Curricula

Curriculum Table
Competences
Assessment Framework
General Information

Opintojaksokuvaus


KJ00DX19 Liiketoimintaprosessit strategisten tavoitteiden mahdollistajina (5 op)
Esitietovaatimukset Ei käytössä
Osaamistavoitteet 1. Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata keskeisimmät liiketoimintaprosessit strategisten valintojen näkökulmasta.
2. Opiskelija osaa luoda prosessivaiheille mittarointimenetelmän strategisten valintojen toteutumisen seurantaan.
Sisältö Prosessiajattelun ja -johtamisen teoreettiset perusteet,
Strategia- ja asiakaslähtöisyys liiketoimintaprosesseissa ja niiden kehittämisessä. Prosessien nimeäminen ja niiden mittaaminen, prosessien mallintaminen, prosessien kehittäminen käytännössä.
Olemassa oleva strategia osana prosessiajattelua ja -johtamista. Prosessien mallintaminen osana strategian toteuttamista prossien eri hierarkiatasoilla. Prosessien strategian mukainen ohjaaminen mittarointia hyödyntäen. Toiminnan ohjausjärjestelmä osana prosessien kehittämistä. Liiketoimintaverkostot osana prosessien kehittämistä. Teorian rinnalla lähiopetustuntien aikana kokoajan tehtävien työstäminen tuntiaiheiden mukaisessa järjestyksessä.
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Ei tenttiä, Tentin korvaa laaja mallinnus- / kehittämistehtävä opiskelijan valitsemalle kohdeorganisaatiolle.
4-6 hlö ryhmässä suoritettava laaja oppimistehtävä
Toteutustavat Laaja oppimistehtävä:
Tehtävät tehdään noin 4-6 hengen tiimeissä, jolloin jokaisen opiskelijan ei tarvitse hakea kohdeyritystä/ organisaatiota erikseen.
Prosessien kehittämisen näkökulmat tulevat todennäköisemmin laajemmin huomioiduiksi tiimin jäsenten eri osaamistaustojen myötä.
Yksin toimimisesta ilman tiimin jäsennyyttä tulee keskustella opettajan kanssa.
Oppimateriaalit Oppimateriaali Moodle-alustalla.
Kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko 0-5
Arviointikriteerit tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa tunnistaa ydinprosessit, tukiprosessit sekä näiden eri hierarkiatasot. Opiskelija osaa nimetä kyseiset prosessit sekä mallintaa prosesseja käyttäen liiketoimintaprosessien yleisiä kansainvälisesti sovittuja symboleja. Opiskelija osaa yhdistää prosessien mittaamisen strategiseen ja asiakaslähtöiseen suunnitteluun ja näiden seurantaan. Opiskelija osaa tunnistaa ja käyttää yleisimpiä prosessien mittaamisessa käytetettäviä mittareita.

hyvä (3-4)
Opiskelija osaa tunnistaa liiketoiminnalliset kehittämiskohteet prosessiajattelua hyödyntäen ja kykenee paikantamaan nämä prosessimallinnusta hyväksikäyttäen. Opiskelija osaa kehittää olemassa olevaan liiketoimintaan liittyviä prosesseja strategia- ja asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa erotella prosesseissa syntyvän tiedon ja prosessien vaatiman tiedon sekä sjoittamaan nämä olemassa oleviin tietojärjestelmiin.

kiitettävä (5)
Opiskelija osaa mallintaa prosessiajattelua hyväksikäyttäen uuden version alkuperäisestä liiketoiminnallisesta lähtötilanteesta. Opiskelija osaa arvioida ja kritisoida alkuperäistä liiketoimintastrategiaa ja osaa luoda prosessimallinnuksen, jossa uudet strategiset ja asiakaslähtöiset ratkaisut tulevat esille prosessien eri hierarkiatasoilla. Opiskelija osaa perustella uuden mallinnuksen strategia- ja asiakaslähtöisen mittaroinnin sekä perustella mahdollisia uusia ratkaisuja prosessien vaatimille tietojärjestelmille,
Arviointikehikot Arviointikehikko
Lisätietoja opiskelijoille Ei käytössä
Vastuuhenkilöt Matti Sippola
Linkit Arviointikehikko

Implementations


Show old implementations
  • 28.10.2024 - 10.03.2025 (KJ00DX19-3001 | LTK23SY)
20.5.2024 08:45:30