Curricula
Opintojaksokuvaus
MM00DI28 | Oppiminen ja ohjaus (3 op) |
Esitietovaatimukset | - |
Osaamistavoitteet | Osaamistavoite 1: Ymmärrän ammatillisen koulutuksen sekä taiteen perusopetuksen ohjauksen periaatteita, käytänteitä ja ohjausmenetelmiä. Arviointikriteerit: 1a) Tarkastelen hyvän ohjauksen periaatteiden ja ohjausmenetelmien hyödyntämistä musiikin tai tanssin opetuksessa. 1b) Pohdin millaista on oppimista edistävä dialoginen vuorovaikutus musiikin tai tanssin opetus- ja ohjaustilanteissa. 1c) Tarkastelen miten musiikki- tai tanssipedagogi edistää opiskelijan motivaation kehittymistä. Osaamistavoite 2: Osaan suunnitella oman alani oppimista edistävän oppimisympäristön ammatilliseen koulutukseen tai taiteen perusopetukseen. Arviointikriteerit: 2a) Tarkastelen millaisia (erilaisia) oppimisympäristöjä musiikissa tai tanssissa on. 2b) Kuvaan millainen on musiikin tai tanssin oppimista edistävä fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen oppimisympäristö. > Otan kuvauksessasi huomioon musiikki- tai tanssialan ammatillisen tutkinnon perusteet tai taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet. > Käytän keskeisiä oppimiseen ja ohjaamiseen liittyviä käsitteitä. > Hyödynnän pohdinnassasi kokemuksiasi, tieteellistä lähdekirjallisuutta ja mahdollisesti muita luotettavia tiedonlähteitä. > Merkitsen lähteet opinnäytetyön ohjeen mukaisesti. (ks. https://bit.ly/3zexMIL) |
Sisältö | - Ohjausteoriat, ohjausmenetelmät, motivaatioteoriat ja edellisten soveltaminen oppimisen ohjauksessa. |
Suositeltavat muut opinnot | Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa. |
Suoritustavat | - |
Toteutustavat | Katso ensin lyhyt ohjevideo tästä linkistä: https://bit.ly/OppiVideo Kehität osaamistasi perehtymällä itsenäisesti lähdemateriaaliin ja reflektoit ohjauskokemuksiasi niihin viitaten. Osaamisen osoittaminen - Osoitat osaamisesi kirjallisella tutkielmaesseellä, jossa käsittelet aihetta osaamistavoitteiden ja arviointikriteerien mukaisesti. - Tiivistä tutkielmaesseesi tekstiosa n. 5 A4-sivuun. Tallenna se johonkin pilvipalveluun (Esim. One Drive, Google Drive) - Luo itsellesi osaamismerkkipassi tutustumalla Open Badge Factory -rekisteröitymisohjeisiin ja luomalla tunnukset Open Badge Factoryyn. https://openbadgefactory.com/fi/ - Jätä 'Oppiminen ja ohjaus' -osaamismerkkihakemus. Muista linkittää pilvipalveluun tallentamasi esseedokumentti osaamismerkkihakemukseen. - 'Oppiminen ja ohjaus 3 op' -osaamismerkki arvioidaan hyväksytty/täydennettävä/hylätty. - Suora linkki merkkihakemuksen jättämiseen: https://bit.ly/OppiminenJaOhjaus |
Oppimateriaalit | Lähde-esimerkkejä: Alaniska, H., & Valanne, M. 2016. Lisää laatua koulutukseen. Helsinki: Opintokeskus Sivis. Luettavissa: https://www.ok-sivis.fi/media/koulutuksen-laatu/laatuopas.pdf Hannula, M. 2012. Dialogia etsimässä - pienryhmäkeskusteluja luokassa. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. s. 14-21, 27-30. Luettavissa: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/39932/2/978-9... Huhtinen-Hildén, L. 2021. Mahdollisuuksien musiikkipedagogiikka. Teoksessa Huhtinen-Hildén, L. & Unkari-Virtanen, L. (toim.). Monia polkuja musiikkiin. (s. 6-16). Helsinki: Metropolia. Luettavissa: https://bit.ly/3LWrbdP Jordan-Kilkki, P., Kauppinen, E., & Viitasalo-Korolainen, E. 2013. Musiikkipedagogin käsikirja - Vuorovaikutus ja kohtaaminen musiikinopetuksessa. Helsinki: OPH. Keinänen, A. 2018. Dialogisuus ammatillisessa koulutuksessa - opettajan ja opiskelijan välinen vuorovaikutuskohtaaminen. Savonia AMK. Luettavissa: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152290/Keinan... Koivuluhta, M. & Kauppila, P.A. 2015. Toimijuuden tuki: dialoginen ohjaus. Itä-Suomen yliopisto. Luettavissa https://bit.ly/3Kc19AM Opetushallitus. 2023. Musiikkialan perustutkinto. Helsinki: OPH. Luettavissa: https://eperusteet.opintopolku.fi/eperusteet-service/api/do... Opetushallitus. 2022. Tanssialan perustutkinto. Helsinki: OPH. Luettavissa: https://eperusteet.opintopolku.fi/eperusteet-service/api/do... Opetushallitus. 2017. Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet. Helsinki: OPH. Luettavissa: https://eperusteet.opintopolku.fi/eperusteet-service/api/do... Opetushallitus. 2014. Hyvän ohjauksen kriteerit. Helsinki: OPH. Luettavissa: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/hyvan_ohja... Opetushallitus. 2022. Dialogi ja dialogisuus opetuksessa. Helsinki: OPH. Luettavissa: https://www.oph.fi/fi/opettajat-ja-kasvattajat/dialogi-ja-d... Salmela-Aro, K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Jyväskylä: PS-kustannus. Stenberg, K. 2016. Riittävän hyvä opettaja. Jyväskylä: PS-kustannus. Sutela, K. 2022. Näkyväksi tekemisen taito, Pedagoginen kohtaaminen opetuksessa. Näyte luettavissa: https://bit.ly/3sIRPzi Vanhala, T.T. 2017. Soitonopettajien kokemuksia nuoren soittajan motivaatio-ongelmista. Oulu: Oulun yliopisto. Luettavissa: jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201703141343.pdf Vasalampi, K. 2017. Itsemääräämisteoria. Teoksessa: Salmela-Aro, K. & Nurmi, J-E. (toim.). Mikä meitä liikuttaa. Motivaatiopsykologian perusteet. 3. painos. (s. 42-53). Jyväskylä: PS-Kustannus. Virkkula, E. 2021. Mikä meitä motivoi eli kuinka opettaja edistää oppimismotivaation kasvua? OAMK Journal. Luettavissa: urn.fi/urn:nbn:fi-fe202105313231 |
Kurssikirjallisuus | Ei käytössä |
Arviointiasteikko | Hyväksytty/Hylätty |
Arviointikriteerit |
hyväksytty/hylätty Katso kohta "Osaamistavoitteet" |
Arviointikehikot | Ei käytössä |
Lisätietoja opiskelijoille | - |
Vastuuhenkilöt | Esa Virkkula |
Linkit | Ei käytössä |
Implementations
Show old implementations
- 01.09.2022 - 31.05.2023 (MM00DI28-3002 | TAN-KAIKKI, MUS-KAIKKI)
- 01.09.2023 - 31.05.2024 (MM00DI28-3003 | TAN-KAIKKI, MUS-KAIKKI)
- 01.08.2024 - 31.05.2025 (MM00DI28-3004 | TAN-KAIKKI, MUS-KAIKKI)
20.5.2024 12:38:15