Curricula
Description
KL00DN79 | Introduction to Business and Management (5 cr) |
Prerequisites | Not applicable |
Objectives | Student forms an overall understanding of the whole of the company's activities, its various activities and the relationships between them. Student identifies the different organizational structures, key basic functions and processes of the company. Student is able to designate different management styles and styles. Student is able to explain the basics of team and project work as models of work. Student understands the role of the employee in the work community. |
Content | The basic concept of business economics. The operating environment of the company and its constituents. Operating environment analysis methods (PESTEL, SWOT). Values, mission and vision as strategic starting points for business. Business processes. The basic structures and management concepts and styles of the organization. Basics of teamwork and team roles. Basic concepts, design and stages of projects. The importance, responsibility and role of the individual as a member of the work |
Recommended optional programme components | If necessary, the student advisor will recommend optional programme components for each student based on their individual study plan. |
Accomplishment methods | Not applicable |
Execution methods | Not applicable |
Materials | Not applicable |
Literature | Not applicable |
Evaluation Criteria | 0-5 |
Evaluation Criteria | |
Assessment Frameworks | Not applicable |
Further Information | Not applicable |
Responsible persons | Not applicable |
Links | Not applicable |
Implementations
Show old implementations
- 28.08.2023 - 20.10.2023 (KL00DN79-3013 | LIK23SME)
- 28.08.2023 - 20.10.2023 (KL00DN79-3009 | LIK23SPA)
- 28.08.2023 - 20.10.2023 (KL00DN79-3010 | LIK23SPB)
- 30.10.2023 - 31.12.2023 (KL00DN79-3011 | LIK23SPC)
- 30.10.2023 - 31.12.2023 (KL00DN79-3012 | LIK23SPD)
- 08.01.2024 - 03.03.2024 (KL00DN79-3015 | LIK24KMT)
- 08.01.2024 - 03.03.2024 (KL00DN79-3014 | LIK24KPM)
- 05.08.2024 - 27.10.2024 (KL00DN79-3022 | LIK24SME)
- 19.08.2024 - 18.10.2024 (KL00DN79-3016 | LIK24SPA)
LIK23SME
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Jaana Uusitalo
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei käytössä
Opetusmenetelmät
Ei käytössä
Aika ja paikka
Lähiopetuspäivät kampuksella, verkko-opetus
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Tenttikirja: Viitala (2013): Liiketoimintaosaaminen
Muu luennoilla jaettava kirjallisuus
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähiopetus
Tehtävät ja arvosanan pisteytys
- Moodle-tentti 0 - 50 p
- Artikkelireferaatti (yksilötehtävä) 10 p
- Yritysraportti (ryhmätehtävä) 30 p
- Tiimityön reflektio (yksilötehtävä) 10 p
Opettaja(t)
Jaana Uusitalo
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Tehtävät ja arvosanan pisteytys
- Moodle-tentti 0 - 50 p
- Artikkelireferaatti (yksilötehtävä) 10 p
- Yritysraportti (ryhmätehtävä) 30 p
- Tiimityön reflektio (yksilötehtävä) 10 p
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK23SPA
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Noora Schroderus
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät ja arvosanan pisteytys
- Moodle-tentti 0 - 50 p
- Artikkelireferaatti (yksilötehtävä) 10 p
- Tiimityön reflektio (yksilötehtävä) 10 p
- Yritysraportti (ryhmätehtävä) 30 p
Pisteitä Arvosana
50 - 55 1
56 - 66 2
67 - 77 3
78 - 88 4
89 - 100 5
Opetusmenetelmät
Opetuksessa pyritään tukemaan opiskelijan omaa oppimisprosessia siten, että lähiopetuksessa korostuu opiskelijan oma toiminta yksin ja ryhmissä. Oppiminen perustuu opiskelijan omaan toimintaan, jota opettaja tukee.
Opetusmenetelminä toimivat mm.
- lähiopetus
- oheislukemistot
- aktivoivat kirjoitustehtävät (esim. referaatti)
- ryhmässä työskentely
- tietoperustan kokoaminen (yritysraporttia varten)
Opiskelijat toimivat lähiopetustunneilla erilaisissa harjoituksissa pareittain ja/tai ryhmissä. Opettaja antaa ohjausta ja palautetta pienryhmittäin sekä koko ryhmälle.
Aika ja paikka
Opintojakso suoritetaan lähiopetuksena 1. jakson aikana.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Viitala ja Jylhä (2013): Liiketoimintaosaaminen
Opintojakson Moodle-alusta sisältää laajan materiaalipaketin.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla on käytössä Oamkin HOT-käytäntö. HOT suoritetaan raportilla, jonka ohje on Moodle-alustalla.
Opettaja(t)
Noora Schroderus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään yritysraportti, jonka kohdeyrityksen opiskelijat valitsevat itse. Opiskelijat haastattelevat yrityksen henkilöstöä raporttia ja esitystä varten.
Tenttien ajankohdat
Opintojaksolla on Moodle-tentti. Uusintatentit Examissa.
Kv-yhteydet
Opiskelijat tekevät referaatin englanninkielisestä artikelista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä sekä ryhmätyöskentelystä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu yhden jakson aikana.
Arviointikriteerit hyväksytty
1-2: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- toimia yksittäisissä tilanteissa tehtäväksiannon mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyttä ammattialansa kohderyhmiin
Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Vastuullisuus
- osoittaa perehtyneisyyttä ammattialansa eettisiin periaatteisiin
- toimia turvallisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
3-4: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa
Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- toimia tyypillisissä tehtävissä/tilanteissa kohderyhmälähtöisesti
Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- toimia tavoitteellisesti opiskelijaryhmässä
Vastuullisuus
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa turvallisuusohjeita
5: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- arvioida erilaisia tietolähteitä
- etsiä tietoa tiedonhankinnan prosessin eri vaiheiden mukaisesti ja perustella tietolähteiden käytön
Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- suunnitella toimintaansa vertaillen ja analysoiden eri ratkaisuvaihtoehtoja
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
- suunnitella toimintaansa turvallisuus huomioiden
Vastuullisuus
- perustella toimintaansa ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK23SPB
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Sanna Oja
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät ja arvosanan pisteytys
- Moodle-tentti 0 - 50 p
- Artikkelireferaatti (yksilötehtävä) 10 p
- Tiimityön reflektio (yksilötehtävä) 10 p
- Yritysraportti (ryhmätehtävä) 30 p
Pisteitä Arvosana
50 - 55 1
56 - 66 2
67 - 77 3
78 - 88 4
89 - 100 5
Opetusmenetelmät
Opetuksessa pyritään tukemaan opiskelijan omaa oppimisprosessia siten, että lähiopetuksessa korostuu opiskelijan oma toiminta yksin ja ryhmissä. Oppiminen perustuu opiskelijan omaan toimintaan, jota opettaja tukee.
Opetusmenetelminä toimivat mm.
- lähiopetus
- oheislukemistot
- aktivoivat kirjoitustehtävät (esim. referaatti)
- ryhmässä työskentely
- tietoperustan kokoaminen (yritysraporttia varten)
Opiskelijat toimivat lähiopetustunneilla erilaisissa harjoituksissa pareittain ja/tai ryhmissä. Opettaja antaa ohjausta ja palautetta pienryhmittäin sekä koko ryhmälle.
Aika ja paikka
Opintojakso suoritetaan päiväryhmillä lähiopetuksessa.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Viitala ja Jylhä (2013): Liiketoimintaosaaminen
Opintojakson Moodle-alusta sisältää laajan materiaalipaketin.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla on käytössä Oamkin HOT-käytäntö. HOT suoritetaan raportilla, jonka ohje on Moodle-alustalla.
Opettaja(t)
Sanna Oja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään yritysraportti, jonka kohdeyrityksen opiskelijat valitsevat itse. Opiskelijat haastattelevat yrityksen henkilöstöä raporttia ja esitystä varten.
Tenttien ajankohdat
Opintojaksolla on Moodle-tentti. Uusintatentit Examissa.
Kv-yhteydet
Opiskelijat tekevät referaatin englanninkielisestä artikelista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä sekä ryhmätyöskentelystä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu yhden jakson aikana.
Arviointikriteerit hyväksytty
1-2: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- toimia yksittäisissä tilanteissa tehtäväksiannon mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyttä ammattialansa kohderyhmiin
Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Vastuullisuus
- osoittaa perehtyneisyyttä ammattialansa eettisiin periaatteisiin
- toimia turvallisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
3-4: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa
Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- toimia tyypillisissä tehtävissä/tilanteissa kohderyhmälähtöisesti
Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- toimia tavoitteellisesti opiskelijaryhmässä
Vastuullisuus
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa turvallisuusohjeita
5: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- arvioida erilaisia tietolähteitä
- etsiä tietoa tiedonhankinnan prosessin eri vaiheiden mukaisesti ja perustella tietolähteiden käytön
Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- suunnitella toimintaansa vertaillen ja analysoiden eri ratkaisuvaihtoehtoja
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
- suunnitella toimintaansa turvallisuus huomioiden
Vastuullisuus
- perustella toimintaansa ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK23SPC
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Topi Haapasalo
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät ja arvosanan pisteytys
- Moodle-tentti 0 - 50 p
- Artikkelireferaatti (yksilötehtävä) 10 p
- Tiimityön reflektio (yksilötehtävä) 10 p
- Yritysraportti (ryhmätehtävä) 30 p
Pisteitä Arvosana
50 - 55 1
56 - 66 2
67 - 77 3
78 - 88 4
89 - 100 5
Opetusmenetelmät
Opetuksessa pyritään tukemaan opiskelijan omaa oppimisprosessia siten, että lähiopetuksessa korostuu opiskelijan oma toiminta yksin ja ryhmissä. Oppiminen perustuu opiskelijan omaan toimintaan, jota opettaja tukee.
Opetusmenetelminä toimivat mm.
- lähiopetus
- oheislukemistot
- aktivoivat kirjoitustehtävät (esim. referaatti)
- ryhmässä työskentely
- tietoperustan kokoaminen (yritysraporttia varten)
Opiskelijat toimivat lähiopetustunneilla erilaisissa harjoituksissa pareittain ja/tai ryhmissä. Opettaja antaa ohjausta ja palautetta pienryhmittäin sekä koko ryhmälle.
Aika ja paikka
Opintojakso suoritetaan päiväryhmillä lähiopetuksessa.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Viitala ja Jylhä (2013): Liiketoimintaosaaminen
Opintojakson Moodle-alusta sisältää laajan materiaalipaketin.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla on käytössä Oamkin HOT-käytäntö. HOT suoritetaan raportilla, jonka ohje on Moodle-alustalla.
Opettaja(t)
Topi Haapasalo
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään yritysraportti, jonka kohdeyrityksen opiskelijat valitsevat itse. Opiskelijat haastattelevat yrityksen henkilöstöä raporttia ja esitystä varten.
Tenttien ajankohdat
Opintojaksolla on Moodle-tentti. Uusintatentit Examissa.
Kv-yhteydet
Opiskelijat tekevät referaatin englanninkielisestä artikelista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä sekä ryhmätyöskentelystä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu yhden jakson aikana.
Arviointikriteerit hyväksytty
1-2: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- toimia yksittäisissä tilanteissa tehtäväksiannon mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyttä ammattialansa kohderyhmiin
Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Vastuullisuus
- osoittaa perehtyneisyyttä ammattialansa eettisiin periaatteisiin
- toimia turvallisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
3-4: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa
Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- toimia tyypillisissä tehtävissä/tilanteissa kohderyhmälähtöisesti
Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- toimia tavoitteellisesti opiskelijaryhmässä
Vastuullisuus
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa turvallisuusohjeita
5: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- arvioida erilaisia tietolähteitä
- etsiä tietoa tiedonhankinnan prosessin eri vaiheiden mukaisesti ja perustella tietolähteiden käytön
Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- suunnitella toimintaansa vertaillen ja analysoiden eri ratkaisuvaihtoehtoja
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
- suunnitella toimintaansa turvallisuus huomioiden
Vastuullisuus
- perustella toimintaansa ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK23SPD
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Matti Sippola
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät ja arvosanan pisteytys
- Moodle-tentti 0 - 50 p
- Artikkelireferaatti (yksilötehtävä) 10 p
- Tiimityön reflektio (yksilötehtävä) 10 p
- Yritysraportti (ryhmätehtävä) 30 p
Pisteitä Arvosana
50 - 55 1
56 - 66 2
67 - 77 3
78 - 88 4
89 - 100 5
Opetusmenetelmät
Opetuksessa pyritään tukemaan opiskelijan omaa oppimisprosessia yksin ja ryhmissä. Oppiminen perustuu opiskelijan omaan toimintaan, jota opettaja tukee.
Opetusmenetelminä toimivat mm.
- lähiopetus
- verkko-opetus
- oheislukemistot
- aktivoivat kirjoitustehtävät (esim. referaatti)
- ryhmässä työskentely
- tietoperustan kokoaminen (yritysraporttia varten)
Opiskelijat toimivat lähiopetustunneilla erilaisissa harjoituksissa pareittain ja/tai ryhmissä. Opettaja antaa ohjausta ja palautetta pienryhmittäin sekä koko ryhmälle.
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Viitala ja Jylhä (2013): Liiketoimintaosaaminen
Opintojakson Moodle-alusta sisältää laajan materiaalipaketin.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla on käytössä Oamkin HOT-käytäntö. HOT suoritetaan raportilla, jonka ohje on Moodle-alustalla.
Opettaja(t)
Matti Sippola
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään yritysraportti, jonka kohdeyrityksen opiskelijat valitsevat itse. Opiskelijat haastattelevat yrityksen henkilöstöä raporttia ja esitystä varten.
Tenttien ajankohdat
Opintojaksolla on Moodle-tentti. Uusintatentit Examissa.
Kv-yhteydet
Opiskelijat tekevät referaatin englanninkielisestä artikelista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä sekä ryhmätyöskentelystä.
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
1-2: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- toimia yksittäisissä tilanteissa tehtäväksiannon mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyttä ammattialansa kohderyhmiin
Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Vastuullisuus
- osoittaa perehtyneisyyttä ammattialansa eettisiin periaatteisiin
- toimia turvallisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
3-4: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa
Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- toimia tyypillisissä tehtävissä/tilanteissa kohderyhmälähtöisesti
Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- toimia tavoitteellisesti opiskelijaryhmässä
Vastuullisuus
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa turvallisuusohjeita
5: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- arvioida erilaisia tietolähteitä
- etsiä tietoa tiedonhankinnan prosessin eri vaiheiden mukaisesti ja perustella tietolähteiden käytön
Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- suunnitella toimintaansa vertaillen ja analysoiden eri ratkaisuvaihtoehtoja
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
- suunnitella toimintaansa turvallisuus huomioiden
Vastuullisuus
- perustella toimintaansa ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK24KMT
Ei käytössä
0-5
Suomi
Avoin amk, Liiketalous
Ei käytössä
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Esa Anttila
Tutkinto-opiskelijat, Avoin amk
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät ja arvosanan pisteytys
- Moodle-tentti 0 - 50 p
- Artikkelireferaatti (yksilötehtävä) 10 p
- Tiimityön reflektio (yksilötehtävä) 10 p
- Yritysraportti (ryhmätehtävä) 30 p
Pisteitä Arvosana
50 - 55 1
56 - 66 2
67 - 77 3
78 - 88 4
89 - 100 5
Opetusmenetelmät
Opetuksessa pyritään tukemaan opiskelijan omaa oppimisprosessia yksin ja ryhmissä. Oppiminen perustuu opiskelijan omaan toimintaan, jota opettaja tukee.
Opetusmenetelminä toimivat mm.
- lähiopetus
- verkko-opetus
- oheislukemistot
- aktivoivat kirjoitustehtävät (esim. referaatti)
- ryhmässä työskentely
- tietoperustan kokoaminen (yritysraporttia varten)
Opiskelijat toimivat lähiopetustunneilla erilaisissa harjoituksissa pareittain ja/tai ryhmissä. Opettaja antaa ohjausta ja palautetta pienryhmittäin sekä koko ryhmälle.
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Viitala ja Jylhä (2013): Liiketoimintaosaaminen
Opintojakson Moodle-alusta sisältää laajan materiaalipaketin.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla on käytössä Oamkin HOT-käytäntö. HOT suoritetaan raportilla, jonka ohje on Moodle-alustalla.
Opettaja(t)
Esa Anttila
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään yritysraportti, jonka kohdeyrityksen opiskelijat valitsevat itse. Opiskelijat haastattelevat yrityksen henkilöstöä raporttia ja esitystä varten.
Tenttien ajankohdat
Opintojaksolla on Moodle-tentti. Uusintatentit Examissa.
Kv-yhteydet
Opiskelijat tekevät referaatin englanninkielisestä artikelista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä sekä ryhmätyöskentelystä.
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
1-2: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- toimia yksittäisissä tilanteissa tehtäväksiannon mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyttä ammattialansa kohderyhmiin
Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Vastuullisuus
- osoittaa perehtyneisyyttä ammattialansa eettisiin periaatteisiin
- toimia turvallisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
3-4: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa
Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- toimia tyypillisissä tehtävissä/tilanteissa kohderyhmälähtöisesti
Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- toimia tavoitteellisesti opiskelijaryhmässä
Vastuullisuus
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa turvallisuusohjeita
5: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- arvioida erilaisia tietolähteitä
- etsiä tietoa tiedonhankinnan prosessin eri vaiheiden mukaisesti ja perustella tietolähteiden käytön
Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- suunnitella toimintaansa vertaillen ja analysoiden eri ratkaisuvaihtoehtoja
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
- suunnitella toimintaansa turvallisuus huomioiden
Vastuullisuus
- perustella toimintaansa ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK24KPM
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Topi Haapasalo
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät ja arvosanan pisteytys
- Moodle-tentti 0 - 50 p
- Artikkelireferaatti (yksilötehtävä) 10 p
- Tiimityön reflektio (yksilötehtävä) 10 p
- Yritysraportti (ryhmätehtävä) 30 p
Pisteitä Arvosana
50 - 55 1
56 - 66 2
67 - 77 3
78 - 88 4
89 - 100 5
Opetusmenetelmät
Opetuksessa pyritään tukemaan opiskelijan omaa oppimisprosessia siten, että lähiopetuksessa korostuu opiskelijan oma toiminta yksin ja ryhmissä. Oppiminen perustuu opiskelijan omaan toimintaan, jota opettaja tukee.
Opetusmenetelminä toimivat mm.
- lähiopetus
- oheislukemistot
- aktivoivat kirjoitustehtävät (esim. referaatti)
- ryhmässä työskentely
- tietoperustan kokoaminen (yritysraporttia varten)
Opiskelijat toimivat lähiopetustunneilla erilaisissa harjoituksissa pareittain ja/tai ryhmissä. Opettaja antaa ohjausta ja palautetta pienryhmittäin sekä koko ryhmälle.
Aika ja paikka
Opintojakso suoritetaan päiväryhmillä lähiopetuksessa.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Viitala ja Jylhä (2013): Liiketoimintaosaaminen
Opintojakson Moodle-alusta sisältää laajan materiaalipaketin.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla on käytössä Oamkin HOT-käytäntö. HOT suoritetaan raportilla, jonka ohje on Moodle-alustalla.
Opettaja(t)
Topi Haapasalo
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään yritysraportti, jonka kohdeyrityksen opiskelijat valitsevat itse. Opiskelijat haastattelevat yrityksen henkilöstöä raporttia ja esitystä varten.
Tenttien ajankohdat
Opintojaksolla on Moodle-tentti. Uusintatentit Examissa.
Kv-yhteydet
Opiskelijat tekevät referaatin englanninkielisestä artikelista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä sekä ryhmätyöskentelystä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu yhden jakson aikana.
Arviointikriteerit hyväksytty
1-2: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- toimia yksittäisissä tilanteissa tehtäväksiannon mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyttä ammattialansa kohderyhmiin
Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Vastuullisuus
- osoittaa perehtyneisyyttä ammattialansa eettisiin periaatteisiin
- toimia turvallisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
3-4: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa
Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- toimia tyypillisissä tehtävissä/tilanteissa kohderyhmälähtöisesti
Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- toimia tavoitteellisesti opiskelijaryhmässä
Vastuullisuus
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa turvallisuusohjeita
5: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- arvioida erilaisia tietolähteitä
- etsiä tietoa tiedonhankinnan prosessin eri vaiheiden mukaisesti ja perustella tietolähteiden käytön
Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- suunnitella toimintaansa vertaillen ja analysoiden eri ratkaisuvaihtoehtoja
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
- suunnitella toimintaansa turvallisuus huomioiden
Vastuullisuus
- perustella toimintaansa ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK24SME
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Jaana Uusitalo
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Jaana Uusitalo
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei käytössä
Opetusmenetelmät
Ei käytössä
Aika ja paikka
Lähiopetuspäivät kampuksella, verkko-opetus
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Tenttikirja: Viitala (2013): Liiketoimintaosaaminen
Muu luennoilla jaettava kirjallisuus
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähiopetus
Tehtävät ja arvosanan pisteytys
- Moodle-tentti 0 - 50 p
- Artikkelireferaatti (yksilötehtävä) 10 p
- Yritysraportti (ryhmätehtävä) 30 p
- Tiimityön reflektio (yksilötehtävä) 10 p
Opettaja(t)
Jaana Uusitalo
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Tehtävät ja arvosanan pisteytys
- Moodle-tentti 0 - 50 p
- Artikkelireferaatti (yksilötehtävä) 10 p
- Yritysraportti (ryhmätehtävä) 30 p
- Tiimityön reflektio (yksilötehtävä) 10 p
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK24SPA
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Sanna Oja
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Sanna Oja
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät ja arvosanan pisteytys
- Moodle-tentti 0 - 50 p
- Artikkelireferaatti (yksilötehtävä) 10 p
- Tiimityön reflektio (yksilötehtävä) 10 p
- Yritysraportti (ryhmätehtävä) 30 p
Pisteitä Arvosana
50 - 55 1
56 - 66 2
67 - 77 3
78 - 88 4
89 - 100 5
Opetusmenetelmät
Opetuksessa pyritään tukemaan opiskelijan omaa oppimisprosessia siten, että lähiopetuksessa korostuu opiskelijan oma toiminta yksin ja ryhmissä. Oppiminen perustuu opiskelijan omaan toimintaan, jota opettaja tukee.
Opetusmenetelminä toimivat mm.
- lähiopetus
- oheislukemistot
- aktivoivat kirjoitustehtävät (esim. referaatti)
- ryhmässä työskentely
- tietoperustan kokoaminen (yritysraporttia varten)
Opiskelijat toimivat lähiopetustunneilla erilaisissa harjoituksissa pareittain ja/tai ryhmissä. Opettaja antaa ohjausta ja palautetta pienryhmittäin sekä koko ryhmälle.
Aika ja paikka
Opintojakso suoritetaan päiväryhmillä lähiopetuksessa.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Viitala ja Jylhä (2013): Liiketoimintaosaaminen
Opintojakson Moodle-alusta sisältää laajan materiaalipaketin.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla on käytössä Oamkin HOT-käytäntö. HOT suoritetaan raportilla, jonka ohje on Moodle-alustalla.
Opettaja(t)
Sanna Oja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään yritysraportti, jonka kohdeyrityksen opiskelijat valitsevat itse. Opiskelijat haastattelevat yrityksen henkilöstöä raporttia ja esitystä varten.
Tenttien ajankohdat
Opintojaksolla on Moodle-tentti. Uusintatentit Examissa.
Kv-yhteydet
Opiskelijat tekevät referaatin englanninkielisestä artikelista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä sekä ryhmätyöskentelystä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu yhden jakson aikana.
Arviointikriteerit hyväksytty
1-2: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- toimia yksittäisissä tilanteissa tehtäväksiannon mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyttä ammattialansa kohderyhmiin
Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Vastuullisuus
- osoittaa perehtyneisyyttä ammattialansa eettisiin periaatteisiin
- toimia turvallisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
3-4: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa
Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- toimia tyypillisissä tehtävissä/tilanteissa kohderyhmälähtöisesti
Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- toimia tavoitteellisesti opiskelijaryhmässä
Vastuullisuus
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa turvallisuusohjeita
5: Ammatillinen tietoperusta ja tiedonhaku
- käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- arvioida erilaisia tietolähteitä
- etsiä tietoa tiedonhankinnan prosessin eri vaiheiden mukaisesti ja perustella tietolähteiden käytön
Ammattitaito, toiminta ja toiminnan kohde
- suunnitella toimintaansa vertaillen ja analysoiden eri ratkaisuvaihtoehtoja
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
Ryhmätyötaidot ja johtaminen
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
- suunnitella toimintaansa turvallisuus huomioiden
Vastuullisuus
- perustella toimintaansa ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä