Ryhmä(t)
LIK22SPE, LIK22SME
Paikkoja
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
Ei käytössä
Vastuuopettaja
Sanna Oja
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Opettaja(t)
Sanna Oja
Pienryhmä(t)
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
VIISI TIIMITEHTÄVÄÄ
Tiimitehtävät palautetaan Tehtävien palautus- kansioon nimetyn tehtävän alle. Kansiossa on ohjeet tehtäville!
Jokaisessa tehtävässä on mainittava tehtävää tekemässä olleiden tiimin jäsenten nimi.
Tiimitehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/ täydennettävä.
KAKSI YKSILÖTEHTÄVÄÄ
Kurssin kaksi yksilötehtävää ovat OPPIMISSOPIMUS ja TIIMIVALMENTAJAN KÄSIKIRJA. Hyödynnä käsikirjassasi myös lukemaasi kirjallisuutta ja viittaa siihen asianmukaisesti. Yksilötehtävien ulkoasu saa olla oman mielesi mukainen.
Oppimissopimus arvioidaan asteikolla hyväksytty/ täydennettävä.
Tiimivalmentajan käsikirja arvioidaan asteikolla 1-5 kurssin arvosanaa varten.
ARVIOINTIKRITEERIT
Arvosana 1-2 : Tehtävät on palautettu ajallaan, ja ne sisältävät osan ohjeiden mukaisesta sisällöstä.
Arvosana 3 : Tehtävät on palautettu ajallaan, ja ne sisältävät suurimman osan (n.80%) ohjeiden mukaisesta sisällöstä.
Arvosana 4-5 : Tehtävät on palautettu ajallaan, ja ne sisältävät ohjeiden mukaiset sisällöt ja oivaltavat vastaukset Moodlen teemoissa esitettyihin oppimiskysymyksiin. Kurssin prosessia ja siihen liittyneitä harjoituksia ja työkaluja on reflektoitu. Lisäksi on laadittu johtopäätökset omasta oppimisprosessista ja tehty siitä oivalluksia.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus verkossa tai kampuksella.
Tiimioppiminen ja tiimiprosessiin osallistuminen, tiimitehtävät.
Itsenäinen opiskelu ja kirjallisuuteen perehtyminen, kirjalliset tehtävät.
Kurssilla on kontaktiopetusta joko verkkototeutuksena tai kampuksella. Kontaktiopetukseen ja tiimitehtäviin on välttämätön osallistua aktiivisesti kurssin suorittamiseksi. Lisäksi kurssilla opiskellaan itsenäisesti opiskellen, mm. lukemalla ja kirjallisin tehtävin.
Kurssin suoritukset perustuvat tiimiprosessiin, joka dokumentoidaan viiden tiimitehtävän ja kahden yksilötehtävän avulla. Tehtävissä dokumentoidaan ja reflektoidaan tapaamiskerroilla tehtyjä asioita ja kokemuksia kurssin arvioitavassa yksilösuorituksessa.
Kontaktiopetuksen lisäksi tarvittavat tiimitapaamiset voitte sopia tiimeissänne teille sopiviin aikoihin. Tällä opintojaksolla ei siis oteta vastaan suorituksia, jotka eivät perustu opintojakson aikana toteutettavaan yhteiseen tiimiprosessiin ja siinä aktiivisena jäsenenä mukana olemiseen, sekä kontaktiopetuksessa että tiimin jäsenenä.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
KIRJALLISUUS
Kurssilla voit lukea omaan tarpeeseen ja omasta kiinnostuksestasi käsin valitsemiasi kirjoja. Huomioi että valintasi ovat valmentamiseen liittyviä kirjoja.
Lukusuosituksia mm.
Brown, B. Atlas of the heart.
Bungay Stanier, M. 2016. The Coaching habit. Say less, ask more & change the way you lead forever.
Dweck, C. S. 2012. Mindset: How you can fulfill your potential.
Dunderfelt, T. 2012. Tunnista temperamentit: Väriä elämään ja itsetuntemukseen.
Csikszentmihalyi, M. Flow : The Psychology of Optimal Experience.
Hirvihuhta, H. Litovaara, A. 2009. Ratkaisun taito
Isaacs, W. 2001. Dialogi- yhdessä ajattelemisen taito
Järvilehto, L. Tee itsestäsi mestariajattelija. (myös STORYTEL)
Kolb, D.A., Fry, R.E. 1974. Toward an Applied Theory of Experiential Learning
Lencioni, P. Viisi toimintahäiriötä tiimissä.
Martela, F., Jarenko, K. Draivi: Voiko sisäistä motivaatiota johtaa? (myös STORYTEL)
Nummenmaa, L. Tunnekartasto. (myös STORYTEL)
Nonaka, I. & Takeuchi, H. 1995. The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation.
Partanen, J. 2015. Tiimivalmentajan parhaat työkalut.
Ristikangas, M-R, Ristikangas, V. Valmentava johtajuus.
Ristikangas, M-R, Grunbaum, L. Valmentava esimies - onnistumista palvelevat positiot
Kansanen, O.& Cannon, F. 1997. Esimies valmentajana. Yhteistyöllä tuloksiin. WSOY
Salminen, J. 2017. Onnistu tiimityössä
Salminen, J. 2013. Taitava tiimivalmentaja
Savaspuro, M. 2019. Itseohjautuvuus tuli työpaikoille - mutta kukaan ei kertonut miten sellainen ollaan. Alma talent.
Sinek, S. Leaders Eat Last: Why Some Teams Pull Together and Others Don't
Spiik, K-M. 2014. Tiimityöskentelyä käytännössä.
Toivanen, H. 2013. Kaverijohtamisen visuaalinen innostuskirja -
https://pellervo.fi/wp-content/uploads/2013/11/kaverijohtam...
Ervasti, J., Saarenpää, E. 2017. Valmentaja luo luurangon, Opinnäytetyö (Theseus)
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen on mahdollinen jos sinulla on aiemmin suoritettu sertifioitu coaching- tai tiimivalmentaja- koulutus.
Opettaja(t)
Sanna Oja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdolliset työelämävierailijat ja työelämän toimeksiannot.
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Lukujärjestyksen mukaisesti. Oppimistehtävät on suoritettava opintojakson aikana.
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä