Curricula
Description
LM00DP70 | Food and Environmental Chemistry (5 cr) |
Prerequisites | Not applicable |
Objectives | Student knows the basics of chemistry and microbiology and can define the chemical reactions and significance of the main nutrients. Student is able to perform basic measurements from the perspective of food and environmental analysis and to analyze the most important concentrations and microbial concentrations of substances in food, water and feed. Student masters safe working in the laboratory. |
Content | Atoms, bonds, matter, units of measurement, structure of a molecule Organic chemistry of nutrients Safe working in the laboratory and legislation Microbes and the living conditions that affect them. Sterilization, aseptic work and hygiene. Self-monitoring Functional foods Basic laboratory measurements: eg moisture / dry matter, organic matter, nutrient content determinations, pH, conductivity, turbidity, dilution series and plate culture. |
Recommended optional programme components | If necessary, the student advisor will recommend optional programme components for each student based on their individual study plan. |
Accomplishment methods | Not applicable |
Execution methods | Not applicable |
Materials | Not applicable |
Literature | Not applicable |
Evaluation Criteria | Not applicable |
Evaluation Criteria | |
Assessment Frameworks | Not applicable |
Further Information | Not applicable |
Responsible persons | Not applicable |
Links | Not applicable |
Implementations
Show old implementations
- 21.10.2023 - 14.01.2024 (LM00DP70-3002 | MAA23SP)
- 07.01.2024 - 06.05.2024 (LM00DP70-3003 | MAA24KM)
- 28.10.2024 - 09.03.2025 (LM00DP70-3004 | MAA24SP)
MAA23SP
Ei käytössä
0-5
Suomi
Avoin amk, Luonnonvara-ala
Joni Kosamo
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Joni Kosamo
Avoin amk, Tutkinto-opiskelijat
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luennoista ja laboratorioharjoituksista tehdään oppimispäiväkirja (ks. oppimispäiväkirjaohjeet), joka arvostellaan 0,1-5 asteikolla. Vaihtoehtona lopputentti oppimispäiväkirjalle, joka arvostellaan 0,1-5 asteikolla. Painoarvo oppimispäiväkirjalla on 2/3 kokonaisarvioinnista.
Laboratorioharjoituksista tehdään laboratorioraportti, jonka painoarvo on 1/3 kokonaisarvioinnista.
Opetusmenetelmät
Johdanto
TAVOITTEET
Opiskelija osaa kemian ja mikrobiologian perusteita sekä määritellä pääravintoaineiden kemiallisia rektioita ja merkitystä. Opiskelija osaa perusmittauksia elintarvike- ja ympäristöanalytiikan näkökulmasta. Hän analysoi tärkeimpiä elintarvikkeissa, vesissä ja rehuissa esiintyvien aineiden pitoisuuksia ja mikrobipitoisuuksia. Opiskelija hallitsee turvallisen työskentelyn laboratoriossa.
Ammattiasi ajatellen osaat tämän opintojakson jälkeen hahmottaa ravitsemuksellisen puolen kemian näkökulmasta ja huomioida asioita ruokinnan ja esim. säilörehun säilyvyyden kannalta. Lisäksi opit analyyseja, joita voit hyödyntää esim. asiantuntijana ympäristöasioihin liittyen tai bioenergian kanssa ollessasi tekemisissä. Opit mikrobiologiaa, jotta osaat huomioida elintarvikehygienian ja vaikkapa ylläpitää elintarviketoimintaa ja tehdä omavalvontaa ko. tilassa.
Osaat hieman työskennellä laboratorioympäristössä.
Nämä opinnot auttavat tulevilla opintojaksoilla, joissa käsitellään energiaa, bio- ja kiertotaloutta, elintarvike- ja ravitsemuksellisia näkökulmia.
SISÄLTÖ
Atomit, sidokset, aine, mittayksiköt ja molekyylin rakenne
Ravintoaineiden orgaaninen kemia
Turvallinen työskentely laboratoriossa ja lainsäädäntö
Mikrobit ja niihin vaikuttavat elinolot.
Sterilointi, aseptinen työskentely ja hygienia.
Omavalvonta
Funktionaaliset elintarvikkeet
Laboratorion perusmittaukset: esimerkiksi kosteus/kuiva-aine, orgaaninen aines, ravintosisältömäärityksiä, pH, johtokyky, sameus, laimennussarja ja maljakasvatus.
TOTEUTUSTAPA
1. Luennoilla käydään läpi sisällön teoria-asiat.
2. Luentojen jälkeen suoritetaan työturvallisuustentti (Moodle-tentti)..
3 .. ja tämän jälkeen tehdään laboratorioharjoitustyöt kemian laboratorioissa.
Luentoja on sekä lähiluentoina että etäluentoina (Sovitaan opintojakson alussa tarkemmin. Laboratorioharjoitukset ovat jokaiselle pakolliset.
ARVIOINTI
Luennoista ja laboratorioharjoituksista tehdään oppimispäiväkirja (ks. oppimispäiväkirjaohjeet), joka arvostellaan 0,1-5 asteikolla. Vaihtoehtona lopputentti oppimispäiväkirjalle, joka arvostellaan 0,1-5 asteikolla. Painoarvo oppimispäiväkirjalla on 2/3 kokonaisarvioinnista.
Laboratorioharjoituksista tehdään laboratorioraportti, jonka painoarvo on 1/3 kokonaisarvioinnista.
Aika ja paikka
Teoriatunnit 2.periodilla. Pakolliset laboratorioharjoitukset 4 päivänä viikolla 51 tai vaihtoehtoisesti viikolla 2 vuonna 2024.
BKTY-laboratorioissa labraharjoitukset: https://www.oamk.fi/fi/palvelut/kehitysalustat/bio-ja-kiert...
Teoriatunnit nauhoitetaan ja lisätään Moodlealustalle, josta voi ajasta ja paikasta riippumatta osallistua.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Oppimateriaalia ovatluentojen powerpointit, jotka on tehty helposti luettavaan muotoon. Lisäksi luentotallenteet. Materiaaleissa on merkittynä lähteet, joihin voi halutessaa tutustua. Lisäksi aiheisiin liittyviä lisämateriaaleja.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Oppimispäiväkirjan sijasta voi tehdä lopputentin. Laboratorioharjoituksille ei ole vaihtoehtoista tapaa.
Opettaja(t)
Joni Kosamo
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija voi seurata luentoja ja kirjoittaa reaaliaikaista oppimispäiväkirjaa tai voi edetä omaan tahtiin tukeutumalla luentonauhoitteisiin. Palautusaikaa on annettu runsaasti varsinaisten tuntien ja laboratorioharjoitusten jälkeen.
Laboratrioharjoitukset kestävät neljä päivää ja ne ovat pakolliset. Harjoitukset on tiivistetty yhdelle viikolle.
Sisällön jaksotus
2. periodissa luennot.
2. tai 3. periodissa laboratorioharjoitukset.
Arviointikriteerit hyväksytty
1-2: Tunnistat ja osaat nimetä kemian, mikrobiologian ja pääravintoaineiden peruskäsitteet sekä menetelmät ja kykenet soveltamaan niitä tavanomaisten ongelmien ratkaisemisessa. Teet ohjattuna perusmittauksia ja toimit turvallisesti, työohjeiden mukaan laboratoriossa. Esität tuloksia mittauksista.
3-4: Opiskelija tuntee kemiaan, mikrobiologiaan ja pääravintoaineisiin liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Opiskelija osaa tehdä perusmittauksia sekä osaa toimia turvallisesti ja työohjeiden mukaan laboratoriossa ja pystyy esittämään tuloksia selkeästi. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.
5: Opiskelija tuntee kemiaan, mikrobiologiaan ja pääravintoaineisiin liittyvät käsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä erityyppisten kysymysten ja haasteiden ratkaisemisessa. Opiskelija osaa aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä perusmittauksia sekä osaa toimia turvallisesti ja työohjeiden mukaan laboratoriossa ja pystyy esittämään tuloksia selkeästi. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen ja kykenee perustelemaan valintansa.
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
MAA24KM
Ei käytössä
0-5
Suomi
Avoin amk, Verkko-opinto, Luonnonvara-ala, Kestävä kehitys
Joni Kosamo
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Joni Kosamo
Avoin AMK, Tutkinto-opiskelijat
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luennoista ja laboratorioharjoituksista tehdään oppimispäiväkirja (ks. oppimispäiväkirjaohjeet), joka arvostellaan 0,1-5 asteikolla. Vaihtoehtona lopputentti oppimispäiväkirjalle, joka arvostellaan 0,1-5 asteikolla. Painoarvo oppimispäiväkirjalla on 2/3 kokonaisarvioinnista.
Laboratorioharjoituksista tehdään laboratorioraportti, jonka painoarvo on 1/3 kokonaisarvioinnista.
Opetusmenetelmät
Johdanto
TAVOITTEET
Opiskelija osaa kemian ja mikrobiologian perusteita sekä määritellä pääravintoaineiden kemiallisia rektioita ja merkitystä. Opiskelija osaa perusmittauksia elintarvike- ja ympäristöanalytiikan näkökulmasta. Hän analysoi tärkeimpiä elintarvikkeissa, vesissä ja rehuissa esiintyvien aineiden pitoisuuksia ja mikrobipitoisuuksia. Opiskelija hallitsee turvallisen työskentelyn laboratoriossa.
Ammattiasi ajatellen osaat tämän opintojakson jälkeen hahmottaa ravitsemuksellisen puolen kemian näkökulmasta ja huomioida asioita ruokinnan ja esim. säilörehun säilyvyyden kannalta. Lisäksi opit analyyseja, joita voit hyödyntää esim. asiantuntijana ympäristöasioihin liittyen tai bioenergian kanssa ollessasi tekemisissä. Opit mikrobiologiaa, jotta osaat huomioida elintarvikehygienian ja vaikkapa ylläpitää elintarviketoimintaa ja tehdä omavalvontaa ko. tilassa.
Osaat hieman työskennellä laboratorioympäristössä.
Nämä opinnot auttavat tulevilla opintojaksoilla, joissa käsitellään energiaa, bio- ja kiertotaloutta, elintarvike- ja ravitsemuksellisia näkökulmia.
SISÄLTÖ
Atomit, sidokset, aine, mittayksiköt ja molekyylin rakenne
Ravintoaineiden orgaaninen kemia
Turvallinen työskentely laboratoriossa ja lainsäädäntö
Mikrobit ja niihin vaikuttavat elinolot.
Sterilointi, aseptinen työskentely ja hygienia.
Omavalvonta
Funktionaaliset elintarvikkeet
Laboratorion perusmittaukset: esimerkiksi kosteus/kuiva-aine, orgaaninen aines, ravintosisältömäärityksiä, pH, johtokyky, sameus, laimennussarja ja maljakasvatus.
TOTEUTUSTAPA
1. Luennoilla käydään läpi sisällön teoria-asiat.
2. Luentojen jälkeen suoritetaan työturvallisuustentti (Moodle-tentti)..
3 .. ja tämän jälkeen tehdään laboratorioharjoitustyöt kemian laboratorioissa.
Luentoja on sekä lähiluentoina että etäluentoina (Sovitaan opintojakson alussa tarkemmin. Laboratorioharjoitukset ovat jokaiselle pakolliset.
ARVIOINTI
Luennoista ja laboratorioharjoituksista tehdään oppimispäiväkirja (ks. oppimispäiväkirjaohjeet), joka arvostellaan 0,1-5 asteikolla. Vaihtoehtona lopputentti oppimispäiväkirjalle, joka arvostellaan 0,1-5 asteikolla. Painoarvo oppimispäiväkirjalla on 2/3 kokonaisarvioinnista.
Laboratorioharjoituksista tehdään laboratorioraportti, jonka painoarvo on 1/3 kokonaisarvioinnista.
Aika ja paikka
Teoriatunnit 3.periodilla. Pakolliset laboratorioharjoitukset 2 päivänä.
BKTY-laboratorioissa labraharjoitukset: https://www.oamk.fi/fi/palvelut/kehitysalustat/bio-ja-kiert...
Teoriatunnit nauhoitetaan ja lisätään Moodlealustalle, josta voi ajasta ja paikasta riippumatta osallistua.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Oppimateriaalia ovatluentojen powerpointit, jotka on tehty helposti luettavaan muotoon. Lisäksi luentotallenteet. Materiaaleissa on merkittynä lähteet, joihin voi halutessaa tutustua. Lisäksi aiheisiin liittyviä lisämateriaaleja.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Joni Kosamo
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija voi seurata luentoja ja kirjoittaa reaaliaikaista oppimispäiväkirjaa tai voi edetä omaan tahtiin tukeutumalla luentonauhoitteisiin. Palautusaikaa on annettu runsaasti varsinaisten tuntien ja laboratorioharjoitusten jälkeen.
Laboratrioharjoitukset kestävät kaksi päivää ja ne ovat pakolliset. Harjoitukset on tiivistetty yhdelle viikolle.
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
1-2: Tunnistat ja osaat nimetä kemian, mikrobiologian ja pääravintoaineiden peruskäsitteet sekä menetelmät ja kykenet soveltamaan niitä tavanomaisten ongelmien ratkaisemisessa. Teet ohjattuna perusmittauksia ja toimit turvallisesti, työohjeiden mukaan laboratoriossa. Esität tuloksia mittauksista.
3-4: Opiskelija tuntee kemiaan, mikrobiologiaan ja pääravintoaineisiin liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Opiskelija osaa tehdä perusmittauksia sekä osaa toimia turvallisesti ja työohjeiden mukaan laboratoriossa ja pystyy esittämään tuloksia selkeästi. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.
5: Opiskelija tuntee kemiaan, mikrobiologiaan ja pääravintoaineisiin liittyvät käsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä erityyppisten kysymysten ja haasteiden ratkaisemisessa. Opiskelija osaa aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä perusmittauksia sekä osaa toimia turvallisesti ja työohjeiden mukaan laboratoriossa ja pystyy esittämään tuloksia selkeästi. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen ja kykenee perustelemaan valintansa.
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
MAA24SP
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Joni Kosamo
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Joni Kosamo
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luennoista ja laboratorioharjoituksista tehdään oppimispäiväkirja (ks. oppimispäiväkirjaohjeet), joka arvostellaan 0,1-5 asteikolla. Vaihtoehtona lopputentti oppimispäiväkirjalle, joka arvostellaan 0,1-5 asteikolla. Painoarvo oppimispäiväkirjalla on 2/3 kokonaisarvioinnista.
Laboratorioharjoituksista tehdään laboratorioraportti, jonka painoarvo on 1/3 kokonaisarvioinnista.
Opetusmenetelmät
Johdanto
TAVOITTEET
Opiskelija osaa kemian ja mikrobiologian perusteita sekä määritellä pääravintoaineiden kemiallisia rektioita ja merkitystä. Opiskelija osaa perusmittauksia elintarvike- ja ympäristöanalytiikan näkökulmasta. Hän analysoi tärkeimpiä elintarvikkeissa, vesissä ja rehuissa esiintyvien aineiden pitoisuuksia ja mikrobipitoisuuksia. Opiskelija hallitsee turvallisen työskentelyn laboratoriossa.
Ammattiasi ajatellen osaat tämän opintojakson jälkeen hahmottaa ravitsemuksellisen puolen kemian näkökulmasta ja huomioida asioita ruokinnan ja esim. säilörehun säilyvyyden kannalta. Lisäksi opit analyyseja, joita voit hyödyntää esim. asiantuntijana ympäristöasioihin liittyen tai bioenergian kanssa ollessasi tekemisissä. Opit mikrobiologiaa, jotta osaat huomioida elintarvikehygienian ja vaikkapa ylläpitää elintarviketoimintaa ja tehdä omavalvontaa ko. tilassa.
Osaat hieman työskennellä laboratorioympäristössä.
Nämä opinnot auttavat tulevilla opintojaksoilla, joissa käsitellään energiaa, bio- ja kiertotaloutta, elintarvike- ja ravitsemuksellisia näkökulmia.
SISÄLTÖ
Atomit, sidokset, aine, mittayksiköt ja molekyylin rakenne
Ravintoaineiden orgaaninen kemia
Turvallinen työskentely laboratoriossa ja lainsäädäntö
Mikrobit ja niihin vaikuttavat elinolot.
Sterilointi, aseptinen työskentely ja hygienia.
Omavalvonta
Funktionaaliset elintarvikkeet
Laboratorion perusmittaukset: esimerkiksi kosteus/kuiva-aine, orgaaninen aines, ravintosisältömäärityksiä, pH, johtokyky, sameus, laimennussarja ja maljakasvatus.
TOTEUTUSTAPA
1. Luennoilla käydään läpi sisällön teoria-asiat.
2. Luentojen jälkeen suoritetaan työturvallisuustentti (Moodle-tentti)..
3 .. ja tämän jälkeen tehdään laboratorioharjoitustyöt kemian laboratorioissa.
Luentoja on sekä lähiluentoina että etäluentoina (Sovitaan opintojakson alussa tarkemmin. Laboratorioharjoitukset ovat jokaiselle pakolliset.
ARVIOINTI
Luennoista ja laboratorioharjoituksista tehdään oppimispäiväkirja (ks. oppimispäiväkirjaohjeet), joka arvostellaan 0,1-5 asteikolla. Vaihtoehtona lopputentti oppimispäiväkirjalle, joka arvostellaan 0,1-5 asteikolla. Painoarvo oppimispäiväkirjalla on 2/3 kokonaisarvioinnista.
Laboratorioharjoituksista tehdään laboratorioraportti, jonka painoarvo on 1/3 kokonaisarvioinnista.
Aika ja paikka
Teoriatunnit 2.periodilla. Pakolliset laboratorioharjoitukset 4 päivänä viikolla 51 tai vaihtoehtoisesti viikolla 2 vuonna 2025.
BKTY-laboratorioissa labraharjoitukset: https://www.oamk.fi/fi/palvelut/kehitysalustat/bio-ja-kiert...
Teoriatunnit nauhoitetaan ja lisätään Moodlealustalle, josta voi ajasta ja paikasta riippumatta osallistua.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Oppimateriaalia ovatluentojen powerpointit, jotka on tehty helposti luettavaan muotoon. Lisäksi luentotallenteet. Materiaaleissa on merkittynä lähteet, joihin voi halutessaa tutustua. Lisäksi aiheisiin liittyviä lisämateriaaleja.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Joni Kosamo
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija voi seurata luentoja ja kirjoittaa reaaliaikaista oppimispäiväkirjaa tai voi edetä omaan tahtiin tukeutumalla luentonauhoitteisiin. Palautusaikaa on annettu runsaasti varsinaisten tuntien ja laboratorioharjoitusten jälkeen.
Laboratrioharjoitukset kestävät neljä päivää ja ne ovat pakolliset. Harjoitukset on tiivistetty yhdelle viikolle.
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
1-2: Tunnistat ja osaat nimetä kemian, mikrobiologian ja pääravintoaineiden peruskäsitteet sekä menetelmät ja kykenet soveltamaan niitä tavanomaisten ongelmien ratkaisemisessa. Teet ohjattuna perusmittauksia ja toimit turvallisesti, työohjeiden mukaan laboratoriossa. Esität tuloksia mittauksista.
3-4: Opiskelija tuntee kemiaan, mikrobiologiaan ja pääravintoaineisiin liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Opiskelija osaa tehdä perusmittauksia sekä osaa toimia turvallisesti ja työohjeiden mukaan laboratoriossa ja pystyy esittämään tuloksia selkeästi. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.
5: Opiskelija tuntee kemiaan, mikrobiologiaan ja pääravintoaineisiin liittyvät käsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä erityyppisten kysymysten ja haasteiden ratkaisemisessa. Opiskelija osaa aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä perusmittauksia sekä osaa toimia turvallisesti ja työohjeiden mukaan laboratoriossa ja pystyy esittämään tuloksia selkeästi. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen ja kykenee perustelemaan valintansa.
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä