Curricula

Curriculum Table
Competences
Assessment Framework
General Information

Opintojaksokuvaus


MM00DI28 Oppiminen ja ohjaus (3 op)
Esitietovaatimukset -
Osaamistavoitteet Osaamistavoite 1:
Ymmärrän ammatillisen koulutuksen sekä taiteen perusopetuksen ohjauksen periaatteita, käytänteitä ja ohjausmenetelmiä.
Arviointikriteerit:
1a) Tarkastelen hyvän ohjauksen periaatteiden ja ohjausmenetelmien hyödyntämistä musiikin tai tanssin opetuksessa.
1b) Pohdin millaista on oppimista edistävä dialoginen vuorovaikutus musiikin tai tanssin opetus- ja ohjaustilanteissa.
1c) Tarkastelen miten musiikki- tai tanssipedagogi edistää opiskelijan motivaation kehittymistä.

Osaamistavoite 2:
Osaan suunnitella oman alani oppimista edistävän oppimisympäristön ammatilliseen koulutukseen tai taiteen perusopetukseen.
Arviointikriteerit:
2a) Tarkastelen millaisia (erilaisia) oppimisympäristöjä musiikissa tai tanssissa on.
2b) Kuvaan millainen on musiikin tai tanssin oppimista edistävä fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen oppimisympäristö.

> Otan kuvauksessasi huomioon musiikki- tai tanssialan ammatillisen tutkinnon perusteet tai taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet.
> Käytän keskeisiä oppimiseen ja ohjaamiseen liittyviä käsitteitä.
> Hyödynnän pohdinnassasi kokemuksiasi, tieteellistä lähdekirjallisuutta ja mahdollisesti muita luotettavia tiedonlähteitä.
> Merkitsen lähteet opinnäytetyön ohjeen mukaisesti. (ks. https://bit.ly/3zexMIL)
Sisältö - Ohjausteoriat, ohjausmenetelmät, motivaatioteoriat ja edellisten soveltaminen oppimisen ohjauksessa.
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat -
Toteutustavat Katso ensin lyhyt ohjevideo tästä linkistä: https://bit.ly/OppiVideo

Kehität osaamistasi perehtymällä itsenäisesti lähdemateriaaliin ja reflektoit ohjauskokemuksiasi niihin viitaten.

Osaamisen osoittaminen
- Osoitat osaamisesi kirjallisella tutkielmaesseellä, jossa käsittelet aihetta osaamistavoitteiden ja arviointikriteerien mukaisesti.
- Tiivistä tutkielmaesseesi tekstiosa n. 5 A4-sivuun. Tallenna se johonkin pilvipalveluun (Esim. One Drive, Google Drive)
- Luo itsellesi osaamismerkkipassi tutustumalla Open Badge Factory -rekisteröitymisohjeisiin ja luomalla tunnukset Open Badge Factoryyn. https://openbadgefactory.com/fi/
- Jätä 'Oppiminen ja ohjaus' -osaamismerkkihakemus. Muista linkittää pilvipalveluun tallentamasi esseedokumentti osaamismerkkihakemukseen.
- 'Oppiminen ja ohjaus 3 op' -osaamismerkki arvioidaan hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
- Suora linkki merkkihakemuksen jättämiseen:
https://bit.ly/OppiminenJaOhjaus
Oppimateriaalit Lähde-esimerkkejä:
Alaniska, H., & Valanne, M. 2016. Lisää laatua koulutukseen. Helsinki: Opintokeskus Sivis. Luettavissa:
https://www.ok-sivis.fi/media/koulutuksen-laatu/laatuopas.pdf

Hannula, M. 2012. Dialogia etsimässä - pienryhmäkeskusteluja luokassa. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. s. 14-21, 27-30. Luettavissa: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/39932/2/978-9...

Huhtinen-Hildén, L. 2021. Mahdollisuuksien musiikkipedagogiikka. Teoksessa Huhtinen-Hildén, L. & Unkari-Virtanen, L. (toim.). Monia polkuja musiikkiin. (s. 6-16). Helsinki: Metropolia. Luettavissa: https://bit.ly/3LWrbdP

Jordan-Kilkki, P., Kauppinen, E., & Viitasalo-Korolainen, E. 2013. Musiikkipedagogin käsikirja - Vuorovaikutus ja kohtaaminen musiikinopetuksessa. Helsinki: OPH.

Keinänen, A. 2018. Dialogisuus ammatillisessa koulutuksessa - opettajan ja opiskelijan välinen vuorovaikutuskohtaaminen. Savonia AMK. Luettavissa: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152290/Keinan...

Koivuluhta, M. & Kauppila, P.A. 2015. Toimijuuden tuki: dialoginen ohjaus. Itä-Suomen yliopisto. Luettavissa https://bit.ly/3Kc19AM

Opetushallitus. 2023. Musiikkialan perustutkinto. Helsinki: OPH. Luettavissa: https://eperusteet.opintopolku.fi/eperusteet-service/api/do...

Opetushallitus. 2022. Tanssialan perustutkinto. Helsinki: OPH. Luettavissa: https://eperusteet.opintopolku.fi/eperusteet-service/api/do...

Opetushallitus. 2017. Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet. Helsinki: OPH. Luettavissa: https://eperusteet.opintopolku.fi/eperusteet-service/api/do...

Opetushallitus. 2014. Hyvän ohjauksen kriteerit. Helsinki: OPH. Luettavissa: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/hyvan_ohja...

Opetushallitus. 2022. Dialogi ja dialogisuus opetuksessa. Helsinki: OPH. Luettavissa: https://www.oph.fi/fi/opettajat-ja-kasvattajat/dialogi-ja-d...

Salmela-Aro, K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Jyväskylä: PS-kustannus.

Stenberg, K. 2016. Riittävän hyvä opettaja. Jyväskylä: PS-kustannus.

Sutela, K. 2022. Näkyväksi tekemisen taito, Pedagoginen kohtaaminen opetuksessa.
Näyte luettavissa: https://bit.ly/3sIRPzi

Vanhala, T.T. 2017. Soitonopettajien kokemuksia nuoren soittajan motivaatio-ongelmista. Oulu: Oulun yliopisto. Luettavissa: jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201703141343.pdf

Vasalampi, K. 2017. Itsemääräämisteoria. Teoksessa: Salmela-Aro, K. & Nurmi, J-E. (toim.). Mikä meitä liikuttaa. Motivaatiopsykologian perusteet. 3. painos. (s. 42-53). Jyväskylä: PS-Kustannus.

Virkkula, E. 2021. Mikä meitä motivoi eli kuinka opettaja edistää oppimismotivaation kasvua? OAMK Journal. Luettavissa: urn.fi/urn:nbn:fi-fe202105313231
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit

hyväksytty/hylätty
Katso kohta "Osaamistavoitteet"
Arviointikehikot Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille -
Vastuuhenkilöt Esa Virkkula
Linkit Ei käytössä

Implementations


Show old implementations
  • 01.09.2022 - 31.05.2023 (MM00DI28-3002 | TAN-KAIKKI, MUS-KAIKKI)
  • 01.09.2023 - 31.05.2024 (MM00DI28-3003 | TAN-KAIKKI, MUS-KAIKKI)
  • 01.08.2024 - 31.05.2025 (MM00DI28-3004 | TAN-KAIKKI, MUS-KAIKKI)
20.5.2024 12:38:15