, tenttiin valmistautuminen 3. jakson aikana.

Sisällön jaksotus
Aikataulusuunnitelma: 3. jaksolla 12 lähiopetuskertaa (alustava aikataulu sisältöineen Moodle-alustalla). 4. jaksolla liiketoimintasuunnitelma-projektin parissa työskentelyä sekä ohjauspalavereita ja esitysseminaari.

Arviointikriteerit hyväksytty
1-2: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- toimia yksittäisissä tilanteissa tehtäväksiannon mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyttä ammattialansa kohderyhmiin

Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Vastuullisuus
- osoittaa perehtyneisyyttä ammattialansa eettisiin periaatteisiin
- toimia turvallisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
3-4: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa

Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- toimia tyypillisissä tehtävissä/tilanteissa kohderyhmälähtöisesti

Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- toimia tavoitteellisesti opiskelijaryhmässä

Vastuullisuus
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa turvallisuusohjeita
5: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- arvioida erilaisia tietolähteitä
- etsiä tietoa tiedonhankinnan prosessin eri vaiheiden mukaisesti ja perustella tietolähteiden käytön

Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- suunnitella toimintaansa vertaillen ja analysoiden eri ratkaisuvaihtoehtoja
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti

Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
- suunnitella toimintaansa turvallisuus huomioiden

Vastuullisuus
- perustella toimintaansa ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä

Tiedot haettu 2.6.2024 18:55:55